Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dårligere CDere over tid? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mine ældste CDere er omkring 15 år gamle - og jeg synes de lyder væsentligt ringere end mange af mine nye skiver.

Det lyder lidt som om dynamikken er dårligere og lyden generelt "slappere".

Men bliver compact discs dårligere/slidt over tid????

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke lige fænomenet, men der siges at cd'erne "taber" data med tiden.. det kan jo sagtens være årsag til det du oplever
Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

For at kunne vide om der er tab af data skal man nok anskaffe sig en af de samme cdér i en anno 2005 skæring, eftersom lyden jo er ret forskelig fra indspilning til indspilning.

Så man er jo nød til at sammneligne det samme produkt, ellers kunne man jo ligeså sammenligne en Dire Straits plade med een med Shubidua.

Personligt kan jeg ikke høre nogen foringelse af de cdér jeg har der faktisk er hele 20 år gamle.

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Der hvor jeg har hørt om "tab af data" på cd'er er i pc verden.. der opleves det nå man brændt en skive.. og nogle år senere kan den bare ikke læses mere..

Det sker nok ikke helt i samme omfang når skiverne er trykt, men det sker helt sikkert

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

For at kunne vide om der er tab af data skal man nok anskaffe sig en af de samme cdér i en anno 2005 skæring, eftersom lyden jo er ret forskelig fra indspilning til indspilning.

Så man er jo nød til at sammneligne det samme produkt, ellers kunne man jo ligeså sammenligne en Dire Straits plade med een med Shubidua.

Personligt kan jeg ikke høre nogen foringelse af de cdér jeg har der faktisk er hele 20 år gamle.

Helt rigtigt Slips, jeg har selv nogle CD´er tilbage fra 1984, der er heller ikke nogen foringelse at spore.

Til top Vis Allan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

BenFi skrev:

Der hvor jeg har hørt om "tab af data" på cd'er er i pc verden.. der opleves det nå man brændt en skive.. og nogle år senere kan den bare ikke læses mere..

Det sker nok ikke helt i samme omfang når skiverne er trykt, men det sker helt sikkert

jeg mener faktisk at det er lige omvendt, at trykte skiver ikke opbevarer data så "dybt" som en brændt.????

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
BenFi skrev:

jeg mener faktisk at det er lige omvendt, at trykte skiver ikke opbevarer data så "dybt" som en brændt.????

Kommer nok an på hvilken hastighed du brænder med eller hva´  ?

Til top Vis Allan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

mon ikke det er fordi indspillingskvaliteten var ringere for 20år siden der er trods alt løbet meget vand genem åen siden
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Allan skrev:
kim olsen skrev:
BenFi skrev:

Kommer nok an på hvilken hastighed du brænder med eller hva´  ?

Det kommer også an på hvilken type cd du brænder på.. kvaliteten er langt fra ens!! men i det store hele tror jeg at cd'er der er trykt holder længere  -  men måske nogen ved bedre??

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Det har ikke noget med at gøre hvilken hastighed man brænder med eller ej, det der har noget at sige, er at jo mere "blå" eller mørk en cd's bagsige er, jo bedre er data beskyttet mod uv lys etc. - hvis bagsiden derimod er lys/gul er den ikke god til lagring af data i længere tid.

Mht. til trykte cd'er har farven ikke noget at sige, da de har fået en eller anden form for beskyttelse, og det er endnu ikke påvist, at en audio cd, har mistet data eller kvalitet, selv efter 20 år.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 April 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Det har ikke noget med at gøre hvilken hastighed man brænder med eller ej, det der har noget at sige, er at jo mere "blå" eller mørk en cd's bagsige er, jo bedre er data beskyttet mod uv lys etc. - hvis bagsiden derimod er lys/gul er den ikke god til lagring af data i længere tid.

Mht. til trykte cd'er har farven ikke noget at sige, da de har fået en eller anden form for beskyttelse, og det er endnu ikke påvist, at en audio cd, har mistet data eller kvalitet, selv efter 20 år.

En normal CD er ikke lysfølsom som sådan. Det er de brændte, og de vedbliver at være lysfølsomme. De skal opbevares mørkt både før og efter brænding

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes