Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fåreuld (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt 1 kg. fåreuld ved Kartehuset....

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til placering og mængde af uld i mine højttalere, hvis nogen kunne hjælpe.. Skal det nuværende skummi være eller... osv??

Grunden til at jeg vil prøve ulden er, at der er lidt for meget "buldren". Har prøvet at stoppe basporten til med en uldsok, men så synes jeg ligesom at det luftige i lyden forsvinder.

Min HT'er er Audiovector M3 sign.

Med venlig hilsen

Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hey,

Porten skal IKKE dækkes til. Folk der fandt på at gøre det ved andres konstruktioner burde straffes  (hvem han så var i sin tid)

Buldren er somregel grundet dårlig groupdelay i de dybe frekvenser, dårlig dæmpning i kabinettet, eller manglende afstiverer i kabinettet.

Fåreuld dæmper mellemtone og den dybe mellemtone godt, men ikke bas. Der skal du have nogle æggebakkeplader i istedet. Check om kabinettet er godt afstivet, ellers sæt nogle lister i med trælim. Groupdelay kan du desværre ikke gøre noget ved (hvis det er tilfældet) da det er en kombination af enhed og kabinet.

Den sidste ting det kan være, er dit lytterum. Prøv og ryk højttaleren ud fra vægen hvis den står op af en. Prøv en dag fruen er ude og handle at flytte dem ind i et andet rum og se om der er forskel, eller om det ER højttaleren.

Held og lykke.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det kan være at du skal eksperimentere med længden af bas porten også! istedet for ekstra dæmpning.. ( det tager for meget dybde og fylde og egner sig som så rigtigt sagt bedre i helt lukkede systemer eller mellemtone)

Hvordan du vil realisere disse eksperimenter? må jeg lade op til din fantasi og kreativitet!

Du skal nok prøve at korte porten lidt af, det plejer at kunne stramme lidt op!.. men gør det kun med 0,25 - max 0,5 cm. af gangen!! tar du pluselig for meget er det surt!!.. så er der kun EN! ting! NY port!!

Om det kan afhjælpe dit problem ved jeg ik!?? men har oplevet hos nogen at det var DET! der lige skulle til!..

iøvrigt! 1 kg. uld er godt nok en sjat! det fylder!!..

I mine 125 liter lukkede bas kabinetter bruges 1,6 kg. og til 6½" mid. kun 250 gr. pr. side.

mvh

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Det kan være at du skal eksperimentere med længden af bas porten også! istedet for ekstra dæmpning.. ( det tager for meget dybde og fylde og egner sig som så rigtigt sagt bedre i helt lukkede systemer eller mellemtone)

Du skal nok prøve at korte porten lidt af, det plejer at kunne stramme lidt op!.. men gør det kun med 0,25 - max 0,5 cm. af gangen!! tar du pluselig for meget er det surt!!.. så er der kun EN! ting! NY port!!

mvh

Hej

Helt enig i at uld er bedst til lukkede systemer + ingen dæmpning foran porten.

Men jeg ville nok (også) prøve at lave porten lidt længere - men det afhænger meget af hvor systemet/rummet buldre.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne vide hovedan man fin tuner bassystemet (reflex):

Kortere eller længere rør, hvornår og hvad sker der?

Mere eller mindre dæmpemateriale, hvornår og hvad sker? Er det kun i mellemtonen? Hvilke frekvenser...og hvor placeres fåret? Lige bag enheden for at sluge reflektioner?

Hvis bassen er for fed, kan man vel enten forlænge røret eller øge dæmpningen? Eller begge?

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hmm. Ok. Så var der åbenbart noget jeg havde misforstået! Jeg synes at man kunne lave det der hedder en akustisk ventil, ved at proppe fåreuld ind i baskammeret...

Er jeg helt gal på den, eller er der bare sket nyt i forskningen:-)

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Tja, den minder om en tilstoppet basport, men....

Man får heller ikke en god lukket højttaler ved at lukke basporten totalt. Enhedens parametre og kabinettets størrelse passer sjællent , i stedet lyder det lukket og udynamisk.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Kan kun tilslutte mig det @syncroniq og alle de andre skriver. Massive mængder dæmpemidler kvæler dybbassen.

Men det vil da heller ikke hjælpe, hvis det endelig skulle lykkedes dig at lave porten om til en akustisk ventil. Normalt laver man kabinettet som et almindeligt lukket kabinet, og tilføjer så ventilerne. Dit kabinet er vel optimeret til basrefleks, og vil derfor ikke "bare" kunne laves om til lukket, ved at stoppe porten til. Ligesom @Groove også kommer ind på.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Nå. Noget skulle jeg jo bruge alt det uld til, så jeg prøvede at stoppe det bag bas/mellem. Lyden døde en smule. ikke så meget luft, altså lød lidt indeklemt.

Er det fordi at jeg brugte for meget eller er det fordi det ikke er en "ren" mellemtone??

Mvh

Ps. Hvis der er nogen der skal bruge kartet fåreuld.... Så siger I bare til:-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes