Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Duelund-lyd..! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Det er nok muligt, at personen Steen Duelund ikke længere i iblandt os, men jeg har ved selvsyn/selvlyt konstateret, at hans produkter er meget levende...

Jeg havde forleden, hos Frederik Carøe, mulighed for at lægge ører (og hjerne!) til Duelunds "hifi4all"-højttalere. Det var første gang jeg skulle høre disse sagnomspundne højttalere og rygterne sagde, at de vist mest var noget for folk, der bare ville afspille obskure lyde og avantgardemusik... Men sådan var det så sandelig ikke! Der blev spillet meget afvekslende musik og det lød...fantastisk. Jeg tror faktisk aldrig at jeg har hørt stemmer - og instrumenter for den sags skyld - gengivet med en så overbevisende realisme. Og selve lydbilledet er meget præcist og hundrede procent stabilt, hvis ellers optagelsen tillader det. Pludselig forstod jeg meget bedre, hvad jeg tidligere har hørt andre fortælle om "Duelund-lyden". Det har ofte haft karakter af en slags 'lydfundamentalisme'! Og "det eneste rigtige"! Men som sagt...lyden er ekstraordinært krystalklar og frem for alt...naturlig. Og der mangler ved Gud heller ikke dynamik. Da jeg kom hjem igen lød mine egne elektrostater faktisk lidt sløve i det. Uha!

Jeg vil, helt for egen regning, anbefale at lytte en stund til disse højttalere, især hvis man er træt at prøve den ene højttaler efter den anden uden helt at kunne finde 'ro'... det kunne være man kunne finde den 'sidste' højttaler i Duelunds konstruktion? I hvert fald vil disse højttalere indgå i mine fremtidige overvejelser.

Jeg er helt klar over, at dette kan lyde som en salgstale - og det er det vel også...forstået på den måde, at når man har hørt noget godt vil man gerne 'dele' det med andre. Der er så mange produkter på audiomarkedet, at det er en jungle at finde rundt i. Som jeg ser det, er Duelund-højttaleren noget af et lys i junglen.

Til slut kan jeg sige, at jeg pt. har et Duelund signalkabel 'på prøve' i mit anlæg. Og dér er jeg sikker på det bliver! Jeg har prøvet mange forskellige kostbare kabler og er aldrig rigtig blevet tilfreds, men hér er sgu' noget af det rigtige! Et fuldstændig neutralt kabel der bare får det hele med. Intet går tabt. Og jeg kan såmænd genkende lidt af den lyd som også højttalerne har. Alting står knivskarpt og præcist og med en næsten uhyggelig 'naturlighed'. Og uden nogen form for hårdhed. Prøv det selv!

Med venlig hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan kun nikke genkendende til det du skriver. Denne højttaler lyder bare, ja, naturligt og den kan noget som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere, men det er selvfølgelig klart nok med disse ændrede enheder og det synkrone delefilter.

Du har ikke også NLE`s signal kabel?

Spørger, da jeg finder det interessant, hvordan dette og Duelunds signalkabel lyder testet mod hinanden.

Men jeg skal også selv gøre det inden for den nærmeste fremtid, men indtil videre er det kun NLE`s  højttalerkabel der er bestilt og så må vi se, hvordan det klarer sig op i mod mit nuværende Duelund højttalerkabel. 

Mvh Basil.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej alle...

Det er nok muligt, at personen Steen Duelund ikke længere i iblandt os, men jeg har ved selvsyn/selvlyt konstateret, at hans produkter er meget levende...

Jeg havde forleden, hos Frederik Carøe, mulighed for at lægge ører (og hjerne!) til Duelunds "hifi4all"-højttalere. Det var første gang jeg skulle høre disse sagnomspundne højttalere og rygterne sagde, at de vist mest var noget for folk, der bare ville afspille obskure lyde og avantgardemusik... Men sådan var det så sandelig ikke! Der blev spillet meget afvekslende musik og det lød...fantastisk. Jeg tror faktisk aldrig at jeg har hørt stemmer - og instrumenter for den sags skyld - gengivet med en så overbevisende realisme. Og selve lydbilledet er meget præcist og hundrede procent stabilt, hvis ellers optagelsen tillader det. Pludselig forstod jeg meget bedre, hvad jeg tidligere har hørt andre fortælle om "Duelund-lyden". Det har ofte haft karakter af en slags 'lydfundamentalisme'! Og "det eneste rigtige"! Men som sagt...lyden er ekstraordinært krystalklar og frem for alt...naturlig. Og der mangler ved Gud heller ikke dynamik. Da jeg kom hjem igen lød mine egne elektrostater faktisk lidt sløve i det. Uha!

Jeg vil, helt for egen regning, anbefale at lytte en stund til disse højttalere, især hvis man er træt at prøve den ene højttaler efter den anden uden helt at kunne finde 'ro'... det kunne være man kunne finde den 'sidste' højttaler i Duelunds konstruktion? I hvert fald vil disse højttalere indgå i mine fremtidige overvejelser.

Jeg er helt klar over, at dette kan lyde som en salgstale - og det er det vel også...forstået på den måde, at når man har hørt noget godt vil man gerne 'dele' det med andre. Der er så mange produkter på audiomarkedet, at det er en jungle at finde rundt i. Som jeg ser det, er Duelund-højttaleren noget af et lys i junglen.

Til slut kan jeg sige, at jeg pt. har et Duelund signalkabel 'på prøve' i mit anlæg. Og dér er jeg sikker på det bliver! Jeg har prøvet mange forskellige kostbare kabler og er aldrig rigtig blevet tilfreds, men hér er sgu' noget af det rigtige! Et fuldstændig neutralt kabel der bare får det hele med. Intet går tabt. Og jeg kan såmænd genkende lidt af den lyd som også højttalerne har. Alting står knivskarpt og præcist og med en næsten uhyggelig 'naturlighed'. Og uden nogen form for hårdhed. Prøv det selv!

Med venlig hilsen

Niels L.

Hey Nilau...

Det her er muligvis et fjollet spørgsmål. Men findes der en web, hvor man kan se og læse om Duelunds produkter?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hey Nilau...

Det her er muligvis et fjollet spørgsmål. Men findes der en web, hvor man kan se og læse om Duelunds produkter?

[/QUOTE]

Hej...

Du kan prøve at søge på Google efter "Duelund". Så skal der nok dukke noget op. Jeg er ikke bekendt med en decideret hjemmeside.

Du kan også prøve at skrive til Frederik Carøe på info@duelundaudio.com

Mvh.

Niels L.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hey Nilau...

Hej...

Du kan prøve at søge på Google efter "Duelund". Så skal der nok dukke noget op. Jeg er ikke bekendt med en decideret hjemmeside.

Du kan også prøve at skrive til Frederik Carøe på info@duelundaudio.com

Mvh.

Niels L.

[/QUOTE]

Okay.... Takker

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Contrazione
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

http://www.steenduelund.dk/

Siden er dog nede for tiden. Men mon ikke den kommer op igen snart...
Til top Vis Contrazione's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Contrazione

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder ufatteligt godt, jeg bliver nødt til at høre
disse speakers

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Basil]Ja, jeg kan kun nikke genkendende til det du skriver. Denne højttaler lyder bare, ja, naturligt og den kan tilføre noget til musikken som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere, men det er selvfølgelig klart nok med disse ændrede enheder og det synkrone delefilter.

Du har ikke også NLE`s signal kabel?

Spørger, da jeg finder det interessant, hvordan dette og Duelunds signalkabel lyder testet mod hinanden.

Men jeg skal også selv gøre det inden for den nærmeste fremtid, men indtil videre er det kun NLE`s  højttalerkabel der er bestilt og så må vi se, hvordan det klarer sig op i mod mit nuværende Duelund højttalerkabel. 

Mvh Basil.[/QUOTE]

Hej Basil...

Nej, jeg har ikke NLEs signalkabel. Og har heller ikke prøvet det. Men jeg har et NLE 50 (4m) højttalerkabel. Og det er ihvertfald aldeles fremragende.

Jeg har netop tilsluttet et Duelund 1.0 kvt signalkabel. Det 'spiller' fantastisk.

Glæd dig til dit bestilte NLE højttalerkabel! Fortæl hvad du synes, når du har fået lyttet på det! Jeg har ikke hørt Duelunds højttalerkabel...kun at det skulle være rigtig godt!

Med venlig hilsen

Niels L. (Nilau)

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Tak for et meget fint indlæg, jeg er bestemt også meget betaget af Duelund universet. Af forståelige grunde er hans website lukket ned, og domænet til salg. Men forhåbentligt kommer de vise ord til ære og værdighed igen..?

Jeg skal også besøge Herr. Carøe til et meget intensivt lyt på Hifi4all højttaleren og ikke mindst håber jeg at stifte bekendtskab med Duelund kablerne. Noget jeg ser meget frem til !

Skal jeg kaldes lydfundamentalist, jamen så vil jeg smile glad og tilfreds

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej alle...

Med venlig hilsen

Niels L.

Jamen, det er jo meget fornemt at få så flot et skudsmål, det eneste jeg gjorde, var jo bare at spille lidt musik og servere kaffe.

Steens hjemmeside er taget ned efter hans død, den vil muligvis genopstå senere, men det er lidt uklart lige nu.

DCA har ingen hjemmeside pt., den skulle dog gerne være der pr. 1 juni ( i år altså...) Al henvendelse kan som altid ske til mig.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej Basil...

Snip

Jeg har ikke hørt Duelunds højttalerkabel...kun at det skulle være rigtig godt!

Med venlig hilsen

Niels L. (Nilau)

Nå, det er vist ikke helt korrekt, selvom du selvfølgelig ikke har hørt det isoleret.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Nilau skrev:

Hej Basil...

Snip

Jeg har ikke hørt Duelunds højttalerkabel...kun at det skulle være rigtig godt!

Med venlig hilsen

Niels L. (Nilau)

Nå, det er vist ikke helt korrekt, selvom du selvfølgelig ikke har hørt det isoleret.

Hej...

Ja, det var en lapsus! Jo jeg har naturligvis _hørt_ Duelund højttalerkabel, men som du skriver...ikke isoleret. Det indgik i den samlede opstilling hos Frederik Carøe.

M.v.h.

Niels L.

____________________________________________________________ _______

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg venter meget spændt på at høre nogle sammenligninger mellem Duelunds kabel og NLE kablet.

Bruger selv Duelunds 2.1 kvt højtalerkabel og 1 kvt signalkabler med stor succes!
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hvad er prisen på disse højttalere og er der evt et lille billede eller to??

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:

Jeg har lidt billeder på http://duelund.pinx.dk/

Det er så vidt jeg husker Frederiks anlæg, men det skal lige siges at det er nogle gamle billeder fra 2002. Nu ved jeg ikke om dette er hifi4all højttaleren, men den er før blevet kaldt køkkenhøjttaleren.

vh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Current image is Frederik_Caroe/CDA_ResizeofHoegtalare161.jpg
This is the last photo.

Sådan ser/så prototypen ud. Der ligger vist noget info om den på http://www.hifisentralen.no der er billedet ihvertfald fra.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:
og den kan tilføre noget til musikken som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere

Mvh Basil.

det er da ikke så godt den tilfører noget til musikken  skulle den ikke helts bare spille det der er på pladen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Kenneth K. skrev:
Fournais skrev:

Jeg har lidt billeder på http://duelund.pinx.dk/

Det er så vidt jeg husker Frederiks anlæg, men det skal lige siges at det er nogle gamle billeder fra 2002. Nu ved jeg ikke om dette er hifi4all højttaleren, men den er før blevet kaldt køkkenhøjttaleren.

vh,
Kenneth

Det er ikke HiFi4all højttaleren, men en gammel ( B.F.) Duelund konstruktion konstruktion der godt nok gav anledning til "måske kunne man osv osv".

Køkkenhøjttaleren  er en ganske anden (og mindre) konstruktion. Den viste (hvide gulvhøjttaler) hedder faktisk "sommerhushøjttaleren". Der er kun den ene (i privat eje) og den var kun på midlertidigt ophold hos Duelund da billedet blev taget.

Billederne af køkkenhøjttaleren (med blåt filt)  er taget andet steds

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Basil skrev:
og den kan tilføre noget til musikken som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere

Mvh Basil.

det er da ikke så godt den tilfører noget til musikken  skulle den ikke helts bare spille det der er på pladen

Jeg tror der er gået ged i Basil's tekstbehandlingsprogram

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

[. Den viste (hvide gulvhøjttaler) hedder faktisk "sommerhushøjttaleren". Der er kun den ene (i privat eje)

Der er faktisk 2 sæt, det andet befinder sig i Modifixs kælder, og er et bevis på denne herres manglende praktiske evner...

I øvrigt havde jeg besøg af en person, der også skriver på forumet... Er alle herindefra bare behagelige væsner?

Frederik Carøe

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes