Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lidt blandede spørgsmål: Cd, sub, kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej!

Nu er jeg så småt kommet igang med mit lille stereo/surround projekt, men har lige lyst til at spørge jer om et par ting:

Mit nuværende system består af et par System Audio 1280 mkII højtalere og en Marantz SR8500 surround reciever.

Spørsmål #1:
Da jeg ikke helt synes at mine nuværende ht leverer alt for meget dyb bas, er jeg på udkig efter en subwoofer.
Det er meget vigtigt for mig at den er meget musikalsk og ikke så "boomy".
Jeg har været ude og lytte lidt rundt på bla. System Audio's SE200, AudioPro's ACE-BASS 2 og B&W 675, og det er i nogenlunde det "niveau" jeg kigger (køber højst sandsynligt brugt)
Jeg har også hørt meget godt om Infinity's Kappa sub, men jeg har ikke kunne finde en forhandler der har dem stående.
Mit nuværende rum er ca. 15 m2 men subben skal også kunne spille i større rum, når jeg engang kommer til større omgivelser ;)

Spørsmål #2:
Pt. har jeg ikke en "rigtig" cd-afspiller. Jeg bruger en billig dvd-afspiller til ca. 500kr og overfører lyden med et digitalt kabel.
Da mit tv's billede ikke ligefrem er "top-notch" føler jeg ikke at jeg gider bruge penge på en bedre dvd-aspiller, men hellere på en god cd.
Har i nogle modeller som er vær at lytte på? Prisen er "underordnet" i den forstand at cd-afspilleren ikke skal være "overkill" i forhold til resten af mit system.

Spørsmål #3:
Jeg har endnu heller ingen ht-kabler. Jeg har set mig meget varm på TMC kablerne, fordi jeg både har hørt meget godt om dem, og fordi jeg heller ikke er ude efter en "over-analytisk" lyd, men hellere et musikalsk-klingende setup.
Jeg regner med at jeg vil købe bi-wire versionen fordi flere siger at der er stor forskel i forhold til singlewire udgaven.
Er det nogle ok kabler eller bør jeg se mig om efter noget andet?

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt på vej her :)

I behøver selvfølgelig heller ikke svare på alle spørgsmålene. Jeg er mere en taknemmelig, for al den hjælp jeg kan få!

Med venlig hilsen

Julian Stengaard
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 April 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

#1: jeg har selv haft SE200, og det er nok den bedste sub jeg har hørt. et perfekt match til dine 1280, og så har den, den fordel at den kan bruges i både små og store rum. Bundpladen kan drejes, så man både kan bruge subben som trykkammer, og basrefleks. hvor trykkammer er bedst i mindre rum.

#2: Skal afspilleren være ny, eller er brugt en mulighed? af nye er der fx Marantz SA8400, med SACD, til 8195.-, Cayin CD252 (hvordan den vil spille med din marantz ved jeg ikke, men det er en glimrende cdspiller), måske noget Rega Planet selvom de får lidt klø for 'larmende klap til drevet'.
Brugt er der fx: Denon S10MKI her på HIFI4ALL.DK's markedsplads til 3000kr, har selv en og er meget tilfreds. og der er også en Marantz CD17MKII til 5500kr, efter sigende en fremragende cdafspiller.

#3: jeg har kun lidt erfaring med TMC højttalerkablerne, som singlewire. og det er ikke lige min 'kop te'. Men jeg har netop købt et signalkabel 'Yellow', og det gør der ganske glimrende.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret witzel

Med hensyn til cd'en, så må den gerne være brugt. Især hvis man kan få fat i noget som "holder".

Kunne du måske uddybe hvad du ikke kunne lide ved TMC kablerne?

MVH

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 04 April 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

jeg har Transparent musicwaveplus nu, og de er forholdsvis mørke i lyden. Hvor jeg opfatter TMC som værende noget mere neutral. Det gør at det i mit setup kommer til at virke lysere, og i mine ører kedeligt, omend nok mere 'korrekt'.
Men Dolkin og andre siger at jeg skal høre biwire udgaven, for der skulle være en verden til forskel på single og biwireudgaven.. Så det glæder jeg mig til jeg får hørt..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nemlig også hørt at bi-wire versionen skulle være MEGET bedre, det var også en af grundene til, at det jeg ville vælge bi-wire, hvis jeg endte med at købe TMC...
En anden grund til jeg er lidt "opsat" på dem er, at jeg har hørt at de overhovedet ikke er lyttetrættende... Og det synes jeg nemlig, at de midlertidige netkabler jeg bruger nu, er.

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Er der tilfældigvis nogen som ved, om det er muligt at høre en Infinity Kappa Sub i en butik i DK? Synes nemlig ikke jeg kan finde en forhandler...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 05 April 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Kt Radio i Odense havde en stående i deres hk/jbl rum i sidste uge, den står der nok endnu...

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hehe det var da underligt kim, fordi jeg var nemlig dernede sidste søndag, for at lytte til den, og jeg så nemlig hele Kappa serien UNDTAGEN subben... Sælgeren sagde at de havde solgt den og vidste ikke lige hvornår de fik en ny 

Men kunne da være jeg skulle forsøge igen!

Forresten Kim: Du bruger TMC kabler til dine 1750'ere ikke? Kan jeg måske lokke dig til at fortælle lidt om din oplevelse med dem, og hvordan du synes de spiller med dine SA højtalere?
Og lige en sidste ting: Passer "spaderne" som sidder på kablet som standard, i terminalerne på 1750'erne? Er nemlig i tvivl om jeg skal bruge bananer til mine...

MVH

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 05 April 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

hmm.. hellere ringe til dem først.. jeg skla ikke kunne sige om det er min hukommelse der allerede er afgået ved døden...

nu plejer bananer at passe til det hele, jeg bruger kun TMC til signal mellem effekt og pre, ht kablet er kimber 8tc.

men jeg må indrømme at det har livet mellemtonen op, og fået mere hul igennem til dynamikken  

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Andre som måske kunne komme med par råd/erfaringer inden at tråden forsvinder fuldtændigt ud af systemet?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2005 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da godt give mit besvy med...

Spørsmål #1:
Kig evt. også på Vassagohifi's nye program af Velodyne subber, de ser interessante ud synes jeg. Desuden har jeg en ASW1000 til salg (send PB hvis det har interesse).

Spørsmål #2:
En brugt Denon S10 vil være mit bud på en rigtig god CD-afspiller, der kan fås brugt til 2500-3000.

Spørsmål #3:
Jeg kender ikke TMC, men det skulle eftersigende være ganske godt. Hopper selv på Van den Hul kabler næste gang, for at prøve det. Deres Clearwater HT kabel skulle være rigtig godt til billige penge.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Okay, men kan de der velodyne også bruges til musik? (Er delvfølgelig ikke i tvivl om at DD serien kan, men de "små" ligner mest film sub's...
Kan man evt. lytte til de der velodyne nogen steder i DK?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da du skulle sende en mail til Vassogo - der kan Hr. Jensen nok være behjælpelig...
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Birger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Sendt: 08 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det vil efter min mening være total overkill og købe TMC kabler til dit setup gå efter nogle lidt billigere kabler til hele setuppet inkl. netkabler søg noget brugt.

Brug lidt flere penge på cd plus sub det tror jeg vil give den største forandring!

Har du iøvrigt lyttet til nye kabler på dit setup? hvis ikke så gør det inden du køber noget som helst!

Mitonord m. ScanSpeak
Ear202
Classic cd
Xindak tube preamp
Bertram
Til top Vis Birger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Birger

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hmm kan godt være du har ret birger, måske er de kabler lidt overkill... Kender du noget andet jeg kunne kigge efter?
Jeg har nemlig hørt med NO kabler men det bliver ALT for lyst og tamt klingende til mig... Hellere noget musikalskt evt. "halv mørkt" kabel.

Andre der ved hvad jeg kunne lytte efter? MIT, Tara-LAbs, Supra, eller måske Kimber som Kim olsen... Men lyder bare til at være dyrere end TMC...

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige set en Audio Pro ACE-BASS 2 i tilbudsavisen her på siden til 3695kr...
Er det ikke et ret godt tilbud? Tvivler på der er ret meget bedre til den pris?

Havde også lidt kig på jensens Velodyne men de er desværre en tand for dyre til mig (10k kr for 8" udgaven i SPL serien)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes