Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Plassering af subwoofer, et forslag. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 April 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har litt begrenset med plass, og har derfor alltid slitt med å få subwooferen plassert optimalt. Etter min mening spiller en sub som best hvis den står i mellom fronthøytalerene, men som i de fleste andre hjem er plassen der opptatt av fjernsynet. Min subwoofer er heller ikke magnetisk skjermet slik at plassen ved siden af fjernsynet utgår også.

Det som ledet meg i en ny retning var noe jeg leste angående subwoofer i hjemmekino. I et leserinnlegg på et forum leste jeg en gang et innlegg om at en sub bør plasseres i nærheten av lytteposisjonen for at bassen bedre skal kunne føles på kroppen. Jeg hadde umiddelbart ikke noen plass i nærheten av lytteposisjon ledig. Men så plutselig gikk det opp et lys for meg: Hvis jeg plasserte subben under stuebordet fikk jeg den ikke bare i nærheten, men også mitt i mellom fronthøytalerene.

Etter å ha sett en film med subben i denne posisjonen kunne jeg trygt si meg enig i at det gav noe mere følelse med subben, jeg hadde egentlig ikke noen store forhåpninger om at det skulle fungere for musikk, men bestemte meg for å prøve.

Etter 1 dag med testing vil jeg si at det fungerer nesten helt optimalt. Subben integrerer seg meget bra, og dens posisjon kan ikke avsløres selv om den er mindre enn 1 meter fra meg. Grunnen til at jeg sier "nesten" er fordi hvis jeg lytter til basstung musikk ved høyt volum kan jeg føle vibrasjonene i gulvet noe mere enn før. Løsningen på det har så langt vært å trekke benene opp i sofaen

En ekstra bivirkning er at jeg fikk mere gulvplass da plassen under bordet i forveien ikke var i bruk.

En litt utradisjonell plassering som måske kan fungere for flere enn meg

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 April 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

et godt 'gammelt' trick er at sætte subben der hvor du vil sidde og se film (sweetspot) og så er det ellers din tur til at kravle rundt på gulvet alle de steder hvor den kan stå. Og der hvor du oplever den bedste bas, er der hvor din sub skal stå.. Man kan få nogle underlige blikke fra eventuelle tilskuere, men det er nu en nem måde til optimal placering af subben.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Kravlemetoden hjelper desverre ikke oss som er litt hemmet når det kommer til plass, vi har rett og slett ikke noget sted at kravle :)

Neste gang jeg kjøper sub tror jeg det blir en stor SVS, for da behøver jeg heller ikke stuebord lengre

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes