| Forfatter |
|
brian-s Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige til min skræk og rædsel set at Classe's fine 400watt,s store mono trin "bare" er to brokoblede ca-2200??
Jeg troede at brokobling gav dårligere lyd,? De forstærkere jeg har prøvet at brokoble, har ikke været nogen succes.
Er der en forklaring på deres valg??
Jeg ved at Electrocompaniet gør det samme i deres Nemo blokke.
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 03:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke du skal være nervøs, mon ikke Classé har styr på det.
Et lille udpluk fra klubbens hjemmeside.
Fuldt balanceret Fordi CA-M400 rummer komponenter svarende til en stereomodel, har Classé kunnet gøre den til en ægte fuldt balanceret forstærker. Fuldt balanceret vil sige, at den ene kanal forstærker et inverteret signal, mens den anden tager sig af det normale. I udgangsdelen bliver disse to signaler lagt sammen til ét med det resultat, at al støj og forvrængning elimineres. Oven i købet øges effekten til det dobbelte, vel at mærke uden at det går ud over forstærkerens evne til at drive lave impedanser.
Ved normal brokobling halveres nemlig den impedans, som forstærkeren ”ser”, hvilket gør den mere kritisk over for lave højttalerimpedanser. Dette gælder ikke for CA-M400.
Jeg har ikke selv den store tekniske indsigt, men hvis det er som beskrevet er det vel ikke et problem. (mener at en fuldt balanceret stereoforstærker indeholder 2 stereoeffektdele 1 til hver side) men måske andre kan komme med en mere fyldestgørende forklaring. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
brian-s Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl, Classe' har nok godt styr på det de laver.. men som de selv skriver i hifi-klubbens hjemmeside..
Fordi CA-M400 rummer komponenter svarende til en stereomodel, har Classé kunnet gøre den til en ægte fuldt balanceret forstærker
Alle forstærkere man kan brokoble er jo også et komplet steroemodul, hvad er forskellen?? "normalt" når de store dreng laver noget specielt, så er det tit store ægte monotrin, og ikke brokoblede stereo trin?
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
brian-s skrev:
Jeg har lige til min skræk og rædsel set at Classe's fine 400watt,s store mono trin "bare" er to brokoblede ca-2200??
Jeg troede at brokobling gav dårligere lyd,? De forstærkere jeg har prøvet at brokoble, har ikke været nogen succes.
Er der en forklaring på deres valg??
Jeg ved at Electrocompaniet gør det samme i deres Nemo blokke. |
|
|
Sådan er det med mange .
Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange .
Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm
|
| Til top |
|
| |
brian-s Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[[/QUOTE]
Sådan er det med mange .
Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange .
Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm
Det er også min oplevelse, men både Classe, og electrocompaniet nemo, siger at de nemt driver højtalere med ohms værdi på 2ohm.??
Er det fordi de laver en balanceret brokobling? og hvad er forskellen?
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er det med mange . Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange . Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm
Det er også min oplevelse, men både Classe, og electrocompaniet nemo, siger at de nemt driver højtalere med ohms værdi på 2ohm.??
Er det fordi de laver en balanceret brokobling? og hvad er forskellen? [/QUOTE]
Ja siger de men kan de ? nej .
Hvis du har en 4 ohms speaker så er du også nede i 2ohm .
Så kan du på nogle amps bare vælge 8 ohms udtag når du brokobler så skulle det passe med 4 ohms .
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Sådan er det med mange . Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange . Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm
Er det fordi de laver en balanceret brokobling? og hvad er forskellen?
|
|
|
Ja siger de men kan de ? nej . Hvis du har en 4 ohms speaker så er du også nede i 2ohm . Så kan du på nogle amps bare vælge 8 ohms udtag når du brokobler så skulle det passe med 4 ohms . [/QUOTE]
Hej,
Er det mig der misforstår et eller andet, om impedance switz/knappen står i 8 ohm eller i 4 ohm(man anbefaler altid 4-ohm ved brokobling)får det da ikke nogen indflydelse på hvordan forstærkere ser højteleren, er det en 4-ohm højtaler så ser den højtaleren som 2-ohm, og er det en 8 ohm ser den den som 4 ohm uanset om knappen står på 4 eller 8 ohm.
8 ohm er til at give forstærkeren en lidt højre udgangs effekt hvis man spiller med hvad skal man sige ægte 8-ohm højtalere.
Poul-erik
|
| Til top |
|
| |