| Sendt: 25 April 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
fsssss - et lysstyrketal på 400cd/m2
Den skal de sgu arbejde lidt videre på. |
|
|
Arh, så er det vel heller ikke værre - det er da ikke så langt fra lysstyrken på Panasonic's plasma'er, f.eks. Hvis dét er prisen for en kontrast på 100.000:1, så kan jeg i hvert fald godt leve med det. Det er da meget imponerende med kraftig lysstyrke som på Pioneer's plasma f.eks., men i praksis kan man godt få for meget lys. På mange af de demonstrations-videoer man ser (hvadenten det er DVD eller HD) er der nogle billeder af en flot, grøn græsplæne - der lyser kraftigt ud i hovedet på én. Det kan godt være det bare er fordi jeg ikke er den store havemand, men sådan ser _min_ græsplæne altså ikke ud... Hvis de 400:1 er ved det rigtige, naturlige niveau, så er det helt fint i forhold til de nuværende fladskærme - hvis du skruer så meget op for kontrasten på dem så du udnytter det maksimale lysstyrke, så får du ikke noget godt billede alligevel. På langt de fleste skærme må man dæmpe den maksimale lysstyrke en hel del, for at få et naturligt billede.
I princippet kan man aldrig få for meget lys, så længe forløbet i billedet stadigt hænger sammen. Men det bliver et problem hvis du har så kraftig hvid, at forløbet i lys-skalaen bliver forkert. Så står du med et billede hvor noget der skulle have været medium lyst ender med at blive meget lyst. Problemet er at den ekstra lysstyrke du får ved at gå fra 400 til f.eks. 1000 cd/m2 ikke bliver "lagt ovenpå", således at den del af billedet der svarer til en lysstyrke på 200 cd/m2 forbliver på dette niveau, og de ting der skulle have været lysere bliver lysere. Dét der sker er at hele skalaen strækkes, så det der før var 200 cd/m2 nu er 500 cd/m2. Det kan jo godt være for kraftigt.
Jeg ved ikke helt hvor teknisk korrekt min udlægning af det er - i princippet har det vel noget med gamma-tracking at gøre, hvis gamma-skalaen er korrekt, så er mere lys en fordel. Men _i praksis_ oplever jeg bare ofte at mange fladskærme har for meget lys på stort set hele billedet, i forhold til hvordan ting ser ud i virkeligheden. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|