Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 17:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: High End Stereo og Akustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Richard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 22 April 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

sådan kan det også se ud med lytterummet akustiks optimeret..... http://bigup.peecee.dk/index.php?id=7732   http://bigup.peecee.dk/index.php?id=7731   Det er fruens krav der er dyrest... ! Følger de indlagte links kommer i meget tættere på anlægget!

Her følger nogle flere detaljer:



Over alle vinduerne har jeg bygget en basabsorber tunet til 86 Hz da jeg havde en ubehagelig rumresonans her. For at give resonatoren et større arbejdsområde er der monteret lydabsorper lige bag krydsfinerpladen. Da absorperen er monteret på en kold ydervæg er den damptæt som krævet i bygningsreglementet.




Stuen havde en pejs vi ikke bruger. I stedet har jeg placeret en absorper her, der grundet den store dybde bagved går helt ned i frekvens. Absorperen ovenover lige ud for højttaleren er placeret her, da Martin Logan påstår det kan give et bedre perspektiv. De havde ret!

De 3 absorpere over anlægget har ved lyttetest vist sig at have en enorm indflydelse på lydbilledet. De er monteret 4 cm fra bagvæggen så de fungerer fra ca. 200 Hz og op. Lyttetest har vist at de skal være monteret med den nederste kant lige over grejet.

Under anlægget ses en Helmholtz resonator tunet til 96 Hz + 3 oktaver. Det var en fænomenal oplevelse at lytte til forbedringen medens den blev monteret. Mellem de to resonatorer har jeg sat et stykke krydsfiner, der effektivt skjuler de balancerede blå Cardas kabler mellem for- og effektforstærkeren.



Gardinerne er syet med 3 lag tekstil og hænger langt ud for væggen for at give en høj akustisk dæmpning. Bag den gamle radiator er der også lydbats og sammen med radiatorskjuleren fås en meget effektiv absorption. (Kan beregnes i CARA).

Dæmperen inde i hjørnet var egentlig i overskud. MEN....den giver en effekt der er helt enorm i lydbilledet. Det bliver meget bredere, dybere og højere. Hvorfor det er sådan falder udenfor teksten her. Svaret står i "Master Handbook of Acoustics" af F. Alton Everest.



Det anvendelige lytteområde er meget større end de to Chaiselounger antyder, men man må jo godt have det lidt behageligt medens kulturen nydes.

Bag gardinerne er gemt to lydbats og ovre i hjørnet er der skjult en bredbånds Helmholtz resonator tunet til en centerfrekvens på 96 Hz + 3 oktaver. Radiatoren her er også foret med lydbats bagpå og da hele konstruktionen er ca 3 meter lang er det noget der virkelig batter.

Hele øvelsen har givet en hel fantastisk dynamisk bas og en mangefold bedre gengivelse i hele frekvensområdet. Mellem og højtone blev ikke dæmpet som man måske umiddelbart ville tro, men opleves derimod meget mere livlige og præcise i gengivelsen.

Spilles musik med kirkeorgel høres dette tydeligt samtidigt med en tydeligt tegnet harpe, triangler og et kor på 400 personer inddelt i klart definerede grupper.... Man skal dog passe på den velskænkede øl, for den skummer af hvis man stiller den på bordet....

En god soloviolin indspilning sender lyden ud i alle retninger som funktion af frekvensen lige efter teoribogen. Det skal opleves!

The Who's "Tommy" i den nye SACD udgave lyder helt utroligt godt og har et enormt tredimensionalt lydbillede. Før jeg lavede reguleringen lød den som en syg høne, nu kan jeg ikke få den ud af CD skuffen....

Konklusion: Du kan ikke høre dit anlægs evner uden akustisk optimering. Optimeringen koster i øvrigt langt mindre end signalkablerne. Cardas og Van den Hul mv er ikke just billige sager.

__________________
Richard - Mr Music
Til top Vis Richard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Richard
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 22 April 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke få de foto lidt støre - jeg kan ikke se meget !!!
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 22 April 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Røde dæmpeplader??

hvor har du dem fra?

umiddelbart ligner det en stor lækker effektbloki midten, men du må meget gerne komme med nogle flere (og større, 640*480) billeder+ evt en beskrivelse af hvad du har??



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 22 April 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

hmm.. meget små billeder, og jeg er nærsynet  .. men kan da se at det er Martin Logan.. men hvilken model? Ascent eller måske odessey??

og til trods for de små billeder, så ser det nydeligt ud.. og de røde plader, hvad er det for noget og har du et link?? jeg har selv nogle grimme sorte puder. Men de virker!!

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 22 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud! Men vi vil gerne se mere + tekst

jeg kan hjælpe dig med billederne, hvis du vil? bare send en pb.

 

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 22 April 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det er nogen raffi farver, men flot ser det ud. Jeg er også interesseret i at høre nærmere om de dæmpeplader der. (og selve anlægget selvfølgelig) 
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 April 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

JA! De dæmpeplader vil vi vist gerne høre mere om

Har selv et dæmpeprojekt igang.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Richard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 22 April 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Røde dæmpeplader??


hvor har du dem fra?


umiddelbart ligner det en stor lækker effektbloki midten, men du må meget gerne komme med nogle flere (og større, 640*480) billeder+ evt en beskrivelse af hvad du har??



Ja fruen i huset ville gerne have røde dæmpeplader. De er hjemmelavet af Isover industribats der er rammet ind så at de hænger ca 2-3 cm fra væggen. Herved får den en effektiv absoprtion fra ca 200 Hz og opefter.

Grejet er vel nærmest vintage bortset fra højttalerne:

Højttalere: Martin Logan Ascent i Elektrostater
Effektforstærker: Classè 150; 150 w i 8 ohm og 700 w i 2 ohm. Tåler 2 sekunders kortslutning.....
Kontrolforstræker: Classé 15
A/D konverter: Meridian 500 serien
CD Drev: Meridian 500 serien
Tuner: Quad FM 4

CD og forstærkere kører fuldt balanceret med Cardas Quad cabler. Højttalerne er single vired med Cardas kabler i samme serie.


http://bigup.peecee.dk/index.php?id=7732

__________________
Richard - Mr Music
Til top Vis Richard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Richard
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 22 April 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Upload dem på http://up.peecee.dk istedet. Der må de fylde så meget som du ønsker.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 22 April 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

http://www.rainbow-software.org/

Led efter JPG cleaner under programs. Det er godt til at gøre billederne mindre i kb, men bibeholder størrelsen på selve billedet. Ganske uundværligt.
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty
 
Richard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 22 April 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
Upload dem på http://up.peecee.dk istedet. Der må de fylde så meget som du ønsker.


Tak for tippet/Richard

__________________
Richard - Mr Music
Til top Vis Richard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Richard
 
Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 407
Sendt: 22 April 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Richard skrev:

Ja fruen i huset ville gerne have røde dæmpeplader. De er hjemmelavet af Isover industribats der er rammet ind så at de hænger ca 2-3 cm fra væggen. Herved får den en effektiv absoprtion fra ca 200 Hz og opefter.

 

Er det noget rockwool-agtigt? Kan du ikke give en opskrift til praktisk-forskrækkende personer som mig?



__________________
Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
Til top Vis Svinefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svinefar
 
Richard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 25 April 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Richard skrev:
Ja fruen i huset ville gerne have røde dæmpeplader. De er hjemmelavet af Isover industribats der er rammet ind så at de hænger ca 2-3 cm fra væggen. Herved får den en effektiv absoprtion fra ca 200 Hz og opefter.


 


Er det noget rockwool-agtigt? Kan du ikke give en opskrift til praktisk-forskrækkende personer som mig?



Isoleringsmaterialer laves til forskellige formål:

Varmeisolering: De er ret bløde og jo tykkere des bedre varmeisolering.
Lydabsorption: De er nu blevet hårde fordi pladerne er presset sammen i tykkelsen. Alle de betydende leverandører leverer disse plader til såkaldt industribrug. Rockwoll har f.eks. Rockfon og Industribatts, og Rockwoll benytter stenuld til deres isoleringsmaterialer.

Isover bruger glasfiber som materiale. Her kan jeg nævne, at en rulle almindelig isolering kan fungere som en ganske udmærket Corner Bass Trap, især hvis man skærer nogen passende huller i den plast det er indpakket i. Isover har også lydabsorberende plader, se efter "Industriloft".

Disse varer er ikke standard lagervare på de fleste trælasthandler, og sælges kun i hele pakker. En pakke Isover Industriloft 50 mm koster ca. 700 kr for 3,5 kvm. Pladerne er 100*60 cm store og noget sarte at omgås.

Håber det blev mere klart.



__________________
Richard - Mr Music
Til top Vis Richard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Richard
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 25 April 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej Richard, 

Så er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at vise nogle billeder frem

Lige et par spørgsmål til Isover-pladerne. Kan man bare male ovenpå dem (eksempelvis hvid vægmaling)?

Hvad laver du rammerne af?

Hvis du har gjort så meget ud af at dæmpe væggene, hvorfor har så ikke et tæppe for dine højttalere?

 

 

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
Richard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
<BLOCKQUOTE dir=ltr style="MARGIN-RIGHT: 0px">

Hej Richard, 


Så er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at vise nogle billeder frem


Lige et par spørgsmål til Isover-pladerne. Kan man bare male ovenpå dem (eksempelvis hvid vægmaling)?

Nej, maling er tæt og ville ødelægge lydabsorptionen.

Hvad laver du rammerne af?

Profillister man kan købe i ethvert byggemarked.

Hvis du har gjort så meget ud af at dæmpe væggene, hvorfor har så ikke et tæppe for dine højttalere?

Alle første reflektions punkter skal være og er dæmpet. Tæppet ved sofagruppen er helt tilstrækkeligt i mit tilfælde. Elektrostater udstråler ikke mod gulv og loft, men kun i en vinkel på 30 grader ud fra højttaleren lodrette centerakse.

 


 



__________________
Richard - Mr Music
Til top Vis Richard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Richard
 
Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 994
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej richard

tak for inspirationen, mangler nemlig selv et par plader eller 3.

Der findes 2 kvaliteter af overfladen, hvor den der hedder Alpinhvid skulle være den pæneste og mest rengøringsvenlig, så kan man måske bruge dem uden beklædning, f.eks. i et fiks skinne system på væggen, kender du forskellen på de 2.

Til Malte og andre et lille link:

http://www.isover.dk/sw3970.asp



__________________
Hilsen Bent

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L
 
RoninTT
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Det ser sku rigtig godt ud... du må nok være den jeg har set der har gjort mest for at akustiken ikke skal ødelægge udseende i værelset.
Til top Vis RoninTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RoninTT
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 26 April 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det ser rigtig lækkert ud.... jeg har selv kørt martin logan/classe, det fungerede godt (bort set fra rummet) hvilket du jo har løst på fornem vis....

- tror at en nyere måske større classe vil være et rigtig godt bud på en fremtidig effektforstærker.



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 26 April 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej Richard,

Det er sku godt ud

Har du lidt måliger - sådan før/efter?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 26 April 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

CITAT :

The Who's "Tommy" i den nye SACD udgave lyder helt utroligt godt og har et enormt tredimensionalt lydbillede. Før jeg lavede reguleringen lød den som en syg høne, nu kan jeg ikke få den ud af CD skuffen....

He-he

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes