Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Benq 5120? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle på forum.

Nu har jeg efterhånden jagtet projektormarkedet rundt i lidt tid og måske fundet den jeg gerne vil have. En Benq 5120 som kan fåes til en rimelig pris. Er der nogen her der har erfaring med denne projektor. Min mening med denne projektor er udelukkende at bruge den til film.

Et andet spørgsmål jeg vil blive meget glad for at få lidt hjælp til er om det rume jeg vil bruge er stort nok. Afstanden til lærredet bliver fra 4-6m. Er dette tilstrækkeligt? Man kan jo selvfølgelig nedjustere størrelse af billedet indtil det passer en bedst, men hvis jeg havner med et billedfelt på størrelse med mit 25" philips ryger pointen jo lidt

Håber i kan hjælpe lidt

Venlig hilsen

Paw

Til top Vis Paw S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paw S.

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

4 - 6 meter er mere end rigligt.. kommer self an på hvor stort et billede du skla bruge.. find evt. en manual til den benq på nettet og tjek hvor stort et billede du kan "skyde" på den afstand... du skal nok renge med noget ala 2.5/3 meter i breden...

mine personlige erfaringer med det projektor er at den har et utrolig flot billede, men jeg var ved at kradse mine øjne ud efter at ha' kigget på den i ca. 20 sek pga regnbue effekten og på derfor på ingen måde en projektor jeg kunne finde på at købe...

Så mit bedste råd må helt klart være at du ser den i action inden du køber den!!! ....

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Paw

Jeg har lige købt projektor, og overvejede ligesom dig at købe en 5120.

Jeg bestemte mig i stedet for at købe en 6110, som jeg lige har fået i dag.

Hvis det er en projektor som du ku være intra i, må du meget gerne komme forbi og kigge den an, om ikke andet også for at se om du er påvirkelig overfor de omtalte regnbuer.

Jeg uploader billeder på "Min Hjemmebio" her i aften... så ka du se lidt af hvad den kan

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej Binx og gnOsis. Tak for jeres hurtige svar.

Ja regnbueeffekten er også det jeg er lidt skeptisk overfor. Jeg har nemlig ikke set sådan en i aktion (Vil faktisk meget gerne have et kig BinX, hvis jeg ikke skal alt for langt, hvor bor du??).

Hvad var det ved 6110'eren du foretrak?

Har også overvejet LCD, men er lidt skeptisk overfor at kunne komme til at se pixelene, men det er vel også et spørgsmål om opløsning og billedstørrelse?

Lige et sidste spørgsmål

Hvad skla jeg ofre på lærred. Altså hvor vigtig er kvaliteten? Jeg er dog ikke på udkig efter et med motorstyring.

Endnu engang tak for jeres hjælp.

Venlig hilsen

Paw

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

hvis du skal ha' et rulle lærred så tjek http://av-connection.com/ de har en del forskellige.. personligt vil jeg sige 2000 - 3000 kr ville være rimlig okay at bruge på et lærred...

et ret godt lcd alternativ efter min meing, ville være en sanyo z1x som kan fås til ca. 7 k i tyskland... og hvis du bare sider mere end 1.5 m væk fra den ser på ingen pixels...

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej Paw

Du er meget velkommen til at kigge forbi.... bor i Skive Midtjylland... ca ½ time fra Viborg.

Mht. hvad det var jeg foretrak ved 6110'eren var nok en blanding af pris og specs.

Fordelene ved 5120'eren var at det var en 16:9 projektor, hvilket 6110 ikke er. Jeg kunne få en 5120 til det samme som en 6110'er i tyskland, men valgte at lade være da jeg ku forestille mig problemer der ku opstå ved reklamation.

Lumens på 6110'eren er lidt større, kontrast det samme, og så mente jeg ikke det blev et problem at den var en 4:3 projektor (native), hvilket det heller ikke blev

Projektoren er rimelig lydløs, og selvom mit setup pt ikke er optimalt (kører bare med vga kabel) så er jeg godt tilfreds... ka ku drømme om hvordan billedet bliver med component

- Min DVD Samling -

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Tak for linket Rasmus.

Z1x'eren er uden tvivl også en god projektor. Måske skulle jeg tage den med i mine overvejelser.

Det vil være supert Martin hvis jeg kan kigge forbi. Bor selv i nærheden af Hobro, så det skulle være til at finde til Skive  Men jeg sender lige en mail til dig her engang. Så kan vi lige finde ud af noget.

Jeg sad lige og læste lidt om 5120'eren på Benq's egen hjemmeside. De markedfører den spm et produkt specielt til hjemmebiografen. Jeg har kun tænkt mig at se film så med det format den kører med er det sådan set fint.

hilsen

Paw

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Hmm. kan ikke helt finde ud af om det skal være en 5120 eller 6110. 6110'eren er faktisk lidt billigere end 5120'eren, så det er da et lille plus. Desuden har den en større opløsning. 

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du nævner at 6110'eren ikke er en 16:9 projektor? Det står der ellers under dens specs på edbpriser.dk  eller er jeg forkert på den?

Nu er min DVD-afspiller en lidt ældre model. Men er S-video ikke ok til at starte med?

venlig hilsen

Paw

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 01 April 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej Paw,

Med hensyn til afstand mellem projektor og lærred kontra billed størrelse kan du kikke her:

http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE5120-projection-calcu lator-pro.htm

f.eks giver 5120 en billedstørrelse på 210x118 ved en afstand på 4 mtr. mellem projektor og lærred.

En god idé er at læse nogle reviews af projektorer for at spore sig ind på hvilke man vil ud og se i aktion før man køber. Du kan kikke f.eks.her:

http://search.ecoustics.com/Editorial/Reviews/Front-Projecti on-or-Projector/Alpha-Name/All/

Når du har udvalgt nogle stykker er det meget vigtigt at se dem "live" - jeg læste en hel del godt om Infocus 4805, men da jeg så den i aktion syntes jeg at den var alt for "kornet" i opløsningen og valgte den fra.

Nogle andre ting du bør overveje kan være tilslutnings muligheder. HDMI, DVI, osv. endelig er det også værd at kikke på hvor lang levetid pæren har og hvad en ny koster.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Paw

Grunden til at jeg skriver at 6110'eren ikke er en 16.9 projektor er at den som standard kører med 4:3. Den kan godt køre med 16:9, den er oprindeligt bare en 4:3 projektor.

Mht tilslutningsmuligheder, så er S-video helt klart ok til at starte med...

Så vidt jeg har forstået af det info jeg har fået på hifi4all, så er S-video den anden bedste tilslutningsmulighed lige efter component... taget i betragtning at man ikke har DVI...

- Min DVD Samling -

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 April 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ang. 16:9, så er det noget bl.a. edbpriser skriver, hvis bare den har 'omskifter' til 16:9.

En PB6110 vil have sorte bjælker over og under billedet, dvs på væggen og loftet, medmindre du køber et lærred i 4:3 (det gammeldags mere kvadratiske format). Det var et kompromis jeg ikke kunne leve med, så jeg købte en pe5120.

Jeg kan 100% anbefale pe5120, hvis altså du ikke lider af regnbue effekten. Enkelte HiFiKlubber har pe5120 udstillet (Næstved den eneste på sjælland vistnok...)

Pe5120 har et vanvittigt godt sortniveau, og lav blæserstøj.

pb6110 har højere lysstyrke, men dårligere sortniveau og mere blæserstøj.

Til top Vis EEK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EEK1

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Først lige en tak til Dan for de gode links.

Ok, jamen så prøver jeg med et S-video kabel.

Jeg må indrømme at jeg nok mest hælder til 16:9 formatet, da det efter min mening giver den helt rette "biostemning". Men jeg skal først og fremmest have set en DLP i funktion før jeg beslutter mig helt.

Men tak for jeres hjælp ind til videre. Jeg vender nok tilbage med nogle flere spørgsmål.

hilsen

Paw

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg lige et spørgsmål ang. valg af lærred. Jeg har læst lidt om det og folk anbefaler at man køber det med en sort kant. Er pointen med den sorte kant ikke at skabe kontrast, altså så billedets kant bliver mere markant? Hvis dette er tilfældet er mit spørgsmål: Skal jeg først bestille projetoren også finde ud af hvor stort billede jeg vil ha, også bestille lærredet bagefter så den sorte kant passer med billedstørrelsen? Eller gør det ikke noget at der er lidt luft ud til den sorte kant?

Venlig hilsen

Paw

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

hmm tror du blander gain og den sorte kant sammen...

gain værdien er den der bestemmer hvor gråt lærred er, 0.8 er f.eks. et "mørkt" lærred og 1.1 er et lyst lærred.. jo mørkere det er jo bedre kontrast vil du få, men jo mørkere det er vil du også gøre din projektor mindre lys stærk... et lærred med gain 1.1 vil gi' dig dårligere kontrast end det med 0.8, men det vil der imod gøre at du ikke skal gå helt lige så meget op i mørklægning...

den sorte kant er med til at afrunde billedet og så man har en reffarance (stave hat til mig) farve til det sorte i billedet, hvilket gør at øjet lettere kan finde ud af de mørke farver...

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ok. Så det gør altså ikke noget at den sorte kant ikke følger billedet 100%?

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Paw S. skrev:
Ok. Så det gør altså ikke noget at den sorte kant ikke følger billedet 100%?

vil den jo aldrig komme til hvis man f.eks. har et 16:9 lærred og ser en 2.35:1 film på det.. men så længe siderne passer er det for mig at se et stort plus...

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Ok. hehe man er vel nybegynder

I den stue hvor min projektor kommer til at stå har jeg ikke mulighed for 100 % mørklægning. Jeg har kun nogle almindelige gardiner til at trække for. Desuden vil solen tit komme til at lyse rimelig meget ind der, så et lærred med en høj gain værdi vil altså være at foretrække her, fx 1.1? (hvis vi bruger nævnte projektor i overskriften Benq 5120)

Mange tak for hjælpen trods mine dumme begynderspørgsmål. Dejligt at nogle folk har tålmodighed til at hjælpe.

Venlig hilsen

Paw  

Paw

Paw S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Dam jeg kan se regnbuer

Fik en DLP demonstreret hos en bekendt i Hobro. Det var ikke meget, men jeg er bange for at jeg vil fortryde køb af en DLP, da jeg er lidt "småperfektionist"

Nå men sådan er livet jo. Så må jeg kigge på LCD istedet for. Er der nogen der har et godt foreslag, hvis vi skal holde os omkring de 7000- max 9000?

Glæder mig til at høre nogle gode bud.

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Paw S. skrev:

Hej igen.

Dam jeg kan se regnbuer

Fik en DLP demonstreret hos en bekendt i Hobro. Det var ikke meget, men jeg er bange for at jeg vil fortryde køb af en DLP, da jeg er lidt "småperfektionist"

Nå men sådan er livet jo. Så må jeg kigge på LCD istedet for. Er der nogen der har et godt foreslag, hvis vi skal holde os omkring de 7000- max 9000?

Glæder mig til at høre nogle gode bud.

heh hvad sage jeg :-) ... men tag et kig på sanyo z1x og z2 .. det er dem i den prisklasse jeg har set det bedste billede med...

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

I den prisklasse må det vel være Sanyo Z1, Z2 og Z3.

Z1 ~7000kr

Z2 ~8700kr

Z3, som desværre lige er steget 40 Euro hos Zarsen.de Angry Men ligger på ~10200kr.

Alle priser er eksl. levering.

/update: Så lige den her butik kører med et bundle. Lærred og Z3 til kun 1500 Euro.

http://www.netpower24.de/index.php?auswahl=produkt&rubri k1=Projektoren&rubrik2=&rubrik3=&rubrik4=&Sp rachzeile=deutsch&Portoland=&ue=&up=&agb=&am p;am p;usernummer=145792-764401931&Nummer=PAKZ3&sortiment nummer=

Gn0sis: Kan jeg komme forbi dig i KBH i den nærmeste fremtid og se på en af de Sanyo projektorer? Mindes du lå inde med én eller flere af dem?

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes