Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Superdiskanter skuffede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Fandt lige en artikel på www.jp.dk... til de interesserede.

Superdiskanter skuffede

Subwoofere har længe været et anerkendt supplement til almindelige højttalere, der ikke magter det helt dybe toneområde. Så hvorfor ikke diskanter, der rækker over 20.000 Hz?

Tidsånden er med Tannoy.

Højttalere med fuldt frekvensområde, ikke mindst området over 20 kHz (20.000 Hz), er noget af det hotteste lige nu. Franske Focal.JMlab har i et par år huseret på især det franske og tyske marked med (dyre) højttalere udstyret med beryllium-diskant, der rækker over grænsen for den normale menneskelige hørelse. Og senest har britiske Bowers & Wilkins præsenteret en anmelderrost serie højttalere, hvor en såkaldt diamant-diskant skal hive hver en højfrekvent tone ud af musikmaterialet.

Således burde der være et gigantisk marked for Tannoys superdiskanter. For 999 ud af 1000 forbrugere er ikke i besiddelse af højttalere, der kan gengive over 20-25 kHz med brugbart niveau. Så succesen er vel givet på forhånd?

Et såkaldt White Paper, udgivet af Tannoy, skal dokumentere de ganske markante fordele ved at få udvidet frekvensområdet opad: For det første har en række musikinstrumenter angiveligt overtoner, der rækker over grænsen for normal menneskelig hørelse. Blandt andet skal violiner og oboer have et akustisk output over 40 kHz, ligesom trompeter i nogle sammenhænge skal kunne gengive over 20 kHz. Desuden muliggør de nye lydformater DVD-Audio og Super Audio CD, SACD, musiksignaler op til 100 kHz.

http://www.jp.dk/login?url=indland/artikel:aid=2994264#Scene _1

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

hell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 April 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Kan så tilføje at Highfidelity i nr: 2/05 er nået frem til lige det modsatte

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 April 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hehe... ja, det kunne du bilde mig ind!!
Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg læste artiklen i Highfidelity her sidst, og de kom til den præcis modsatte konklusion. Så det er åbenbart op til den enkelte om de har nogen effekt.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hvad er prisen på disse vidundere?
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 April 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

7000,- pr. stk. Der findes både en billigere og en dyere model.
Jeg har selv supertweeters i mine Tannoy højtalere, og jeg er godt tilfreds med dem...

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 April 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Det hele kommer vel også an på om signalkilde kan levere output over 20000 Hz, og om forstærkeren kan formidle det videre.

Prisen er 14000 for et sæt, hvilket i mine ører () lyder dyrt. Jeg ville hellere kigge på Townshend Maximum Super Tweeter (www.townshendaudio.com).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 16 April 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Townshend Maximum Super Tweeter er en bånddiskant. Hvis man studerer diverse bånddiskanters frekvensområde, er der langt billigere veje til supertweetere:

Aurum Cantus G2 til ca. 2200kr sættet, i Tyskland.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke set artiklen i JP men hvad har han brugt af forstærkere hvis de ikke er ret bredbåndet så er man vel lige vidt måske er det her fejlen ligger.Han tester vel også på alm. udstyr som er ganske alm. og så er der måske ikke så meget at komme efter.På High End udstyr vil jeg mene det er en anden sag.

Man kan da selv lave noget med løse enheder langt billigere eks. en Infinity SEMIT med en kondensator i serie med enheden og så lave en kasse til den.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Townshend supertweeder inporteres af High End Sound i al beskedhed.

Jeg tror ikke den omtalte artikles forfatter har høre til hvad han skriver om, dels har han ikke undersøge markedet for andre super tweetere, endsige prøvet dem, så hvordan kan man sige de ikke virker? Er det journalistik?

Hvordan kan chefredaktøren godkende en sådan artikel, det må guderne vide.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Townshend supertweeder inporteres af High End Sound i al beskedhed.

Jeg tror ikke den omtalte artikles forfatter har høre til hvad han skriver om, dels har han ikke undersøge markedet for andre super tweetere, endsige prøvet dem, så hvordan kan man sige de ikke virker? Er det journalistik?

Hvordan kan chefredaktøren godkende en sådan artikel, det må guderne vide.

Tja han ved sikkert ikke så meget om sagen, alm. mennesker tror jo at de entusiaster er lidt småskøre.En del folk har ikke begreb om ordentlig lyd og hvordan skulle de også have det.

Han går vel også mest op i hvor mange aviser de sælger.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

men hvor mange CD'er, LP'er mv. osv. etc. indeholder så reél information over 20 kHz........

Mvh,

Karsten 

willold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

mht artiklen i HF så undrer jeg mig over følgende:

jeg mener at huske - for jeg har ikke bladet i hænderne - at anmelderen skrev at supertweeterne også gav en mere distinkt basgengivelse og mere rumlig fornemmelse i de dybe frekvenser(uden for citat, men jeg mener at det var kernen i det)...

ja, jeg undres: hvordan har en frekvensmæssig niveautilføjelse over - lad os sige 14khz - noget med frekenser på "bas-niveau" at gøre??? jeg kan ikke se hvordan dette fænomen er gældende - og hvis det er, ja så er den relative begrebsforvirring da total!!!! når man begynder at beskrive basgengivelse ud fra hvor god diskantgengivelsen er, så.....?

- ja, så er det vel egentlig noget andet man beskriver ;-)

teach me, Tiger - hvis det er mig der er helt galt på den!

mvh

Til top Vis willold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af willold

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

Det har noget med over og under toner at gøre, et instrument, fks en giutar har manger overtoner, derfor er det også vigtigt bas mellem og diskant passer sammen, ellers kommer instrumenterne ik til at lyde rigtig.

Men hvilke instrumenter der giver blot et lille pip fra sig ved over 20 khz, gad jeg godt vide, for vi mennesker kommer aldrig til at høre det, skulle vi så kunne fornemme det?

og så til 14 kg, nej tak du, så hellere super enheder af dem der er i forvejen!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

men hvor mange CD'er, LP'er mv. osv. etc. indeholder så reél information over 20 kHz........

Mvh,

Karsten 

LP'er gør! Havde et par jazz lp'er fra Warner, de har en frekvensgang op til 35kHz.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Det er hvad logikken fortæller os, men det kunne være at virkeligheden er en anden...

Jeg har lige fået det seneste Stereophile ind ad døren, og her til morgen startede jeg på en artikel af Sam Tellig om en Whest dap.10 - jeg er ikke helt sikker på modelnavnet, men bemærk at der ikke er tale om en DAC, det er et apparat der laver noget ved lyden i det analoge domæne.

Konstruktøren er ikke helt sikker på hvorfor, men han mener at have lavet et produkt der forbedrer lyden fra CD, og det i frekvenserne over 20 kHz. Jeg er kun lige startet på artiklen, men af de her små tekstbokse de jo altid laver som appetitvækkere kunne jeg fornemme at Sam Tellig er ganske begejstret.

Der er måske mere mellem himmel og jord end man umiddelbart anser for at være videnskabeligt korrekt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

willold skrev:
ja, jeg undres: hvordan har en frekvensmæssig niveautilføjelse over - lad os sige 14khz - noget med frekenser på "bas-niveau" at gøre??? jeg kan ikke se hvordan dette fænomen er gældende - og hvis det er, ja så er den relative begrebsforvirring da total!!!! når man begynder at beskrive basgengivelse ud fra hvor god diskantgengivelsen er, så.....?

Man siger jo også at dybbas er med med til at øge den rumlige information, hvilket man jo egentlig tilskriver diskanten.

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

LP'er måske, men CD'er nej. Det er jo meget enkelt i virkeligheden. Når musikken på en CD er samplet i ca 44 khz, så kan der maksimalt gengives frekvenser op til ca 22 khz (jf een eller anden lov, husker ikke navnet, men pointen er at man selvfølgelig skal have både top og bund med af en frekvenskurvene). Og så ender man oven i købet op med et "kedeligt" kantet signal når man konverterer lyden til analog igen, idet man jo kun har 2 samplinger af den oprindelige "kurve" i dette frekvensområde.

Well. Det er ihvertfald min opfattelse. Så hvis man skal have mere nuanceret discant, skal der simpelthen flere samplinger til, og så snakker vi ikke længere CD, som trodsalt mest musik udgives på endnu.

Personligt er jeg bedøvende, jeg har CD og høreskade så jeg hører ikke en bjælde over 7 khz  - til gengæld kan jeg spare på mit hifi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes