| Sendt: 03 April 2005 kl. 05:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biamping; er når man benytter flere effekttrin til at varetage hvert sit frekvensområde.
Eksempel:
Din højttaler har to terminaler, en til diskant og en til bas. Du tilkobler det første effekttrin til kontrolforstærkerens ene amp-udgang, og trækker kabler ud til højttalerne som normalt. Dog fjerner du de "bøjler", der kobler diskant og bas indgangene sammen, så du kun fodre bassen med signal fra effekttrinnet. Så tilkobler du det andet effekttrin på samme måde, men sætter det kun til højttalernes diskant indgang.
På den måde bruger du det ene effekttrin til bas, og det andet til diskant.
Ideen er at istedet for at hvert effekttrin skal behandle et fuldt signal og sende videre til højttalerne, så skal effekttrinnene kun behandle hver sin halve del. Dette skulle gøre arbejdet nemmere for effekttrinnene, med forbedring af lyd til følge.
Min gennerelle erfaring er at det virker, og jeg har kørt med biamping gennem en del år nu, selv med skiftende effekttrin, sørger jeg altid for at have to til biamping.
Triwiring er en variant af biwiring, og betyder blot, at du tager ét kabel fra din forstærker, og deler det op i tre til højttaleren. Her er der altså kun tale om én forstærker.
Min erfaring er, at det ikke giver nogle fordele overhovedet, og at det tvært imod kan give forringelse af lyden i forhold til ét kabel og én tilslutning til højttalerne.
|