Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: min sub forvrænger :( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

hey!

Jeg har en diy subwoofer som forvrænger ved høje lydtryk. Har læst lidt herinde og kan se at det nok er fordi den spiller dybe toner som den alligevel ikke kan gengive.

har læst en masse om passive, aktive og butterworth filtre osv men fatter ikke så vildt meget af det

Spørgsmålet er så om det kan lade sig gøre at lave noget meget simpelt og billigt(men godt) som skærer alt under fx 25 hz væk? og ville det hjælpe på problemet eller har jeg totalt misforstået noget?

tak på forhånd

Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

skulle måske rette mig selv lidt... den forvrænger kun ved lidt højere lydtryk(enheden bevæger sig nødvendigvis ikke specielt meget) hvis det er dybe sekvenser af fx film - ellers ikke
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke sige hvad du specifikt skal gøre, men du skal ind og ændre på dit delefilter, alt afhængig af om det er købt eller noget du selv har lavet.

Er den aktiv eller passiv ?

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

lige der problemet er... der er ikke noget delefilter. derfor jeg ville vide om man kunne lave et nemt da jeg ikke er verdens bedste til sådanne ting.

lidt om subben hvis det hjælper:

monacor sph-315 enhed
zappulse 2.3se forstærker (omkring 278W i 8ohm)

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan jeg desværre ikke hjælpe, men der skal nok komme nogen der kan....

Hvis du kigger her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21446& ;KW

så bliver der henvist til nogle bøger og links, hvor du evt. kan læse lidt mere hvis du har lyst.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

ja... de fortæller om alt det jeg ikke er så god til

en ven sagde man kunne sætte en kondensator på et sted ved enheden og den ville så tage de laveste frekvenser(skal self. have den rigtige værdi) men det lyder da næsten for simpelt til at kunne være godt?

men alle bud for en løsning hvor man ikke skal være ekspert for at lave det er velkommen

ps. har ikke noget imod at lodde og rodde med komponenter men ved ikke hvordan jeg regner værdier ud og sætter det hele rigtigt sammen

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil skære så lavt er det ikke lige passiv teknik du skal anvende på subben.
Den omtalte kondensator i en bare anstændig kvalitet vil blive så stor, dyr og ikke specielt effektiv (kun 6db afskæring), så - evt. kombineret med en lige så stor, dyr og .... spole vil du kunne komme op 12db afskæring.

Hvis det skal være passivt, hvad så med afskæring på zappen's indgang, så er der tale om langt mere overkommelige komponenter. Både mht. størrelse og pris.
Kan zappen eventuelt begrænses rent frekvensmæssigt ?

Aktiv deling er nok det enkleste at få implementeret, når alt kommer til alt.

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke om det skal være passivt eller aktivt. hvis du tænker på at køre LFE-signalet gennem et filter før det når forstærkeren ville jeg ikke have noget i mod det.

hvis aktiv deling er det enkelste kan du så fortælle lidt om hvordan det skal se ud, laves osv?

forresten er det ikke et krav at den skal deles ved 25hz det var bare et eksempel.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 April 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo egentlig ikke en aktiv deling som sådan, du efterlyser, men nærmere et højpas-filter (alt over den valgte frekvens fx. 25Hz) får lov til at passere, det under filtreres fra.
Et andet spørgsmål: Hvad afskærer din subwoofer opefter ?
Hvis du ikke har en afskæring her, er det måske både deling og højpasfilter, du har brug for.
Prøv at kigge hos LCAudio. Mener de har et aktivt filter, der kan klare både det ene og det andet.
Synes også at kunne huske, jeg en gang på deres hjemmesider så en skitse eller diagram til en simpel passiv filtrering på lavsignal-niveau med beregning etc. Altså små komponenter.
Ellers findes der vist et hav af konstruktioner til aktive filtre på nettet. Nogle af dem kan du vel også finde links til her inde.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 April 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Det er jo et spørgsmål om pris.
Selv bruger jeg det aktive filter fra LC Audio, hvilket absolut er et glimrende filter, men skal du købe sådan et, og smide i et kabinet, så lander du på 2000 kroner inden du er færdig. Det er så også en god løsning, ingen tvivl om det.

Hvis du vil prøve en billigere løsning, så kan du godt lave et passivt højpasfilter af billige komponenter. Om ikke andet, så for at undersøge om det er de dybe frekvenser der spolere dit lydbillede. Du skal så have lavet et højpasfilter, og jeg vil normalt anbefale 18-24dB ved f.eks. de 25Hz, du selv nævner.
Et 18dB filter skal bruge to kondensatorer og en spole. Du skal blot kende impedansen på enheden i din subwoofer, så er det nemt at beregne et filter. Vil gætte på du kan lave et filter for 500 kroner.

Men... Som det før er nævnt, så koster kondensatorer og spoler i de værdier, der skal bruges, en formue, hvis de skal være af god kvalitet.
Som eksempel kan jeg nævne mine trafo-spoler på 33mH til min gamle High-End subwoofer, kostede over 2000 kroner stykket (!!) i sin tid - de kan dog fås for ca. 1000 kroner i dag, men det er ikke noget alle forretninger ligger inde med.

Så aktivt filter er altså vejen frem, hvis det skal være ordentligt. Og LC Audios aktive filter er absolut glimrende til prisen, jeg har selv to jeg bruger.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 April 2005 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen

Når du siger enheden ikke bevæger sig ret meget hvor meget er det ??

enheden har et xmax på 4.5mm hver vej hvis den flytter sig meget mere end det kan det godt forvrænge

hvor stort kabinet sidder den i ??   er det lukket eller basrefleks ??

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

til daniels:
umiddelbart synes jeg det aktive filter fra lcaudio lyder mest tiltalende for hader at lave noget halvt og så skulle lave det om senere - det eneste ved det er at filtret koster mere end enheden i min sub og så kan jeg vel bruge pengene på en dyere enhed og komme uden om det på den måde eller kan man ikke stille det sådan op?

udover det vil du så ikke vise mig hvad jeg skal købe hvis jeg skulle lave filtret fra lcaudio? komponenter osv.

til Kim G: min surround forstærker skærer de høje frekvenser fra så det er ikke et problem. du må gerne sende links til det simple passive filter du snakkede om hvis det nu skulle blive mit valg i sidste ende

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:

Luksus Bumsen

Når du siger enheden ikke bevæger sig ret meget hvor meget er det ??

enheden har et xmax på 4.5mm hver vej hvis den flytter sig meget mere end det kan det godt forvrænge

hvor stort kabinet sidder den i ??   er det lukket eller basrefleks ??

den sidder i et 85L basrefleks kabinet. enheden behøves ikke være i nærheden af Xmax for at forvrænge så det er ikke derfor den kager i det

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Faktisk oplyser du på deres hjemmeside ved hvilken frekvens filteret skal dele. Så kommer der en liste med de komponenter der skal bruges. Er ikke helt sikker på om de følger med i prisen, men jeg gav 200 kroner for komponenter til hele filteret. Det er ret nemt at montere, hvis man bare nogenlunde kan svinge en loddekolbe.

En STOR fordel ved filteret, er det gain-kredsløb, der er indbygget. Her er du nødt til at gå ind og kigge på din subwooferenheds specifikationer. For du har mulighed for at booste subwooferen ved en bestemt frekvens. Du kan evt. booste subwooferen med +6dB ved en given frekvens, og opnå en mere linær gengivelse. Faktisk er der indbygget et subfilter, der sorterer de dybeste frekvenser fra, og så vidt jeg er orienteret, så bliver alle frekvenser under den frekvens man giver gainet, sorteret fra. Det er altså et indbygget højpas filter i.

Hvis du senere vil ændre opsætningen af det aktive delefilter, så er du nødt til at lodde igen, men det koster typisk "kun" 200 kroner at få nye komponenter til et nyt filter.

Jeg har en kort beskrivelse af mit filter her:
loudspeaker.dk

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

det lyder umiddelbart nemt nok selvom jeg ikke lige kan finde linket hvor jeg kan bestille det rigtige filter. udover det ved jeg ikke hvor det ville være bedst at lave Gain og derved skære i frekvensen også, så det kunne være rart med lidt hjælp til det.

du har faktisk hjulpet mig en gang før med port støj i selv samme subwoofer så måske har du stadig dine beregninger liggende  

hvis ikke er specs på enheden her: http://www.ts-audio.de/pt_SPH-315.html

kabinettet er somsagt 85L med en port på Ø10 og 28cm (din anbefaling, og hjalp gevaldigt! ikke mere port støj)

beder sikkert om lidt meget men håber du/i vil hjælpe

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Kan ikke lige huske enheden, men den har en slående lighed med en Monacor SPH-315 bas, men enkelte værdier er dog anderledes.
Faktisk ser det ud til, at du vil kunne få gevinst ved at afkorte porten til omkring 12cm. Kunne være det var værd at prøve. Så burde den kunne spille dybere.

Under det aktive filter hos LC Audio her er der nogle felter med under "Filter konfiguration", der taster du blot bas (lavpas) og diskant (højpas) frekvenserne ind, og trykker "Beregn filteret". Så kommer den med en liste over de komponenter der skal bruges, og hvor de skal sidde på kortet (der er navne ud for hvert monteringspunkt på printet, så det er nemt at finde). Jeg vil anbefale et 24dB filter til både diskant og bas sektion.

En god frekevens at dele ved, vil være 100Hz, både for diskant og bas sektion. Hvis du tilslutter subwooferen via din subwooferudgang på din surroundforstærker, vil den typisk alligvel bruge det indbyggede delefilter i surroundforstærkeren. Hvis man deler ved 100Hz, bør du ikke kunne høre hvor subwooferen er placeret i rummet.

Nederst på siden kan du vælge gainet for kredsløbet. Ud fra din subwoofers simulerede frekvensgang, tror jeg et +6dB gain ved 30Hz vil være fint. Men det er lidt svært at forudsige præcist, jeg har selv måttet prøve et par gange, for at finde det optimale. Men jeg tror ikke du går helt galt med et gain ved 30Hz.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 01 April 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:

Jeg har en diy subwoofer som forvrænger ved høje lydtryk. Har læst lidt herinde og kan se at det nok er fordi den spiller dybe toner som den alligevel ikke kan gengive.

Jeg kan ikke gøre mig klog på hvilke andre muligheder du har undersøgt, men har du overvejet om det ikke snarere er subwooferens forstærker der går i knæ og derfor forvrænger signalet?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

@Boye
Han, @Luksus Bumsen, har en Zappulse amp, på 278W RMS i 8 Ohm. Det burde være nok effekt.

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

lyder godt daniels... så må jeg lige se om jeg kan få råd uden at tømme bankbogen. det er trods alt lidt flere penge jeg lige havde regnet med, men sådan er det jo.

hvis jeg forkorter basporten til 12cm gælder de samme værdier for delefiltret så? altså de værdier du nævnte.

(har lige haft enheden ude og kan se at det er en Monarch sph-315 og ikke en Monacor men værdierne er vist de samme efter hvad jeg har kunnet finde og visuelt ser de også helt ens ud så håber ikke det er et problem )

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 01 April 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Boye
Han, @Luksus Bumsen, har en Zappulse amp, på 278W RMS i 8 Ohm. Det burde være nok effekt.
Se, det kunne jeg jo have fundet ud af, hvis jeg havde gidet søge lidt efter Bumsens setup. Du har nok ret i, at det så ikke er der skoen trykker.

Den enkleste måde at lave et højpasfilter til subben er vel at forsøge at blokere refleksporten mere eller mindre, evt med et par sammenrullede (rene) sokker. Det vil begrænse udsvingene nedadtil i frekvens, og det er en meget nem måde at se om problemet kan løses eller reduceres.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes