Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 01:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: For dumt at købe CRT nu ... !? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005
Status: Offline
Sendt: 20 April 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

En sælger frarådede mig igår at købe et nyt (dyrt) CRT-fjernsyn (jeg har kig på 9509'eren), og anbefalede mig istedet at købe et "godt" LCD/Plasma-TV med dvi-indgang.

Argumenterne var i hovedtræk følgende:

1.  Nye CRT-fjernsyn er ikke klar til digital modtagelse

2.  Det kommende HD-TV/HD-DVD vil ikke kunne blive "udnyttet" på et CRT. p.g.a. den lave opløsning - og manglende dvi-stik.

Tiltrods for 9509'eren vidunderlige egenskaber, så må jeg erkende, at min beslutning om at købe CRT-fjernsyn er begyndt at vakle. Man kan altid diskutere om man skal "købe nu eller vente" på noget nyt, men måske er det vitterlig dumt at købe et dyrt CRT nu, hvor dén type fjernsyn er i sit "karrieres efterår", og snart bliver yesterdays-technology.

Hvad mener I?

NB: Jeg vil ikke købe et LCD/Plasma nu. Jeg har ikke nu råd til at købe den kvalitet jeg ønsker (min drøm er Philips 37PF9986) og må så vente til flat-tv'ene er faldet mere i pris.

Til top Vis janelne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janelne

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Tja, Sælgeren har jo egentlig ret i at der ikke er megen "fremtids-sikring" i at købe et GODT CRT tv nu/mere.

På den anden side kan du være HELT sikker på at ligemeget hvilken plasma du vælger - nu eller " i morgen" - så vil udviklingen på netop plasma løbe meget stærkere end hidtil på CRT fronten, så man kan sige at der er tale om en "loose/loose" situation .

MIT råd vil være at du skal købe det TV som passer DIG udfra de kriterier DU har - både NU, samt det du forventer om f.eks. 5 år. Og synes du ikke at plasma kvaliteten i dag er tilfredsstillende, ja, så køb "fornuftigt" CRT nu, og afvent kvaliteten af plasma.

PERSONLIGT ville jeg, hvis jeg skulle købe TV i dag, købe et "jævnt godt" plasma, og så om 3-4-5 år, når priserne og kvaliteten er styrtdykket, at købe nyt, og kaste det "gamle 2005" plasma ind i soveværelset

mvh

Jesper/oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 20 April 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et Bang og Olufsen AVANT..!? og det var jeg meget godt tilfreds med ”både design og ikke mindst lyden” men nu da jeg er flyttet i en mindre lejlighed! Ville jeg have en flad skærm.

I dag savner jeg og faktisk også mine børn det gamle CRT fra B&O!? Det var bare så meget bedre på næsten alle punkter.

Så i dag ville mit råd være!? Hvis du har pladsen? Så køb et CRT.

Her den anden dag gik jeg forbi en FONA, hvor alle AVANTèr var sat ned i pris, man kunne få den store 32” til latterligt 16K

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
På den anden side kan du være HELT sikker på at ligemeget hvilken plasma du vælger - nu eller " i morgen" - så vil udviklingen på netop plasma løbe meget stærkere end hidtil på CRT fronten

Som jeg forstår det, så bliver "det næste", at TV-udsendelser og DVD sendes i HD. Når vi f.eks. låner en film ved Blockbuster, så vil det være i HD-DVD-format. TV-avisen sendes i HD .. osv.

Er det ikke korrekt?

HD er for mig at se, næsten som at "kigge ud af vinduet" = imponerende godt.

Philips 37" flat-tv (PixelPlus, Natural Motion m.v.), som jeg så i går med en HD-skive, har hamrende flot billedkvalitet.

Hvad er din definition på, at udviklingen på plasma vil løbe stærkere end nogensinde? Generelt højere opløsning?

birdman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Køb det CRT - philips 9509 er et kanon tv.

Sælgeren har ret, men digital tv sendes først fra 2011. Jeg har selv valgt at have et CRT-nu og så vil jeg skifte til et højkvalitets-lcd/plasma når der sendes digitalt.

Bedste pris/kvalitetsforhold er køb af CRT - og som sagt philips 9509 er ikke et ringe valg.
Til top Vis birdman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af birdman

tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 April 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

birdman skrev:

Sælgeren har ret, men digital tv sendes først fra 2011. Jeg har selv valgt at have et CRT-nu og så vil jeg skifte til et højkvalitets-lcd/plasma når der sendes digitalt.

er 2011 ikke den SENESTE dato for at man begynder at sende HD tv ( dvs at det kan være mellem nu og 2011) ????

mvh tnaa

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 20 April 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej janelne.

Mht sælgerens argumenter - der er  generelt betydeligt større avancer på fladskærme end CRT ditto idag, så det skal man lige have i baghovedet når sælgeren rådgiver som han gør.

Der går mange år endnu får DR og TV2 m.fl. stopper det analoge signal. En omformer kan desuden trasformere et digitalt signal til et analogt som ethvert CRT kan forstå.

Landsdækkende HDTV (DR, TV2) er først aktuelt i Danmark efter 2011 (eller senere). Udbuddet af HD i Europa er pt meget begrænset men vil givet vokse med tiden. HD-DVD/BluRay bliver formentligt først introduceret i Europa i 2007 og vi ved ikke hvor mange filmtitler der bliver tilgængelige med introduktionen.

Så, bottomline er at du (alle) nok ikke skal bruge mange penge på (dyrt) HDReady grej nu, hvor vi stadigt er mindst (!) et par år fra et fornuftigt udvalg af HD software.

Som Jesper Andersen siger vil priserne på plasma og LCD fortsætte med at falde samtidigt med at kvaliteten bliver bedre og opløsningen højere.

Køb måske et rimeligt godt CRT nu og gem de fleste penge til en fladskærm om 2-3 år? Lad udviklingen arbejde for dig istedetfor imod dig.

Er der ikke kommet en afløser for 5909'eren som er både billigere og bedre? Otto?

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 20 April 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

janelne skrev:

Jesper Andersen skrev:
På den anden side kan du være HELT sikker på at ligemeget hvilken plasma du vælger - nu eller " i morgen" - så vil udviklingen på netop plasma løbe meget stærkere end hidtil på CRT fronten

Som jeg forstår det, så bliver "det næste", at TV-udsendelser og DVD sendes i HD. Når vi f.eks. låner en film ved Blockbuster, så vil det være i HD-DVD-format. TV-avisen sendes i HD .. osv.

Er det ikke korrekt?

HD er for mig at se, næsten som at "kigge ud af vinduet" = imponerende godt.

Philips 37" flat-tv (PixelPlus, Natural Motion m.v.), som jeg så i går med en HD-skive, har hamrende flot billedkvalitet.

Hvad er din definition på, at udviklingen på plasma vil løbe stærkere end nogensinde? Generelt højere opløsning?

Dit "gamle" fjernsyn vil sikkert stadig kunnebruges når der er HD-TV, du får bare ikke glæde af at det er HD.

Hvad angår HD i Bockbuster og lignende behøver du ikke at bekymre dig. Der har de det der er mest udbredt og det vil være alm. dvd mange år endnu. HD DVD er på vej og det samme er BluRay der også er HD. Så det bliver til en ny format krig og før der er fundet en vinder vil du ikke se nogen af dem i Blockbuster og lignende steder.

Vi er nok mange der går med de samme overvejelser som dig. Sørgeligt nok kan du ikke regne med at få den rigtige rådgivning af en sælger, han skal jo tjene penge og får sikkert mere ud af at sælge dig en fladskærm. Lige nu får du det bedste og billigste billede med crt og du får det største billede med plasma (ser bort fra projektor).

Hvis du kan "nøjes" med et alm. 32" fjernsyn og hvis du regner med at bruge det meget nu og i den nærmeste fremtid, så ville jeg købe sådan et. Det vil du kunne have stor glæde af til HD-TV, HD-DVD og såvidre er blevet udbredt og til den tid vil HD skærme koste betydeligt mindre end de gør i dag og de vil have et meget bedre billede end de har i dag. Så i sidste ende vil det nok også være den billigste løsning, det du sparer i forhold til at købe en fladskærm kan hurtigt være det som fladskærmen koster om nogle år og så ender du med at få to skærme til samme pris!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

birdman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

tnaa - korrekt, det er nævnt at det analoge signal slukkes i perioden 2009 - 2011. Det er min vurdering at DR som en public service station ikke blot vil kunne slukke for det analoge signal uden kompensation til licensbetalerne med analog tv. Det må forventes at det anolge signal slukkes tidligst 2011 (min vurdering), idet DR ellers vil være forpligtet til at stille en digital box til konvertering af analogt signal til digitalt til rådighed.

Jeg er enig i at digital tv er vejen frem, men jeg vil på nuværende tidspunkt ikke anskaffe mig et lcd/plasma tv pgra kvaliteten, og da jeg ikke ved hvornår jeg får fuld mulighed for at udnytte de digitale fordele, ser jeg ingen grund til at købe det nu. Endvidere vil jeg forvente at fjernsyn der er produceret alene til modtagelse af digitalt signal bør være af en bedre kvalitet, og funktionaliteten og betjeningen bør være rettet mod brug af de digitale muligheder.

min anbefaling - vent og køb det philips du har overvejet.... og husk at den første indskydelse er normalt den rigtige

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 20 April 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper kom mig i forkøbet, men vi er ret enige om budskabet!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

birdman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

ja, og også før mig... men igen enighed her

Hifo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Tror bestemt også at man pt. får væsentlig mere TV for sine penge ved at købe et nyt CRT fjernsyn. Ganske rigtigt er CRT tv ikke HDTV forberedt men lige pt. forlyder der heller ikke nogen plan for hvornår vi i Danmark får det, sammenlign nu ikke med DVB-T (2006).

Så et kort råd, køb bare et godt CRT tv, Philips 9509 eller måske Sony FQ86.

Til top Vis Hifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifo

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Er der ikke kommet en afløser for 5909'eren som er både billigere og bedre? Otto?

Den hedder 9520. Fjernbetjeningen og kabinettet er "billigere" end 9509'erens. Ellers skulle de to modeller være identiske, rent teknisk.

janelne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Det vil du kunne have stor glæde af til HD-TV, HD-DVD og såvidre er blevet udbredt

Når HD-DVD bliver standard, skal man vel også have en (ny) type DVD-afspiller som skal kunne afspille dette format?

Og så er den Harddiskoptager man køber i dag med 160GB vel lige pludselig ikke stor nok .... (en sådan diskussion kan blive ved :-). HD må fylde afsindig meget.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 20 April 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

janelne; jeg tror at dels vil priserne falde på samme måde som indenfor EDB/PC markedet, dels at opløsningen vil blive meget bedre/større.

Men det jeg egentlig "frygter" mest er at plasma/LCD vil blive afløst at et bedre gengive medie - læste fornylig i et amerikansk blad/netsite at et sådant ER udviklet ( kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder - må være alderen - men mener også at der har været omtale at dette medei også her på Hifi4all ).

Og NÅR dette medie kommer frem, vil div. plasma/LCD'er kunne købes til spotpriser - egentlig også eet af mine egen forbehold for at købe (dyrt) plasma lige nu...........

mvh

Jesper /oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Men det jeg egentlig "frygter" mest er at plasma/LCD vil blive afløst at et bedre gengive medie - læste fornylig i et amerikansk blad/netsite at et sådant ER udviklet ( kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder - må være alderen - men mener også at der har været omtale at dette medei også her på Hifi4all ).
Den er go nok, med en ny type dioder kan man lave en 'skærm' i meter mål;-)
ville da osse gerne have et plazma selv, men jeg kan godt vente et par år, endnu, med plazma/diode skærm.(for 'dårligt' og for dyrt)

Og NÅR dette medie kommer frem, vil div. plasma/LCD'er kunne købes til spotpriser - egentlig også eet af mine egen forbehold for at købe (dyrt) plasma lige nu...........Enig

mvh

Jesper /oldhifinut

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Smag og behag er så sandelig forskellig, jeg kunne aldrig finde på at købe CRT med den opløsning og størrelse det har, samt at man er vidende om man køber noget som uanset hvad er forældet allerede nu... Men CRT har da nogle fordele, som de nye teknikker ikke har.

En ting jeg dog aldrig har forstået er, hvorfor computer crt skærme godt kan have en høj opløsning, mens crt-tv ikke kan? Hvorfor dette? Er der ikke penge i at udvikle dette, eller? 

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 April 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Mon ikke også der kommer HD-CRT fjernsyn ? Det undre ihvertfald mig at HD opløsninger ikke skulle være muligt på alm. størrelse fjernsyn, mens en det er muligt på en 17"-19" computer skærm.

Er det mangel på en ny standard?

Edit: Ok, der var en der kom mig i forkøbet.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 20 April 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Der er mange gode ting at sige om CRT, PDP og LCD slår endnu ikke CRT på billedkvalitet. Omvendt fylder en 32/36" CRT meget i stuen, men man får meget kvalitet for pengene.

Hvis du kan udskyde dit køb lidt endnu, så kig på Samsungs helt nye LCD tv. De fremviste nemlig nogle helt nye modeller der snart kommer på marked (et par måneder) og der har men en konstrast på hele 3000 !!!!

Og de står forrygende godt, også med analog tv-signal. HDMI og alt hvad hjertet begærer.

Du kan se data her:
Samsung 32"

Datablad (PDF)

Farverummet er ekstremt da det er lykkedes Samsung at gengive 3,2 milliarder farver! og med 10 bit farvedybde på hver grundfarve (RGB)
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Kempf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 April 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hvad angår HD i Bockbuster og lignende behøver du ikke at bekymre dig. Der har de det der er mest udbredt og det vil være alm. dvd mange år endnu. HD DVD er på vej og det samme er BluRay der også er HD. Så det bliver til en ny format krig og før der er fundet en vinder vil du ikke se nogen af dem i Blockbuster og lignende steder.

[/QUOTE]

Der står skrevet i det nyeste audivision at BLue Ray Og Hd-Dvd kommer til at arbejde sammen, så begge formater bliver afspillet af den samme afspiller. Da producenterne har forstået at en formatkrig er noget vrøvl. De har vist lært lidt af (dvd-r og dvd+r) og (vhs+betamax) problematikken. Lad os håber at det holder stik.

Hilsen!

Kempf.

Til top Vis Kempf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum