Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Råd ønskes omkring køb af Hi-Fi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Courchay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har et oldgammelt Pioneer stereoanlæg. Et af dem fra 80'erne med radio forstærker, dobbelt kassettebåndoptager og equalizer ... Jeg vil gætte på, at jeg kan få 150 kr. for det (hvis jeg er heldig). Foruden at være gammelt, spiller det efterhånden også (mildt sagt) ad h..... til! Så nu skal det være. Jeg vil være god ved mig selv, og købet mit første 'rigtige' anlæg.

Nu ved jeg godt, at man kan få højtalere til 100.000 kr. stykket (og uden tvivl også meget mere end det). Men jeg er (desværre) ikke velhavende, så jeg kan ikke købe hvad som helst. Jeg håber dog det alligevel er muligt at få et anlæg med en rigtig god lyd, for de penge jeg nu har til rådighed. Og jeg vil meget gerne høre Jeres mening (selv om jeg selvfølgelig er klar over, at jeg skal ud og lytte til tingene for at kunne beslutte mig endeligt ...).

Anlæget må koste op til ca. 30.000 kr. - og det skal bestå af forstærker, cd-afspiller, tuner og højtalere. Jeg kán til nød evt. gå med til at vente med tuneren (vil alligevel have sparet sammen til den ret hurtigt). 

Jeg vil også gerne vide, hvis der i almindelig er noget I mener jeg skal huske at tage højede for, passe på, etc. Der er jo unægteligt sket en del siden jeg sidst købte lyd - og derfor kunne det jo godt være at jeg overser noget (selv om jeg forsøger at sætte mig ind i tingene). 

-----

Lige pt. overvejer jeg mest Thule. Hvad er Jeres mening/erfaring om/med det?

Til top Vis Courchay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Courchay

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa, det var da en fin slat penge, lidt nemmere end når folk siger de har 1600 og vil have det samme som dig 

Skal det være stereo, eller vil du have surround ?

Ang. Thule.... Det er der delte meninger om (lige som alt andet), nogle mener det spiller koldt, uden dynamik. Andre siger det modsatte. Jeg synes ikke Thule er noget skidt. Men i den prisklasse, tror jeg nok jeg ville finde noget.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Var jeg dig, villle jeg overveje at handle brugt - de 30.000 kr. rækker så utroligt langt, og der er rigtigt mange gode bude på seriøse grejer som du eller ikke kommer i nærheden af til menneskepenge!

Her er et seriøst godt bud på et flot og velspillende anlæg:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=37915

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=38431

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Med det budget kan du sagtens få dig noget godt, men som Xeno er inde på vil det være godt med lidt flere oplysninger fra dig som: stereo el. surround, skal det være nyt eller må det hele eller dele af det være brugt, hvor skal det spille - altså hvor stort er rummet, hvilken musik lytter du til, har du selv nogle præferencer omkring hvilken slags lyd du ønsker osv.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra, at det er stereo, du mener, eller?

I givet fald ville jeg overveje dette Marantz-system på tilbud hos Tape Connection. Det er virkelig billigt

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=0& ;emne=visprodukt&Gruppenr=30&ID_infoside=45646

Hvilke højttalere det skal parres med afhænger også meget af det rum, de skal være i, men for 15.000 skulle man have gode muligheder for at finde noget. Hvilken slags musik kan du godt lide?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Courchay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ja, det skal være stereo.

Jeg er ikke så vild med at købe brugt. Føler mig ikke tryg ved at handle med private jeg ikke kender. Desuden er grejet jo (mere eller mindre) slidt.

Jeg kan desværre ikke sige præcist hvor stor stuen det skal stå i er. Jeg leder i øjeblikket efter en andelsbolig, men har endnu ikke fundet noget ... Det bliver nok noget med fra 25 og 35 m2. 

Jeg har en ret blandet cd-samling. Men her er nogle af min foretrukne (i tilfældig rk.flg.): Van Morrison, Dido, Bruce Springsteen, John Fogerty, Dire Straits, Leonard Cohen.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Courchay skrev:

Jeg har en ret blandet cd-samling. Men her er nogle af min foretrukne (i tilfældig rk.flg.): Van Morrison, Dido, Bruce Springsteen, John Fogerty, Dire Straits, Leonard Cohen.

Det lyder jo alt sammen godt. Jeg vil stadig mene, at det Marantz-sæt, jeg linkede til, er et godt sted at begynde. Det er så en demomodel, men det slid ville jeg ikke bekymre mig om, tværtimod er udstyret spillet til, når man får det, og der er jo normal garanti på.

Højttalere, ja, med din musiksmag ville jeg gå efter en gulvhøjttaler, da rockmusik nu engang er bedre når bunden er på plads. Der er som mange muligheder i den prisklasse, bl.a. Monitor Audio GR (som jeg tilfældigvis selv har), Audiovector M3 signature, Vienna Acoustics hvad-de-nu-hedder og mange andre, så tag et par cder med, og kom ud og lyt.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej Courchay,

Kan godt forstå din mistro ved at købe brugt af private dealere hvis du ikke har prøvet det før, men de fleste private sælgere af seriøst HiFi grej er for det meste ærlige mennesker , og du gør helt sikkert en bedre handel ved køb af brugt udstyr. Et anlæg med en nypris på 30K er nede på under ca. 18K inden for et år hvis du handler privat, og grejet er i princippet stadigt nyt.

Komponent valget vil jeg ikke komme ind på her, der er allerede nævnt flere muligheder, så tag ud og få en lytter.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Af højtalere vil jeg varmt anbefale dig at overveje Avance Sig. 8 MKIII (Expert, Varde) eller DLS R55 (TC, Århus). Begge rigtig fede højtalere som passer fint til den rumstørrelse og pris (ca 10.000 til 12.000,- / sæt)

Som CD og forstærker vil jeg nok anbefale dig at finde en S.A.T Ampfix og cdfix sæt til salg brugt. Det er rigtig lækker udstyr hvor man får utrolig meget for pengene brugt. De koster nok 6500 - 7500,- pr. del, men det er udstyr for 15.000,- til 20.000,- pr. del... og det spiller derefter. Det er også ret nyt, og det kombineret med  nyprisen gør det et meget sikkert brugtkøb.

Avance og S.A.T har mere end én gang været brugt til demo sammen, og jeg kan love dig for at det spiller dejligt

... så skulle der endda være lidt tilovers til kabler og tuner

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Endnu et par forslag. For det første skal du være MEGET tålmodig med at handle. Når man skal købe brugt, er det ikke så skide nemt at få HELE anlæget hjem i vandte omgivelser, for så at kunne bedømme det optimalt.
Hvis du gider og du kunne få mulighed for det, kunne du jo høre om du kunne besøge nogen her fra sitet, med anlæg der svare nogenlund til hvad du kunne få råd til?

Men helt ville du få meget ud af at købe brugt.

MEN HVAD SKAL DIT KOMMENDE ANLÆG KUNNE?? HAR DU EN IDÉ OM HVILKEN LYD DU GERNE VILLE HAVE?

Jeg har et par små NUforce forstærkere på prøve, og det lyder lovende! Det er nogle helt nye forstærkere, lavet i USA, lavet over en helt ny teknologi. De er meget små og derfor meget lette at finde en plads til. Af det jeg har hørt ind til videre, så tror/håber jeg ikke på, at hverken du eller jeg ville blive skuffet over dem, tværtimod!!!!

Hvis du vil vide mere om NUforce, så ring til Studiosound på 44545401 og få en snak med Kasten, han er flink

Når vi snakker højttalere, er jeg personlig fan af Vienna Acoustics.
Så har du ikke brug for kæmpe højttalere og discotekslydtryk, så ville jeg gå efter de Mozart, som bla. Ronin anbefalede..

Men held og lykke med det, uanset hvad du vælger
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Courchay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for råd og info!

Jeg er meget overrasket over hvor mange seriøse og kompetente svar jeg har fået (måske er det standarden på siden/forum, men jeg kendte den ikke på forhånd ...). Faktisk er der så meget jeg kan bruge, at jeg valgte at udskyde købet. Her er en del jeg skal have tygget grundigt igennem ...   

Mr. High Fy > Hvilken lyd jeg gerne vil have? Det er pinligt, men det ved jeg faktisk ikke. Jeg har endnu ikke været ude og lytte til noget, så jeg aner intet om de forskelle der kan være (er). Jeg er ikke engang sikker på, at jeg *helt* ved hvad vi taler om, når du spørger "hvilken lyd". Ja, jeg er meget 'grøn' på dette felt ... 

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Et lille tip. Når du skal ud for at lytte til nogle af de forskellige muligheder, så tag en håndfuld numre med som du bruger hver gang du lytter til noget forskelligt. Det skal helst være numre du kender rimelig godt og så skal de også helst dække de foskellige musikgenrer du lytter til, hvis du lytter til forskellige genrer.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Courchay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Okay, det vil jeg gøre. Tak for tippet!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes