Emne: Kabeltræk. 12m. Komponent, DVI eller HDMI ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bigbird Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at rykke rundt i den lille hjemmebio, og er så kommet til kabel problemet...
Afstand fra DVD til projektoren er nu oppe på 12m :(
DVD bliver en Marantz DV 7600 med HDMI out.
Forstærken som billedet skal sendes over er en Marantz SR8500 med DVI og ikke HDMI.
Jeg ville gerne have billedet over forstærken, for derved at kunne nøjes med 1-2 kabler op til projektoren.
Kan jeg trække et DVI kabel fra forstærkeren så langt ? Eller er det bedre at trække et HDMI kabel op til projektoren, også en konverter deroppe, der konvertere stikket om til et DVI som projektoren (Hitachi PJTX-100) kan modtage.
Jeg har flere enheder der skal kobles til forstærkeren og derved også projektoren. Nogle der kan fortælle mig hvad der bliver sendt ud via DVI og komponent udgangene ? Det er fordi jeg sætter Xbox (komponent /s-video), S-VHS Video (S-video eller Scart), og DVD optager (S-video, komponent, Scart) til forstærkeren. Så er det bare om forstærkeren kan sende nogle af de signaler ud fra DVI udgangen....
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt kan dvi ikke trækkes mere end 6-8 meter, men med gode kabler kan du måske komme op de 12 meter.
Da du har dvi indgang på projektoren bliver det dvi standarten der bestemmer længden . desvære. for hdmi er bedre til lange træk.
Ellers må du bruge component da det godt kan trækkes 12 meter.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
bigbird Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hans123 skrev:
|
Generelt kan dvi ikke trækkes mere end 6-8 meter, men med gode kabler kan du måske komme op de 12 meter.
Da du har dvi indgang på projektoren bliver det dvi standarten der bestemmer længden . desvære. for hdmi er bedre til lange træk.
|
|
|
Er det forskellige måder at DVI og HDMI overføres på, siden at HDMI kan trækkes længere.. Her trækker jeg på om der ligefrem er en slags kontrol pakker med i HDMI signalet, i stil med ethernet, hvor fejlhæftet data kan gensendes.. Kan ikke forestille mig at det er sådan, da det ikke kan lade sige gøre, uden at billigt bliver standset..
Hvis man blot kan sætte stik konverter på en HDMI udgang til DVI, så er det vel samme signal, og derfor kan jeg ikke se hvad forskellen skulle være.. En der lige kan skære det ud i pap for mig :)
hans123 skrev:
|
Ellers må du bruge component da det godt kan trækkes 12 meter.
|
|
|
Jeg kører som det står nu, med komponent dertil, men ville godt have været over i noget mere digitalt...
Men så må jeg flytte DVD afspilleren ned i nærheden af projektoren :(
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bigbird skrev:
| Kan jeg trække et DVI kabel fra forstærkeren så langt ? Eller er det bedre at trække et HDMI kabel op til projektoren, også en konverter deroppe, der konvertere stikket om til et DVI som projektoren (Hitachi PJTX-100) kan modtage. |
|
|
Du skal ikke regne med at få 12 meter DVI til at virke, men hvis du er heldig kan det måske lykkes. Supra har lovet nogle lange DVI-kabler i forbedret kvalitet der skulle give den mulighed, men de har ikke rigtigt leveret nogen af dem endnu... For at udnytte HDMI's længere kabeltræk skal begge apparater understøtte HDMI, det hjælper ikke noget at sætte en adapter på i den ene ende. Så om afspilleren har HDMI eller DVI er i dit tilfælde fløjtende ligegyldigt.
bigbird skrev:
| Jeg har flere enheder der skal kobles til forstærkeren og derved også projektoren. Nogle der kan fortælle mig hvad der bliver sendt ud via DVI og komponent udgangene ? Det er fordi jeg sætter Xbox (komponent /s-video), S-VHS Video (S-video eller Scart), og DVD optager (S-video, komponent, Scart) til forstærkeren. Så er det bare om forstærkeren kan sende nogle af de signaler ud fra DVI udgangen.... |
|
|
Det kan den ikke, DVI-udgangene er rent switching. Du skal altså køre component fra alt andet, og DVI på DVD-signalet - HVIS du kan få det til at virke. Ellers må du køre component fra DVD'en også. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bigbird skrev:
| Hvis man blot kan sætte stik konverter på en HDMI udgang til DVI, så er det vel samme signal, og derfor kan jeg ikke se hvad forskellen skulle være.. En der lige kan skære det ud i pap for mig :) |
|
|
Det er ikke samme signal, men HDMI er bagudkompatibelt. Sætter du en adapter på, så sender HDMI-udgangen bare et DVI-signal. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
bigbird Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
Du skal ikke regne med at få 12 meter DVI til at virke, men hvis du er heldig kan det måske lykkes.
|
|
|
Hvis kablet er for langt (Hvilket jeg nok bare må erkende at det er), hvordan viser fejlen sig så ?
Som et sløret billedet, manglende farver, eller vil der bare ikke være noget signal ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
bigbird skrev:
| Hvis kablet er for langt (Hvilket jeg nok bare må erkende at det er), hvordan viser fejlen sig så ?
Som et sløret billedet, manglende farver, eller vil der bare ikke være noget signal ? |
|
|
Du vil aldrig opleve sløret billede eller "dårlige" farver. Enten er der hul igennem eller også er der ikke - men ikke nødvendigvis i hele billedet på én gang. Dvs. hvis signalet er _næsten_ godt nok, så vil der være enkelte pixels der ikke er hul igennem på, og det ses oftest som grøn sne i billedet. På et tidspunkt ryger forbindelsen så helt. Den grønne sne er faktisk væsentligt mere generende at se på end de fleste analoge forringelser af billedet, derfor kan DVI kun anbefales hvis man kan få 100% hul igennem. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|