Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 17:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Opgave til Miju og Kubikken! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 30 April 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hehe

Det er jo lige noget for mig

Nr 1
Det er som regel panelhøjttalere der giver den type ujævn måling op igennem mellemtonen/diskant - det kan dog også være horn.
Og så en meget dårlig integration til et rigtigt afstemt potent bassystem (lukket ?)
En stor Martin Logan/Magneplanar ?

Nr 2
Det er klart en højttaler, der er lavet til at stå op ad en væg (håber jeg) - og jeg kender kun Naim, der dyrker det i fuld grad med de fordele og ulemper det giver.

Nr. 3
Igen bånd - denne gang uden bassystem - eller et utrolig godt integreret et.
Martin Logan/Magneplanar/AudioStatic ?

Nr 4
Lille stander  højttaler. Opbrydningen ved 1200 Hz kunne godt ligne en Vifa 5" (nogle af deres versioner har det problem) - ellers kan det være hvilken som helst 2-vejs standerhøjttaler

Nr 5 og 6
Helt klart B&W. Der er ikke andre der er så dårlige til at afstemme et basreflekssystem og bruger metaldiskanter.
Bemærk at de anvender den samme diskant.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 30 April 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

5 og 6 kan være B&W eller Thiel



Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 30 April 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at kunne se Søren's eller Michael's respons endnu ? - og dog er der bevægelse fra de to herre på andre tråde ? Spooky

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 April 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Venter på resultatet, og Mickael og Kurt...

- Tror aldrig selv på hvad målinger siger. Ørenene er de bedste mikrofoner vi kan få. Skal vi ikke hellere stole på dem?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 30 April 2005 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Meget intr. tråd her Otto.

 for idéen og følger den med spænthed.

Skal de to herre give deres svar inden du løfter slørret?

Og så et lille off tronic spørgsmål: Hvor får man lavet en sådan måling. Jeg kunne nemlig godt tænke mig en måling af mine ht.



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 April 2005 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Skal de to herre give deres svar inden du løfter slørret?

Jeg havde da håbet på en kommentar fra dem, men det er selvfølgelig frivilligt. Jeg trækker den lige lidt endnu...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 30 April 2005 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Henrik300 skrev:
Skal de to herre give deres svar inden du løfter slørret?

Jeg havde da håbet på en kommentar fra dem, men det er selvfølgelig frivilligt. Jeg trækker den lige lidt endnu...

he he det er bare helt ok. Har du en kommentar til mit spørgsmål?



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 April 2005 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

He He.... Det er jo ikke noget lotteri der her. Uanset hvad I (kurt & Michael) byder på, så er der ingen der dømmer her...
(Kunne ikke stave til konkur... damn! Derfor kaldte jeg det lotteri)

Men jeg kan fostå ud fra denne udfordring, at der er kurveryttere, og de hedder Kubik og Miju. Nu kender jeg ikke Hr. Kubik, men Mju, har jeg da indtryk at læner sig op af lytteerfaringer.

Hvorfor bruge tid på mikrofoner, når det er ører der skal lytte?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 30 April 2005 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikk nogle af de 2 herrer, men har da set og læst en del, blandt andet mht 3020´eren og der er kubikken sgu kvik med svar.

KURT, hvor er hurtigheden blevet af ???? Skal du først nettet og alle bladene igennem før du tør komme med et bud ???

Hvis ikk Kurt svarer inden længe, så spørg ham hvilken af de kurver der ville gå bedst til hans 3020´er - - - - SÅ, er der et svar - HURTIGT

Egentligt lidt svagt at der ikke er kommet lyd fra nogle af dem endnu.

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 30 April 2005 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:


Wow!
Sej opgave, så den ikke før nu (JFK)
Nu var det godt nok så ikke det min idé gik ud på med at komentere målingerne omkring Linn, men det her er da skægt.

... og alle andre naturligvis

For at fjerne denne del af diskussionen lidt fra Linn tråden tænkte jeg at jeg ville give jer en lille opgave... igen, ikke for at bevise nogen pointer eller påstå at i tager fejl, men jeg synes jeres fascination af og forståelse for diverse målinger er meget spændende. Det er altid sjovt at blive klogere, så jeg håber i vil tage nedenstående som en sjov udfordring - jeg gør det udelukkende for selv at blive klogere, så gør det vel ikke noget hvis vi kan gøre det med et smil på læben!

Nedenstående er 6 målinger af mere eller mindre vilkårlige højttalere, fra Stereophile. Nu håber jeg ikke at I genkender selve målingerne, men hvis I har lyst, så kunne jeg godt tænke mig at høre jeres bud på hvad I kan se om højttaleren ud fra disse målinger - og meget gerne et bud på hvilken højttaler der _kunne_ være tale om, hvis I skulle have modet til det!  Jeg ved godt opgaven er urimelig, jeg forventer ikke at I skal kunne se hvilken model højttaler der er tale om ud fra en måling, og at der er flere målinger end frekvensgangen der er interessant, men blot for at se hvor tæt på I rammer. Andre må selvfølgelig også være med - men husk nu, lad nu være med at snyde - og hvis I genkender målingen, så lad venligst være med at afsløre hvad det er... Jeg kan hjælpe så meget at for neutralitetens skyld, så er der ingen højttalere med jeg selv forhandler..

Højttaler 1: En rigtig grim HT - no idea rigtig, men så da et gæt Hm!
Nej den er svær - lys boksht - sikkert amerikansk -  nej jeg skyder på en JMLab.

 

Højttaler 2:Hmm! Lille HT eller et totalt misfoster af en større. Det eneste jeg har set måle bare lidt i den retning er én eller anden fejlkonstrueret engelsk HT, måske Naim, måske noget andet.

Højttaler 3: Panel højttaler - måske ML!

  

 

Højttaler 4:Et gæt kunne være Thiel, den har jeg set for nylig

 

Højttaler 5: B&W - en ordentlig moppedreng

Højttaler 6:Denne her er et problem. Jeg tror ikke det er B&W, nærmere hmm! Faktisk kan det godt være en ældre Linn HT, fra dengang de brugte keramiske diskanter, men det tror jeg næppe, JBL TI ét eller andet.

 

 



Det var mine bud, jeg har ikke læst ret meget videre i tråden, men det gør jeg nu.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 30 April 2005 kl. 04:29 | IP-adresse registreret  

Vi kan næsten ikke vente på svaret!

Er der seks rigitge?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 30 April 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Vi kan næsten ikke vente på svaret!

Er der seks rigitge?


Ahh det tror jeg nu næppe!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 30 April 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hehe

Det er jo lige noget for mig

Nr 1
Det er som regel panelhøjttalere der giver den type ujævn måling op igennem mellemtonen/diskant - det kan dog også være horn.
Og så en meget dårlig integration til et rigtigt afstemt potent bassystem (lukket ?)
En stor Martin Logan/Magneplanar ?

Nr 2
Det er klart en højttaler, der er lavet til at stå op ad en væg (håber jeg) - og jeg kender kun Naim, der dyrker det i fuld grad med de fordele og ulemper det giver.

Nr. 3
Igen bånd - denne gang uden bassystem - eller et utrolig godt integreret et.
Martin Logan/Magneplanar/AudioStatic ?

Nr 4
Lille stander  højttaler. Opbrydningen ved 1200 Hz kunne godt ligne en Vifa 5" (nogle af deres versioner har det problem) - ellers kan det være hvilken som helst 2-vejs standerhøjttaler

Nr 5 og 6
  Helt klart B&W. Der er ikke andre der er så dårlige til at afstemme et basreflekssystem og bruger metaldiskanter.
Bemærk at de anvender den samme diskant.

Hilsen

Nørd


Solide bud, men tror du der er 2 X B&W?
Havde mere en JBL el.lign i tankerne som den sidste måske.
Eller hvad med noget keramisk halløj?
I øvrigt tror jeg nr. 2 er et totalt pletskud.
Hørte den spille en dag på en udstilling - holy toledoSurrender

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 30 April 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Skal Miju også svare før du løfter sløret Otto? Vi er ved at dø af spænding her
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 30 April 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil holde mig fra at gætte på hvilket mærke disse er fra!.. men nøjes med at beskrive hvad målingerne rent umidelbart fortæller mig... dette uden yderligere baggrundsviden...  så det bliver kun et godt "skud"..  havde der været lidt flere målinger også off axis samt delefilter flanker mm. kunne jeg sige det noget mere precist!!..  ligeledes hvis jeg viste hvilke enheder der var anvendt!!  så kunne jeg med STOR! precision fortælle hvordan de lyder!!

Men jeg prøver så godt jeg kan udfra disse sparsomme målinger..

Højttaler 1:

 

Umidelbart er selve frekvenskurven hvis man midler den yderligere ganske fin ret... fra 400 hz. og på.. der er noget uro i hele området over 1 khz...  om det ermålingen der er sådan grundet rum indvirker eller det vitterligt er højtaleren der er sådan kan jeg jo ik her se!?..

Bassen under 100 hz. er ganske fin og rigtig!.. det er formodenlig en relativ stor eller mellemstor højtaler da den rekker pent ned i frekvens..

Droppet mellem 150 og 3 - 400 hz. vil jeg nene kunne give en lidt "tynd" nedre mid / øvre bas..

Uroen opefter kan give lidt "fnidder" hvor andre højtalere måske vil være mere precise og skarpt skåret i perspektiv og opløsning?? over 10K hæver den noget.. det kan muligvis skinne igennem såm lidt ekstra subjektibv luft i toppen..

Der ser ud til at være nogle små peaks der giver betoninger op efter!..

Korekt gengivende er denne heller ikke må man konstatere!.. 

Højttaler 2

 

 

Umidelbart ser dette ud til at være en der har glemt at kompencere for baffl step?????? ligner en tyd kop the i bunden.. en noget lys og overanalytisk gengivelse.. altså en klang balance der hælder mod det lyse!..

En relativ lille højtaler da den ik har meget fylde og dybde i bassen..

langt fra noget der er i balance og neutralt!! sikkert meget velopløst og analytisk opefter!???  ( en rigtig monitor!????)

En del betoninger op efter der kan måske give en lidt peaky gengivelse af hvisse toner!??

Højttaler 3

  

Igen en lille højtaler ( muligvis lukket system???) med lidt "snyde2 bas for at give illusionen af en støre højtaler end den er og at række dybere ned end den kan!?? en noget afdæmpet top..  en ganske jævn og afbalanceret mid. der er relativ nøktern.. men toppen virker lidt lukket og med knap så meget luft og opløsning??  en del uro opefter der kan give noget fnidder.. så  den optimale opløsning og detaljering ikke opnås..  men der er ingen deciderede betoninger da ingen peaks er over 0. linien... muligvis en ganske ørevenlig og tilforladelig lille højtaler med illusionen af god dyb bund..  en ganske nøktern og neutral mellemste mid..

Højttaler 4:

Igen en mindre højtaler..  sikkert en lukket konstruktion..

Lidt ekstra niveau omkring 100 Hz. giver illusion af støre bas.. her er dette dog lidt mere moderat end tidligere set!.. men bidrager til subjektiv dybere og mere bas end der er og igen illusion  om en lidt støre højtaler..

en del uro i øvre mid, gør at der de nok ik er helt så god opløsning, men males med lidt bredere pensel!??

Op efter over 2 khz. er det ik så meget at sætte en finger på!! her er en ganske glat gengivelse, sikkert med ganske fin opløsning og detaljering..

regner ikke med at højtaleren har det mest precise perspektiv eller korekte perspektiv!?? grundet den uro der her ses!..

Stor set så er højtaleren ikke helt så slemt afvigende! og gengiver ganske fornudtigt, all around.. men en helt objektiv gengiver er den dog et stykke fra..

 

Højttaler 5:

Haløjsa!! det ser ganske fornuftigt ud fra godt 300 hz. og opefter!

Der er nogle små pukler her og der eks. ved omkring 600 Hz. til 8 - 900Hz.. der nok giver en smule betoning af en og anden art her!?? men ik så voldsomt udpræget dog!...

Mellem 200 hz og 100 hz. er en lille dal.. der nok kan give en lidt "kølig" nedre mid og øvre bas.. og bevirke en generel lettere lys klang..

Mellem 100 og HELT!! ned til 40 Hz. er der lidt ekstra niveau.. ik så voldsomt igen..  men nok til at man får god pondus i bassen.. højtaleren rækker DYBT! godt brugbart niveau til 20 Hz. indikere en  stor højtaler..  

Pånær et par mindre "bump" oppe i øvre mid.. samt puklen i bassen er det en rimelig korekt og neutral formidler vi her har.. med god opløsning, masser af detaljer og flot stort perspektiv!.. stor højtaler og stor lyd!..  og ikke helt ukorekt.. puklen i bassen er til at leve med for selv "sandheds" søgere!

det kraftige peak helt oppe er næppe hørbart andet som masser af luft og udstragthed i toppen..  det kunne tyde på en metal dome af en og anden art! ( dette kunne meget vel være en støre JMLab højtaler!?????)

Højttaler 6:

 

Uha da!!   dette ligner sgu næsten frekvansgangen fra en subwoofer der ikke er skåret opefter!!   GIIII mig BAAAAAASSSS!!

Det er en STOR højtaler!!.. ingen tvivl om det..  der er ret meget focus på nedre mid. og øvre bas.. der anvendes metal dome kan jeg se... 

Jeg vil nok sige at den højtaler må være noget til det lyse!! med kraftig bund.. der efter første øjeksat her ikke virker som den er super precis??  det er bas refleks...  Her kræves et STORT!! lytterum ellers går det rigtig galt!!

Gengivelsen her er ikke neutral!.. og ikke efter hvad målingen viser en neutral og objektiv formidler!.. 

Det lyder nok imponerende!??? og besnærende på nogen..

Hvor precis jeg rammer ved jeg ik?? men det er hvad målingerne her ALENE! siger mig.. havde jeg flere typer målinger ville jeg kunne sige mere endnu og med kendskab til div. eksisterende enheders klang og opførsel, ville jeg meget precisere med målingerne og viden om hvilke anvendte enheder det drejer sig om kunne beskrive lyden!..

mvh



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 April 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Og så et lille off tronic spørgsmål: Hvor får man lavet en sådan måling. Jeg kunne nemlig godt tænke mig en måling af mine ht.

Hvis det er dette du vil have svar på, så ved jeg det ikke. Målingerne er sakset fra Stereophile's hjemmeside.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 April 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Hvorfor bruge tid på mikrofoner, når det er ører der skal lytte?

Det er også _mit_ udgangspunkt, men jeg har før oplevet at få interessant input fra begge herrer - på trods af at jeg som udgangspunkt er uenig med dem - derfor synes jeg det kunne være interessant at se _hvor_ meget man reelt kan få ud af målingen, når man går den anden vej. Det siger jo lidt om hvor meget man kan bruge målingen til. Men jeg er som udgangspunkt af den klare overbevisning at lytning i praksis overruler alt - hvis JEG synes musikken spiller i praksis, så vil jeg sk... målingerne et langt stykke. Praksis overtrumfer altid teori - men det gør ikke teorien uinteressant.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 April 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg afventer lige Miju's bud på de sidste, så skal jeg nok komme med udførlig afsløring



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 30 April 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
He He.... Det er jo ikke noget lotteri der her. Uanset hvad I (kurt & Michael) byder på, så er der ingen der dømmer her...

Og ja, lad nu være med at hegle nogen hvis der gættes forkert - det er ikke nødvendigvis en nem opgave, og man kunne jo overveje med sig selv hvor mange ud af 6 rigtige man ville have i en blindlytning...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 30 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg satser på tre rigtige...
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes