Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 11:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Burn-in på plasma & LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har fulgt med i debatten om burn-in på plasma og LCD, men har ikke fundet noget entydigt svar. Er der mulighed for at vi en gang for alle kan få slået fast hvad der gælder?!

Jeg overvejer p.t. at købe nyt tv og burn-in er det der bekymrer mig mest. Jeg skal bruge det til alm. tv, dvd og spil på Ps2 og xbox. Især hvad angår tv sendt i 4:3 (med sort "kant" i hver side af skærmen til følge) og ved konsolspil hvor der næsten altid er noget stationært på skærmen frygter jeg problemer.

Har du et af disse nye tv, så skriv om dine erfaringer; gerne med typebetegnelse på dit tv. Alle indlæg om, at man skal holde til crt p.g.a manglende evne til at vise sort, og alle andre problemer ang. plasma og LCD frabedes. Jeg er kun interesseret i burn-in  -  hold dig til emnet!

Tak.

 

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Burn-in er ikke et problem på lcd, så ville det jo også være et problem at bruge dem som pc-skærme. Hvor stort problemet reelt er på plasma må de der har de praktiske erfaringer svare på. Jeg har det lige som dig at jeg godt vil vide hvor stort et problem det er, før det bliver aktuelt at skifte den gamle flimmerkasse.

__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 19 April 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Har et Philips 42PF4699 (plasma) -bruger det også til PC-spil -Har IKKE oplevet nogen form for burnin

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 20 April 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ang. burn-in på lcd: Er det ikke samme teknik som bruges til pc skærme!? Hvis ja, er der vel risiko for burn-in; det er vel derfor man her screen saver på computeren?!
Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer
 
Maniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 April 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Screensavers er et levn fra CRT-skærmenes storhedstid. Hvis du vil skåne din lcd skærm vil jeg anbefale at slukke den fremfor at lade den stå på en screensaver. LCD får ikke burn-in, kun plasma.

 

kaizer skrev:
Ang. burn-in på lcd: Er det ikke samme teknik som bruges til pc skærme!? Hvis ja, er der vel risiko for burn-in; det er vel derfor man her screen saver på computeren?!

Til top Vis Maniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maniac
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 20 April 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

LCD får også burn-in!!!

Når en LCD celle står på skygge for længe, bliver backlight panelet så varmt lige der fordi det ikke kan komme af med varmen, at det danner et HOT SPOT, hvor lysstyrken reduceres lige der.

Min kolegas Philips LCD på jobbet havde tydelig indbræning efter få uger. Windowsbjælkerne kunne tydeligt ses når der blot skulle være en ensfarvet skærm.

Og jo det er samme teknik i PC og TV udgaver af LCD

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 20 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Har iøvrigt selv Pioneer plasma, og på trods af jeg de første par uger (hvor en plasma er mest følsom) stort set kun så fodbold (EM sidste år) så var der ingen tegn på indbrædning af tidstavler, stilling, kanallogoer osv.

Så jeg mener at det er et stærkt overdrevet rygte, som kun var interessant på de ældre generationer skærme (samt selvfølgelig hvis køber så billigt at det alligevel er de gamle man får med hjem).

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Maniac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 April 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det er første gang jeg hører folk tale om decideret burn-in på lcd, det må under alle omstændigheder være i meget mindre omfang end plasma, da vi nok ellers ville høre en del af alle verdens notebook og fladskærmsbrugere klage.

Jeg har personligt set en af de dyre pioneer skærme med voldsomt burn-in i en butik.

Jeg kunne se menuen fra en dvd stå som en skygge bagved billedet den viste, kunne læse titlen og det hele.

 

 

NriK skrev:

LCD får også burn-in!!!

Når en LCD celle står på skygge for længe, bliver backlight panelet så varmt lige der fordi det ikke kan komme af med varmen, at det danner et HOT SPOT, hvor lysstyrken reduceres lige der.

Min kolegas Philips LCD på jobbet havde tydelig indbræning efter få uger. Windowsbjælkerne kunne tydeligt ses når der blot skulle være en ensfarvet skærm.

Og jo det er samme teknik i PC og TV udgaver af LCD

Til top Vis Maniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maniac
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 20 April 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Maniac skrev:
Det er første gang jeg hører folk tale om decideret burn-in på lcd, det må under alle omstændigheder være i meget mindre omfang end plasma, da vi nok ellers ville høre en del af alle verdens notebook og fladskærmsbrugere klage

Helt sikkert. Men mange tror at det overhovedet ikke kan lade sig gøre, og det var ligesom det jeg gerne ville fortælle.

Maniac skrev:
Jeg har personligt set en af de dyre pioneer skærme med voldsomt burn-in i en butik.Jeg kunne se menuen fra en dvd stå som en skygge bagved billedet den viste, kunne læse titlen og det hele.

...men det er nok den sammme gamle historie, med at butikkens ekspedienter har haft så travlt med at komme på weekend at skærmen har stået på det samme billede fra 15:00 lørdag til 10:00 mandag. Så er det jo klart at der kommer indbrænding. Det er jo ikke engang det man kalder 'misbrug' men decideret voldtægt.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
paqi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 617
Sendt: 20 April 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel TFT skærm på mit arbejde som nu er afgået ved døden. Den havde i standby tilstand en hvid kasse midt i hvor man faktisk kunne læse (check for cable connection) Så det kan også ske på LCD. Om det er tilfældet på de helt nye ved jeg ikke.

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi
 
tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 20 April 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Maniac skrev:

Jeg har personligt set en af de dyre pioneer skærme med voldsomt burn-in i en butik.

 

Nu er der forskel på burn-in og hvad du sikkert har set i butikken... Står billeder for længe på plasma'en er det rigtigt at der er fare for burn-in ... men ... ofte er det som en omvendt polariod-fotofremkaldelse: Det forsvinder langsomt efter nogen tid (og her er ikke tale om måneder!) når man ser noget andet..

tnaa

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa
 
notional
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 561
Sendt: 20 April 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Sjovt som folk snakker burn-in på TFT skærme. Dette har jeg ALDRIG hørt om eller set på nogen af mine skærme. Angående den skærm med colour burn, så må det være en konstruktionsfejl i skærmen eller bare en defekthed. Det andet tilfælde, ja hvor gammel er gammelt? 10 år? Jeg har to TFT skærme og ingn af dem har burn-in selv efter mange timers brug ved samme billede. Det er kun herinde jeg har hørt om det, så tvivler på det er et problem.
Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 20 April 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Teoretisk set burde man jo så kunne se start-knappen på computerskærmen hvis man pludselig skifter til fullscreen browsing eller på anden måde skifter billede. Jeg har endnu ikke konstateret det på nogen computerskærme endnu.

__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 23 April 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Tja undre mig også lidt, for på mit job hvor jeg sidder i et kontrolrum, hvor vi efterhånden har fået skiftet alle vores gamle CRT skærme ud med TFT, har vi ingen problemer med burn-ins!

Dette problem er ellers meget udtalt på vores gamle CRT skærme, der efterhånden var fuldstændige ubrugelige efter et par år på bagen.

Den ældste af vores TFT skærme (en 20" Phillips) har køret i 2 år 24/7, 90% af tiden med samme billede, og overhovedet ingen burn-in!!!

Så min uvidenskabelige konklusion, burn in forekommer ikke på TFT

Til top Vis jakobskovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobskovgaard
 
Pusling
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

BÅDE LCD OG PLASMA kan få burn-in problemer det er indiskutabelt hvis i er i tvivl så prøv at ringe til et pc værksted eller forsikringsselskab der ud byder totalforsikring ved nykøb... MEN MEN MEN alle jer der oplever det ikke sker har jo ret for de er ikke nær så følsomme som tidligere skærme, men bruger man f.eks. skærmen som menu viser i hjemme biografen også når man bare spiller musik skal man passe på. Min 15" tft skærm på pcen er 5 år gammel og endnu ingen tegn på burn-in omvendt købte min kammerat en magen til 14 dage efter den døde for små 3 år siden med burn-in. Jeg købte for ca. 6 mdr siden et 42" FujitsuSiemens plasma tv og så den første måned tv i 4:3 format og kunne pludselig se forskel i lys intensiteten i ens farvede flader der gik hen over grænsen, fænomenet er forsvundet nu men hvor længe det kan stå sådan uden at tage permanent skade skal jeg ikke gøre mig klog på, blot vil jeg henvise til at brugermanualen (jep skræmmende men det kan være nyttigt at læse den :-) ) advarer imod burn-in ved 4:3 tv, pc og andet brug med fast motiv..

Mvh.

 

Til top Vis Pusling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pusling
 
LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Der KAN godt komme burn-in på begge dele, ligemeget om folk siger det er en skrøne eller ej!

Har set på arbejde, hvor vi har både lcd og plasma, at de brænder fast. Har en med burn in fra 4:3 kasser, en med burn in fra pc brug og endelig en med et kæmpe JVC logo lige i midten

Alle disse har ikke kørt særligt længe, men er forholdsvis nye, så det kan lade sig gøre, også for en ganske almindelig tv forbruger at brænde dem fast. Hvordan de er blevet behandlet kan jeg jo ikke svare på, men det er bare for at illustrere at det SKER nogen gange.

Selvfølgelig kan man også være heldig, eller helt undgå det, men dette er bare for at sige at det har nok en hel del at gøre med om hvordan man behandler dem.


__________________

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D


[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha
 
jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Er LCD og TFT ikke det samme???
Til top Vis jakobskovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobskovgaard
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:
Er LCD og TFT ikke det samme???

jo sådan ca .

TFT står for Thin-Film-Transistor, og det beskriver at matricen der tænder og slukker de nkelte pixels på LCD panelet er et tyndt lag transistorer, hvor det i 'gamle dage' bare var et grid af ledere.

Så LCD er ikke nødvendigvis TFT, men TFT er LCD.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
cJoey
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

...de gamle LCD skærme hed jo f.eks. DSTN *kuldegysning* 

__________________
Alt om HTPC på minHTPC.dk
Til top Vis cJoey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cJoey Besøg cJoey's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes