Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HDMI = DVI ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Er HDMI det samme som DVI ? Blot med en anden stik type ?

Jeg har lige købt en Marantz SR8500, og skal have købt en ny DVD afspiller (Har lige pt en NAD T553)

Lige nu kører jeg komponent fra DVD afspilleren til SR8500´eren også videre via komponent til min projektor (Hitachi PJTX-100). Kører over forstærkeren, da jeg  har flere enheder hvor jeg bruger komponent fra.

Jeg overvejer nu at købe en Marantz DV 7600 dvd afspiller. Og den har ikke det normalt DVI stik, men et HDMI istedet.

Så vidt jeg kan læse er HDMI en efterfølger til DVI... Men kan ikke blive meget klogere af det...

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hej Bigbird,

HDMI er af mange benævnt som Scart stikkets afløser.

I bund & grund er det Digital Video signal (DVI) og lyd i samme stik. Så du kan sagtens få en HDMI til DVI adaptor, da billedsignalerne er de samme.

Og du vil helt sikkert opleve en stor kvallitetsforbedring ift komponent signalet.

Mvh Jensby
Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Okay.. Nu har jeg så lige købt en ny forstærker, som jeg havde regnet med at ville holde i mange år frem...

Er man ved at gå over til HDMI istedet for DVI.

Eller er det meget "normalt" at trække billede ud af HDMI kablet og sætte det ind via DVI ?

Hvad så med den lyd som man får ud via HDMI stikket. Hvad er det ? Er det blot digital lyd, på højde med hvad den ville sende ud via coax eller toslink, eller er det også noget nyt ?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

bigbird skrev:

Okay.. Nu har jeg så lige købt en ny forstærker, som jeg havde regnet med at ville holde i mange år frem...

ved ikke om man er ved at gå over til hdmi istedet. men det ville være oplagt. især fordi hdmi tillader længere kabeltræk, og det at der også er lyd med i sammen kabeltræk.

bigbird skrev:

Eller er det meget "normalt" at trække billede ud af HDMI kablet og sætte det ind via DVI ?

det er der også mange der gør, primært fordi folk ikke vil trække lyden gennem det ekstra led, som en plasmaskærm eller projektor vil være. men direkte fra dvd'en og til forstærkeren..

bigbird skrev:

Hvad så med den lyd som man får ud via HDMI stikket. Hvad er det ? Er det blot digital lyd, på højde med hvad den ville sende ud via coax eller toslink, eller er det også noget nyt ?

ja, kunne forestille mig at det er et ganske almindeligt digitalt signal som coax/toslink

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Sendt: 24 April 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

bigbird skrev:

HDMI ER fremtiden!

HDMI 1.0: kun billedsignal

HDMI 1.1: Billed og lyd begge veje.

Pt. findes der ikke ret mange komponenter som håndterer 1.1, men det kommer inden længe. Så blir der ryddet ud i ormegården

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:
bigbird skrev:

HDMI ER fremtiden!

HDMI 1.0: kun billedsignal

HDMI 1.1: Billed og lyd begge veje.

Pt. findes der ikke ret mange komponenter som håndterer 1.1, men det kommer inden længe. Så blir der ryddet ud i ormegården

Hvordan er det lige der bliver ryddet ud? Jeg har ikke nogen intentioner om at trække hverken lyd eller billede ud af min projektor. Det samme gælder for min receiver. Dvd'en skal bare levere lyd til receiver og billede til projektor, og der kan hdmi jo så næsten være ligemeget da receiver og projektor ikke er bygget sammen .

Har jeg forstået det rigtigt at man kun skal bruge hdmi frem for dvi hvis man skal trække signalet over stor afstand?

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 24 April 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

jep indtil videre har hdmi kun den fordel fra DVi at man kan trække kablet længere.

Men det vil jeg da også sige er en ret stor forskel, da mange har problemer allerede når de har trukket DVi 3 m. Og det syntes jeg ikke er særlig langt når den skal nå op til en projektor.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en som kan fortælle mig, eller vise mig en guide som kan, hvordan hdmi kan trækkes længere hvis det er "samme" signal som DVI?

Jeg er ikke i tvivl om at HDMI kan trækkes længere, jeg ved bare ikke hvorfor...

Og undskyld bigbird hvis det er forstyrende for tråden, men tænkte bare at der var andre, som måske også kunne være interesseret i at vide det...
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Det er helt iorden Stengaard :)

Det er også interesant for mig selv :)

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

HDMI standarden stiller større krav til godkendte kabler, og mindre capasiteter (fra feks ESD beskyttelses kredsløb, kabler og stik), derfor den længere kabel længde. Op til 20 m er ikke usædvanligt.

Og så er udgangtrinet i de nye HDMI IC'ere forbedret ifht dem vi kender til DVI.

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Man kan læse om HDMI standarden hos Silicon Image, med-grundlægger af standarden, på deres hjemmeside:

http://www.siliconimage.com/technologies/hdmi.aspx

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Stengaard skrev:
Er der ikke en som kan fortælle mig, eller vise mig en guide som kan, hvordan hdmi kan trækkes længere hvis det er "samme" signal som DVI?

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det fordi HDMI og DVI rent faktisk ikke _er_ det samme - men HDMI er bagud-kompatibelt. Både HDMI og DVI er såkaldte "Hand-shake" systemer - der sendes først et signal når sender og modtager har "genkendt" hinanden. Det betyder f.eks. at hvis du har et display der ikke kan modtage f.eks. 720P, men godt kan modtage 480P, så får du ikke muligheden for at vælge 720P i afspilleren. Har du DVI i hver ende, så sendes der selvfølgelig et DVI signal. Er der HDMI i hver ende sendes der et HDMI signal. Men er der HDMI i den ene ende og DVI i den anden (uanset hvad der er hvad), så benytter HDMI-apparatet ganske enkelt DVI-protokollen, og opfører sig som et DVI stik. Dette betyder også at fordelen ved længere kabeltræk med HDMI kun gælder når der er HDMI i begge ender.

Den eneste fordel ved HDMI i kombination med en projektor er muligheden for længere kabeltræk. Men på den anden side er der ikke nogen ulemper, så reelt er der ikke så meget at spekulere på i praksis. Hvis udstyret har HDMI i hver ende, så bruger man selvfølgelig HDMI, hvis ikke, så kører man DVI. Det giver jo reelt sig selv.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:
Hvordan er det lige der bliver ryddet ud? Jeg har ikke nogen intentioner om at trække hverken lyd eller billede ud af min projektor. Det samme gælder for min receiver. Dvd'en skal bare levere lyd til receiver og billede til projektor, og der kan hdmi jo så næsten være ligemeget da receiver og projektor ikke er bygget sammen .

Hvis du kun har DVD, receiver og projektor, så ændrer det ganske rigtigt ikke så meget, men på sigt er meningen at du kører ét HDMI-kabel fra hver af de forskellige komponenter - DVD, parabol-receiver, PC osv til receiveren, og ét kabel videre til displayet. Dette kan være en væsentlig forenkling i forhold til nuværende systemer, så snart der er lidt mere end to apparater involveret.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes