Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SP6 contra ProAc 2.5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
YZFR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej. Håber på lidt hjælp fra profferne!

Jeg har valgt at fejre forårets komme med ikke at gå i haven, men derimod i kælderen for at bygge højttalere! Jeg har kigget på Frequence's side og deres SP6, som vel er en af deres mest seriøse højttalere. Jeg spurgte dem om SP6 i forhold til en klon med Scan D2010/8513 og Scan 18W/8535, og de anbefalede SP6 med den (primære) begrundelse, at den er hurtigere end klonen og har en bedre diskant. (Den er også billigere).

Det undrer mig bare, at der ikke er meget at finde på nettet omkring SP6'eren? Hvorfor bygger I ikke den?

Vil én af ovennævnte være en forbedring af mine nuværende Dali 400?

på forhånd tak - jens

Til top Vis YZFR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af YZFR

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

hej.yxfr.

ved du hvad.

først og fremmest syntes jeg du skulle finde ud af hvordan en ægte proac lyder før du begynder at bruge tid og energi på den slags ting.for der er stor forskel på originalen og en kopi.

da de begge har nogle grund læggende fejl.

disse fejl drejer sig først om portens placering som ikke er særlig god.

men prøv at få en lytter af en original førsst.

mvh kenn

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har hørt begge to, og begge to spiller fantastisk (klonen og originalen). Hvis du mener porten sidder forkert, så kan du jo som selvbygge bare placerer den hvor du mener den skal placeres. Det er hele ideen med selvybyg.

Min søster har ProAc 2.5 klonen af Troels Gravesen. Hans version er den mest gennemførte og mest beskrevne. Jeg syntes den spiller fantastisk.

ProAc 2.5 original er en højttaler til 30.000kr. Hvorfor sammenligner du den med de byggesæt? Det er ikke helt fair syntes jeg.

Men kig på Troels Gravensen hjemmeside og se også SP95 byggesættet, det har jeg stående herhjemme og slår efter min menning både Proac originalen og klonen. http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Grunden til at folk hellere vil bygge ProAc er i stor grad at man kan sige: "De koster 30K, men jeg har lavet dem for 3K..." Mange har aldrig hørt originalen, men går efter brand'et og auraen omkring den.

Går du op i lyd så glem det! Hør originalen og vurdér om du kan lide den. Hvis ikke find noget andet, der er masser af muligheder....

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

hej.yxfr.

ved du hvad.

først og fremmest syntes jeg du skulle finde ud af hvordan en ægte proac lyder før du begynder at bruge tid og energi på den slags ting.for der er stor forskel på originalen og en kopi.

da de begge har nogle grund læggende fejl.

disse fejl drejer sig først om portens placering som ikke er særlig god.

men prøv at få en lytter af en original førsst.

mvh kenn

Du bli'r ved?
Jeg synes jeg har hørt en fugl pippe om at din originale proac-tingest blev kørt agterud af en klon?

En kopi af 2.5 Response er næsten umulig at ødelægge. Basalt set er det en trækasse med 3 huller.

Min klon er sikkert ikke det samme som en original. Og jeg er også ligeglad. Hvis jeg havde 30000 kr til højttalere ville jeg vælge noget alligevel.

Men den spiller op med en Vienna Acoustics Mozart. På visse punkter bedre. Ander steder er Mozart bedre. Jeg tror vi konkluderede at det har en del del med forstærkeren at gøre.

Men de ca 4000 jeg har givet for min klon kan næppe gives bedre ud. Måske noget brugt Snell eller deromkring, men eller er konkurrencen nærmest ikke eksisterende.

I dag koster en klon vist tæt på 7500. Det synes jeg nok er i overkanten. Det virker som om nogen synes at der skal tjenes lidt ekstra her.

SP6 kender jeg ikke.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

Synte sikke vi skal gå i krig om originalen eller klonen er bedst. Det er to gode højttalere. Den ene koster penge, og den anden koster tid istedet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

jeg har selv klonen.. den spiller fint nok dog har jeg valgt 95000 diskanten..

det bedste er hvis du ka lytte til de 2 forskellige konstruktioner..

jeg valgte klonen pga omtalen og at den var nem at bygge..

har du kigget på http://www.klikline.dk/ahpredator/ah_sp6/sp6.asp

den ser nu os spændende ud
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

YZFR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar, som dog ikke har hjulpet mig så meget ang. sammenligning mellem ProAc og SP6. Men der er åbenbart mange, der kender noget til ProAc Klon / Original....
Men hvis der ikke rigtig er nogen, der har erfaringer med SP6'eren, så er det self heller ikke muligt.

@syncronic : At jeg vil sammenligne de to er vel ikke helt irrelevant, da de prismæssigt ikke ligger sååå langt fra hinanden. Og konstruktionen er jo også af samme type. SP95 ser yderst interessant ud. Hvor finder jeg en 18W/8531, og hvad koster sådan en mon?

@wuffer : tak for linket. Det er åbenbart en "udvidet" SP6 - med to basenheder

@Groove : Du har muligvis en pointe eller to. Men med så mange positive udtalelser rundt omkring om ProAc'en, må der vel være lidt om snakken?

jens

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

De to koster vel ikke helt det samme, eller er jeg forkert på den? En HDS6 står vel i 615kr hvor ScanSpeak'n står i 1200-1400kr pr stk. Den udgave med 2 x HDS 6 passer dog i pris. Men jeg forstår ik helt konstruktionen med HDS 6 i stort kabinet. Nogen der har simuleret det?

ProAc klonen er god. Lidt lys i det med mange detaljer. Priser og hvor du kan købe enhederne kan du sikkert spørge konstruktøren om, Troels. SP95 er mere varm i lyden og behagelig at lytte på, hvor mange vil mene ProAc Klonen har flere detaljer måske. At bruge 9500 diskanten giver en mellemting imellem Proac klonen og SP95 projektet. Altså lidt mere krop og fylde efter min menning. Men diskanten i Proac'n er ikke dårlig.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Grunden til at folk hellere vil bygge ProAc er i stor grad at man kan sige: "De koster 30K, men jeg har lavet dem for 3K..."

OBI: Det har ikke faldet dig ind at folk muligvis laver klonen fordi den ganske enkelt lyder godt, er er nem at gå til ?

Mange har aldrig hørt originalen, men går efter brand'et og auraen omkring den.

OBI: Øhh nåå. Hvor ved du dog det fra?

Går du op i lyd så glem det! Hør originalen og vurdér om du kan lide den. Hvis ikke find noget andet, der er masser af muligheder....

OBI: Der er vel næppe megen ræson i at sammenligne med originalen hvis man ikke også har de 30 k. der skal smides efter sådan et sæt.

TIL YSFR:

Der er mange i dette forum der har kloner, og de vil sikkert gerne vise dem frem. Prøv at sende nogle pb'er til nogle i dit nærområde som har en klon, ogtag ud og lyt på den.

Hvis du kommer til KBH er du meget velkommen her hos mig, så du kan høre hvordan klonen lyder. Jeg kender også nogle andre i området der har kloner som sikkkert også gerne giver en smagsprøve.

Jeg kender desværre ikke den SP6'er du nævner, men kan da oplyse at det er min erfaring at klonen spiller lige op med højtalere helt op i 20 - 25.000krs klassen, (heribland en original pro-ac D 1.5) hvilket i mine øjne er noget af en bedrift. Måske derfor prisen på kloner er steget markant på det seneste. Det er vel ikke meget over et år siden den kunne erhverves for 4000 i DAT. Hvis den, som det antydes, er steget til 7500, er der muligvis andre alternativer der vil være bedre. Aner det ikke...

MVH Obi.

Martin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.

Jeg har selv ejet et sæt kloner faktisk dem som Troels byggede i sin tid, og de lød rigtig godt især i forhold til prisen. Min kammerat købte dem siden af mig, og han har fået dem opgraderet med en 9500, og efter min mening er det nu en klart bedre højtaler. Opgraderingen har givet meget mere ro i lydbilledet samt bedre fylde i øvre mellemtone. Personligt synes jeg klonerne giver stor valuta for pengene, dog vil jeg sige at bassen efter min mening, selvom mange er imponeret over den, er lidt for "one note" agtig og langsom, men til gengæld ret dyb i forhold til højtalerens størrelse, dog er det tydeligt at det ikke er en stor basenhed. Alt i alt synes jeg dog stadigt det er en god og vellydende højtaler.

Hvis du har mod på det vil jeg hvis jeg var dig kaste mig ud i en af hans løsninger med dipole mellemtoner. Jeg ved godt de ender i en anden pris. Jeg er selv den lykkelige ejer af hans Point75, som netop er blevet opgraderet til P75i, og det er efter min mening en mere fuldent konstruktionen fra top til bund end klonen. Hvis du nogensinde er på Aalborg kanten skal du være velkommen til at lytte til dem.

Martin

Til top Vis Martin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Groove skrev:

Grunden til at folk hellere vil bygge ProAc er i stor grad at man kan sige: "De koster 30K, men jeg har lavet dem for 3K..."

OBI: Det har ikke faldet dig ind at folk muligvis laver klonen fordi den ganske enkelt lyder godt, er er nem at gå til ?

Groove: Dette kan siges om masser af gode selvbygger ht...

Mange har aldrig hørt originalen, men går efter brand'et og auraen omkring den.

OBI: Øhh nåå. Hvor ved du dog det fra?

Groove:Læst her på siden og masser af steder på nettet, prøv at søg. Hvor ved du det omvendte fra?  Har derudover personlig kendskab til tre der har bygget uden at kende originalen. Denne tråd er endnu et bevis....

Går du op i lyd så glem det! Hør  originalen og vurdér om du kan lide den. Hvis ikke find noget andet, der er masser af muligheder....

OBI: Der er vel næppe megen ræson i at sammenligne med originalen hvis man ikke også har de 30 k. der skal smides efter sådan et sæt

Groove: Hvis klonen bygges rigtigt, kan den ikke skelnes fra originalen. Jeg har haft to kloner og originalen samtidig. Kan man lide originalen er klonen oplagt, men efter min mening er lyden trættende i længden.....umiddelbart imponerende dog...

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Groove: OK - jeg opfattede vist dit indlæg mere negativt end det var tiltænkt. Vi er vist egentlig meget enige. Pokkers...

Tilbage til tråden...

YZFR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle for input - og ikke mindst tilbudene om "en lytter". Jeg vil gå lidt i tænkeboks, men umiddelbart frister SP95 mig mest i øjeblikket.

jens

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes