Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp cerwin vega al 1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pt-Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

nu er begge mine diskanter gået...

og i hifiklubben er det en restordre...og jeg ville være nr.30 i køen sagde hun...

nogle af jer der kan anbefale andre diskanter eller dome/horn jeg kan udskifte de gamle med..??

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Pt-Audio skrev:

nu er begge mine diskanter gået...

og i hifiklubben er det en restordre...og jeg ville være nr.30 i køen sagde hun...

nogle af jer der kan anbefale andre diskanter eller dome/horn jeg kan udskifte de gamle med..??

Hej,

Har selv AL-1000 hvor diskanterne også er gået flere gange, opgav at betale den vilde pris for at få renoveret dine gamle for det er det de bliver, du aflevere dine og får et par som er renoveret til en vild pris, mener det er 750,- pr. stk.

Jeg købte et par bullet diskanter og satte i, de kostede 349,- stk vejer 1kg, de spillede lidt for højt i forhold til de gamle og det klare man med at dæmpe diskanten lidt med nogle få komponenter, har nu spillet med dem i ca. 4-år uden problemer.

Lidt underligt at man tit får at vide at det er fordi du mishandler dine højtaler at de springer, det må alle jo gøre siden du er nr. 30 i rækken, jeg er mere inde på at det er  diskanterne der ikke burde findes i sådan en spille højt højtaler det er de ikke gode/stærke nok til, de burde være kraftigere, der er aldrig problemer med dem jeg har sat i.

Men man er vel lidt inde på at det man sætter til på det ene det tjener man på noget andet, sådan er der vel mange der gør.

Er det helt umuligt at få renoveret sådanne diskanter andre steder til en lidt bedre pris, undre mig lidt hvis de er så specielle.

Har selv 2-stk AL-1000 diskanter liggende som er defekte men vil ikke betale denne høje pris for at få dem til at spille igen.

Jeg mener de er købt ved DLT, dem der solgte Zomax enheder men er ikke 100% sikker, skal lige se om jeg kan finde ud af det.

Poul-erik

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Prøv af se i Monacors online-katalog, under PA-diskanter. Der må være noget du kan bruge.

http://www.monacor.dk/shop/

Alle data og dimensioner er opgivet. Rimelige priser.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Der er for nylig sket det samme for mig.

Ring til danskaudioteknik, de anbefalede et par JBL 046Ti-1S, koster nogenlunde det samme, men spiller meget bedre! og kan holde til at spille HØJT!

De passer ikke helt i fysisk størrelse, men tag en 1mm alu plade, skær hul til magneten og stik, og mal den så den passer.

Vedr. stik skal der monteres nogle lidt større, men det er ikke svært :)

Skriv hvis du vil vide mere, kan ihvertfald anbefale dig at se på de horn, ellers har beyma lavet nogle der passer AL-1000 serien.

En anden ting man kunne gøre var at købe diskanterne fra AL-1002 de skulle efter sigende holde til en del mere og ellers være præcis den samme.

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Pt-Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2003
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

ja men problemet er bare jeg ved jo ikke hvor mange watt de gamle er på...og det går jo ikke jeg sætter nogle dårligere i...for jeg har ikke nogle specifikationer på cerwin vega'erne

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Der er ingengrund til bekymring hvad angår watt på enhederne.

For det første har den originale jo vist sig ikke at kunne tåle mosten (mest fordi den køler dårligt, hvliket er en smule bedre på den nye), men også fordi de fleste diskanter tåler fra 30 watt og opefter og det sjældent er flere watt der slipper gennem delefilteret.

Du skal se meget mere på om den har samme driftseffekt som den originale ( se data på højttaleren).

Den JBl enhed der henvises til er ikke bare bedre i lyden, men også i belastbarheden end den originale, bl. a. fordi den køler bedre. Og ifølge hvad GgozZ skriver er følsomheden ikke noget problem, hvilket passer fint med mine erfaringer angående begge.

Det samme gælder i øvrigt for mange af diskanterne fra Monacor, check driftseffekten fra  dine CV og find en diskant der har det samme og som kan tåle fra 50 watt og opefter så kører det fint. Og skulle du fise noget af igen kan du dels få den skiftet uden ventetid og så koster det ikke en bondegaard. 

Desuden er det sjældent for mange watt der fiser diskanter af, men det er en helt anden diskussion.

PS. Måske du skulle prøve en større forstærker med flere watt, så holder højttalerne som regel længere.

Enheder brænder af ved for få "dårlige" (forvrængede)watt ikke ved mange "gode" (uforvrængede) watt, fordi det er forvrængningen der fiser enhederne af. 

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Men en ting man hurtigt kan konkludere er at der er lavet en fejl ved diskanterne til AL-1000, de er simpelthen dårlige!

Har efterhånden hørt at mange har brændt dem af, så derfor er det meget dumt at købe et par originale for efter noget tid står du med 2 afbrændte igen..

Muligheden med forstærker tror jeg også mest på, men mine er desværre nærmest gået op i limningen pga varmen, så enten skift forstærker eller diskanter  eller gør begge dele som mig

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes