Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nogle nybegynder spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
B!atch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Nu her når jeg skal til at ha surround på mit værelse har jeg lige nogle spørgsmål.

1. Hvordan skal jeg placere mine baghøjtalere - planen var at rykke min seng tættere på tv'et og så sætte højtalerne på nogle standere så de peger ind imod hinanden. Ville det ikke give det bedste resultat?

2. De bagerste højtalere kan ikke komme til at sidde perfekt i forhold til fronthøjtalerne pga. den måde mit værelse er bygget op på - men er det ikke ligemeget hvis de bliver indstillet rigtigt?

3. Hvilke kabler ville i bruge om til de bagerste højtalere? Ca. hvilken prisklasse?

4. Hvor højt oppe skal baghøjtalerne placeres for det bedste resultat? 1m 1,5m eller 2m?

5. Mit værelse er ca. 20 kvm. stort - kan det betale sig at investere i en sub når jeg har mine to fronthøjtalere med 10" bas-enhed i?

Det var lige de spørgsmål jeg havde indtil videre - håber nogen gider bruge lidt tid på at besvare dem.

(Billede rettet til af Moderator 25.03.2005 kl. 19:28, jf. regl om billedupload i forum: max pixel bredde: 450-480)

Til top Vis B!atch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af B!atch

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

1. Du kan nemt foretage den ændring og stille dine baghøjttalere på nogle standere der står bagved senge og peger ind mod "the Sweetspot" - Det vil der ikke være noget i vejen for. Det vil dog ikke blive det bedste resultat, efter min mening.
  2. Du kan eventuelt installere dine baghøjttalere i en højde, der muliggør at du kan have dem hængende over dør-højde.
  3. Man plejer at have en tommelfinger regel, der lyder at man skal bruge ca. 20% af totalprisen for anlægget på kabler. Generelt vil jeg dog vælge at investere i nogle mindre dyre kabler til baghøjttalerne end til fronterne. Et fornuftigt prisleje vil nok blive omkring 20-40kr pr. løbende meter.
  4. Nogle vil helst havde deres baghøjttalere så højt som muligt, men generelt er den gængse opfattelse at 1.5m over gulvet er det bedste. Alternativt kan du hænge dem i øre højde - hvis det ikke var fordi din dør er i vejen.
  5. Min stue er omkring 30kvm og jeg har nogle Cerwin Vega CLCS-12" med, sjovt nok, 12" basenheder og bruger kun sjældent min subwoofer. Så det er bestemt ikke sikkert at du vil få brug for en sub til dit værelse og setup. Men prøv at lytte dig frem, du må jo være den bedste til at bedømme hvordan du mener lyden skal være.
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

B!atch skrev:

Nu her når jeg skal til at ha surround på mit værelse har jeg lige nogle spørgsmål.

1. Hvordan skal jeg placere mine baghøjtalere - planen var at rykke min seng tættere på tv'et og så sætte højtalerne på nogle standere så de peger ind imod hinanden. Ville det ikke give det bedste resultat?

2. De bagerste højtalere kan ikke komme til at sidde perfekt i forhold til fronthøjtalerne pga. den måde mit værelse er bygget op på - men er det ikke ligemeget hvis de bliver indstillet rigtigt?

3. Hvilke kabler ville i bruge om til de bagerste højtalere? Ca. hvilken prisklasse?

4. Hvor højt oppe skal baghøjtalerne placeres for det bedste resultat? 1m 1,5m eller 2m?

5. Mit værelse er ca. 20 kvm. stort - kan det betale sig at investere i en sub når jeg har mine to fronthøjtalere med 10" bas-enhed i?

Det var lige de spørgsmål jeg havde indtil videre - håber nogen gider bruge lidt tid på at besvare dem.

(Billede rettet til af Moderator 25.03.2005 kl. 19:28, jf. regl om billedupload i forum: max pixel bredde: 450-480)

Dine baghøjttalere skal enten sidde på bagvæggen eller på sidevæggene. Med på grund af dine skabe, skal de jo nok op på bagvæggen, hvor du enten må hænge dem meget højt og købe små højttalere på grund af døren. Eller også stille dem på standere. Umiddelbart, er ophængning på væggen nok den bedste løsning. Men hvis du rykker sengen frem, kan standerne selvølgelig godt være der. Spørgsmålet er så bare, om ikke du kommer for tæt på skærmen.

Ligemeget er placering af højttalere naturligvis aldrig. Men meget kan da reddes med time-delay osv.

Dit spørgsmål med kabler til baghøjttalerne er umuligt at svare på, når vi ikke kender dit budget, eller dit valg af baghøjttalere. Men generelt ville jeg bruge ens kvalitet kabler til front og center. Og så kan der godt slækkes lidt på det, til bagkanalerne.

JA, subwooferen fgiver det helt rigtige dybe drøn, når du ser film. Så den må du ikke spare væk. Men sluk for den, når du hører musik.

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

hvad højttalere har du? med henblik på kabelpriser samt placering.........
Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

B!atch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Sendt: 09 April 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

JBL ATX-20 er højtalerne.... ;)
Til top Vis B!atch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af B!atch

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes