Forfatter |
|
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
Sendt: 02 April 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Mener at have læst (i en tråd herinde) om Deep Purple´s "Machine head" på SACD er i en original 4ch optagelse ? .........men kan ikke finde den - tråden altså 
Er der et kvikt hoved som kan hjælpe med oplysninger om pladen/SACDen ?
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 02 April 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oså overvejet denne, vil også gerne høre erfaringer.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
Sendt: 02 April 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
Sendt: 02 April 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans 123 .......TAK ! - og så endda i "bredformat" 
PS. har bestilt den hos "HF-shop" (sammen med et par andre) til 165,- kr -15% abonnement-rabat ialt: 140,25 kr.
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
Sendt: 02 April 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har den! Rygtet om skiven havde nået mig inden udgivelsen, så en forudbestilling var afgivet med længselsfuld venten til følge ... (ja, ja, jeg er sentimental, men hva´...?). Ovenikøbet måtte jeg vente på indkøbet af en passende sacd afspiller, så først i december sidste år kunne jeg fylde stuen med musikken fra denne klassiker. Jeg købte den her:
http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=album&albumid=82 150
Machine Head var en af de første quadrofoni lp´er indenfor rocken og dengang var det vistnok JVC, der lå i førertrøjen med den teknik hvad afspilning angår. Men teknikken holdt jo ikke og først nu 30 år efter, er det blevet muligt for os genhøre, hvordan det egentlig lød - eller burde have lydt ... for det er en sand fornøjelse.
Godt nok er jeg, som omtalt i Vores musikstue - vokset op med rock i 2 kanaler, så er der plads til denne udgave? Ja bestemt! Vi hylder jo også Pink Floyd og deres legen med lyd i flere dimensioner og jeg synes det er en fed udgave af Smoke On The Water, hvor du kan placere instrumenterne og lade illusionen råde ... for det er jo lidt snyd. Men illusionen længe leve for vi flyder hen sålænge og musikken holder i SACD formatet. Åbningsnummeret Highway Star tonser dig i gang med et kontant lydbombardement.
Ingen tvivl hos mig: Jeg er begejstret for skiven. Det link jeg har givet, beskriver ikke de bonus tracks, der er i sacd-formatet, kun cd-laget, som også er med.
Bonus består af: Maybe I´m A Leo (Alternate Mix) Lazy (Alternate Mix) og perlen: When A Blind Man Cries - jamen den stemme ... 
Edit: Nå, ja det fremgår jo af coveret ser jeg nu ...
Køb den dog! __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 10 April 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig - med posten i går - den længe ventede SACD (dual layer) Deep Purple Live on the BBC, læs en anmeldelse her:
http://www.musictap.net/Reviews/DeepPurpleLiveAtTheBBCSACD.h tml
Noterne til skiven fortæller, at "The recording is effectively Machine Head live, with six out of seven of the tracks from that album" - der mangler Pictures Of Home. Og "This is an SACD Stereo only issue of this album" - det var mit ærinde til at søge information, der stod om her ... jeg undrede mig fra start, at der ikke skete noget i baght + center, for det var en information, jeg havde overset inden bestillingen. Men jeg må give anmelderen ret, både med hensyn til det positive (detaljeringen) og det negative (lidt flad bas og trommer). Men heldigvis er der et cd-lag, så jeg får mulighed for i de nærmeste dage at søge efter forskelle og måske opdage, hvilken indspilning, der er den mest tiltalende.
Og med reference til trådens emne og indledning, så er der lige denne herlige slutbemærkning:
"... if you wonder what all the hoopla about SACDs are about, you owe it to yourself to investigate. Being a Deep Purple fan makes it easier with this release"
Ta´ den! __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er så blevet lyttet lidt. Og min dom er til sacds fordel. Jeg skal nok begrunde ... men også lige nævne forskellen i maskinerne - cd-spillen, som går for at være "top-model" er måske unfair at bruge som modpol til sacd-spillen fra en lavere modelserie fra Sony. Lytningen var til Strange Kind Of Woman, som både indeholder guitar- og trommesolo, samt passager med sang a capella.
Cd-udgaven fejler jo ikke noget! Der er sikkert kælet for mixningen for det lyder godt i enhver henseende. Der kan være mangler i dynamikken, men det skiller sig ikke ud fra andre liveoptagelser fra samme periode. Og kunne man kun få denne udgave, ville jeg synes at det var alle tiders udgivelse, årene på bagen taget i betragtning. Nu er jeg måske lidt farvet af min holdning til Deep Purple i øvrigt ... så ...
Efter et par gennemlytninger overmod sacd-udgaven, slog det mig, at cd-udgaven virkede massiv med et lydstakit så langt som afstanden mellem ht, dvs. lydbilledet afgrænset af de fysiske ht. Og alle instrumenter tonses ud i rummet, men som go' gammeldags rock i stereo!
Som sådan ingen fejl på det. Og ikke noget jeg ville bemærke, hvis ikke det lige var på grund af denne skive. For sacd-udgaven er så meget anderledes i den retning ... lydbilledet er nemlig IKKE relateret til de fysiske ht. Jeg oplever en stram placering af instrumenterne i rummet også mellem ht. Og selv om jeg her under skrivning ikke sidder i sweet spot (eller måske netop derfor), kommer der lyde andre steder fra i stuen. Og det er ikke fra ht, synes det som om. Altså - rumligheden er større, ligesom perspektivet.
Anmelderen i linket fra mit indlæg ovenfor nævner trommer og bas. Han kan stadig have ret, men efter flere gennemlytninger, synes jeg ikke det er en mangel. Tværtimod synes jeg alle instrumenter kommer til deres ret, og mon ikke udgivelsen her er mere tro mod, hvordan det virkeligt lød fra scenen dengang? Bassen er tydeligt den værdige og nuancerede ledsager til de øvrige instrumenter. Bas er til for musikkens skyld, som en her fra forumet siger, men den behøver ikke være dominerende.
En pudsig detalje: Når publikum klapper på cd-udgaven lyder som noget halvhjertet fra løse håndled, og med salens ekko som kulisse - på sacd udgaven lyder det helt anderledes, de står og klapper rent og taktfast midt i stuen.
Jeg må tilstå, at jeg efter denne oplevelse finder sacd-mediet endnu mere attraktivt. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev,bla.:
"For sacd-udgaven er så meget anderledes i den retning ... lydbilledet er nemlig IKKE relateret til de fysiske ht. Jeg oplever en stram placering af instrumenterne i rummet også mellem ht. Og selv om jeg her under skrivning ikke sidder i sweet spot (eller måske netop derfor), kommer der lyde andre steder fra i stuen. Og det er ikke fra ht, synes det som om. Altså - rumligheden er større, ligesom perspektivet." ....og
"på sacd udgaven lyder det helt anderledes, de står og klapper rent og taktfast midt i stuen.
Jeg må tilstå, at jeg efter denne oplevelse finder sacd-mediet endnu mere attraktivt."
HEJ hrmand ! ......en herlig udlægning/beskrivelse af SACD-mediet som helhed - det slår, helt klart, alm.CDér ! 
Kan desværre ikke komentere den aktuelle "skive",da jeg (stadig) venter på HF. ? .....men har da efterhånden "nok" SACD-titler til at kunne vurdere kvaliteten
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det var også en belejlig mulighed for at høre de 2 medier side om side, når nu der er begge formater på og hvor sacd er i 2 kanaler, mod 5 på de øvrige skiver vi har. F.eks. er sacd-laget på Machine Head i 5 kanaler, hvor en sammenligning er på knap så lige vilkår. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
SACD user Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 101
|
Sendt: 10 November 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Checker man QuadraphonicQuad - Surround Poll ses, at Machine Head er vurderet til at være den 5. bedste flerkanaludgivelse nogensinde. Godt klaret af en udgivelse, som ikke er rettet med et audiophilt publikum, se http://www.quadraphonicquad.com/QQHiRezPoll2004.htm
|
Til top |
|
|