Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC Hardware til plasma 1080i (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Forsøger i øjeblikket at udvælge hardware til min HTPC, og har i den forbindelse læst og læst, men har stadig et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med. Skal nok lige nævne at jeg ikke er"ekspert" (læs:Newbie), indenfor dette så vil være glad for svar og råd på "jævn dansk"..

Dette er hvad jeg umiddelbart satser på(Forslag på ændringer til forbedringer er velkommen, HTPC skal kun bruges til Musik & Film)

Kabinet:Shuttle XPC-SB83G5M
Tunerkort: Hauppage WinTV PVR-500:
Ram: Kingston HyperX 2x512mb Dual ram/PC-3200/400Mhz/2,6V:
DVD-Drev:NEC-ND-3540A Dual Layer:
Intern Harddisk: Maxtor 300Gb-5400 rpm (5400rpm skulle jo afgive mindre varme end 7200 rpm):
Externe Harddiske:6xPika One 250GB USB 2.0:
Software:WinXP Media Cntr ED 2005 Eng With OEM Remote Ctrl W/Receiver WinXP MCE-Ir

Mine problemer ligger ved valg af CPU samt Grafikkort. HTPC skal bruges med en plasmaskaærm og køre film i 1080i. Bruger i øjeblikket Panasonic S-97 via HDMI/DVI 1080i.

1080i:Kræver det noget specielt ved grafikkort/CPU ??

CPU:Fik anbefalet 3Mhz eller mere, men der findes et hav af forskellige på 3 Mhz og derover. Er der forskel på hvor meget varme de forskellige modeller afgiver, eller hvor velegnet de er til HTPC(Tænker især også på at CPU jo skal sidde i et temmelig lille kabinet) ?? Skal passe til "Intel socket 775"...

Grafikkort:Igen fik anbefalet Radeon 9600Pro Passiv kølet, som det bedste, men findes det i PCI-Express(16x)??Eller findes der andet der er godt ?? (skal være PCI-Expres da det er den eneste frie port).

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Henrikt skrev:

Forsøger i øjeblikket at udvælge hardware til min HTPC, og har i den forbindelse læst og læst, men har stadig et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med. Skal nok lige nævne at jeg ikke er"ekspert" (læs:Newbie), indenfor dette så vil være glad for svar og råd på "jævn dansk"..

Dette er hvad jeg umiddelbart satser på(Forslag på ændringer til forbedringer er velkommen, HTPC skal kun bruges til Musik & Film)

Tunerkort: Hauppage WinTV PVR-500:
Ram: Kingston HyperX 2x512mb Dual ram/PC-3200/400Mhz/2,6V:
DVD-Drev:NEC-ND-3540A Dual Layer:
Intern Harddisk: Maxtor 300Gb-5400 rpm (5400rpm skulle jo afgive mindre varme end 7200 rpm):
Externe Harddiske:6xPika One 250GB USB 2.0:
Software:WinXP Media Cntr ED 2005 Eng With OEM Remote Ctrl W/Receiver WinXP MCE-Ir

Mine problemer ligger ved valg af CPU samt Grafikkort. HTPC skal bruges med en plasmaskaærm og køre film i 1080i. Bruger i øjeblikket Panasonic S-97 via HDMI/DVI 1080i.

CPU:Fik anbefalet 3Mhz eller mere, men der findes et hav af forskellige på 3 Mhz og derover. Er der forskel på hvor meget varme de forskellige modeller afgiver, eller hvor velegnet de er til HTPC(Tænker især også på at CPU jo skal sidde i et temmelig lille kabinet) ?? Skal passe til "Intel socket 775"...

Grafikkort:Igen fik anbefalet Radeon 9600Pro Passiv kølet, som det bedste, men findes det i PCI-Express(16x)??Eller findes der andet der er godt ?? (skal være PCI-Expres da det er den eneste frie port).

Umiddelbart vil jeg ikke mene at der kræves noget yderligere af de grafikkort der er på markedet i dag for at vise 1080i

Mht CPU kunne du overveje en mobil processor fra intel. Deres ydelse er langt højere end Ghz-tallet antyder, og de bliver ikke nær så varme som en alm CPU, hvilket betyder at du kan slippe afsted med langt mindre larmende køling.
fx. Intel Pentium M 740 1.73

Mht valg af grafikkort ville jeg selv holde mig til nVidia, men det er jo nok mere religion end noget andet  og måske også fordi jeg har hørt om flere problemer med ATi end med nVidia, men det kan jo sagtens være et tilfælde for mit vedkommende.

Jeg har et 6600 hvortil jeg har købt en passiv køler, og det fungere uden problemer overhovedet.

Jeg håber det hjælper dig lidt i din jagt på hardware

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:
[QUOTE=Henrikt]

Mht CPU kunne du overveje en mobil processor fra intel. Deres ydelse er langt højere end Ghz-tallet antyder, og de bliver ikke nær så varme som en alm CPU, hvilket betyder at du kan slippe afsted med langt mindre larmende køling.

Er der nogen, der ved, hvor hurtig en mobilprocessor skal være, før at den kan kan køre HD-opløsninger (fx. WM9) uden at hakke? Jeg ved godt, at afhænger af den konkrete konfiguration, men hvis folk har konkrete erfaringer med, hvilke der har virket eller ikke virket for dem, vil jeg gerne høre dem.

Jeg tænker specielt på de nyere generationer af mobilprocessorer (som arbejder på en Sonoma-platform - hedder det vist?)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hvilken opløsning har din plasmaskærm?

Jeg tvivler på at den har fuld 1920x1080.
Hvis den har lavere opløsning så lad PC'en tage sig af skaleringen, og output så plasmaens native opløsning fra PC'en.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:
Henrikt skrev:

Men kan man godt montere en Intel Pentium M 740 1.73 i en Intel Socket 775 ?

Kabinettet er en Barebone Shuttle XPC SB83G5M http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.aspx/tabid-72/170_re ad-11083/ , så er vel låst lidt fast mht procossor-type: ??

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Pentium M bruger socket 479, så de kræver specielle motherboards, fx AOpen i915GMm.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=pm915&pag e=1

Er der en bestemt grund til at det skal være det kabinet du har valgt?
Ahanix, Uneed og Silvestone laver "rigitige" HTPC kabinetter i den rigtige bredde, så de passer ind sammen med resten af anlæget.

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Pentium M bruger socket 479, så de kræver specielle motherboards, fx AOpen i915GMm.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=pm915&pag e=1

Er der en bestemt grund til at det skal være det kabinet du har valgt?
Ahanix, Uneed og Silvestone laver "rigitige" HTPC kabinetter i den rigtige bredde, så de passer ind sammen med resten af anlæget.

Shuttle er det eneste jeg har kunne finde der ikke er for dyb. Havde ellers forelsket mig i Coolmaster , men med en dybde på 44cm + friluft på 5-10cm bliver disse alt for dybe til at have stående i en stue-reol. Så jeg "Hænger" nok på Shuttle, hvilket jeg nu også finder ganske flot.(Fruen i huset har jo også et "lille" ord at skulle have sagt)

Men tilbage til CPU. Har du (eller andre) evt et forslag til en bestemt Pentium 4 der måske, er mere velegnet end andre. Må indrømme at jeg ikke fatter meget af det de skriver om de forskellige CPU´er...(husk sokkel 775)

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Mht. Cpu er du desværre "låst" med en Pentium4 Prescot Socket 775 som afgiver en hel del varme. Der er selvfølgelig den mulighed at du skaffer et andet bundkort som kan tage en Pentium Mobil som ikke giver nær så meget varme.

m@dsen 

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

En Pentium M 1.7 er _ikke_ nok til at kunne afspille HD(wmv9 1080i/p med DRM).  Du kan afspille HD materiale, men ikke i retail formen. Jeg er desværre ikke sikker på at en 2.0 kan klare det helt flydende.  Et andet strømbesparende valg kunne være de nye Athlon Mobile.:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24053& ;PN=1

-jeppe
Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Henrikt skrev:

Men tilbage til CPU. Har du (eller andre) evt et forslag til en bestemt Pentium 4 der måske, er mere velegnet end andre. Må indrømme at jeg ikke fatter meget af det de skriver om de forskellige CPU´er...(husk sokkel 775)

Du kan købe en Pentium 4 530J (3.0) eller 540J (3.2). Du skal ikke gå højere op, for så begynder de virkelig at afgive varme. 630 og 640 versionerne har noget mere hukommelse byggede ind i CPU'en. Dem kan du også vælge, men det er ikke nødvendigt.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Henrikt skrev:

Du kan købe en Pentium 4 530J (3.0) eller 540J (3.2). Du skal ikke gå højere op, for så begynder de virkelig at afgive varme. 630 og 640 versionerne har noget meget hukommelse byggede ind i CPU'en. Dem kan du også vælge, men det er ikke nødvendigt.

TUSIND TAK for den præcise beskrivelse.(det lige noget for mig)..

Ang. det forslåede grafikkort med Nvida 6600 med PCI-express. Du (eller andre),skulle vel ikke også kunne forslå et konkret kort, der køre med dette chipsæt (eller andet godt) som vil køre godt med min konfiguration(øverst).

Det er ikke fordi jeg er dovn, har nu læst om alt dette i et par uger, inden jeg spurgte om noget herinde , men jeg har ganske enkelt ikke evner til at forstå de forskellige fordele/ulemper på de forskellige kort når jeg f.eks søger PCI-e kort..

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det, der afgør hvilket 6600-kort du skal have, må være hvilket, som mindst, og som har du stik du skal bruge. Går ud fra at du skal bruge mindst et DVI-stik, hvilket alle 6600 har - er ikke sikker på om der finde nogen med 2xDVI.

Har du forresten kikket på mit tidligere spørgsmål vedr. opløsning på din plasmaskærm?

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Hvilken opløsning har din plasmaskærm?

Jeg tvivler på at den har fuld 1920x1080.
Hvis den har lavere opløsning så lad PC'en tage sig af skaleringen, og output så plasmaens native opløsning fra PC'en.

Nej den har kun 1024 x 1024i. Derfor køre den 1080i. den har ikke 1080p

Svarede ikke tidligere, da jeg troede spørgsmålet var rettet til "Vanderlay"

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det lyder da ikke rigtigt. Det er skærmes opløsning det drejer sig om, ikke hvilke formater den kan modtage. Hvis du sender den en højere opløsning end skærmen har vil den nedskalere til skærmens opløsning.

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Som bekendt tidligere er alt dette ikke min stærke side.(heller ikke dette)

Når jeg afspiller 1080i via Panasonic S-97, slår skærmen selv over på DVI og skriver 1080i i menu på skærmen. I Manualen(philips 42pf9966),står der at skærmen ikke kan køre i 720p. men kun 1080i. Ved ikke om det hjælper ?? Philipsen har et ALIS-panel.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Henrikt skrev:

Som bekendt tidligere er alt dette ikke min stærke side.(heller ikke dette)

Når jeg afspiller 1080i via Panasonic S-97, slår skærmen selv over på DVI og skriver 1080i i menu på skærmen. I Manualen(philips 42pf9966),står der at skærmen ikke kan køre i 720p. men kun 1080i. Ved ikke om det hjælper ?? Philipsen har et ALIS-panel.

Er det ikke dette TV du har?
http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/product.jsp ?fredhopperpage=detail.jsp&productId=42PF9966_98_SG_CONS UMER&mRank=1&language=en&country=SG&catalogT ype=CONSUMER&proxybuster=IOZLGSKKDNX2RJ0RMRESHQNHKFSEKI5 P

Specs på det siger WXGA opløsning = 1024x768p

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg kan se der flere steder står den er 1024x1024 andre at den er 1024 x 768. Men ifølge manualen kan den ikke modtage 1024 x 768, men 800 x 600. Så jeg er lidt forviret nu. Men du har ret i at den kan modtage 1080i og ikke 720p.

Ret:
Nå der er åbenbart flere forskellige modeller der hedder 42PF9966.

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Modellen 42pf9966 har 2 forskellige paneler. 1 til det amerikanske marked og et til europa. Europa ALIS panel 1024 x 1024i.

Med fare for at blive en pestilens:

Hvis jeg har forstået ret så betyder det ikke så meget om grafikkort har SDRAM/DDR SDRAM/GDDR3 SDRAM og 275/300/500Mhz og hvad det ellers hedder.

Blot jeg går ud fra et kort med Nvida 6600 chip med DVI ud.(Som med alt andet får man sikkert hvad man betaler for, så hvis jeg tager et i den lidt dyre ende er det vel ikke helt galt?)

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så vigtigt til det brug du har nævt. Det vigtigste er at finde en model der ikke larmer. Og den skal selvfølgelig kunne være i det kabinet du vælger.

Jeg ved ikke hvordan dit budget er, men du kunne måske starte med det onboard kort der er og se hvordan den klare det. Skal du også have en anden skærm sat til eller kun plasmaen?

Jeg ved ikke rigtig med at køre 1080i. Det er jo et interlaced signal. Jeg har ikke MCE og ved ikke om det kan gøres herunder.

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Skal kun have plasma sat til (bortset fra evt. en lille touch-screen, så det ikke er nødvendigt at tænde plasma, når HTPC bruges til musik).

Tror nu nok jeg starter med et rimeligt fornuftigt grafikkort med passiv køling. Får hjælp til at samle "skidtet" og vil helst ikke risikere at skulle opgradere noget når det først er samlet.(mit budget:Det det nu engang koster. Til en vis grænse selvfølgelig.

Hvis ikke MCE køre 108oi, er der sikkert mulighed for 576p som skærmen også køre.

Jeg takker ihvertfald mange gange for hjælpen hos alle. I er ski en tålmodig skare herinde

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes