Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: classe’ ca-m400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige til min skræk og rædsel set at Classe's fine 400watt,s store mono trin "bare" er to brokoblede ca-2200??

Jeg troede at brokobling gav dårligere lyd,? De forstærkere jeg har prøvet at brokoble, har ikke været nogen succes.

Er der en forklaring på deres valg??

Jeg ved at Electrocompaniet gør det samme i deres Nemo blokke.

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 03:59 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du skal være nervøs, mon ikke Classé har styr på det.

Et lille udpluk fra klubbens hjemmeside.

Fuldt balanceret
Fordi CA-M400 rummer komponenter svarende til en stereomodel, har Classé kunnet gøre den til en ægte fuldt balanceret forstærker. Fuldt balanceret vil sige, at den ene kanal forstærker et inverteret signal, mens den anden tager sig af det normale. I udgangsdelen bliver disse to signaler lagt sammen til ét med det resultat, at al støj og forvrængning elimineres. Oven i købet øges effekten til det dobbelte, vel at mærke uden at det går ud over forstærkerens evne til at drive lave impedanser.

Ved normal brokobling halveres nemlig den impedans, som forstærkeren ”ser”, hvilket gør den mere kritisk over for lave højttalerimpedanser. Dette gælder ikke for CA-M400.

Jeg har ikke selv den store tekniske indsigt, men hvis det er som beskrevet er det vel ikke et problem. (mener at en fuldt balanceret stereoforstærker indeholder 2 stereoeffektdele 1 til hver side) men måske andre kan komme med en mere fyldestgørende forklaring.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl, Classe' har nok godt styr på det de laver.. men som de selv skriver i hifi-klubbens hjemmeside..

Fordi CA-M400 rummer komponenter svarende til en stereomodel, har Classé kunnet gøre den til en ægte fuldt balanceret forstærker

Alle forstærkere man kan brokoble er jo også et komplet steroemodul, hvad er forskellen??  "normalt" når de store dreng laver noget specielt, så er det tit store ægte monotrin, og ikke brokoblede stereo trin?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:

Jeg har lige til min skræk og rædsel set at Classe's fine 400watt,s store mono trin "bare" er to brokoblede ca-2200??

Jeg troede at brokobling gav dårligere lyd,? De forstærkere jeg har prøvet at brokoble, har ikke været nogen succes.

Er der en forklaring på deres valg??

Jeg ved at Electrocompaniet gør det samme i deres Nemo blokke.

Sådan er det med mange .

Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange .

Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

[[/QUOTE]

Sådan er det med mange .

Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange .

Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm

Det er også min oplevelse, men både Classe, og electrocompaniet nemo, siger at de nemt driver højtalere med ohms værdi på 2ohm.??

Er det fordi de laver en balanceret brokobling? og hvad er forskellen?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:

[

Sådan er det med mange . Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange . Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm

Det er også min oplevelse, men både Classe, og electrocompaniet nemo, siger at de nemt driver højtalere med ohms værdi på 2ohm.??

[/QUOTE]

Ja siger de men kan de ? nej .

Hvis du har en 4 ohms speaker så er du også nede i 2ohm .

Så kan du på nogle amps bare vælge 8 ohms udtag når du brokobler så skulle det passe med 4 ohms .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
brian-s skrev:

[

Sådan er det med mange . Og ja det kan give problemer og dårliger lyd , det har jeg selv oplevet mange gange . Flere mærker skriver også laver man det numme skal end højtaler helst ikke gå under 4ohm

Ja siger de men kan de ? nej .

Hvis du har en 4 ohms speaker så er du også nede i 2ohm .

Så kan du på nogle amps bare vælge 8 ohms udtag når du brokobler så skulle det passe med 4 ohms .

[/QUOTE]

Hej,

Er det mig der misforstår et eller andet, om impedance switz/knappen står i 8 ohm eller i 4 ohm(man anbefaler altid 4-ohm ved brokobling)får det da ikke nogen indflydelse på hvordan forstærkere ser højteleren, er det en 4-ohm højtaler så ser den højtaleren som 2-ohm, og er det en 8 ohm ser den den som 4 ohm uanset om knappen står på 4 eller 8 ohm.

8 ohm er  til at give forstærkeren en lidt højre udgangs effekt hvis man spiller med hvad skal man sige ægte 8-ohm højtalere.

Poul-erik

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes