Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. december 2024 | 18:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Loka ZAP 1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3703
Sendt: 07 April 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Så har jeg endelig fået samlet information nok til, at jeg tør kaste mig ud i et Zappulse projekt.

Jeg mangler stadig et par stumper, men nu kan I få en ide om, hvad jeg er igang med at lave.

Det er en Zappulse 2.2SE med en 2x50V/1000VA trafo, så effekten lander på ca. 290 Watt RMS i 8 Ohm.

Den bliver bygget op af:
To Zappulse 2.2SE moduler.
Softstart modul.
DC filter.
Predator netdel.
Kabinet.
Kabler og stik.

Al kabelføring er i rent sølv, som jeg lakere for at forhindre luftens påvirkning.

Så til billederne...

Først lige et modul. Det er der jo ikke meget nyt i.




Trafoen er en 2x50V/1000VA fra El-Supply.dk
Jeg er spændt på at høre om den giver bøvl med brum, men ud fra de erfaringer jeg har hørt, skulle den ikke give problemer.




Kabinettet er i aluminium, i silver finish. Det er jeg ganske tilfreds med.




RCA terminalerne er ganske fornuftige, uden at være eksotiske, og højttalerterminalerne er solide og kan tage næsten hvad som helst.




Softstart modulet er standard fra LC Audio.




Jeg har planer om at anskaffe mig LC Audios DC filter, så det bliver indkøbt i løbet af næste uge.

Selve netstikket er ret standard, og jeg har overvejet at finde noget bedre, hvis det kan betale sig.




LC Audios Predator netdel har jo som standard to 10.000 yF kondensatorer, men her har jeg fjernet kondensatorerne, for at gøre plads for andre, og flere kondensatorer.




Selvom LC Audio selv skriver, at det ikke kan betale sig at bruge mere end de to 10.000 yF kondensatorer, har jeg læst flere steder, at det alligevel kan give en gevinst med mere kapacitet. Så jeg bruger otte 10.000yF Elko 80V kondensatorer. 80.000 yF burde kunne gøre det.




Alle interne kabler er/bliver i rent sølv. Det bliver 2mm alle de steder jeg kan få det til at passe. Efter alle sølvtrådene er monteret, giver jeg dem noget lak nogle gange, for at forhindre luftens påvirking. Det kan godt se ud til, at jeg er nødt til at bruge 1,5mm nogle steder, for at få god kontakt (gennem hullerne).

Her er et billede af hvordan jeg har tænkt mig at koble kondensatorerne og netdelen sammen med sølvtråd.




Det er hvad jeg har nået indtil videre.

Jeg har planer om at lægge en sølvplade i bunden af kabinettet. Dels for at skærme og forhindre aluminiumens påvirkning, men også for at forbedre køleevnen. Dertil vil jeg også bruge en sølvplade til at skærme trafoen fra resten af komponenterne.

Hvis der er nogen der har ideer til forbedringer eller bare gode tips, så skriv endelig.

Jeg regner med at fortsætte projektet i næste uge.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 09 April 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hmm.. kan vist ikke lige give ideer eller gode tips, men synes umiddelbart det lyder ret gennemført... Flot kabinet !

Det blir' spændende at følge....

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 10 April 2005 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

hej

er det ikke bedre at bruge kobber til at skærme med??

eller er det bare mig, der har misforstået noget?

 

 

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 10 April 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den, det skal nok blive rigitg godt.

Lytterne yder bedst hvis de får noget luft, så måske en lidt mildere indpakning vil give bouns. (men lytterne er ellers rigtigt gode, specielt til prisen.

Hvis du vil skærme trafoen, skal man så ikke bruge et ferritisk metal !? (jeg kan ikke lige huske om sølv er ferritisk ?) Istedet kunne du evt pille det yderste lag plast af ringkernen, jeg tror at det ville give den allerbedste køling frem for noget varmeleden ude på plastik)

Lak på sølv ? (jeg har ikke selv hørt det, men Kurt K og Duen er vist ikke til den slags, så vidt jeg husker) evt. pakke det ind i teflonrør.

Har du evervejet at føre nogle tykke ledninger parrallelt med strøvejen på predatoren for at give strømmen noget mere areal at løbe i ? (evt. helt droppe predatoren og få lytterne helt op til modulerne, jo kortere desto bedre)

 

Held og lykke med den, jeg glæder mig til at kigge ind i tråden igen og se monsteret blive født  up herfra.



__________________
Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 10 April 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej !

Efter min mening er lak en god isolering hvad Duen og de andre mener om det det er deres problem sølv kabler med lak

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 10 April 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Flotte billeder, lækre kabinetter!  
Nu når du er igang, kan du da lige så godt lave ball.indgang også! ... Man ved jo aldrig? 


God fornøjelse med håndarbejdet!


__________________
V.H. Steffen

    TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen
 
blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 10 April 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvad med par snoning af det interne kabeltræk?

Jeg startede med de medfølgende parsnoede kabler fra LC til alm. RCA bøsninger.
Kablerne løber direkte til bøsninger, "langt" fra de øvrige.
En opgraddering med rent sølv i olie og bomuld, ikke snoet på nogen måde, gav mere "hul" igennem, men også noget mere støj fra disse, i forevejen, ikke helt tyste moduler.
Der er tillige nu, en gang imellem, en hyletone. Støjen generer ikke i det daglige, og høres ikke når der spilles, men der er klart kommet mere.

Mit næste forsøg må blive snoet sølvtræk. Modulerne er åbenbart lidt følsomme på dette punkt.

Bare lige til information  her fra det "mørke" jylland :-)

Venlig hilsen Jan Jensen
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg
 
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 10 April 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har planer om at lægge en sølvplade i bunden af kabinettet. Dels for at skærme og forhindre aluminiumens påvirkning, men også for at forbedre køleevnen. Dertil vil jeg også bruge en sølvplade til at skærme trafoen fra resten af komponenterne.

Hvis der er nogen der har ideer til forbedringer eller bare gode tips, så skriv endelig.

Jeg regner med at fortsætte projektet i næste uge.
[/QUOTE]

Hvis du vil skærme trafoen skal du bruge jern.
Det er rigtigt at sølv er en bedre varmeleder en alu men alu skulle være bedre til at aflevere varmen igen.

Hvad er det for en påvirkning af aluminiumen du mener?

 



__________________
I reject your reality and substitute my own
Til top Vis Capslock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Capslock
 
T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 10 April 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har et rigtigt godt tip, hvis i har problemer med klik-lyde ved tænd/sluk? ... Jeg har selv mont. et 220Volt's omskifterrelæ, som når jeg tænder forstærkerne fjerner stel fra st.by på modulerne, og omvendt lægger stel på st.by, når man igen slukker forstærkerne! Det fungerer bare perfekt hos mig, selvom jeg har brokoblede og alm. moduler i samme "blok", og et par rimelig kraftige strømforsyninger!  Der er ingen lyde ved tænd og sluk her!  

__________________
V.H. Steffen

    TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen
 
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 10 April 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et genialt tip T2Madsen det vil jeg prøve lave i min zap i løbet af ugen

__________________
I reject your reality and substitute my own
Til top Vis Capslock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Capslock
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3703
Sendt: 10 April 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

@manley
Jo det har jeg også altid ment, men en anden jeg har snakket med, sagde at han havde bedst erfaringer med sølvafskærmning. Da jeg kan få fat i sølv billigt, og ikke kan få fat i kobberskærme, så prøver jeg med sølv.

@Kedde
Sølvet vil jeg kun bruge under selve ZAP modulerne, netop for at lede varmen væk. Og jeg har hørt fra andre at aluminium skulle kunne blive magnetisk og forstyrre. Derfor skal jeg også undgå almindelige skruer og jern, og holde mig til messingskruer og sølv/kobber. Sølv bliver brugt, da jeg ikke ved hvor jeg finder kobber.

@T2Madsen
Jeg har også overvejet de balancerede indgange, men der er intet der tyder på, at jeg vil komme til at bruge dem i et godt stykke tid fremover. Men jeg overvejer stadig, så måske kommer det i den endelige version.
- Dit klik-tip vil jeg absolut kigge nærmere på.

@blaaberg
Jeg har lavet en testopstilling før jeg gik igang med den endelige verison her, og der var der ingen problemer med hyletoner, og en brummen forsvandt, efter jeg havde kontrolleret alle lodningerne, og lavet det ordentligt
Jeg har også tænkt på at sno kablerne, men udover at 2mm sølv er ret hårdt at arbejde med, så er hullerne i modulerne, kun lige så store at jeg kan presse tråden igennem. Et evt. snoet kabel, ville så alligevel få bedst forbindelse med den ene leder.

@Capslock
Jern er et fy-ord, har jeg fået at vide. Det forstyrre de andre kredsløb. Aluminium skulle kunne blive let magnetisk og forstyrre. Modulerne skulle ikke afgive ret meget varme, så jeg tror sølvpladerne er gode nok. Desuden ligger sølvpladerne oven på kabinetbunden der er af aluminium. Men bundpladen er ret tynd, og jeg vil gerne have en tykkere bund at overføre varmen til.


Tak for alle tips indtil videre!
Altid rart at høre om man er helt ved siden af i sine projektet.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 11 April 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ikke for at rode i din tråd, men kan T2 ikke smide et lille foto af hans snedige relæ hér i tråden?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 11 April 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Ikke for at rode i din tråd, men kan T2 ikke smide et lille foto af hans snedige relæ hér i tråden?

mvh. Per.



Ja, nu ligger det jo sådan at relæerne er monteret, så det bedste jeg kan gøre, er at henvise til "mit setup" (se link nederst her) ... Her kan man på et par af billederne se relæet (lille "klart" firkantet relæ) lidt til venstre i forstærkeren. 
Men der er nu ikke noget specielt ved dette relæ, da det er et 220volts omskifterrelæ. Det vil sige at når der ikke er 220v på (forstærkeren slukket), er der forb. den ene vej gennem relæet, og når der er 220v på, er der forb. den anden vej! Fidusen er så at når man eks.vis slukker forstærkeren, lægges der samtidig stel på st.by på modulerne via relæet. Herved undgår man fuldstændig de "lyde" der opstår når strømforsyningen langsomt bliver tømt, og modulerne til sidst slukker, pga. spændingen når under ca. 35volt! Når man så tænder igen, trækker relæet og stellen fjernes fra modulerne uden en lyd, og svinet spiller! 

Inden jeg fandt på det med relæerne, gav det nogle gevaldige knald i specielt basserne (pga. brokoblingen), men der kom også nogle klik-lyde i diskanterne, som ikke altid lød lige lækkert! .... Efter monteringen af de omtalte relæer, virker alt perfekt og prof.!

Så på med relæer.....


__________________
V.H. Steffen

    TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

 - Alle metaller der er elektrisk ledende kan virke magnetisk, det er kun et spørgsmål om at få en strøm til at løbe.

Jern er ikke mere et fy-ord end diverse andre metaller, det du skal passe på, er overgange mellem et metal til et andet, der ksaber du, hvis der er elektrisk forbindelse, mulighed for at der kan opstå en diodelignende tilstand grundet de forskellige ion'ske koblinger i forskelligt metal.

 - I den forbindelse skal man så lige være opmærksom på, at al alu ikke er ens, det er næsten altid en eller anden form for legering.

 - Hvis du skal brum-afsmærme trafo'en, skal det være en jernskærm. Ved montage af en sådan, ska du være uhyggelig omhyggelig med ikke at skabe forbindelse mellem det der ligger rundt om trafo'en på ydersiden, og det ( bolten ) der går ned gennem trafoens hul, da du derved laver en kortsluttet vikling, og brænder en masse energi af i varme og tab.

Lars / Viborg

 

 

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3703
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

@NillerViborg
Jeg har ikke selv nogen større teknisk indsigt, og det du skriver lyder ganske logiskt. Men grunden til jeg vil undgå nogle metaller frem for andre, er erfaringer andre har fortalt mig (blandt andet Duelund og et par andre fra DCA). Da jeg ikke selv kan modsige eller argumentere for én ting frem for en anden, tager jeg dem på ordet.

Blandt andet bliver jeg anbefalet at fjerne alt plastik fra trafo og kabler, og bruge silke og linolie. Og for alt i verden skal jeg undgå såkaldte "paramagnetiske" materialer ( ?)

Et kompromis kunne måske være at lave ekstern størmforsyning, så kunne jeg skærme trafoen med jern, uden at jernet skulle påvirke modulerne og de andre kredsløb. Det bliver dog for besværligt at leve med i dagligdagen. Lidt WAF faktor må det også godt have.

I første omgang begrænser jeg mig lidt, og tester først om det overhovedet er nødvendigt med afskærmning. Ellers må jeg jo prøve jern.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes