Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: PW 9509 vs. PW9319/12 ?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Asger B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Efter at vores TV i stuen brændte sammen for 3 dage siden, har fanden været løs lige siden - min kone kunne ikke se TV. Så på hendes befaling, har jeg de sidste 3 dage rendt mig selv halvt ihjel, mellem byens "lokale" butikker - Electronic World, TDC-butik, Fona, El-Giganten og Electric City(i mangel af bedre HIFI-butikker) og søgen på internettet (hvor jeg så bla. fandt dette forum) ..for at finde et godt tv vi begge kunne holde ud at se på. Men for at gøre en lang historie kort..

Jeg(vi) er nået så langt som til, at Elgiganten nok har det bedste udvalg og efter meget "kikkeri", har jeg nu i 1½ dag stået og gloet(pillet og raget) på de samme 2 PHILIPS-TV - uden at jeg er blevet meget klogere.

De ser umiddelbart "ens" ud, hvad features angår(PW 9509 "føre" lidt, ved at have 'Pixel Plus 2' - frem for PW 9319/12, der kun har 'Pixel Plus')

9509(til 9999kr) har et mere "lækkert look", hvorimod 9319/12 er 1000kr billigere.

Der hvor jeg så syns at det blir lidt kryptisk er, at de eneste steder på nettet(Google) jeg kan finde 9319/12, er i Tyskland(på tyske sites) - og der koster det så ca. 2000kr mere end et 9509, som skulle være det nyeste i serien - og som oxo er det dyreste af de 2 TV herhjemme??!

Er "lidt" forvirret og ville gerne høre fra nogen der ved mere om disse TV!! - hvad er bedst?

Til top Vis Asger B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asger B Besøg Asger B's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

9509 mener jeg omtales meget positivt.

Imidlertid skulle dette være afløseren 9520 til 7999 kr.

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=vis_even t&Eventid=182

Spørg Ronin eller Otto fra Tape Connection.

De lader til at vide, hvad de taler om.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Billedemæssigt er der ingen tvivl - jeg ville vælge 9509 (eller 9520 hvis man kan nøjes med et lidt billigere design). Det er forgængeren overlegen på samtlige punkter og er fri for alle de fejl der desværre var på første generations PixelPlus.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin, hvilke fejl er det du snakker om??

Jeg har selv et 8807 som er uden pixelplus, men min umidelbare vurdering ar pixelplus er et det kommet til at se nærmest "grynet" ud, du ved den der funktion hvor man kan se splitscreen med og uden pixelplus, der synes jeg faktisk at det er langt mere naturligt uden. Og da jeg var i elgiganten og sælgeren prøvede at "sælge" mig fjernsyn med at tænde denne "splitscreen" funktion, virkede det nærmest modsat på mig, hvad mener du??

Jeg synes det minder om at man bare skruer HELT vildt op for sharpness på en måde.

Mvh.
Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 30 Marts 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Hej Ronin, hvilke fejl er det du snakker om??

Jeg har selv et 8807 som er uden pixelplus, men min umidelbare vurdering ar pixelplus er et det kommet til at se nærmest "grynet" ud, du ved den der funktion hvor man kan se splitscreen med og uden pixelplus, der synes jeg faktisk at det er langt mere naturligt uden. Og da jeg var i elgiganten og sælgeren prøvede at "sælge" mig fjernsyn med at tænde denne "splitscreen" funktion, virkede det nærmest modsat på mig, hvad mener du??

Jeg synes det minder om at man bare skruer HELT vildt op for sharpness på en måde.

Mvh.
Tommy

Jeg er fuldstændig enig med dig - splitscreen solgte heller ikke PixelPlus til mig da jeg i sin tid skulle vælge mellem 9307 og 9616 - 9616 var den gamle topmodel uden PixelPlus og med Natural Motion. Prisen var den samme, men det var kvaliteten ikke, og jeg valgte klart 9616. Senere kom 9509 og det var lige pludselig en anden side af sagen for nu var PixelPlus brugbart - ikke grynet, grumset og generelt trist at se på - istedet var det superskarpt med netop de fordele der skulle være ved det.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Faktisk var det 9509 jeg så denne splitscreen på (hvis det er den med den sorte kant rundt om)

umidelbart synes jeg ikke at kunne se så meget forskel på p+1 og p+2 men det kan godt være at det bare var mig der ikke har kigget ordentligt efter....

Måsker der kommer en pixelplus 3 på et tidspunkt der bliver endnu bedre.

Måsker er jeg bare svær at gøre tilfreds, men jeg synes ikke engang 9509 er helt iorden, og hvis det er det pt bedste crt tv så kan jeg nok bare ikke blive tilfreds endnu.

Nå jeg tænker på hvor godt mit gode gamle B&O lx6000 (i soveværelset) det står så synes jeg godt nok ikke billedet er blevet meget bedre på 15år. (ved godt at der nok er mange der er uenige, og mener at moderne pixelplus/plus2 er MEGET bedre men det synes jeg bare ikke)

Mvh.
Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hvad med panasonic TX-32PD50 er det ikke bedre end philips 9509???

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

Asger B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Da Elgiganten giver '30 dages fuld returret', har vi valgt at bestille et 9509(da ingen af deres butikker ligger inde med nogle på lager - har kun 1 til udstilling) - nu skal vi så bare vente til den 6/4 før de får dem hjem igen, så jeg kan danne mig det endelige overblik. - Er det ikke tilfredsstillende, kan de jo bare få det retur!

Men syns altså stadig ikke, jeg kunne få øje på nogen forskel, mellem de to TV..

Noget andet.. Er det mig, eller virker billedrøret ikke som om det var mindre end mange andre 32" TV?? - måske kun et synsbedrag!

9520 ser da ud som om, at de fra at have udviklet deres design til noget pænere, nu pludseligt går et par skridt tilbage - til et "midre pænt" design?! - Så dyrt er det vel heller ikke, at male en sort kant omkring billedrøret??

Til top Vis Asger B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asger B Besøg Asger B's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Du har fuldstændigt ret, splitscreen-funktionen er direkte fup - med kraftigt bagslag. Funktionen slår ikke bare pixel plus til i den ene side og fra i den anden, den skruer ned for sharpness, DNR, kontrast osv osv i den side hvor pixel plus er slået fra. Med de horrible standard-indstillingerne tv'ene kommer med, betyder det rent faktisk at billedet er _bedre_ i den side hvor PP er slået fra... Hvis man i stedet for dette justerer tv'et ordentligt i både PP og standard indstillingerne, er der i mine øjne ingen tvivl om at PP er klart at foretrække. De grimme artifacts som de fleste bliver generet af skyldes langt hen ad vejen ikke pixel plus som sådan, men at sharpness, DNR, farveforbedring, kontrast osv er vildt overstyrede, for at give et "imponerende" billede. Det er yderst uheldigt at det er sådan, men split-screen funktionen bør _ikke_ bruges til vurdering af hvorvidt pixel plus er en fordel eller ej.

Tommy21 skrev:

Godt set!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Asger B skrev:
Da Elgiganten giver '30 dages fuld returret', har vi valgt at bestille et 9509

Til 10K?

Uden at jeg ved hvordan Elgigantens leveringssituationer er, så vær obs på om du i praksis får leveret den nye 9520 i stedet - denne er billigere, så du bør ikke bare tage imod den til samme pris, selv om det er "nyere afløser".

Asger B skrev:
Men syns altså stadig ikke, jeg kunne få øje på nogen forskel, mellem de to TV..

I bund og grund skal du stole på dine egne øjne, og ikke andres. Men jeg vil også advare imod at du sandsynligvis ikke har set i nærheden af hvad dét tv er i stand til.

Asger B skrev:
Noget andet.. Er det mig, eller virker billedrøret ikke som om det var mindre end mange andre 32" TV?? - måske kun et synsbedrag!

Jeg gætter på synsbedrag pga. den sorte ramme udenom billedrøret - men jeg har da ikke målt det synlige areal.

Asger B skrev:
9520 ser da ud som om, at de fra at have udviklet deres design til noget pænere, nu pludseligt går et par skridt tilbage - til et "midre pænt" design?! - Så dyrt er det vel heller ikke, at male en sort kant omkring billedrøret??

For det første er det ikke bare malet, men vigtigst, så drejer det sig om rationalisering af produktionen - 9520 kabinettet benytter samme kabinet som flere andre modeller, hvor det lidt dyrere 9509 kabinettet kun bruges på dén model - hvilket igen fordyrer apparatet, specielt i lyset af at salget af CRT er faldende. For overhovedet at kunne sælge sådan et tv for under 10K er der skåret _mange_ hjørner - blandt andet på lydsiden. Det kan være svært at forstå som almindelig forbruger, men jo - det er faktisk sådan en detalje der kan gøre forskellen på 8 og 9K i udsalgspris.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Hvad med panasonic TX-32PD50 er det ikke bedre end philips 9509???

PD30 var ned ad bakke i medvind, med en progressive scan DVD og tweaking i service menuen osv på nogle punkter bedre (jeg fik aldrig noget særligt tilfredsstillende resultat samlet set). PD50 er i mine øjne ringere end PD30, blandt andet takket være heftigt overstyret sharpness, der ikke kan justeres væk (ikke i brugermenuen i hvert fald). Så mit svar er nej, det er ikke bedre. Rent faktisk har jeg mere end svært ved at få det til at vise et billede som ikke er direkte dårligt.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:

Måsker der kommer en pixelplus 3 på et tidspunkt der bliver endnu bedre.

Jeg tror ikke vi skal regne med nogen væsentlig videreudvikling af CRT-tv herfra, udover faldende priser.

Tommy21 skrev:

Måsker er jeg bare svær at gøre tilfreds, men jeg synes ikke engang 9509 er helt iorden, og hvis det er det pt bedste crt tv så kan jeg nok bare ikke blive tilfreds endnu.

Nå jeg tænker på hvor godt mit gode gamle B&O lx6000 (i soveværelset) det står så synes jeg godt nok ikke billedet er blevet meget bedre på 15år. (ved godt at der nok er mange der er uenige, og mener at moderne pixelplus/plus2 er MEGET bedre men det synes jeg bare ikke)

Som nævnt, så er dét billede 9509 laver i standard-indstillingen (og dermed dét der ses i de fleste butikker) _meget_ langt fra det billede den reelt kan lave. Når jeg viser forskellen på den indstilling jeg har tv'et stående med i butikken og standard-indstillingen, griner de fleste bare vantro... Det er ren Jekyll og Hyde - det er røv og nøgler når du pakker det ud af kassen, men justeret ordentligt sparker det mås. Så nej, det du har set er ikke det bedste et CRT tv kan blive - men justeret rigtigt, så er det.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Og så skal det lige nævnes at det for guds skyld ikke må bedømmes på nært hold - sørg altid for fornuftig afstand, ellers får man aldrig øje på kvaliteterne. En god dvd-afspiller og tilhørende film - så kører det!

Og det er rigtigt, som Otto siger - standard-indstillingerne er nærmest en joke!

Asger B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Nu blir jeg så lettere nervøs.. - ej.. syns nu godt, at jeg kan få øje på den lille design-forskel der er på de to TV - men tak for tippet! - hvor meget er evt. rimeligt, at tage for et 9520?

Mht. at indstillingen af TV'et nede i butikkerne ikke er sat helt optimalt, har du nok ret. Men hvordan i alverden skal jeg som alm. bruger, kunne se om den nu står ultimativt, eller om der nu kan klemmes flere forbedringer ud af den??(tænker her på, når jeg har fået det hjem) - Jeg(og de fleste andre købere) har jo ikke den samme erfaring som gør at du lige ved hvilke parametre der skal stilles på, så TV'et yder sit bedste ..hvordan det så ser ud!!

Har du en guide eller, er der nogle "regler" man kan følge..? - hvordan ser det perfekte billede ud?!?

Noget andet jeg har spekuleret lidt på, er hvordan 9509 vil "spille sammen" med min DVD/AVR(Harman/kardon 1500) - tænker oxo på kabler osv. da jeg kun bruger nogle billige kabler pt. - er det noget man skal gå højere op i eller hvordan ligger det med det?

PS. Har oxo købt/lånt en masse film, som bare ligger og venter på at TV'et kommer hjem!! - glæder mig for vildt!

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Asger B skrev:
Nu blir jeg så lettere nervøs.. - ej.. syns nu godt, at jeg kan få øje på den lille design-forskel der er på de to TV - men tak for tippet! - hvor meget er evt. rimeligt, at tage for et 9520?

Det afhænger jo af flere forhold, men hos os koster den 7999,-.

Asger B skrev:
Mht. at indstillingen af TV'et nede i butikkerne ikke er sat helt optimalt, har du nok ret. Men hvordan i alverden skal jeg som alm. bruger, kunne se om den nu står ultimativt, eller om der nu kan klemmes flere forbedringer ud af den??(tænker her på, når jeg har fået det hjem) - Jeg(og de fleste andre købere) har jo ikke den samme erfaring som gør at du lige ved hvilke parametre der skal stilles på, så TV'et yder sit bedste ..hvordan det så ser ud!!

Nej - af samme årsag er der mere end pris der afgør hvilken forhandler der giver dig mest for pengene...

Asger B skrev:
Har du en guide eller, er der nogle "regler" man kan følge..? - hvordan ser det perfekte billede ud?!?

http://www.shortlink.dk/b72fca7b

Det bedste er at købe en kalibrerings-DVD som Digital Video Essentials og justere ud fra den, da de helt præcise indstillinger kan afhænge af bl.a. afspilleren.

Asger B skrev:
Noget andet jeg har spekuleret lidt på, er hvordan 9509 vil "spille sammen" med min DVD/AVR(Harman/kardon 1500) - tænker oxo på kabler osv. da jeg kun bruger nogle billige kabler pt. - er det noget man skal gå højere op i eller hvordan ligger det med det?

Det er først og fremmest vigtigt at du kører RGB fra DVD'en, og ja, et ordentligt kabel kan godt gøre en mærkbar forskel.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej Igen, kan man med fordel benytte en antenneforstærker af en art til at forbedre antenne signalæ kvaliteten, eller bliver det ikke bedre end hvis man kune trækker et enkelt kabel fra antennestikket og til fjernsynet.

Jeg synes ikke helt jeg får helt det sidste ud af mit 8807,

Hvilke instillinger synes du er de bedste, du har jo selv sådan et så jeg i en anden tråd??

Mvh.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Hej Igen, kan man med fordel benytte en antenneforstærker af en art til at forbedre antenne signalæ kvaliteten, eller bliver det ikke bedre end hvis man kune trækker et enkelt kabel fra antennestikket og til fjernsynet.

Det afhænger af hvad problemet er. Det er ikke så meget hvor kraftigt antennesignalet er der er vigtigt, men hvad signal/støj forholdet er. Signalet kan også blive for kraftigt, så tuneren overstyrer (forvrænget billede = for kraftigt signal, støj i billedet = for svagt) Hvis du forstærker signalet _efter_ at tabet er sket, så forstærker du bare støjen med op, uden at løse problemet. Hvis du har for lavt signal pga. langt kabeltræk og/eller opsplitning til flere tv, så kan du kun løse problemet ved at forstærke signalet _før_ opsplitningen, det hjælper ikke at forstærke henne ved tv'et. Mao, hvis du bare har et relativt kort kabel fra væg til tv, så kan du ikke gøre det bedre (udover et bedre kabel - hvis du bruger et almindeligt kabel, så prøv ét med ferrit-kerner på - kaldes 100 Hz kabel i folkemunde)

Tommy21 skrev:
Hvilke instillinger synes du er de bedste, du har jo selv sådan et så jeg i en anden tråd??

Kort sagt, skru kraftigt ned for kontrasten (ned på ca. halv), lidt op for lys, helt i bund med sharpness, og sluk DNR, farveforbedring og dynamisk kontrast. Så er du et godt stykke ad vejen - hvis det skal være helt godt, så brug en kalibrerings-DVD.

Asger B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Citat:Det afhænger jo af flere forhold, men hos os koster den 7999,-.

Det kan jeg se.. Men hvilke "forhold" skal der til, før de kan kræve mere?? - 9000kr iorden?

Citat:Nej - af samme årsag er der mere end pris der afgør hvilken forhandler der giver dig mest for pengene...

Syns bare, at det var lidt langt, hvis jeg skulle løbe over til en af jeres butikker!

Citat:Det bedste er at købe en kalibrerings-DVD som Digital Video Essentials og justere ud fra den, da de helt præcise indstillinger kan afhænge af bl.a. afspilleren.

..? ..Jeg er HELT grøn på dette område - tror jeg har en idé om hvad det går ud på/handler om, men har aldrig brugt/prøvet det, eller set nogen gøre det.  ..hvor får man sådan en DVD og hvordan bruger man den?? - Det har aldrig været min store interesse før, men da jeg nu køber sådan et godt TV, så syns jeg oxo jeg skylder mig selv at sætte mig lidt ind i tingene(før var TV bare noget med at man satte sig ned, trykkede på fjernbetjeningen og så et eller andet! )

Citat:Det er først og fremmest vigtigt at du kører RGB fra DVD'en, og ja, et ordentligt kabel kan godt gøre en mærkbar forskel.

Igen.. er jeg oxo helt grøn her!! Ved lidt mere om computer - nogen relationer? Er det noget med analog signal?

Køre pt. lyden med coaxial-kabel og alm. billigt scart-kabel mellem DVD og TV - skal det gøres anerledes? - har set at man kan få sådan nogle flade og sølvgrå scart-kabler - er det noget jeg skal over i?

Hjælp er meget velkommen   ...nødvendigt!!

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Asger B skrev:
Det kan jeg se.. Men hvilke "forhold" skal der til, før de kan kræve mere?? - 9000kr iorden?

Det er vel op til dig, det er dine penge - det kan trods alt ikke være mig der skal afgøre om en konkurrent er mere værd end jeg er ;-)

Asger B skrev:
Syns bare, at det var lidt langt, hvis jeg skulle løbe over til en af jeres butikker!

Klart klart, det er også derfor jeg siger at der er andet en prisen der kan være afgørende. Beliggenheden af butikken, f.eks. Vi kan ikke ramme alle kunder i Danmark, sådan er dét. At der så ikke ligger en butik på hvert gadehjørne der er lige præcis magen til vores, det kan jeg så ikke gør for... Min pointe var bare, at justeringen af et tv kan gøre mere forskel end at lægge flere penge for en bedre model (ikke at det ene skal udelukke det andet).

Asger B skrev:
 ..? ..Jeg er HELT grøn på dette område - tror jeg har en idé om hvad det går ud på/handler om, men har aldrig brugt/prøvet det, eller set nogen gøre det.  ..hvor får man sådan en DVD og hvordan bruger man den?? - Det har aldrig været min store interesse før, men da jeg nu køber sådan et godt TV, så syns jeg oxo jeg skylder mig selv at sætte mig lidt ind i tingene(før var TV bare noget med at man satte sig ned, trykkede på fjernbetjeningen og så et eller andet! )

Kort sagt, jo mindre du ved før du går i gang, jo mere får du netop ud af sådan en DVD, fordi du lærer en masse om hvad de enkelte indstillinger gør ved billedet. Skiven kan købes på nettet, ellers kontakt medlyd (www.medlyd.dk), de kan henvise til nærmeste danske forhandler.

Asger B skrev:
Igen.. er jeg oxo helt grøn her!! Ved lidt mere om computer - nogen relationer? Er det noget med analog signal?

Sakset fra min egen projektor-FAQ - det er samme principper der gør sig gældende:

Hvilket kabel skal jeg bruge fra min DVD-afspiller til en projektor?

Det afhænger af det enkelte udstyr. Det drejer sig om at finde den bedste overførsel ud fra de muligheder der er til rådighed. De mest udbredte muligheder er:

Composite
”Den gule”. Standard phono-stik, den løsning der giver den ringeste billedkvalitet.

S-video
Lille rundt multi-stik med 4 ben, en forbedring i forhold til composite da farve og billede overføres separat.

RGB
RGB dækker over flere forskellige standarder og kan overføres i forskellige typer kabel. RGB er delt op med sync (billedsignalet) og farveinformationer for de tre grundfarver Rød, Grøn og Blå separat. En normal DVD-afspiller afsender RGBs interlace via et scart-stik. RGBs indeholder de tre grundfarver og et sync-signal, og kan desuden overføres via phono-kabler eller VGA-kabler som kendes fra PC’er. RGsB er en anden, noget sjældnere brugt standard, med de tre grundfarver, hvoraf Grøn indeholder sync-signalerne. RGBHV er væsentligt mere udbredt, da det er denne standard der benyttes i en PC’s VGA-udgang. Alle tre standarder findes som både interlace og progressiv. Der er altså 6 forskellige RGB-standarder at tage højde for. Derfor er det ikke nok at projektoren kan modtage RGB, man skal sikre sig at den kan modtage præcis det format afspilleren sender.

Component
Kort sagt en komprimeret udgave af RGB, og som RGB findes det både interlaced og progressivt. Det bør understreges at RGB og Component (også kaldet YUV) IKKE er det samme, man kan ikke bare tilslutte en Component udgang til en RGB indgang eller omvendt. Signalet indspilles som RGB, omregnes til component og lagres som component på DVD-skiven af pladshensyn. Da ethvert display (TV, Plasma, projektor osv) arbejder i RGB, skal signales omregnes tilbage til RGB enten i afspilleren eller i displayet. Hvor denne konvertering foretages er i princippet ligegyldig, det afgørende er kvaliteten af konverteringen. I praksis giver det oftest de bedste resultater at benytte Component, og mange DVD-afspillere understøtter kun Progressive Scan som Component.

DVI/SDIÆgte digital overførsel, der med fremtidens digitale displays som LCD/DLP projektorer og plasma tv giver et kraftigt løft i billedkvaliteten, da man undgår konvertering til analog på noget tidspunkt.

Asger B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Så langt, så godt!

Citat:Skiven kan købes på nettet, ellers kontakt medlyd (www.medlyd.dk), de kan henvise til nærmeste danske forhandler.

Nu har "medlyd" ingen mail-adr. eller andre oplysninger om noget indstillings-DVD - kun et tlf.nr. man kan ringe til! Men "skiven" du omtaler, som ku' købes på nettet, hvad hed den egentligt? - bare så jeg evt. selv kunne søge efter den!

Citat:Der er altså 6 forskellige RGB-standarder at tage højde for. Derfor er det ikke nok at projektoren kan modtage RGB, man skal sikre sig at den kan modtage præcis det format afspilleren sender.

Hvordan finder jeg ud af, hvilket af de 6 signaler min DVD-afspiller sender?? - eller hvad det nye TV kan modtage/forstå? - Er der ikke et DVI-stik bag på TV'et? - hvad med 9520?

Ud fra de oplysninger jeg har givet indtil vidre, kan i så ikke "bedømme" hvilke type kabler jeg skal/bør bruge, samt hvilke signal DVD'en bruger/TV'et modtager ...ellers er jeg da sat lidt af her!?!

Eller hvordan med det coaxial-kabel - er det godt eller skidt at bruge det?? - skal jeg måske bruge et helt andet "setup"? - isåfald hvilke?!?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes