Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dvd-priser undersøges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sims-m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Løb lige ind i denne lille artikel. er der nogen af jer her, der mener at der kunne være noget om snakken?

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=371737

Til top Vis Sims-m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sims-m

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 April 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Yep!

Der er absolut ingen konkurrence i DK, når det gælder CD og DVD.

Linket fungerer i øvrigt ikke, men for de interesserede kan det nævnes, at det handler om Konkurrencestyrelsens undersøgelse af markedet for DVD. De har endnu ikke kunne konstatere nogen prisforskelle, der kunne indikere begrebet konkurrence.

Se i øvrigt denne tråd

Med høflig aftenhilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 April 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Here we go again...

Prøv lige at kigge forbi den nærmeste Bilka, Fona eller Tp Musikmarked... Der har ALDRIG været så mange film til 100 kr. eller mindre - og der går kortere og kortere tid fra releasen til de bliver sat ned til halv pris, og det er ikke bare skodfilm men også store successer... Det går faktisk for mange titlers vedkommende hurtigere idag end det gjorde i de glade VHS dage, før DVD blev lanceret.

Hvis det ikke er et udtryk for stor konkurrence, så ved jeg ikke hvad der er.

Et af konkurrencestyrelsens udgangspunkter for denne nye "kampagne" er at de undrer sig over at en typisk titel på DVD på udgivelsestidspunktet I DANMARK (!!) koster langt mindre i USA. Sært nok har de så ikke undersøgt hvor længe den givne titel har været ude i USA eller hvad den kostede den gang den blev releaset dér. Hvis nu de brugte samme forudsætninger for begge markeder - nemlig "hvad kostede de på streetdate, og hvad koster de 4-5 måneder senere", så ville billedet se noget anderledes ud. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 April 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at der ikke er fri konkurrence på DVD/CD i Danmark. Der er tale om monopolistisk konkurrence, hvor de enkelte selskaber sidder suverænt på den enkelte udgivelse, der næsten ikke kan substitueres. Det betyder f.eks at den kunde der vil købe en CD med U2, er tvunget til at betale prisen, da han jo ikke kan købe en CD med Vikingerne og få samme oplevelse.. Prisforskelle vil derfor eksistere, og selskaberne kan profitmaksimere, næsten uden at tage hensyn til hvad de øvrige aktører på markedet gør.

Går man tilbage til begyndelsen af 70erne og ser på priserne på underholdningselektronik og LP plader, vil man se at den prisudvikling der har været siden da, har betydet at hvor en typisk forstærker dengang i datidens priser kostede omkring 2000, er den nu nede på omkring 1000-1500,- En tilsvarede prisudvikling for medier, ville have betydet at en CD idag skulle koste omkring 30-45 kr.

Var prisen på det niveau, ville det betyde at piratkopiering var en saga blot, og at salget af CD ville være ekstremt stort, hvilket igen ville medføre at musik ville betyde væsentligt mere i folks hverdag.

Man må derfor konkludere at AntiPiratgruppens arbejde er udtryk for et forsøg på at hindre folks forståelige reaktion på priser der nærmer sig åger. Desværre sidder selskaberne jo på kunstnerne, der tror de går glip af enorme indtægter, selvom sandheden var at var priserne lavere, ville der sælges meget meget mere, og dermed ville kunstnerne få mere, selvom de fik mindre pr styk.

Derfor ser vi kunstnerne være aktive for at påvirke politikkerne således at de kunstigt høje priser bliver opretholdt, og da politikkerne traditionelt ser kunstnere som en gruppe der skal beskyttes, hjælper politikkerne ved at forbyde kopiering, tillade kopibeskyttelse der betyder at en CD ikke er en CD etc, alt sammen med det resultat at forbrugerne tvinges til at omgå lovgivningen hvis de ikke vil betale selskabernes ekstreme priser.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 April 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet om dette tidligere da prisforskjellen på filmer mellom Norge og Danmark er meget stor. Det kommer meget godt frem når man sammenligner prisene hos norske Elkjøp og danske Elgiganten (som er samme firma)

Ta feks Shrek 2 som hos Elgiganten koster 199DKR og hos Elkjøp 139NKR som tilsvarer ca 126DKR, dvs at filmen koster 58% mere i Danmark. Moms, lønn og andre kostnader er ca de samme i Norge og Danmark.

Hvis så Konkurrencestyrelsen ville gripe fatt i en annen sak hvor jeg også er sikker på at det svindles, prisen på System Audio høytalere her i Danmark

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Prisudviklingen for underholdningselektronik og film kan ikke umiddelbart sammenlignes efter min mening.

For det første er en Sonyforstæker i bund og grund den samme i hele verden, med ganske små forskelle som f.eks. en anden strømforsyning, eller andre farvemuligheder (sølv/sort) osv... Til sammenligning gør de fysiske og teknologiske begrænsninger i DVD-mediet det nødvendigt at lave flere forskellige versioner af den samme film. Dette skyldes både NTSC/PAL problematikken, men naturligvis også behovet for lokal versionering i form af dubs, undertekster, eller i nogen tilfælde lokale censurregler der gør det nødvendigt at klippe i en film for nogen territorier.

Det nærmeste vi kommer en situation der kan sammenlignes med filmbranchens er vel Hifiklubbens eneforhandling af Denon og F-groups af det meste fra JBL.

Udover det ovennævnte er der hele spørgsmålet omkring indkøbet af rettighederne til at distribuere en film. Som det nævnes i den artikel fra Politiken der bliver linket til ovenfor, betaler man et ganske stort beløb for rettigheden til at distribuere en given titel f.eks. i Danmark. Det er denne udgift som er den væsentligste grund til prisniveauet for film på DVD. Og denne udgift bliver større og større. Hvor en mellemstor film for 10-15 år siden kunne købes til Danmark for måske 2-300.000 kr., så er prisen i dag mange gange højere. Dette skyldes faktisk netop den konkurrence som konkurrrencestyrelsen ikke kan få øje på. Produktionsselskaberne bruger flere og flere penge på at udvikle film, og vil naturligvis have deres investering igen. Har de lavet en film som distributører er interesseret i, bliver der hård kamp på festivalerne - og priserne bliver skruet voldsomt i vejret, fordi 4-5 skandinaviske distributører slås om de samme film.

Og denne stigning i den helt grundlæggende indkøbspris for filmrettighederne, gør det svært for priserne på nye film på DVD at gå samme vej som f.eks. low- til mid-price hifi.

Og det med indkøb af rettigheder skal tages fuldstændig bogstaveligt. Sådan som disse aftaler og rettigheder er skruet sammen, så er der for en lokal distributør INGEN forskel mellem parallelimporterede film fra USA eller Asien og deciderede piratkopier. I begge tilfælde er der tale om et produkt der overskrider den eneret distributøreren har til at sælge den givne film i Danmark, og som forhindrer distributøren i at hente den investering hjem som er blevet gjort. Ved parallelimport findes ikke engang det argument som mange kopi-pirater undskylder sig med - nemlig at de "naturligvis" på et senere tidspunkt køber originalen hvis det er en god film.

Produktionsselskabet som oprindeligt har produceret filmen kan selvfølgelig i bund og grund være ligeglad med om en film sælges som Region 1 eller 2, for de får en royalty under alle omstændigheder. Men for den lokale distributør vil en for stor andel af parallelimport på en given titel i yderste konsekvens ødelægge det økonomiske grundlag for i det hele taget at udgive en titel, eller indkøbe nye titler til senere udgivelser.

Man kan sagtens være uenig i denne måde at handle film og rettigheder på - men hvis nogen har et bedre forslag end det nuværende system til hvordan man skal beskytte distributørers dyrt købte rettighed til at distribuere en film i f.eks. Danmark - og dermed sikre at der rent faktisk udkommer selv ganske smalle film med danske tekster - så kom endelig med det!

En HELT anden ting er den voldsomme forskel på størrelsen af det amerikanske og det skandinaviske marked, som gør at produktionsprisen per enhed ikke kan undgå at være højere for en lokal skandinavisk udgivelse i måske 10-20.000 enheder, sammenlignet med den tilsvarende amerikanske som måske produceres i 250.000 enheder. Men dette har været diskuteret så mange gange i andre tråde, at jeg ikke synes jeg har noget nyt at tilføje på den front.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Lige en fodnote/bemærkning mere omkring forskellen på undholdningselektronik og film...

Ja, priserne på en "typisk forstærker" er over en årrække faldet en del. Men når en ny forstærker lanceres, så beholder den som regel prisen (hvad den end måtte være) helt frem til en eventuel afløser lanceres. Og derefter er det så højst et mindre restlager der skydes af til en tilbudspris der vel typisk er et prisfald på 10-20% i forhold til den hidtidige.

På filmsiden, så er det som ovenfor nævnt idag sådan at selv store film ofte er nede i halv pris eller mindre efter få måneder.

Hvornår har Densen sidst halveret prisen på en forstærker 4-5 måneder efter lanceringen..??

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

RougueAgent: Det var et langt innlegg som på ingen måte forklarer prisforskjellen mellom Norge og Danmark. Prisutviklingen for hifi kontra medier vil jeg la hvile for nå. At det alltid vil være en prisforskjell mellom Danmark og USA er jeg helt sikker på, og det har heller ikke noen stor relevans for denne saken.

Det har derimot prisforskjellen mellom Norge og Danmark. Faktisk så burde filmene koste mere i Norge da nordmenn har en litt høyere disponibel inntekt.

Som du selv nevner er distributørene skandinaviske, så hvorfor kan da den samme distributøren selge filmen billigere i Norge?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke meget til forskellige butikskæders avancer, og da slet ikke i Norge, så det kan jeg nok ikke kommentere særlig konkret på. Jeg er involveret i DVD produktion, ikke detailhandel. 

Men umiddelbart tror jeg forskellen mellem Elkjöps priser i Norge og Danmark mere er et resultat af forskellige strategier, hvor Elkjöp i Norge måske vælger at sælge prisen tæt på (eller under?) indkøbsprisen for at lokke kunder til. Men det har for mig at se intet at gøre med prisen for at udgive en DVD.

Men jeg ville da være nysgerrig efter at høre hvad Shrek 2 koster i ANDRE butikker i Norge..? 139 NOK er vel næppe "standard" pris..?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 April 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Nei, jeg kan finne en annen butikk hvor den koster 139, ellers ligger prisen i mellom 159-199NOK. Det vil da si at dyreste i Norge er billigere en billigste i Danmark. Det, og at prisforskjellene på DVD i Danmark er så små er vel det som gjør både meg og konkurrencestyrelsen mistenksomme.

Jeg håper da virkelig at prisene på DVD vil komme ned slik at jeg kunne kjøpe mine film her i Danmark i stedet for å bestille fra utlandet. Når man som meg kjøper en del film utgjør prisforskjellen en ikke uvesentlig sum pr år.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 02 April 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej RogueAgent,

Mit eksempel på en Sony forstærker, var et eksempel på et produkt der udsættes for det der indenfor økonomisk teori kaldes for fuldkommen konkurrence. DVD film prissættes udfra monopolistisk konkurrence. Det resulterende priser er derfor meget forskellige.

Dit argument med at DVD film efter en kort periode er nede på ½ pris, viser bare at man kan tillade sig at maksimere væsentligt mere når man er monopolist, end når man er i fri konkurrence. Det er også derfor at Sony kun kan reducere priserne med måske 10% som du nævner, da deres avancer gennerelt er væsentligt lavere pr enhed (i %). At DVD filmen kan nedsættes med 50% viser 2 ting, at man i initial fasen kan have en høj avance, da nogle forbrugere vil betale en præmie for at få filmen hurtigt. Når denne gruppe af forbrugere har købt filmen, reduceres prisen, fordi man så vil optimere salget til den gruppe der er tilbage, som ikke går efter en specifik film , men mere efter at se en god film lørdag aften der ikke er for dyr...

Dit argument med at det er rettighedshaverne der tvinger priserne igennem, holder heller ikke vand, for så ville priserne være ens på sammenlignelige markeder som f.eks Norge og Danmark.

Et andet eksempel (blandt utallige) kunne være Mobys første album, der blev optaget hjemme i hans soveværelse, og solgte 18-19 mill stk på verdensplan... Hvorfor blev dette album ikke pris fastsat langt langt lavere end et dyrt studiealbum med f.eks U2 der har været år undervejs, og som ikke sælger lige så mange... ?!!?!?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 02 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Som en bibemærkning vil jeg nævne at en Sony forstærker ikke er den samme fra marked til marked, og dermed adskiller det sig ikke fra film, der ganske rigtigt kan have undertekster mv forskelligt fra marked til marked.

Hvis din opfattelse virkeligt er at priserne ikke fastsættes forskelligt, alt efter om der er monopolistisk konkurrence eller ej, synes jeg du skal prøve at bo i en by, hvor man kun kan købe mælk eet sted... er du virkeligt i tvivl om at prisen på mælk ville stige, hvis der ikke var konkurrence ?!!?

Thomas Sillesen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas,

Du har selvfølgelig ret i pointen med monopolisme på film og musikmarkedet. Der er kun èn Star Wars, og kun én Apocalypse Now osv, og Pretty Woman ER bare ikke helt det samme som Sex, Lies and Videotape...

Jeg vil lige skynde mig at indskyde at jeg har kendskab til filmbranchen, ikke musikbranchen. Der er klart nogen ting der er sammenfaldende som f.eks. det monopolistiske i en udgivelse - men der er også store forskelle som f.eks. det større behov for lokal versionering af alle udgivelser ved film end ved musik.

Men alt det ændrer ikke så meget i problematikken om at det ER dyrere per enhed at udgive en DVD i Skandinavien end i USA, pga forskellen i markedets størrelse. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke kender meget til markedet i Norge, så hvilke overvejelser man gør sig dér omkring hvilke avancer man kan leve med ved jeg ikke. 

Man vil naturligvis altid kunne diskutere hvor meget "nogen" må tjene på et produkt, min pointe er bare at konkurrencestyrelsens grundlæggende præmisse - nemlig at sammenligne prisen på en vare i USA med prisen for et lignende (men som regel ikke identisk, iøvrigt) produkt i Danmark på samme tidspunkt, uden at tage højde for forskelle i udgivelsestidspunkt - er helt forfejlet efter min mening.

Du nævner selv endnu en stor forskel på DVD´er (og uden tvivl også musik) og hifi/tv branchen - nemlig at vi her har at gøre med ekstremt kortlivede produkter. Væsentligt mere kortlivede end for 10-15 år siden, iøvrigt.

En given film har et "vindue" på maksimalt 3-4 uger, som regel mindre, til at få skabt et salg af en vis størrelse, før næste "movie of the week" er det eneste der dur. I dette meget korte vindue skal man skabe en omsætning stor nok til at betale for den lavere avance man må acceptere når filmen sættes på kampagne efter få måneder. En forstærker, hvad enten den hedder Sony, Densen eller B&O skulle gerne have et længere "liv" i butikkerne, og kan derfor holde prisen længere.

De fleste vil også nok give mig ret i, at forskellen på en forstærker fra i år, og den forstærker fra sidste år som den afløser ikke er NÆR så stor som forskellen på f.eks. Ringenes Herre og Pusher II.

Mange har før argumenteret for at man da "bare" kunne starte ud med at filmen kostede f.eks. 120 kr, så ville salget automatisk stige og dermed retfærdiggøre den lavere pris. Men hvis det var udgangspunktet - at ALLE film altid skulle starte lavt - så ville det ikke ændre på billedet med at filmen efter et par uger var "død" fordi nyere og nu mere attraktive film blev lanceret. Den ENESTE måde en "gammel" film kan konkurre med en ny, er ved at være billigere.

Man ville med andre ord blot flytte prisen nedad til et punkt hvor distributørerne virkelig ville tænke sig om en ekstra gang inden de udgiver smalle titler på DVD.

Jeg har argumenteret for dette før i andre lignende tråde - sagen er at NOGEN film sælger i så store oplag at de indledende omkostninger er forholdsvis små når de regnes ud per enhed. Disse titler kunne i princippet godt prissættes billigere. Men andre titler sælger så små oplag, at de faktisk skulle koste væsentligt MERE end de gør i dag, hvis de reelle produktionsomkostninger skulle dækkes. Og hvor meget plads ville butikkerne mon give til en smal fransk film der kostede 400 kr...? Og hvor mange ville købe den? Hvor mange forbrugere ville føle at de havde "vundet" hvis et nyt standard prispunkt på f.eks. 120 kr. for en ny Harry Potter eller Star Wars film på DVD betød at der kun var økonomi i at udgive "top 20"..??

Jeg synes personligt det ville være synd hvis det betød at der ikke længere var økonomisk grundlag for at udgive film af folk som Pedro Almodovar, Mike Leigh eller Woody Allen.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Og hvor meget plads ville butikkerne mon give til en smal fransk film der kostede 400 kr...? Og hvor mange ville købe den? Hvor mange forbrugere ville føle at de havde "vundet" hvis et nyt standard prispunkt på f.eks. 120 kr. for en ny Harry Potter eller Star Wars film på DVD betød at der kun var økonomi i at udgive "top 20"..??

Jeg synes personligt det ville være synd hvis det betød at der ikke længere var økonomisk grundlag for at udgive film af folk som Pedro Almodovar, Mike Leigh eller Woody Allen.

Det er sku da næsten rørende med filmselskabernes socialisme, der hjælper de små film på vej...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 April 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Sims-m skrev:

Løb lige ind i denne lille artikel. er der nogen af jer her, der mener at der kunne være noget om snakken?

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=371737

bla bla siger jeg bare .

Alt er snart galt her hjemme

hvad med alt det vi ikke betaler mere for , skal det op i pris .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Sims-m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 April 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

bla bla. hvad er det du hentyder til at vi ikke betaler nok for herhjemme?
Til top Vis Sims-m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sims-m

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 02 April 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej RogueAgent,

Jeg fornemmede også at du havde indsigt i filmbranchen. Personligt er jeg cand.merc af uddannelse, og har blandt andet beskæftiget mig mikroøkonomi herunder prissætning på henholdsvis markeder med fuld konkurrence og med monopolistisk konkurrence. Måden film distribueres på er måske ikke helt monopolistisk konkurrence, men der er minimum tale om om ufuldkommen konkurrence, begge dele medfører at forbrugerne betaler højere priser end på et marked med fuldkommen konkurrence. Dette er der absolut ingen tvivl om. At så konkurrencestyrelsen har svært ved at finde en model til brug for analyse af prissætningen, er ikke usædvanligt.

Måden filmdistributørerne agerer på markedet, er selvfølgelig profitmaksimering, dette er logisk, og dette finder sted for alle aktører. Men hvor et marked i fuldkommen konkurrence er karakteriseret ved at man skal tage hensyn til sine konkurrenter (er man dyrere end dem, sælger man mærkbart mindre) er ufuldkommen konkurrence og monopolistisk konkurrence karakteriseret ved at man kan fastsætte sine priser næsten uafhængig af sine konkurrenter. Det er også det vi ser på DVD markedet. Nye film markedsføres heftigt, kombineret med at man får en høj pris, måske laver man editors cut, boxsæt mv altsammen for at få så stor en profit per solgt enhed som mulig. Efter en periode er nyhedens interesse væk, og hardcore entusiasterne har købt, og så sænker man prisen for at malke markedet optimalt.

Dette er der intet usædvanligt ved, det er sådan vi oplever DVD (og musik) markedet idag.

Forestil dig nu at enhver kunne erhverve rettigheden til at trykke udgive en film, således at f.eks Starwars kunne blive udgivet af 4-5 firmaer simultant. (disse betalte så en royalty pr styk). Jeg tror ikke der ville være tvivl om at prisen ville være væsentligt lavere, idet de ville forsøge at maksimere deres salg, og underbyde konkurrenterne.

Hvis du mener at prisen i så tilfælde ville være den samme som idag, så har vi fuldkommen konkurrence, men det er vist ikke realistisk !!!. Priserne ville rasle ned, og vi ville opleve at film ville stå helt henne ved kassen i supermarkedet og iøvrigt blive udbudt flere steder, og i størrere kvanti.

Denne debat minder meget om debatten om bogpriser. Men det har vist sig at på de markeder hvor der er fri prisdannelse, og hvor salgskanalerne ikke kun er boghandlere, er der både faldende priser, OG et størrere udbud af smalle udgivelser.

Der er derfor ingen grund til at frygte at en fri prisdannelse medfører at de smalle udgivelser som både du og jeg værdsætter forsvinder, tværtimod !

Thomas Sillesen

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 April 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Dead

Det danske prisniveau på både CD og DVD er simpelthen for højt.

Hvorfor gå ned i Guf, Fona eller TP Musik og give lige fra kr. 149 til kr. 169 for den samme CD, som kan købes på cd-wow for ca. kr. 95. Der er selvfølgelig en ventetid til forskel, men da jeg køber relativ mange CD'ere er det ventetiden værd og ikke mindst besparelsen.

For en del år siden havde Brian Mikkelsen (C) en mærkesag, hvor han ville havde afskaffet særskatten på CD'ere hvilket også lykkes, men priserne er stort set steget år for år. Vi burde have USA tilstande hvor en ny CD kan erhverves for mellem kr. 75 - 100. Jeg forstår odt, at der er så mange problemer med piratkopiering.

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
RogueAgent skrev:

Og hvor meget plads ville butikkerne mon give til en smal fransk film der kostede 400 kr...? Og hvor mange ville købe den? Hvor mange forbrugere ville føle at de havde "vundet" hvis et nyt standard prispunkt på f.eks. 120 kr. for en ny Harry Potter eller Star Wars film på DVD betød at der kun var økonomi i at udgive "top 20"..??

Det er sku da næsten rørende med filmselskabernes socialisme, der hjælper de små film på vej...

Well, det kan du jo opfatte som du vil... Jeg vil ikke prøve at bilde nogen ind at distributørerne og filmselskabernes primære opgave ikke er at tjene penge - for selvfølgelig er det det.

Men det er ikke desto mindre tilfældet at nogen film koster langt mere at udgive på DVD end de indbringer tilbage til selskabet. Jeg har selv været involveret i flere produktioner som burde have kostet op mod 7-800 kr. per styk hvis indtægten skulle stå mål med udgiften.

I nogen tilfælde handler det om at en film ikke lever op til forventningerne, og hvor man har sat et langt større "apparat" i gang end filmen ender med at kunne bære. Dette sker desværre ret tit. Det er nu engang sådan at man er nødt til at bruge pengene INDEN man ser hvordan publikum modtager den. Nogengange bliver man positivt overrasket og en film er mere populær end forventet, andre gange er det modsat. Gynger og karuseller - simpelthen.

I andre tilfælde handler det om at man har et bagkatalog som man gerne vil "pleje" og derfor bruger mange penge på at restaurere gammelt materiale. Jeg tænker her f.eks. på Nordisk Films Olsenbande film, Scanbox´ Morten Korch film eller Sandrew Metronomes Saga film. Mange tror uden tvivl at man bare har taget den første den bedste VHS master og smækket ned på en DVD, men det er altså ikke tilfældet. Det er HUNDE dyrt at restaurere en 30-60 år gammel film så den er til at holde ud at se på på DVD. Men bliver det ikke gjort nu (inden for en ret overskuelig årrække) så vil materialet til sidst ikke længere være tilgængeligt, eller i så miserabel forfatning at det ikke står til at redde.

Nogen af disse titler koster altså langt mere at restaurere og udgive end forbrugerne er villige til at sende tilbage igen.

Og så kan du tro det eller lade være - men der FINDES faktisk folk i filmbranchen der ikke kun tænker i kroner og ører, men er der fordi de virkelig elsker film, og gerne ser dem behandlet ordenligt. Og f.eks. i nogen tilfælde arbejder for at få udgivet film som er så smalle at der er lille eller ingen forventning om profit på udgivelsen.

Thomas´ tanke om at hvem som helst i princippet skulle få lov til at udgive film mod en royalty er egentlig ikke helt skeløjet, men det er vist ikke indenfor Danmarks grænser at lobbyarbejdet skulle foregå i så fald. En film er en ganske voldsom investering for et filmselskab, og de ville nok kræve nogen garantier for at deres produkt blev behandlet ordentligt, som de færreste ville være klar til at stille med.

F.eks. ser jeg sjældent markedsføringskampagner for bøger der i omfang bare MINDER om dem man ser for selv ret små udgivelser, både indenfor film og musik. Det kræver et firma af en vis størrelse at løfte sådan en opgave - og man vil næppe være interesseret i at have investeringen, blot for at andre så "rider" på ryggen af kampagnen og sælger en billigere, dårligere udgave af den samme film.

I modsætning til en bog som (bortset fra eventuelle stave/tastefejl) i bund og grund giver den samme oplevelse i billig paperback som den dyre hardback udgave, så er det ikke ligegyldigt hvordan en film ser ud når man sætter den i en DVD afspiller. Er det en slidt, falmet master i 4:3 Pan/Scan eller er det en spritny HD transfer der ligger til grund, er f.eks. ikke lige meget.

Filmens instruktør skal i mange tilfælde godkende menudesign og kvalitet af encoding på filmen, for at sikre sig at hans film bliver behandlet ordentligt. Jeg tvivler på at der ville være tid til dette hvis 5-10 selskaber i hvert evig eneste territorie havde frit slag til at producere DVD´en.

Alene her i Danmark skyder der hele tiden nye firmaer op der tilbyder DVD-produktion (encoding og authoring) og ofte til meget lave priser. De forsvinder som regel igen i løbet af kort tid, fordi de ikke helt har forstået hvor store investeringer det kræver at lave et ordentligt produkt på DVD. Mange tror f.eks. at bare de har en Mac og noget mere eller mindre tilfældigt "try-before-you-buy" authoring software, så kan de lave DVD produktion. Det kan de selvfølgelig også, men bare ikke i en kvalitet som en George Lucas. en Joel Silver eller for den sags skyld Lars von Trier ville være tilfreds med.

Og jeg mener altså ikke at der er noget odiøst i at en producent/instruktør gerne vil sikre sig at ens værk udgives i en ordentlig kvalitet.

Det samme gælder distributørerne. Der er reelt 6-7 større DVD-distributører på markedet i Danmark, og velnok ligeså mange mindre. Der kommer med jævne mellemrum andre til, men de forsvinder enten igen, når de opdager hvor stort arbejde der ligger i at markedsføre og distribuere film, eller når de opdager hvor konkurrencepræget det rent faktisk er (!)

Så selv om distributionen blev givet fri, så tror jeg at det hurtigt ville resultere i en masse nystartede firmaer der enten gik ned, eller i bedste fald indgik en form for samarbejde med etablerede distributører så situationen reelt ville være den samme som idag.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Forresten, for lige at blive i analogien med bøger - hvorfor er det egentlig at det tilsyneladende er okay at udsende en bog både som billig paperback og som dyr hardcover, mens det er "grådighed" at udsende en film i en almindelig boks til "normale" mennesker, og i en eller anden eksostisk luxus æske til entusiasterne..?

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes