Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 lærred som tv ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 April 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej har mig en NEC VT 770 projektor . men skal have fundet mig et lærred helst fastramme .  Flytter nemlig snart for mig selv, og så skal der laves bio :o)

Det skal være min. 200 cm bred . og så skal det kunne bruges som tv os. det er egentlig mit spørgsmål : Vil det være en dum ide at købe 16:9 lærred til tv . ??

Og hvem sælger billige men ikke mindst gode fastramme lærreder ! ?

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Prøv at læs lidt omkring her på forummet. Der har været lidt debat ang projektor til normal tv visning, og synes at konkludere at folk ikke anbefaler det, da billedet simpelthen bliver for ringe kvalitet, medmindre man ofre penge på digital modtager osv osv.

Jeg ville stadig klart købe/bygge mig et 16:9 fastlærred. Du kan jo bare lade være med at udnytte det hele når du ser normal tv. Du skal vel også se DVD på den af og til?

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

Jalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej .

Ja selvfølgelig skal jeg det . men det er for ikke at have et normalt tv til at stå . så var det jo bedst at kører det hele over et . skal jo også have fat i en tv-tuner .

Men tror nu også det bliver 16:9 lærred  !

Falle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

mht at bruge projektorer til TV(og ikke mindst fodbold...yeahh) havd er jeres erfaringer mht at bruge en selector? Hvordan virker en selector, hvis man har kabel tv... laver den signalet om til digitalt? kan man se de samme kanaler, som man har på sin kabelpakke digitalt gennem en selector?

God weekend!

Til top Vis Falle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Falle

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jalle: Husk også bare at du skal mørklægge hver gang du skal se tv om dagen så. Det hele bliver noget mere besværligt, plus du slider på projektoren. Personligt ville jeg aldrig bruge min projektor til dagligt normalt ligegyldigt tv-kiggeri, hvis du forstår
Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej Jalle

Jeg bruger en projektor som TV, og det har jeg gjort i et halvt års tid nu. Her er mine erfaringer: 

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 til 2,5 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige   Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video. 

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK. Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille TV.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes