Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Supersonisk lyd ... eller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hvis der virkelig var tale om supersonisk lyd, kunne det vel ikke høres, men jeg har ikke den korrekte betegnelse for fænomenet:

Inden jeg købte mine nye lydbamser KEFQ7, læste jeg anmeldelser. På en engelsk side fortalte en mand om dengang han kom hjem med sådan et sæt og tilsluttede dem. Kort efter måtte konen vide om de var de eneste ht, der var tilsluttede. Det var det! Grunden til spørgsmålet var, at hun synes at høre lyd andre steder fra end netop ht, hvilket manden kunne bekræfte. Altså en slags virtuel "lydmageri". Jeg noterede mig blot fænomenet og tænkte først, at anlægget måtte være af en vis superb kaliber - hvilket det var - for at kunne give den oplevelse.

Men nej! Nu har jeg adskillige gange bemærket - selv ved modererat lydstyrke og i stereo - at rummet fyldes med lyd, der synes at komme andre steder fra end netop ht. Spørgsmålet er om det skal være der, eller der er tale om uheldige sammensætninger i lydkæden, inden det når frem, men jeg synes ikke umiddelbart, det er generende for lydbilledet.
KEF har et eller andet sted skrevet, at der under visse forhold kan opnås virtuel surround, hvilket jeg ignorerede fordi anlægget har baght + center og betragtede derfor muligheden som et surrogat for surround. Er det, hvad der sker her?

Håber beskrivelsen giver mening. Hvad er forklaringen/korrekt teknisk betegnelse?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

hmm.. lidt i stil med feks på Dire Straits private investigations (vinyl) hvor div lyde.. feks det der lyder som en kat der bliver trukket i halen starter foran en og langsomt bliver trukket om så det lyder til at komme bagfra ?

det kan vel kun være enkelte passager ? ellers må det da være irriterende for lydbilledet ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har et Philips widescreen fjernsyn med sådan en "virtual surround" effekt: Der er placeret en Ht´er ovenpå Tv´et, der så udsender det du kalder supersoniske lyde sammen med de andre HT´ere på siden af TV´et.

(supersonisk betyder vist i øvrigt alt over 20kHz (eller....?))

Nå, men her er fænomenet det samme som det, du beskriver: En del af lydbilledet "skydes" opad og det lyder som om lyden kommer et andet sted fra. Jeg tror at det skyldes loftets reflektioner af den opadgående lyd. der så reflekteres vertikalt overfor den almindelige Ht´ers horisontale reflektering(???)

Summa summarum: Godt lyder det bestemt ikke! Det er en pseudoeffekt, der - når den kommer ud af så ringe nogle HT´ere som mit fjernsyn har - ikke opleves som en naturlig del af lydgengivelsen, mere som et gimmick.

i øvrigt er det horribelt så ringe lyd alle TV har. Enten skal man glæde sig over at producenten bruger pengene på billedet (måske lidt naivt) - eller også skal man ærgre sig over hvor stor en avance producenten må have, når han springer så let over lyd-delen i et Tv til 10k

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke påstå, det er bestemte passager, dvs. jeg har ikke nærlyttet de gange jeg har lagt mærke til det. Blot konstateret, at "det er der".

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Det er en pseudoeffekt, der - når den kommer ud af så ringe nogle HT´ere som mit fjernsyn har - ikke opleves som en naturlig del af lydgengivelsen, mere som et gimmick.

- ja, men i de tilfælde med tv´et, er der vel også tale om, at lydkilden er i surround. Mine oplevelser går netop kun på stereo-skiver.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

i øvrigt er det horribelt så ringe lyd alle TV har. Enten skal man glæde sig over at producenten bruger pengene på billedet (måske lidt naivt) - eller også skal man ærgre sig over hvor stor en avance producenten må have, når han springer så let over lyd-delen i et Tv til 10k

MVH

De gamle Phillips TV havde formidabel lyd, faktisk så god at jeg stadig har et par TV højttalere stående i kælderen som jeg savede ud af mit gl. tv før det røg til skrot. Det pudsige er at enhederne ikke ser ud af noget særligt, et par ovale bas/mellemtone og så et par diskanter.

Mvh,

Karsten

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Undskyld, jeg har vist misforstået dit spørgsmål.

At der er tredimensionalitet i stereo-lyden er jo faktisk dét, man gerne vil opnå med sit stereo-grej: En stor spredning og fornemmelsen af at kunne placere trommeslageren bagerst på scenen, guitaristen en anelse til højre for midten o.s.v..

Især på velproducerede skiver kan man da også godt få fornemmelse af at være omgivet ("surrounded") med lyd (eks. Peter Gabriel "UP"): Hvis man lytter koncentreret, måske lukker øjnene og nyder musikken

Er det det, du mener med "at rummet fyldes med lyd"? Hvis ikke, er det måske reflektioner fra vægge, loft og andet. Ellers er jeg lidt på bar bund.

MVH

Von Schweikert VR2

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Dejen skrev:

MVH

De gamle Phillips TV havde formidabel lyd, faktisk så god at jeg stadig har et par TV højttalere stående i kælderen som jeg savede ud af mit gl. tv før det røg til skrot. Det pudsige er at enhederne ikke ser ud af noget særligt, et par ovale bas/mellemtone og så et par diskanter.

Mvh,

Karsten

Dette er et nyere widescreen billedrørs-TV (jeg kan ikke huske serienummeret) - og lyden stinker vildt! Når man ser danske film, er man tit nødt til at skrue rigtig højt op for blot at kunne følge med i dialogen uden at kunne mundaflæsning

Jeg kender ikke de gamle, men dette nye er bare for ringe lydmæssigt. Jeg ser som regel film over stereo-anlægget, så problemet er ikke stort, men alligevel....

MVH

Von Schweikert VR2

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:
Er det det, du mener med "at rummet fyldes med lyd"? Hvis ikke, er det måske reflektioner fra vægge, loft og andet. Ellers er jeg lidt på bar bund.

Det er lige præcis, hvad jeg mener. Og "3-dimensionelt" er nok en mere betegnende beskrivelse end i min indledning til tråden.

Tilføjet: Jeg har tilfældigvis UP stående på hylden - den bliver lige udsat for en nærlytter i aften.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Dette er et nyere widescreen billedrørs-TV (jeg kan ikke huske serienummeret) - og lyden stinker vildt! Når man ser danske film, er man tit nødt til at skrue rigtig højt op for blot at kunne følge med i dialogen uden at kunne mundaflæsning

Jeg kender ikke de gamle, men dette nye er bare for ringe lydmæssigt. Jeg ser som regel film over stereo-anlægget, så problemet er ikke stort, men alligevel....

MVH

De fleste producenter regner nok med at folk alligevel supplerer med et snurrerundt sæt eller lign. Men det er da lidt tarveligt at det skal være sådan. Problemet er nok at skal der være ordentlige indbyggede højttalere, så fylder de, dermed kommer TV'et til at se større ud...

Ellers så køb et sæt rimelige PC højttalere og sæt ved siden af, så behøver du ikke at fyre op for anlægget for at se TV avis etc.

Mvh,

Karsten

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

øhhh ... er tråden ikke lige knækket?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
øhhh ... er tråden ikke lige knækket?

Ikke mere TV-snak!

Den er hermed samlet igen

MVH

Von Schweikert VR2

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

jeg har en lignende oplevelse med noget B&O fjernsyn, især ved fil kommer der pludselig lyd over fra det fjerneste hjørne af stuen, ret underligt, da fjernsynet er ren stereo.....

hvis vi taler det andet, 3d effekten, så vil jeg men at du har været heldig og været udsat for et rigtig godt stereo perspektiv, med en herlig dybde

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jeg har en lignende oplevelse med noget B&O fjernsyn, især ved fil kommer der pludselig lyd over fra det fjerneste hjørne af stuen, ret underligt, da fjernsynet er ren stereo.....

hvis vi taler det andet, 3d effekten, så vil jeg men at du har været heldig og været udsat for et rigtig godt stereo perspektiv, med en herlig dybde

Netop! Oplevelsen går på at jeg fornemmer en anden lydkilde end den primære, man jo altid véd skal være der fra de 2 fronter. Og jeg aner nu, at det er til for at skabe dybde i stereobilledet. At jeg ligefrem er heldig at "have" det er selvfølgelig positivt. Jeg har naturligvis hørt om dybde og pespektiv, men det har været en ubestemmelig størrelse - dvs. intet holdepunkt - så jeg var faktisk ikke klar over, at min oplevelse har baggrund i dette.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21477&P N=2

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

hvis du prøver at rykke dine speakers ud ca en halv meter mere. tror jeg du vil opleve det endnu mere udtalt.. netop perspektiv, 3d, lydbillede er grunden til at man ik skal have en center et ordentligt opstillet stereo setup skal nok sørge for det hele
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
hvis du prøver at rykke dine speakers ud ca en halv meter mere. tror jeg du vil opleve det endnu mere udtalt.. netop perspektiv, 3d, lydbillede er grunden til at man ik skal have en center et ordentligt opstillet stereo setup skal nok sørge for det hele

Yep! Det gør vi, når der er venner på besøg som gerne vil høre, hvad det hele dur´ til. Men i det daglige har de nu deres plads, som det ses på billedet - det skyldes både ønsket om at værne om de kære lydbamser og praktisk hensyn grundet husdyr. Og det er ifølge KEFs anbefaling om afstand til væggen, ca 22 cm.

Det må tilskrives ufuldendt tilspilning, at fænomenet ikke blev opdaget sidst jeg havde dem fremme på gulvet, det KAN dog også have noget at gøre med væskeindtaget ...!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21477&P N=2

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så lyttet til UP med Peter Gabriel. Og jeg kan efter et par andre tests konstatere, at især nyere indspilninger - inkl. denne - giver effekten som nok nærmere skal betegnes som 3D-agtig. Lige nu hører jeg Rory Gallagher med Irish Tour hvor der kun er en antydning af effekten.

Er jeg på ret kurs her, det er vel bare sådan, eller hyr?

I det hele taget skal jeg nok bare være tilfreds med - mildt sagt - at ht-skiftet har givet et løft på opleveren. F.eks. kan jeg nu også høre publikums taktfaste trampen i gulvet på Irish Tour - jamen hvor f..... blev den lyd af før ...? det kunne de gamle KEF Carlton II slet ikke levere.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har igennem et stykke tid savnet lidt dynamik i mit setup. Den "3D"-effekt som er emnet i denne tråd har altid været der - nu er der skiftet kabler og dynamikken er virkeligt kommet, samtidig med at den store dybde og det gode perspektiv er bevaret.

Du lyder som om du "savner" et eller andet i lyden eller at det store lydbillede "generer"??: Er du sikker på at det er tredimensionaliteten der gør at din lytning forstyrres og ikke manglen på andre ting, eks. dynamik som i mit tilfælde?

MVH

PS: Hvad synes du i øvrigt om UP og PG i almindelighed? I mine ører noget af det mest unikke (jeg var lige ved at skrive geniale) musik jeg har hørt siden hans dage i Genesis

Von Schweikert VR2

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:
Du lyder som om du "savner" et eller andet i lyden eller at det store lydbillede "generer"??: Nej, jeg savner ikke noget som sådan, jeg er blot forundret og overrasket på samme tid over de nye dimensioner efter ht-skiftet og de oplevelser det giver. Jeg fornemmer, at de SKAL være der, men blev nysgerrig efter hvorfor og hvordan. Er du sikker på at det er tredimensionaliteten der gør at din lytning forstyrres og ikke manglen på andre ting, eks. dynamik som i mit tilfælde? Dynamik mangler jeg bestemt ikke, tværtimod er detajleringen fremragende, bassen præcis og stabil osv. Jeg er GLAD for den nye lyd!

MVH

PS: Hvad synes du i øvrigt om UP og PG i almindelighed? I mine ører noget af det mest unikke (jeg var lige ved at skrive geniale) musik jeg har hørt siden hans dage i Genesis. En bekendt af mig spurgte om jeg havde fået købt "det nye mesterværk", som han omtalte det. Jeg har fulgt med i, hvad PG har lavet - ikke tidligere købt hans skiver, men denne gang lod jeg mig lokke af GAFFAs anmeldelse som var i top (jeg køber af og til musik ud fra anmeldelsen alene ... risikabel adfærd til tider!). So synes jeg er den mest umiddelbare og tilgængelige og har flere gange været ved at købe den. Men siden har jeg haft svært ved at forstå PG og har nok ikke givet ham tid nok. Det har jeg tænkt mig at gøre med denne, som jeg slet ikke er færdig med. Første gennemlytning var noget rod - det er det stadig, men nu er der dog passager, der er begyndt at fænge - især hvor bassen dominerer, fordi - netop - de nye ht klarer det fremragende og giver det, der skal til, for at yde skiven retfærdighed. Også når skønsangen fra PG dukker op, det er til tider næsten symfonisk. Fortryder lidt, at jeg ikke ventede på SACD-udgaven, som jeg tror er mere spændende med det væld af lydeffekter skiven rummer - en skive man skal lære at kende HELT, før den falder på plads ... og det må tage den tid det tager.

PS: Jeg har prøvet at dreje hovedet, sådan at højre øre vender mod venstre front og venstre mod højre baght (som selvfølgelig ikke spiller her). 3D-effekten - eller det supersoniske - ER der, ingen tvivl - lyden kastes nærmest ud i rummet. Ved en livekoncert f.eks. fornemmes den helt ok, da rumfornemmelsen fra stadion eller hal faktisk er velplaceret i lydbilledet.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej hrmand

OK - jeg misforstod dig, da jeg troede at du var lidt frustreret (eller også var dét en projektion over den frustration der har præget mig før kabelskiftet)

Vedrørende PG, så synes jeg også at både US og UP er sværere tilgængelige end den storsælgende og populære SO. til gengæld synes jeg de førstnævnte holder bedre i længden.

Produktionsmæssigt er UP for vild: Der er simpelthen så mange lag i musikken at jeg slet ikke, selv efter mindst 100 lytninger, er færdig med den skive. Tony Levins bas-spil er noget af det vildeste der findes, han er simpelthen utrolig.

MVH

Von Schweikert VR2

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum