Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 05:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Powerkabel ABX blindtest rapport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Casey: For det første er det vel ikke nødvendigt at have den tekniske indsigt for at kunne høre forskel?

Dernæst så er det en KÆMPE misforståelse at postulere at fordi netkablerne ligger før strømforsyningen, har disse ingen indvirkning på forstærkerens karakteristik. Det er grundlæggende lærdom i elektronik at man ikke kan eks. måle på elektronikken uden denne måling har indflydelse på kredsløbets karakteristik og dermed måleresultatet. Ligeledes gælder det for netkabler: Apparaterne 'ser' (og påvirker) hinanden inbyrdes igennem disse kabler, ligesom kablets karakteristik er med til at påvirke kredsløbets karakteristik. Derudover er der støjproblematikken, hvor ind/udstrålet støj i netkablet ryger ind i musiksignalet.

Edit: Jeg glemte at medtage effekten af den sammenkoblede jordledning. Hvad enten der jordes eller kun skabes en fælles stelforbindelse medfører dette at potentialeforskellene imellem apparaterne får en alternativ 'vej' hvorigennem dette kan udlignes (strømmen kan løbe). Ellers foregår dette alene igennem signalkablerne, klods op af de sarte musiksignaler.



__________________
MVH Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

jamen det ER prøvet - jag har også lavet utallige selv - spild af tid for mit vedkommende
Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg må indrømme at jeg tilhøre skeptikerne. Men et forslag fra min side skulle være at gå ned og køb den rulle installationskabel, som det sidder i huset, og brug dette. Nu har i princippelt flyttet stik kontakten helt ud til net-brønden på jeres udstyr.

Har nogen af jer nogensinde regnet og målt på strømmen i et net kabel? Jeg snakker ikke om spænding, men strøm. Hvordan tror I det ser ud? Prøv det, men pas nu på jer selv!!

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:
Jeg må indrømme at jeg tilhøre skeptikerne. Men et forslag fra min side skulle være at gå ned og køb den rulle installationskabel, som det sidder i huset, og brug dette. Nu har i princippelt flyttet stik kontakten helt ud til net-brønden på jeres udstyr.

Dette er desværre endnu en misforståelse. Med dit råd med at benytte installationskabel som netledning ændrer du ikke på det faktum at enhedernes kredsløb sammenkobles hvor strømmen udgrenes (stikdåsen).



__________________
MVH Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Det er korrekt. Men det er der jo intet net kabel som kan gøre noget ved. Det er jo et faktum uanset hvor på linien du tager udgangs punkt.

Nu er jeg jo altid interesseret i at lære noget nyt, så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad det nu er sådan et netkabel gør?

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Et netkabel sørger for at strøm og spænding kommer frem til dit anlæg - der er så lige den ting at der kommer noget snavs med og der bliver sendt snavs tilbage - både tilbage på nettet men også ind i de andre apperater.

Problemet som folk ikke vil se, er at det sker altså også med de der dyre kabler, det er jo ikke et filter der stopper noget hverken den ene eller den anden vej - - - sølv som mange er lavet af, skulle lede bedre og hvis det er blankpoleret, skulle det være bedre i højfrekvensen.

Bedre til hvad ? At endnu mere snavs kan komme frem og tilbage ? Er det snavset i hører som forbedring ?

Jeg forstår ikk rigtig idéen med det og SLET ikk grundene. hvorfor egentlig købe et signalkabel på 1 meter til 8000,- - - man kan jo nøjes med 4 cm midt på kablet !? Resten kan bare være installationskabel, eller ?

Og det med indstråling ? Er der mindre indstråling på ET kabel, frem for et andet, når ingen af dem er afskærmede ?

Er det indstålingen der er problemet, løses det jo ganske enkelt ved at pakke sit netkabel ind i staniol og en jordledning fra det staniol til ægte jord i haven.

Jeg venter spændt på en forklaring der er til at føle på - der er UHYGGELIG mange der også troede på det program i fjernsynet der hed ÅNDERNES MAGT - Er der nogensinde kommet noget der bare LIGNEDE en forklaring ? Næh

Nogle mennesker KAN det der med at få folk til at høre/se ting der ikke eksisterer - OGSÅ mht NETKABLER.

Mht fjernsynet, var der specielt det der program hvor der stod en mand i et lokale med 40 mennesker - han kunne 10 ud af 10 gange fortælle om hele deres liv og deres forældres osv. selvom han aldrig havde set dem før eller hørt om dem. Det eneste han reelt gjorde, var at spørge manipulerende til folk - de vadede allesammen i og troede manden ku nogle tricks.

Hvad er det der gør at en mand, ud fra et telefonnummer, på 10 sekunder kan fortælle hvordan ens tipoldefar døde ?

Hvad er det der gør at et NETKABEL til 22.000,- gør lyden bedre ? Efter min mening er der ET svar på begge = Manipulation !!!!

Kommenter bare mit indlæg, i skal ha lov til at synes at det er idiotisk det jeg skriver - men er der ikk bare EN der gider gi mig en forklaring på hvad det er der gør det - istedet for at rette på mig ?

Kom nu med den forklaring - forskellen synes i jo er vanvittig stor - high fidelity fik et mini anlæg til at lyde som high-end KUN ved hjælp af netkabler - Der MÅ kunne gi s en forklaring - jeg fornemmer der er mange kloge her, kan I komme med forklaringen ??

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Tjaa, så skal vi til det igen...Det med, at der løber 67.000 Km. kabel fra elværket, og vel at mærke af tvivlsom karakter, og hvad skal sølle to meter netkabel så kunne gøre af forbedringer på lyden, eller det stik modsatte?

Sådan en debat kommer tit til at fyge med postulater og ønsker/krav om fysiske/jordiske og ikke mindst naturvideskabelige beviser på, at et netkabel fra den ene aller anden producent skulle kunne ha' indvirkning på lyden. Faktum er bare, at det har det, og det kan bevises ved at bruge det bedste "måleinstrument" vi er blevet udstyret med, nemlig ørerne.

Ofte, og jeg siger ikke hver gang, har jeg oplevet forskelle, og i visse tilfælde dramatiske, når der er blevet koblet nye netkabler på et givent set-up. Hvad den tekniske forklaring skyldes må være op til producenten at berette om, da jeg ikke har en højere "kabelsmed-eksamen", men jeg stoler på mine dertil indrettede ører, der er en meget fin del af det menneskelige sanseapparat. Hvis vi ikke skulle stole på ørerne, hvorfor skulle vi så hele tiden jagte den ultimative lydoplevelse. Jeg selv stiller mig ikke tilfreds med det 3. bedste, hvis jeg kan få det bedste og mine sanser fortjener at blive påvirket med de bedste lydbølger.

Når folk ikke kan høre forskel på de forskellige netkabler, så skyldes det måske svagheder i deres nuværende set-up, eller manglende evne til at sætte sig ud over egne postulater om, at man ikke kan høre forskel. Nuvel, der findes da kabler, der ikke er i besiddelse af de helt store lydmæssige gevinster, men der findes så sandelig også kabler, der formår at åbne porten til nye lytteoplevelser.

Som tidligere nævnt, har jeg "leget" en del med forskellige netkabler. Og har indtil dags dato altid oplevet en eller anden form for ændring i klangbilledet. har fx prøvet Transparence Powercords i gennem en længere testperiode, og her var der også dramatiske ændringer, men bestemt ikke til det gode alene. Bunden blev helt klart strammet op og der var fokuseret meget på de nederste oktaver. Men i diskantområdet, var det at de helt store forandringer fandt sted. Toppen blev simpelthen kappet af. Ingen luft og detaljering, men en klar afrulning ved omkring 16-17 KHz. der blev simpelthen kastet et tæppe op foran mine speakers og det var ikke længere musik mit set-up spillede.

Det skal i den forbindelse siges, at Transparence Powerlink-kabler var væsentlig dyrere end Valhalla, der brillierer ved at åbne op for stort set alt, dog minus støj, hvilket må siges at være et kæmpe pluds. Disse Transparence kabler måtte vige pladsen til fordel for  NordOst Vishnu, der er et kabel til ca. 6K for 2 meter. Et kabel, der var det langt overlegent på stort set alle punkter.

At netkabler skulle være woodoo, og blot lege med vores underbevidsthed er, efter min overbevisning, det rene nonsens.

Jeg har en opfattelse af, at de personer, der mener, at netkabler ingen effekt har, simpelthen ikke har prøvet at "lege" med dem igennem en længere periode, eller blot er bange for at krybe til korset og sige; "jeg tog sgu fejl i min opfattelse  af disse slangeskind - De VIRKER!". O=m de virker positivt for lyden eller det modsatte må være op til den enkelte at afgøre, men det er at snyde sig selv, hvis man påstår andet.

Håber, at et par af kabelproducenterne følger lidt med i hvad der skrives i denne debat, og måske skulle få lyst til at give sit besyv med.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:
Hej Søren,

Det er korrekt. Men det er der jo intet net kabel som kan gøre noget ved. Det er jo et faktum uanset hvor på linien du tager udgangs punkt.

Nu er jeg jo altid interesseret i at lære noget nyt, så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad det nu er sådan et netkabel gør?

Morse

Hej Morse

Det er fuldstændigt korrekt at et hvert netkabel vil skabe kontakten imellem apparaterne. -Det var din analogi med at 'trække stikkontakten helt hen til anlægget' jeg opponerede imod.

I mine foregående indlæg synes jeg at jeg kom med 3 ganske håndgribelige argumenter for hvorfor et skift af netkabler kan betyde en mærkbar ændring i lyden:

  1. Elektronikken i anlæggets enheder 'ser' hinanden igennem netkablerne, og påvirker derfor også hinanden igennem netkablerne (kredsløbsteori). Du kan derfor betragte netkablerne som forlængede printbaner imellem enhederne. Forskellige kabler giver i denne sammenhæng forskellige karakteristika for disse 'printbaner' (kapacitet, modstand, induktans osv), hvorved valget af kablet indvirker på det samlede anlægs karakteristika og dermed lydgengivelse.
  2. Afskærmede netkabler giver mindre ind- og udstråling omkring netkablerne hvorved støjen mindskes (dette ændrer samtidig kablets kapacitet).
  3. Skabelsen af et fælles stelpunkt via netledningernes jord betyder en reduktion af den strøm som utilsigtet vil løbe igennem signalkablerne, da der uundgåeligt vil opstå potentialeforskelle imellem enhederne i anlægget.

Ovenstående argumenter mener jeg ikke nødvendiggør en gigantisk inverstering i afsindigt dyre netkabler. Den lydmæssige gevinst ved at skifte netkablerne er efter mine erfaringer mindre end ved skift af eks. signalkabler, hvorved jeg har valgt at give dette område en lavere prioritet. Samtidig mener jeg ikke nødvendigvis at der er en sammenhæng imellem netkablernes pris, og den gevinst du oplever ved at skifte.

Jeg er på ingen måde fanatisk omkring netkabler, men effekten er fra mit synspunkt uomtvistelig! -Jeg har opnået lyttemæssig gevinst ved at skifte mine ud.



__________________
MVH Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Ja men så venter jeg bare.

Jeg vil ikk være det mindste ked af at indrømme at der er forskel - hvis der er forskel. Mit setup tror jeg nu nok godt kan afsløre diverse forskelle, der er da ihvertfald større forskelle på signalkabler og nogle gange også på højttalerkabler, end på mange andres anlæg - men ok, der spiller jo også mange ting ind.

Jeg ville blive VILDT glad hvis et netkabel kan trække det sidste ud af mit anlæg - ingen tvivl - men på dette nuværende anlæg og på det tidligere, var der INTET at spore - DERFOR tror jeg ikk på det.

Det har intet med min egen stolthed eller andet at gøre, at jeg ikke KAN høre forskel - det har intet at gøre med at jeg ikke VIL - jeg har rodet med hifi i rigtig mange år, arbejdet med det også og er såment helt fint trænet i at lytte.

Men men men, i high fidelity lavede de et MINIANLÆG om til HIGH-END ved at sætte et par dyre netkabler på - - Hvis forbedringen er SÅ stor, er det vel begrænset HVOR trænet til at lytte man skal være og så er kravet til setup´et vel heller ikk så satans stort ?

Som man hører og læser, er det HELT VILDT hvad det gir, afsindigt vildt - toppen åbner, bassen blir strammet op osv osv ja selv et mini-anlæg blir til high-end - - - - - Jeg spørger bare = HVORFOR og HVORDAN ????

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

casey skrev:
Ja men så venter jeg bare.

Jeg vil ikk være det mindste ked af at indrømme at der er forskel - hvis der er forskel. Mit setup tror jeg nu nok godt kan afsløre diverse forskelle, der er da ihvertfald større forskelle på signalkabler og nogle gange også på højttalerkabler, end på mange andres anlæg - men ok, der spiller jo også mange ting ind.

Jeg ville blive VILDT glad hvis et netkabel kan trække det sidste ud af mit anlæg - ingen tvivl - men på dette nuværende anlæg og på det tidligere, var der INTET at spore - DERFOR tror jeg ikk på det.

Det har intet med min egen stolthed eller andet at gøre, at jeg ikke KAN høre forskel - det har intet at gøre med at jeg ikke VIL - jeg har rodet med hifi i rigtig mange år, arbejdet med det også og er såment helt fint trænet i at lytte.

Men men men, i high fidelity lavede de et MINIANLÆG om til HIGH-END ved at sætte et par dyre netkabler på - - Hvis forbedringen er SÅ stor, er det vel begrænset HVOR trænet til at lytte man skal være og så er kravet til setup´et vel heller ikk så satans stort ?

Som man hører og læser, er det HELT VILDT hvad det gir, afsindigt vildt - toppen åbner, bassen blir strammet op osv osv ja selv et mini-anlæg blir til high-end - - - - - Jeg spørger bare = HVORFOR og HVORDAN ????

Nu synes jeg du skal lade High Fidelity stå til regnskab for hvad de skriver, og nøjes med at lade os andre stå til regnskab for hvad vi skriver!

I de seneste indlæg har jeg redegjort for 3 konkrete faktorer hvori netkablerne spiller ind, og jeg har ikke lyst til at gentage dette. At du ikke har kunnet høre forskel skal du jo egentlig ikke være så ked af, du sparer jo en del penge. Hvad angår mit setup, så satte min kæreste nøjagtigt de samme ord på den forskel som netkablerne gjorde, som jeg selv benyttede til at beskrive virkningen. Det er da lidt sjovt, ik'?



__________________
MVH Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Jeg takker for dit indlæg, men det overbeviser mig desværre ikke!

Jeg mener ikke der er noget galt med min analogi, da intet som helst kabel kan gøre det bedre. Nu ved jeg ikke hvor mange hus installationer du har set, men tro mig - de er ikke forbundet som en pæn stjerne kobling.

Med hensyn til dine argumenter, så er jeg ikke helt glad for din analogi om at betragte netkabler som forlængede printbaner. Vores ensretter på sekundær side af transformatoren gør jo at den strøm, som bliver trukket ikke ligefrem ligner det som trækkes af vores belastning. Men selvfølgelig kan du betragte det som printbaner - det er en leder ligesom så meget andet. Har du nogensinde målt på disse ting eller regnet på dem?

Udstrålning kommer jo mange steder fra. Det er klart at switching støj fra ensretteren optræder mange steder. Men udstrålling fra dårlige konstruktioner med lange ledninger mellem transformator, ensretter og lytter er nok mere udtalt.

Det der bare undre mig når vi taler om disse ting er at det er jo ikke umulligt at lave spectrum analyzere som kan måle ekstreem lave niveauer, uanset om det bliver fødet fra et standard net kabel. Jeg gider ikke høre at audio er anderledes! Det tror jeg ikke på!

Jeg medgiver at en lav-impedanset jord forbindelse ikke er at foragte, men mange problemer kan løses med små midler og det er jo de færeste som har det installeret. Det løser dyre net kabler jo heller ikke dette problem.

Du har også ganske ret med hensyn til den strøm som løber imellem apparater. Men hvad er det lige den gør? De gange jeg har målt den har den ikke været ret stor. I uA området såvidt jeg husker. Hvad er det lige for en skade den gør?

Dette emne er ikke et man kan blive enige om. Jeg ville bare håbe at man kunne komme ind til kernen af problemet. Der er ikke ret mange af de kabler som folk køber som hjælper en skid på de argumenter som du føre frem. Efter dit sidste indlæg har jeg også fået fornemmelsen af at du ikke så meget taler for dyre net kabler men nogle af de problemer som der er i hvad jeg vil kalde dårlig konstruerede apparater. Det var måske det vi skulle prøve at rette og ikke bruge pengene på dyre ledninger.

Brug heller pengene på noget mere musik. Det kan I med garanti godt høre i en dobbelt blindtest.

Morse

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville personligt aldrig give 20.000 kr for en audio ting, hvor virkningen ikke kan forklares. Det er i min optik gået alt for meget "slangeolie salg" i hifi, alt kan sælges med postulater som at "det er som et tæppe bliver løftet ..."

At lave et signal eller højtaler kabel med et frekvens område på DC - 100kHz er på ingen måde raketvidenskab, det handler om målbare størrelser som serie modstand (mest relevant for højtaler kabler) og kapacitet. Når et kabel "lyder" på en bestemt måde så er det fordi en af disse parametre "stikker ud", og lyden derfor bliver farvet på den ene eller anden måde - og det er der jo så nogen folk der kan lide, og andre der ikke kan.

At man så kan få folk til at betale x antal kilo kr for en meter farvelade er et symptom på ovennævnte branche sygdom.  

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også en stor mistro til powerkabler og deres virkning.

Men da jeg først havde fået mictor's galeforce og sweet thunder samt powerconditioner hjem ,kunne jeg tydeligt høre forskel.

Min yngste søn var meget mistroisk - men gav mig ret der er forskel og det kan høres tydeligt.

For mig er sweet thunder det bedste til cd afspilleren samt elektrostat.

Så jeg vil kun sige til dem der ikke har prøvet. Skaf noget hjem. Lyt og afgør med jer selv om det forbedre.

Hvis I ikke kan hører forskel , fint så spare I jo de penge.

 



__________________
Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted
 
kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Jeg ville personligt aldrig give 20.000 kr for en audio ting, hvor virkningen ikke kan forklares.   Hvorfor skal en højtaler så give lyde udover det frekvens område du kan hører? Skulle du  ikke bare gå til en ørelæge - få ham til at teste indenfor hvilket område din hørelse virker og så bare købe en højtaler der har en fornuftig måling indenfor det område. Resten kan du jo alligevel ikke forklare hvad du skal bruge til. ??. Det er i min optik gået alt for meget "slangeolie salg" i hifi, alt kan sælges med postulater som at "det er som et tæppe bliver løftet ..."

At lave et signal eller højtaler kabel med et frekvens område på DC - 100kHz er på ingen måde raketvidenskab, det handler om målbare størrelser som serie modstand (mest relevant for højtaler kabler) og kapacitet. Når et kabel "lyder" på en bestemt måde så er det fordi en af disse parametre "stikker ud", og lyden derfor bliver farvet på den ene eller anden måde - og det er der jo så nogen folk der kan lide, og andre der ikke kan.

At man så kan få folk til at betale x antal kilo kr for en meter farvelade er et symptom på ovennævnte branche sygdom.  



__________________
Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

kjaer skrev:
Hvorfor skal en højtaler så give lyde udover det frekvens område du kan hører? Skulle du  ikke bare gå til en ørelæge - få ham til at teste indenfor hvilket område din hørelse virker og så bare købe en højtaler der har en fornuftig måling indenfor det område. Resten kan du jo alligevel ikke forklare hvad du skal bruge til. ??

FLEX tilføjer:

Det kan der være noget om.

Det underlige er, at langt de fleste bliver imponeret over en sub eller et sæt ht'ere, der bevæger sig ned under de 20 Hz, hvor det menneskelige øre alligevel ikke kan følge med. Det samme gør sig gældende med super-tweeters, der kun bevæger sig i området over 20 KHz, eller diverse bånd, der snildt suser op på mellem 40-50 KHz. Vi lytter ikke kun med vores ører, men benytter hele sanseapparatet. Hvorfor skulle døve menesker ellers få glæde af at lytte til musik? (Dette skal ikke forstås som en joke)

Det handler ikke om, at vi vil snydes og bedrages af en eller anden "slangetæmmer", fra branchen, der ifølge er flere individer her på sitet, er sygdomsbefængt. Nej, vi vil bare opleve de mange glæder musikken er i besiddelse af og forsøger blot at finde en vej, netkabler eller ej, der til. Koster det boksen, tjaa, så er det dejligt, at man har en sød bankdame og en kone, der forstår ens lidenskab.

Det etr også en smule svært at måle, havd de ekstra Hz, både i top og bund, gør ved hele vores sanseapparat, men én ting er sikkert og det er, at det er med til at øge totaloplevelsen af lige netop den kunstner vi holder så maget af.

Jeg er led og ked af, at alle disse diskussioner altid ender ud i, at nu skal der måles på dit og dat, og hvis der ikke kan påvises noget med et måleagregat, så er der absolut ingen virkning. Men, det passer bare ikke med de faktiske omstændigheder.

Har man ikke oplevet ændringer, så kan det tænkes, at det ikke er de "rigtige" kabler man har haft koblet til sit set-up, i testperioden. Selvfølgelig er der kabler på markedet, der hverken adskiller sig fra det medfølgende netkabel, eller fra de grå masse, men at sige, at der ikke findes kabler, der har direkte indvirkning, er et postualt, der grænser til injurier.

Mvh. FLEX (En glad Valhalla-ejer...og, nej, jeg føler mig ikke taget i r****)

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der kan fortælle i simple termer en (knold) som mig, hvad der gør at man skal vælge et godt netkabel.

Jeg er klar over, at vi gør disse "skøre" ting for at opnå den bedste lyd, men hvad er det der gør det? Er det fordi det er bedre skærmet og der så kommer mindre støj eller??

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Tænk hvis bladet motor skrev.

"... vi anbragte plastikdimsen med ædeltræbeklædning på det anviste sted på instrumentpanelet og udskiftede standard tændkablet til det fladvalsede sølvkabel med guldbelægning og meget specielle isolerings PVC ... samlet pris 20.000 ... det var som om kadeten var en helt ny bil, bundtrækket var klart bedre og som om den havde fået helt nye kræfter."

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1469
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Tænk hvis motor skrev:

"Vi skiftede samtlige standard-eftersyns-komponenter( filter - tændrør -tændkabler - olie - etc) med nye og nyudviklede af slagsen, og det hjalp ikke en hujende fis på den gamle kadetten!!!"

Hvor tror du så problemet ligger..?



__________________
My other toy has tits.
                                                                               
    
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:
Hej Søren,

Hej igen, Morse

Morse skrev:
Jeg takker for dit indlæg, men det overbeviser mig desværre ikke!

Jeg mener ikke der er noget galt med min analogi, da intet som helst kabel kan gøre det bedre. Nu ved jeg ikke hvor mange hus installationer du har set, men tro mig - de er ikke forbundet som en pæn stjerne kobling.

Hvorledes el-installationen er lavet inden stikkontakten på væggen ændrer ikke ved det faktum at du i stikdåsen foretager en parallelkobling af enhederne i anlægget.

Morse skrev:
Med hensyn til dine argumenter, så er jeg ikke helt glad for din analogi om at betragte netkabler som forlængede printbaner. Vores ensretter på sekundær side af transformatoren gør jo at den strøm, som bliver trukket ikke ligefrem ligner det som trækkes af vores belastning. Men selvfølgelig kan du betragte det som printbaner - det er en leder ligesom så meget andet.

At der ligger en galvanisk adskillelse imellem transformatorens primærside og sekundærside betyder ikke at elektronikken på den ene side ikke influerer på elektronikken på den anden side. -Det er jo sådan set det du selv skriver.

Morse skrev:
Har du nogensinde målt på disse ting eller regnet på dem?

Nej, det har jeg ikke. Prøvede jeg på dette ville jeg også få et resultat som druknede i den usikkerhed sådanne beregninger nu foretages med. Skulle jeg dog kunne beregne mig frem til alt kunne jeg dog også lige så godt udskifte mine højtalerkabler med dørklokkeledning, samt bruge komponenter af lavere kvalitet i mit anlæg. Frem for at bruge dette som et argument IMOD at investere i diverse grej, synes jeg nærmere det er fascinerende hvorledes det menneskelige øre er i stand til at registrere ting som vores dyre måleinstrumenter har ganske svært ved at registrere. -Det er sg* da smukt!

Morse skrev:
Udstrålning kommer jo mange steder fra. Det er klart at switching støj fra ensretteren optræder mange steder. Men udstrålling fra dårlige konstruktioner med lange ledninger mellem transformator, ensretter og lytter er nok mere udtalt.

En gennemtænkt konstruktion af grejet er et klart must for at få god lyd. -Dette er også én af de ting der VIRKELIGT bruges ressoucer på når der udvikles anlæg. Jeg har bare rigtigt svært ved at se hvorfor jeg skal gøre ondt værre ved ikke at tage højde for disse faktorer når jeg tweaker mit anlæg.

Morse skrev:
Det der bare undre mig når vi taler om disse ting er at det er jo ikke umulligt at lave spectrum analyzere som kan måle ekstreem lave niveauer, uanset om det bliver fødet fra et standard net kabel. Jeg gider ikke høre at audio er anderledes! Det tror jeg ikke på!

Siger det noget om hvad vi hører, eller fortæller det noget om hvor lidt vi rent faktisk er i stand til at måle med vores fine teknologi?

Morse skrev:
Jeg medgiver at en lav-impedanset jord forbindelse ikke er at foragte, men mange problemer kan løses med små midler og det er jo de færeste som har det installeret. Det løser dyre net kabler jo heller ikke dette problem.

Du har også ganske ret med hensyn til den strøm som løber imellem apparater. Men hvad er det lige den gør? De gange jeg har målt den har den ikke været ret stor. I uA området såvidt jeg husker. Hvad er det lige for en skade den gør?

Du sætter her prisen lig med kvaliteten, hvilket jeg ikke er enig i.  Hvad angår strømmen der løber imellem apparaterne, er størrelsen for denne strøm ikke afgørende for det faktum at der skabes et elektromagnetisk felt. Nu er du jo godt inde i funktionen af en transformator og dermed induktion, så virkningen er jo klar. Omkring afkobling (som sammenkoblingen af apparaternes stel er), så er regel nr. 1 at man skal afkoble så tæt på støjkilden som muligt. Du har selv skrevet at strømforsyningen er én af de væreste støjkilder, så det er dermed så tæt på den som muligt der skal afkobles. Igen er vi nede i makro-niveauet, men det er som sagt hørbart.

Morse skrev:
Dette emne er ikke et man kan blive enige om. Jeg ville bare håbe at man kunne komme ind til kernen af problemet. Der er ikke ret mange af de kabler som folk køber som hjælper en skid på de argumenter som du føre frem. Efter dit sidste indlæg har jeg også fået fornemmelsen af at du ikke så meget taler for dyre net kabler men nogle af de problemer som der er i hvad jeg vil kalde dårlig konstruerede apparater. Det var måske det vi skulle prøve at rette og ikke bruge pengene på dyre ledninger.

Brug heller pengene på noget mere musik. Det kan I med garanti godt høre i en dobbelt blindtest.

Morse

Med hensyn til dette har du både ret og uret. På den ene side kan du købe det dyreste og fineste anlæg, og få det til at spille som et middelmådigt anlæg ved at sammensætte og tweake dette forkert. Omvendt taler jeg IKKE for dyre netkabler, da prisen og kvaliteten ofte ikke hænger sammen. Jeg spiller med en samlet løsning til 1000,-, så der kan faktisk ikke købes voldsomt meget musik for dette.

Jeg synes også at din skepsis i stor udstrækning lugter af 'kan jeg ikke høre forskel så ER der ikke forskel'. Det er et meget sundt princip når der skal købes grej, men det er en stor misforståelse at generalisere dette til 'så kan INGEN høre forskel'. -Som der skrives en del om i starten af denne tråd handler lytning i høj grad om træning.



__________________
MVH Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Udstrålning kommer jo mange steder fra. Det er klart at switching støj fra ensretteren optræder mange steder. Men udstrålling fra dårlige konstruktioner med lange ledninger mellem transformator, ensretter og lytter er nok mere udtalt. Den udstråling der er lydforringende, er den der kommer fra selve netkablet, faktisk fra de netkabler der ligger bag ved anlægget og udstråler støj lige ind i phonokablerne og højttalerkablerne, dette forstyrer elektronikken og påvirker lyden, dette kan minimeres ved at bruge skærmet Netkabel, som selvfølgelig bør jordes.

Det der bare undre mig når vi taler om disse ting er at det er jo ikke umulligt at lave spectrum analyzere som kan måle ekstreem lave niveauer, uanset om det bliver fødet fra et standard net kabel. Jeg gider ikke høre at audio er anderledes! Det tror jeg ikke på! Audio eller ikke Audio, der er meget forskel på de forskellige typer kabler, både hvad angår skærmning og hvad angår modstand, kapacitet og induktivitet, og disse parametre har alle indflydelse på dit apparats forsyning og kablets udstråling, og derfor er kablerne ikke ens, heller ikke lydmæssigt. Kablets parametre virker lidt som et filter, og dette kan faktisk eftervises ved beregning af vekselstrøms modtanden for de forskellige frekvenser. 

Jeg medgiver at en lav-impedanset jord forbindelse ikke er at foragte, men mange problemer kan løses med små midler og det er jo de færeste som har det installeret. Det løser dyre net kabler jo heller ikke dette problem. Jordforbindelsen er slet ikke at foragte tværtimod. Netkablerne kan jo ikke rette op på udstrålingen hvis de ikke har et potentiale på skærmen, her kan man vælge at bruge jorden som første priotet, men man kan faktisk også vælge at bruge et fællespunkt i forsynings-/fordelingspunktet, og så sørge for alle apparater har samme potentiale, for det er jo igrunden det vi søger for at få kvalt disse støjstrømssløjfer (EMC).

Du har også ganske ret med hensyn til den strøm som løber imellem apparater. Men hvad er det lige den gør? De gange jeg har målt den har den ikke været ret stor. I uA området såvidt jeg husker. Hvad er det lige for en skade den gør? Den strøm der løber mellem apparaterne er ikke nær så farlig lydmæssigt, som den spænding der kan opstå mellem to apparater der ikke har samme potentiale, og her kan vi faktisk snakke om mange volt, denne spændingsforskel skal dit udstyr så behandle samtidigt med dit dyrbare lyd-/analogsignal, samtidigt med phonokablerne virker som potentialeudligningsforbindelse, hvilket formentlig heller ikke er lydforbedrende. 

Dette emne er ikke et man kan blive enige om. Jeg ville bare håbe at man kunne komme ind til kernen af problemet. Der er ikke ret mange af de kabler som folk køber som hjælper en skid på de argumenter som du føre frem. Efter dit sidste indlæg har jeg også fået fornemmelsen af at du ikke så meget taler for dyre net kabler men nogle af de problemer som der er i hvad jeg vil kalde dårlig konstruerede apparater. Det var måske det vi skulle prøve at rette og ikke bruge pengene på dyre ledninger. Det har ikke så meget med pris at gøre men mere om effektiviteten af kablet, samt det rigtige brug af kablet. Prisen kan også være afhængig af hvor meget udvikling og tid der er brugt på at finde/udvikle disse kabler der egner sig bedst, ikke at det skal være en undskyldning for et netkabel koster flere kilo kroner.

Brug heller pengene på noget mere musik. Det kan I med garanti godt høre i en dobbelt blindtest. Musik er målet !

Morse

 

venlig hilsen Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes