Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Størrelse lærred? (Upd: Måling af pic?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har netop bestilt 0,98 gain mathvid lærred fra Priebe i 2 meter x 1,42m til 712,50kr inkl forsendelse, så nu skal jeg have besluttet mig for hvilken størrelse lærred jeg skal have, samt fikset rammen til lærredet.

Først havde jeg tænkt mig 82", men var forbi best-seat, som havde et. Stilte jeg mig 3 meter fra det, som er ca. den afstand jeg har til lærredet fra sweetspot, så var det som at sidde på første række. Nu har jeg så overvejet et 72". Lyder der fornuftigt?

Synes ikke det ser så stort ud, men virker nok større når der kommer ramme og billede på. Hellere lidt for småt end for stort

http://www.brughjelmen.dk/upload/room03.jpg

Her mit kommende værelse skal være.

En anden ting er at jeg skal lave rammen efter følgende guide:

http://members.shaw.ca/danhanson/Theater/screen/screenprojec t.htm

Hvad vil I anbefale til at beklæde rammen med? Ham der skriver guiden har brugt noget gardin-ting. Ved dog ikke helt hvad der er snakke om.

På forhånd tak.

/Update:

Har lige en projektor 4:3 stående og har så smækket LoTR på, som ser ud til at være i widescreen. Jeg havde tænkt mig at bruge det som inspiration til hvilken størrelse lærred jeg ville have.

Sådan som jeg har skudt billedet nu, så passer det med omkring 80", hvilket jeg synes ser fornuftigt ud og man sidder i god afstand når man er ca 3 meter fra.

Men nu har jeg jo så målt udelukkende selve billedet. Altså ikke målt de sorte bjælker med. Er det korrekt gjort eller hvordan?

Jeg har jo i denne tråd fået at vide at mange film ikke er i WS, hvilket jeg troede. Altså jeg skal jo have et 16:9 lærred og før jeg går over senere i dag og køber træet til rammen, vil jeg gerne have at vide hvilken størrelse lærred jeg vil have.

Men som der er blevet sagt, så er ikke alle film WS. Hvordan vil det så se ud på et 16:9 lærred? Jeg troede nemlig at hvis man købte en Z3, fiksede et 16:9 lærred, så ville alle nyere DVD-film udnytte hele lærredet ud til kanten. Er jeg helt gal på den eller hvad?

Hvis ja, hvilke film udnytter så hele lærredet?

gnOsis skrev:
Personligt ville jeg lave det større, men self en smags sag...

husk følgende:
lang fra alle film er 16:9 som dit lærred ser ud til at værre f.eks. vil alle 2.35:1 film fylde en del mindre...
når du først har passet det til er der ingen vej til et større lærred..

Hvad er/hvad betyder 2.35:1?

Til top Vis Insaniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniac

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke noget om din projektor  .

Men jeg har et 88'' lærred og sidder 2,5 meter fra det   og det er helt fint.

se evt her på side 5

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17647&P N=2

Jeg mener også at du bør montere det lavere end det du viser . gerne helt ned til center højttaleren.

For så slipper du for følesen af 1. række

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

husk følgende:
lang fra alle film er 16:9 som dit lærred ser ud til at værre f.eks. vil alle 2.35:1 film fylde en del mindre...

som hans123 siger ville jeg også placere lærrede lavere end det du har gjort så man skal kigge lige ud på det og ikke op..

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg troede de fleste film blev vist i 16:9, eller det er ikke noget jeg sådan har tænkt over.

Hans123: Hvor på sjælland bor du? Kan jeg evt komme forbi og se dit lærred, for så kan jeg bedømme om det skal være op i nogle af 80"´er.

Har netop bestilt en Z3 i sølv fra digitalo.de, men den er ikke på lager pt.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

jeg bor på Køge egnen   men send en PB  så kan vi godt finde ud af noget.

Mvh Hans

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Okay takker :)

Jeg tror dog bare jeg køber træet ind lidt for lange og så har det liggende, så det lige er klart det hele. Så samler jeg det når jeg endelig har selve projektoren, for så kan jeg jo bedømme om jeg synes 80" er passende eller hvad.

Men tak for hjælpen :)

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

/Update:

Har lige en projektor 4:3 stående og har så smækket LoTR på, som ser ud til at være i widescreen. Jeg havde tænkt mig at bruge det som inspiration til hvilken størrelse lærred jeg ville have.

Sådan som jeg har skudt billedet nu, så passer det med omkring 80", hvilket jeg synes ser fornuftigt ud og man sidder i god afstand når man er ca 3 meter fra.

Men nu har jeg jo så målt udelukkende selve billedet. Altså ikke målt de sorte bjælker med. Er det korrekt gjort eller hvordan?

Jeg har jo i denne tråd fået at vide at mange film ikke er i WS, hvilket jeg troede. Altså jeg skal jo have et 16:9 lærred og før jeg går over senere i dag og køber træet til rammen, vil jeg gerne have at vide hvilken størrelse lærred jeg vil have.

Men som der er blevet sagt, så er ikke alle film WS. Hvordan vil det så se ud på et 16:9 lærred? Jeg troede nemlig at hvis man købte en Z3, fiksede et 16:9 lærred, så ville alle nyere DVD-film udnytte hele lærredet ud til kanten. Er jeg helt gal på den eller hvad?

Hvis ja, hvilke film udnytter så hele lærredet?

gnOsis skrev:

husk følgende:

Hvad er/hvad betyder 2.35:1?

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

ja det er den store humle, nemlig at widescreen ikke bare er widescreen.. og det er en ting man skal tænke en del over...

f.eks.

1,37:1 (4:3) - normalt tv
1,66:1 (16:9) - det man kalder widescreen og det man får når man køber widescreen..
1,77:1 - det format de fleste DVD/Film er som min.
1,88:1 - det mest normale film format..
2,35:1 - det format som alle de store film er i..

men kig evt. bag på dine DVD'er og smid dem til dit tv og se forskellen... f.eks. er Leon i 2.35:1, pulp fiction 2.35:1 og Saving private ryan 1,78:1 ...

hvilet gør at man faktisk ikke får brugt en stor del af ens lærred når man ser en film i 2,35:1 frem for 1,66:1... mange projektore har dog en zoom funktion eller andet gejl, men det bruger man ikke da det ender med at se mærkeligt ud..

fandt lige et link der måske kan hjælpe dig lidt...
http://biografinfo.dk/formater.htm

//gnOsis

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Her er lige en lille korrektion på dine tal:

1,33:1 = 4:3
1,77:1 = 16:9
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hehe, mange tak :) Jeg synes dog stadig det er én stor jungle, men tror jeg laver et 81" lærred. Lyder det ikke meget passende?

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

81'' er da en ok størelse   og hvis den passer i stuen så er det bare at gå i gang.

Laver du den i 4/3  eller 16/9 ?

Mvh Hans

min bio:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17647&P N=1

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg laver det i 16:9. Har nu købt træ ind og beklædning til rammen, samt lærredet fra Priebe burde ankomme i dag.

Jeg er bare bange for at billedet måske kunne have været større end 81" når jeg endelig får det samlet eller det fx er for stort. Tror jeg dog ikke er tilfældet.

Jeg kunne selvfølgelig vente med at lave det til jeg har modtaget projektoren, men der vil jeg jo så bare gerne have det hele op at køre med det samme så lærredet står klar.

Nu har jeg jo lige været inde og se StarWars i Cinemaxx sal 1 og så kan lærredet jo bare ikke blive stort nok til når jeg skal hjem og se hele sagaen igen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes