Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg BW 801 nautilus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
saxtorph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

ja jeg er gået i gang og det går framad  1ste kabinet er snart færdigt jeg har købt finerplader som jeg har bukket rundt  forpladen er en 22 mm  mdf plade jeg har så skruet finerpladen fast på hver side af forpladen derefter stilte jeg buen på et stykke pap  skar buen ud så havde jeg en skabelon nu har jeg skåret alle plader til indeni  jeg har limet bunden fast og nu skal der bygges Afstivninger  jeg borer ca 6 rimelig store huller i pladerne og sætter dem i spænd og selfølgelig limer dem fast  jeg vil bruge skum til vinduer til og lave skråningen på toppladen på baskabinettet og så ligge læder ( sort ) over det  så skal der slibes PS,,,,, der skal ca bruges  6 0,4 mm østenfiner  det giver 2cm meget stift kabinet

de enheder jeg vil bruge er  SEAS exell  6,5 mell/ diskant bassen er en af verdens bedste  diskanten er til et 11 tal   HJÆLP,,,,,,,,   hvad har de lavet mellemtone kammeret af   det ligner plasticpadding  eller gips glasfiber  ja  er der en der arbejder på firmaet som laver dem  JEG ved de bliver samlet i danmark         BILLEDER VIL KOMME  mangler også et par 15" basser  men det skal nok komme  ps, tror sku jeg sender et par til BW når jeg er færdig moske ansætter de mig  he he hehe   

Til top Vis saxtorph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af saxtorph

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Ansætte dig? Måske du lige skulle få dem færdige først!

Det er et vældigt projekt du har begivet dig igang med, og nok også større end du tror. De bliver ikke, som du tror, samlet i Danmark. Kabinetterne bliver lavet i Danmark, men selve mellemtone-hovedet bliver lavet i England hvor det bliver lavet færdigt med håndkraft. Jeg tror næppe at du får nogen derfra til at bidrage med assistance til en kopi-højttaler.

Du ender måske, måske med noget der designmæssigt minder lidt om 801´eren, men det bliver jo aldrig det samme. Hverken enheder eller noget andet går jo igen, og så er det slet ikke samme resultat du ender op med. Det samme gælder strukturen indvendigt i kabinettet - det skal du jo også tænke på!

Det er spændende hvordan projektet kommer til at gå - held og lykke med det!

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2005 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

Ronin det er da utroligt som du kan tage modet fra folk!

Du kan da ikke vide om det bliver bedre eller dårligere, inden det er færdigt, du dømmer lidt for hurtigt!

Chancen for at det bliver godt er stor med de enheder han påtænker at bruge.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2005 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

Hej saxtorph

Bare klø' på, måske bli'r de bedre end originalen ;-)

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Det kan jo være det bliver en B&W "klon" der kan spille bas og ikke skriger i diskanten.

Vi glæder os til billeder.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 14 April 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Ronin det er da utroligt som du kan tage modet fra folk!

Du kan da ikke vide om det bliver bedre eller dårligere, inden det er færdigt, du dømmer lidt for hurtigt!

Chancen for at det bliver godt er stor med de enheder han påtænker at bruge.

Hids dig nu lidt ned - jeg er ikke ude på at tage modet fra nogen. Men det er et faktum - der er ønsker i projektet som ikke kan lade sig gøre, specielt når snakken går på mellemtone-hovedet. Det er så logisk at det skriger ind i himlen - det er ikke alt der kan kopieres, og der er så meget hemmelighedskræmmeri i sådan nogle ting at opgaven hurtigt bliver uoverskuelig.

Jeg synes skam at projektet er en fed ide, men som med alt andet, er det i dette land ikke ulovligt at være skeptisk og ej heller at komme med sine egne meninger, og hvis jeg ikke skriver det, kommer der med al sandsynlighed en anden og skriver det istedet.

Så længe det ikke er med de samme enheder osv. bliver det aldrig noget der minder om B&W´en (som jeg læser det, er det hensigten), men til gengæld kunne det ende ud med en højttaler der designmæssigt minder lidt om dem, men som måske spiller nøjagtigt som konstruktøren altid har ønsket sig, og så er hans mål jo nået.

Det bliver som sagt spændende at se udgangspunktet....

Om B&W så skriger osv. eller ikke kan spille bass er en individuel smagssag, så den lader vi bare ligge.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 April 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Du ku prøve ( ved ik om det er muligt??) at tiltuske dig nogle orig. B&W enheder som "reservedele"  så vil resultetet muligvis nærme sig!.. 

De skulle dog efter sigende koste en krig i løsvægt ( som reservedele / replacement)...

Men der er meget at tage hensyn til! delefilter, korekte dimmensioner, mm..  at lave en klon af lige disse er nok noget af det sværeste du ku kaste dig over1..

Men ok! du kan lave en lignende højtaler med sin egen lyd og dit præg!.. og hvem ved?? måske lyder den i nogles og hvis du er hældig? også i dine egne bedre!??

Med DIY. er det ikke altid muligt at klone, man kan måske kopiere lidt her og der.. men alligevel ende med noget ganske anderledes, men måske,? hvis gjort godt og "rigtigt" / seriøst, lige så godt eller bedre..

jeg selv har i mine konstruktioner kikket på og lånt fra flere forskellige designs og højtaler typer / mærker.. og fået noget helt mit eget, og nogle helt nye og unikke konstruktioner.. 

Der har en lyd der tager det bedste fra div. referancer og skipper deres svagheder..

Samme kan du her gøre hvis du er hældig og fiks på fingerne..

Men som sagte originelle B&W enheder eller ej!..  at lave en decideret klon! skal du nok ik lige regne med..

Men good luck!! håber det bliver kanon!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

RONIN.

hvad får du ud af at straks begynde at nedgøre mandens projekt ???

Hvad er det lige der gør dig til dommer over hvad for projekter der vil lykkedes eller ej ???

Måske skulle du tage og skrue lidt ned for den sure tone.... men man kan måske tillade sig alt hvis man er redaktionelt medlem ???

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 14 April 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

.. men som med alt andet, er det i dette land ikke ulovligt at være skeptisk og ej heller at komme med sine egne meninger, og hvis jeg ikke skriver det, kommer der med al sandsynlighed en anden og skriver det istedet.

Ja, så var det da godt at du nåede det først

Dejligt med et skørt projekt hvor man bare går igang efter sine drømme!!

Prøv at se den tråd der handler om ombygningen af nogle gamle Avance Beton højttalere, den er sku' skøn......kan du lave noget lignende er det toppen!

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 14 April 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

kan ikke se ronin er sur eller noget, bare realistisk det er trods alt nogle af verdens bedste højtallere der skal kopieres, med eller uden de org enheder/dele, men mindre kan jo også gøre det og det er vel også det der her er tiltænkt? tror da ikke saxtoph selv regner med at ende med noget bare i nærheden af 801N, men det er da fedt han tør at kaste sig ud i det.

man kan sige vmeget om B&W men klamphuggere er de altså ikke

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

hajen71 skrev:

RONIN.

Hvad er det lige der gør dig til dommer over hvad for projekter der vil lykkedes eller ej ???

Måske skulle du tage og skrue lidt ned for den sure tone.... men man kan måske tillade sig alt hvis man er redaktionelt medlem ???

Herken enheder eller noget andet går jo igen, og så er det slet ikke samme resultat du ender op med.

Dette var hvad ronin sagde og jeg er 100 % enig. Det er umuligt med så mange ukendte faktorer der ligger bag konstruktion at lave en kopi der ligner og spiller samme lyd, faktisk umuligt. Han siger ikke det vil blive noget l**t, men at det slet ikke er det samme resultat han ender op med, og det er det ikke.

Årsagen til det også kan blive væsentlig ringere, er hvis man bygger et kabinet efter udseende, og enheder efter omtale, uden at tage hensyn til om enhedernes parametre passer til højtaleren. Vælger man alligevel at køre det, vil det kræve en mester i filte at få det rettet op på nogen af tingene.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 14 April 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Spurnaldo skrev:
hajen71 skrev:

RONIN.

Herken enheder eller noget andet går jo igen, og så er det slet ikke samme resultat du ender op med.

Dette var hvad ronin sagde og jeg er 100 % enig. Det er umuligt med så mange ukendte faktorer der ligger bag konstruktion at lave en kopi der ligner og spiller samme lyd, faktisk umuligt. Han siger ikke det vil blive noget l**t, men at det slet ikke er det samme resultat han ender op med, og det er det ikke.

Årsagen til det også kan blive væsentlig ringere, er hvis man bygger et kabinet efter udseende, og enheder efter omtale, uden at tage hensyn til om enhedernes parametre passer til højtaleren. Vælger man alligevel at køre det, vil det kræve en mester i filte at få det rettet op på nogen af tingene.

Hvor er det lige han skriver at den skal spille ligesom B&W? Der er noget der hedder inspiration og noget der hedder kloning...to forskellige ting.

Uden inspiration var der ikke mange højttalere på markedet. Og hvorfor skulle han ikke kunne ende op med noget der er bedre en B&W? HVordan startede SA, Audiovektor, Duelund, GammuT, etc...?

Ved at trodse "det der umuligt".....

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Mellemtonekammeret bliver nok det sværeste. Her kan du evt. skele lidt til dette projekt:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14165& ;PN=1

En anden mulighed må være at lave to skaller i glasfiber, eller modellere i kemisk træ over et tæt skelet af mange tynde pinde.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Spurnaldo skrev:
hajen71 skrev:

RONIN.

Hvor er det lige han skriver at den skal spille ligesom B&W? Der er noget der hedder inspiration og noget der hedder kloning...to forskellige ting.

Uden inspiration var der ikke mange højttalere på markedet. Og hvorfor skulle han ikke kunne ende op med noget der er bedre en B&W? HVordan startede SA, Audiovektor, Duelund, GammuT, etc...?

Og hvorfor skulle han ikke kunne ende op med noget der er bedre en B&W?

Fordi vi ud fra hans indlæg virker som om at det er det udseendemæssige som han indtil videre har tænkt over. Derudover opnårman ikke et godt resultat ved en tilfældighed. Du p***er faktisk på folk som har brugt lang tid på at opnå en faglig kompetence.

Det er fedt nok med inspiration, men man skal så også gøre sig klart hvad man vil opnå. Hvis du tror at man bare bygger et kabinet og smider nogle gode enheder i og så spiller det ? Bag hver af de firmaer du nævner er der en klar og tydelig lydfilosofi, og man ved lige præcis hvad det er man foretager sig, og man har det teoretiske på det rene.

Det er dette som er vigtigt at man får forklaret folk, som agter at smide penge efter selvbyg. Det er ikke skide let at lave en GOD højtaler, og det er andet end at bygge en kasse der ligner en god højtaler og så smider nogle enheder i.

Hvad man bør gøre er at beslutte sig for hvordan man gerne vil have en højtaler til at lyde. Hvilke ting sætter JEG som kriterie for det bliver en succes. Det man så gør er at finde en kombination af enheder hvis parametere kan spille opimod ens lydideal, og samtidig passer på den konstruktion man ønsker, og det virker ikke til at dette har været inde i overvejelserne hos vores trådforfatter.

Og ja der SKAL regnes på tingene hvis man ikke har uendelig resourcer til "fejl konstruktioner"

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 14 April 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke lade de sure miner ligge (Ingen nævnt ingen glemt) og vente med spænding på Saxtorph's næste indlæg.

Tråden drejer sig efterhånden kun om det er realistisk eller ej

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 14 April 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

hajen71 skrev:

RONIN.

Det betyder måske at fordi jeg er redaktionelt medlem, at så er det forbudt at have sine egne meninger? Tror du at der er dikteret retningslinier som betyder at vi ikke må udtale os på egen hånd og derved skal give alle ret??

Læs indlægget igen - jeg har ikke gjort mig til dommer, men jeg har så absolut, på lige fod med alle andr, lov til at skrive hvad jeg synes, og medmindre der er tolkningsmæssige problemer, har jeg på ingen måde nedgjort projektet, men gjort opmærksom på alle de faktorer der skal overvejes og tænkes på for at succesen er i hus - jeg har nærmere ønsket ham held og lykke, og endda kommenteret at det bliver spændende at se det når det er færdigt, men det er måske også diskriminerende??

At du læser det som at jeg er sur, må stå for din egen regning - jeg er absolut i det allerbedste humør man kan være i af mange grunde

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 14 April 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Projektet at afgjort spændende uanset hvad udgangspunktet måtte være - det er altid spændende og ikke mindst fascinerende når folk giver sig i kast med seriøse DIY-projekter. Jeg har hørt et par højttalere af hjemmebygget skuffe som absolut spillede fremragende, så alt kan skam lade sig gøre!

Det var jo ikke usandsynligt at formode at målet på en eller anden måde, var at opnå en 801 på egen hånd, fordi den færdige version jo desværre koster ret så mange flere penge. Dermed er det jo ikke sagt at der ikke kan komme noget rigtigt godt ud af det - valget af enheder er jo slet ikke ude i hampen.

Hvad angår mellemtone-hovedet var Miju måske en der kunne spørges til råds? Han har jo selv lavet en monster-kreation med de bedste ting der kan opdrives og med stor succes, så han må da være manden at trække lidt på!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 14 April 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det er li'godt utroligt som kæden hopper af her på HIFI4ALL - hver gang!

Lav for pokker et forum hvor trådknækkerne kan udgyde deres ikke trådrelevante holdninger til dit og dat. -Ups.

Lad dog saxtorp køre sit projekt. Et par gode store kasser er ikke at foragte;-) dertil ok enheder og et filter der skal files til når tiden oprinder. At det så ikke er en B&W gør jo sådan set ikke noget, måske ender det ud i noget der er bedre for ham.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 15 April 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Spurnaldo skrev:
Groove skrev:
Spurnaldo skrev:
hajen71 skrev:

RONIN.

Og hvorfor skulle han ikke kunne ende op med noget der er bedre en B&W?

Fordi vi ud fra hans indlæg virker som om at det er det udseendemæssige som han indtil videre har tænkt over. Derudover opnårman ikke et godt resultat ved en tilfældighed. Du p***er faktisk på folk som har brugt lang tid på at opnå en faglig kompetence.

Det er fedt nok med inspiration, men man skal så også gøre sig klart hvad man vil opnå. Hvis du tror at man bare bygger et kabinet og smider nogle gode enheder i og så spiller det ? Bag hver af de firmaer du nævner er der en klar og tydelig lydfilosofi, og man ved lige præcis hvad det er man foretager sig, og man har det teoretiske på det rene.

Det er dette som er vigtigt at man får forklaret folk, som agter at smide penge efter selvbyg. Det er ikke skide let at lave en GOD højtaler, og det er andet end at bygge en kasse der ligner en god højtaler og så smider nogle enheder i.

Hvad man bør gøre er at beslutte sig for hvordan man gerne vil have en højtaler til at lyde. Hvilke ting sætter JEG som kriterie for det bliver en succes. Det man så gør er at finde en kombination af enheder hvis parametere kan spille opimod ens lydideal, og samtidig passer på den konstruktion man ønsker, og det virker ikke til at dette har været inde i overvejelserne hos vores trådforfatter.

Og ja der SKAL regnes på tingene hvis man ikke har uendelig resourcer til "fejl konstruktioner"

Han skal da prøve at få noget bedre end B&W matrix 801'eren, da der åbentbart er gjort nogle fejl. Nu skal jeg måske nok passe på, da det ikke er populært at kritisere noget der er dyrt.

Men der var en ejer af sådan en højttaler, der ville prøve at lade Duelund forbedre den, og det viste sig ved måling at den ikke sagde ret meget under 70 hz. Det undrede man sig meget over, fordi enhederne var meget fine. Basmembranerne var meget blødt ophængt, noget der indikerer fin dyb bas.

B&W er derr tænkt meget over tingene. Ingen tvivl om det, men alligevel gik det galt. Dem der havde designet delefiltret mente ikke at højttaleren skulle spille bas, måske grundet at der var mange af dem, der foretrak grammofon, og man var bange for wobling!

Så mit råd til dig er, at gøre noget ekstra ud af delefiltret.

hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Sendt: 15 April 2005 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
hajen71 skrev:

RONIN.

Det betyder måske at fordi jeg er redaktionelt medlem, at så er det forbudt at have sine egne meninger? Tror du at der er dikteret retningslinier som betyder at vi ikke må udtale os på egen hånd og derved skal give alle ret??

Læs indlægget igen - jeg har ikke gjort mig til dommer, men jeg har så absolut, på lige fod med alle andr, lov til at skrive hvad jeg synes, og medmindre der er tolkningsmæssige problemer, har jeg på ingen måde nedgjort projektet, men gjort opmærksom på alle de faktorer der skal overvejes og tænkes på for at succesen er i hus - jeg har nærmere ønsket ham held og lykke, og endda kommenteret at det bliver spændende at se det når det er færdigt, men det er måske også diskriminerende??

At du læser det som at jeg er sur, må stå for din egen regning - jeg er absolut i det allerbedste humør man kan være i af mange grunde

nu er det jo ikke ligefrem første gang du kommer med et vrissent og nedladende svar herinde på forumet.....

jeg mener bare at du måske godt kan virke lidt som du taler ned til folk når du svarer dem på deres spørgsmål....

det er så bare min mening, måske er den forkert men det er altså sådan at jeg opfatter det.........

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes