Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Volume mysterium (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FunkyMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hey mans,

Er der nogen der har en naturlig forklaring på følgende:

På min gamle receiver - en yamaha rxv 650 - var min normale "se film" volume-indstilling mellem -45 til -30 db.

På min nye yamaha rxv 2500, som effektmæssigt er kraftigere end 650'eren, skal jeg sætte lydniveauet til  -30 til -20 før jeg får samme lydstyrke.

Har målt med en lydtryksmåler og ved en given lydtryk er volume indstillingen f.eks. -43db og -24 db på hhv 650'ern og 2500'eren.

Burde det ikke være modsat: At jeg skal skrue mindst op for den kraftigste af receiverne for at få samme lydstyrke? Hvordan fungerer volume skalaen? Følger den en standard skala eller er det bare en "tilfældig" range, der bruges på de enkelte apparater?

Hvilket volumeniveau lytter I til, til en sammenligning?

Specs på receiverne:

rxv 650: 6 x 85 w @ 8 ohm

rxv 2500: 7 x 130 w @ 8 ohm 

Later,

Funkyman

Til top Vis FunkyMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FunkyMan

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 April 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

FunkyMan skrev:
Har målt med en lydtryksmåler og ved en given lydtryk er volume indstillingen f.eks. -43db og -24 db på hhv 650'ern og 2500'eren.

Det er bare fordi skalaerne er lavet forskelligt, du skal bare vænne dig til de nye tal.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 April 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hvad betyder det når man kommer op på +tal?
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 April 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

_normalt_ er skalaer på surroundreceivere enten lavet så 0 er max på en mere eller mindre tilfældigt valgt skala, eller sådan at 0 er lig med direkte gennemgang fra D/A-konverter/indgang til effektforstærkerdelen, uden hverken forstærkning eller dæmpning i forforstærkerdelen. +tallene opstår når du skruer højere op end dette, dvs. forforstærkerdelen forstærker signalet for at drive effektforstærker-kredsløbene. I teorien er 0 lig med fuld udstyring af forstærkeren hvis indgangssignalet passer med det forventede (f.eks. et fuldt udstyret signal på digital-indgangen), og mere end 0 er kun nødvendigt hvis signalet er svagere end dette. Men i praksis kan indholdet af lyden påvirke hvornår forstærkeren klipper, så det kan kun bruges som løs rettesnor. I praksis: uanset hvordan skalaen ligger, så skru op efter hvordan det lyder, ikke efter hvad tallet på receiveren siger.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 April 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

Iøvrigt: Uden at jeg kan huske hvordan skalaerne er på RXV 650 og 1500, så _kunne_ forklaringen netop være at RXV 650 går til 0, mens RXV 1500 går til +20 (det er jeg ret sikker på at den gør, jeg er mere i tvivl med RXV 650). I så fald passer tallene på målingerne faktisk meget godt, hvis du tager højde for de 20 dB, så har RXV 1500 1 dB mere at "give af". Men som sagt, det kan også bare være tilfældigt - det er langtfra sikkert at 1 dB op eller ned på skalaerne svarer til 1 dB i real life...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes