Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Antenne til DAB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
petpet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har anskaffet mig en dab radio (thules). Jeg bor i lejlighed og må ikke sætte en antenne op udenfor.

Er det nogle der erfaringer med en god indendørs antenne?

Jeg bruger pt den medfølgende antenne, somme ikke er godnok hele tiden og ikke så pæn(mener kæresten)

Mvh

Peter

Til top Vis petpet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af petpet

petpet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

anyone?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 30 April 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Så synes hun nok heller ikke, at en 5 elements Triax FM-antenne er så pæn!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve nedenstående link. Om disse elektroniske indendørs antenner er bedre end den medleverede, skal jeg ikke kunne sige, men de kan hænges på væggen et diskret sted til glæde for "hus-høvdingen". Held og lykke med projektet.

Lars

http://www.netto-sat.dk/articlelist.136

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

petpet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej

F.Christians: nej det syntes hun nok ikke

Lars 37: takker for linket.

Men er der nogle som har erfaring med hhv normal og/eller digital antenne til DAB-radioer?

mvh

Peter

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Til 300 kr prøver du da bare den dersens "Nettosat"-antenne; det kan da ikke gå helt galt!!!

Så kan du jo fortælle os andre om "pro et contra", tak!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

petpet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen

F.christians sjovt at du skriver det. Jeg bestilte en antenne i går. Får den forhåbentlig i morgen.... onsdag. Kan ikke vente.

Jeg har bestilt en simpel Hinke, A2281 til ca 200 d.kr Den er til udendørs brug, men jeg har tænkt mig at prøve mange mulige placeringer, inde såvel som ude.

http://www.nordini.dk/sendnet/Hinke.pdf

Og jeg skal nok skrive herinde hvordan det går.

MVH

Peter

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Den kan du også sagtens bruge, men bemærk at det "KUN" er en et-elements antenne!!! Forstærkningen er som nævnt 0dB!!! Bedre er selvfølgelig to-elements antennen til bare en tyver mere, men den kan så kun sidde på en mast!!!  

Bor man dybt inde i et betonboligkompleks, kan det godt være, at man ikke kan tage de spæde DAB-signaler med en indendørs antenne!!! Meeen igen; til 200-300kr er der ikke meget tabt ved at prøve, god fornøjelse!  

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Den antenne bruger jeg selv til vores køkkenanlæg, som også rummer en dab. Det er en glimrende antenne, men husk at hænge den så højt som overhovedet muligt og rettet direkte mod nærmeste sender. Så skulle resultatet blive godt. Brug gerne et godt og tykt antennekabel i en begrænset længde (gerne under 10 meter).

Lars

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Men skal du yde din ekstremt fine tuner retfærdighed, så skal du vælge Triax 5 elements antennen(ikke Henkes, som kun brínger 7 db på vægten!). Men den bliver konen ikke glad for, hvis den ikke kan monteres et diskret sted Wink

Lars

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Husk bare, at det skal være en UHF antenne. FM dur ikke.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Husk bare, at det skal være en UHF antenne. FM dur ikke.

Det er nemlig korrekt, Kjeldsen.

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Ikke en UHF antenne men en VHF antenne der er afstemt til frekvenserne DAB sender på!

Det mest rigtige er en stavantenne eller anden omni-direktionel antenne da DAB bygger på at den kan modtage signalet fra flere sendere samtidigt og derved forbedre modtagelsen. Ved brug af en yagi-antenne som f.eks. den 5 element Triax kan du komme ud for udfasning af signalet pga. fasen af signalet som evt. kommer bagfra eller fra siden.

Men der kommer nok snart flere erfaringere med det hos producenterne af antenner  også nu der kommer DVB-T som bygger på samme principer med SFN som gør at du kan modtage signalet flere steder fra samtidigt.

MVH - Daniel

Til top Vis DannyCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DannyCool Besøg DannyCool's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Fantastisk udvikling vi oplever med de nye DAB tunere..?? Når man som jeg bor i en tyk beton blok på Østerbro, er det lidt sjovt at min sure gamle tuner, snupper næsten alle stationer med et bøjet søm i r…n

Men derimod en top moderne ”Digital” radio ikke vil noget som helst, uden at man køber store antenne anlæg.

Jeg er imponeret over udviklingen, tænk hvad de har nået på 50 år

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Vi kan ikke være mere enige, CPH-R!!!  

Reflektoren bagerst på en FM-antenne skal netop sørge for, at der ikke kommer signal ind af bagvejen! Måske en omni-direktional sat op lige udenfor ens køkkenvindue er vejen frem, måske!!!  

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja det er rigtigt at FM dækker bedre i DK det er også fordi at DR har valgt at der kun skal være 98% dækning med DAB med udendørs antenne hvor imod med FM har valgt tilsvarende men med indedørs dækning. Det kan man også se ved de valgte effekter f.eks. for dækning af Fyn der sender MUX1 med ca. 400W hvor imod FM senderne sender er på 5kW.... jeg ved godt at man ikke direkte kan sammenligne det da DAB skal have mindre feltstyrke for at virke end for perfekt FM modtagelse.

MVH - Daniel

Til top Vis DannyCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DannyCool Besøg DannyCool's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel

Triax laver specielt Dab-antenner, hvor de fleste - herunder den famøse 5 elements antenne, har en konstruktion, der skulle tage højde for bagfrakommende signaler. Det er først og fremmest vigtigt at tage højde for, hvor antennen fysisk er placeret og rette sin Dab-antenne direkte mod den med antennespidsen. Hjælp vedr. Danmarkskortet over antenneplacering kan søges på nordini.

Lars

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er bare det at der sker et fasedrej når den dæmper det bagfrakomne signal og det kan faktisk foringe modtagelsen men den kan godt bruges i udkants områderne hvor der ikke kommer et DAB signal bagfra. Man kan godt optimere antennen så den ikke har dette fasedrej men så virker det kun på en frekvens og Triax's antenner er forholdsvis bredbåndede. Triax har højst sansynligt designet antennen på samme måde som deres andre VHF antenner (Jeg har ikke lige snakket med dem for nyeligt)

Det bedste var nok hvis de bygyndte at lave nogle stakkede groundplane-antenner eller lign. rundstrålede vertikal-antenner.... De ville også se pænere ud

Daniel

petpet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Så kom den, min Hinke, A2281, endelig (efter sløvhed fra Elgiganten eller Hinke, som Elgiganten siger!!).

Efter kun en dag kan jeg sige, at den virker utrolig godt. Jeg har i dag ikke oplevet nogen som helst problemer med at modtage signal!!

Normalt og efter vejledningen skal antenner til DAB monteres lodret, men jeg får det bedst signal ved at montere antenne vandet.

MVH

Peter

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Vi sender ellers lodret her i DK

Men det virker bedst for dig så ven den sådan.... HF-Teknik opføre sig som det "næsten" selv vil

Daniel

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes