Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: ohms effekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper_1990
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at lede efter et surroundssound system til mit værelse... jeg har ledt efter dem med flest watt men der står også noget med ohm... hvilken sammenhæng er der mellem ohm og watt lydmæssigt? 
Til top Vis kasper_1990's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_1990

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Ingen.

Men rent teknisk, så betyder færre ohm at forstærkeren skal levere større strømstyrke (ampere) men lavere spænding (volt) for at levere en given effekt (watt).
Men at sige der er en lydmæssig sammenhæng giver ingen mening.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Man plejer gerne at sige at hvis en forstærker yder 50W i 8 Ohm, så skal den yde 100W i 4 Ohm og 200W i 2 Ohm etc.. Altså en fordobling af effekt, når impedansen (Ohm) halveres.

Men som @McAllan skriver, så har dette intet med kvaliteten af lyden at gøre. Det fortæller heller ikke nødvendigvis noget om kvailteten af en forstærker. Mange rørforstærkere yder f.eks. det samme i 8 Ohm og 4 Ohm.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Kan lige tilføje:

U = R * I (ohms lov) -> Volt = Ohm * Ampere

Watt = Volt * Ampere (hvis det er jævnstrøm)

Af ligningerne ses altså, at hvis ohmtallet fordobles, skal spændingen også fordobles mens strømmen halveres hvis det skal give samme afsatte effekt.

(det havde min årgang vist i 8. eller 9. klasse i fysik)

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Ja, du begår den klassiske fejl... Rigtig mange tror, at jo flere watt, desto bedre spiller det. NEJ!! På ingen måde. Men måske kan det spille lidt højere.

Samtidig skal du være opmærksom på, at man på INGEN måde kan stole på hvad der står af watt. Forestil dig en kinesisk producent af de ringeste skodhøjtalere. Hvis han producerer en højtaler der måske kan tåle 25 watt, hvor svært tror du så det er for ham, at skrive 300 watt på den?? Ikke ret svært vel... Og hvad tror du hans holdning er til at han snyder folk?? Tror du ikke han er ret ligeglad?? Ja, nemlig ja!

Og det er nu en gang sådan, at de producenter der er vilde med at reklamere med watt, typisk også er dem der snyder som ind i helvede!

Hvorfor går det så godt?? Tjaaee... fordi der stadig er folk der tror, at de kan tage i Bilka og købe et sæt kæmpestore papkasser af en højtaler til 999,- og så stadig tror der virkelig er tale om kvalitet. Glem det!!!

Mit bedste råd er, at du skal kigge dig lidt bedre for. Kom med nogle foreslag til hvad du vil købe, og lad så folk herinde rådgive dig. Jeg vil hellere end gerne hjælpe dig godt på vej, så dit måske første rigtige anlæg bliver noget ordentligt, og ikke bare nogle tynde plastickasser, med et klistermærke hvor der står 5x2500watt. Sådan et klistermærke får det ikke til at lyde bedre.

Hvad skal du så gå efter....?? Ja, som jeg lidt har antydet, så drop alt om watt og andre data. Kig hellere efter, om kvaliteten virker i orden. Mht højtalere, kan du bruge det gamle trick med at banke med knoerne på kabinettet. Hvis det lyder hult, skal du nok ikke lige vælge den højtaler. Virker det solidt, er der god grund til at tro, at kvaliteten er nogenlunde. Og drop alt om store basenheder. Det er MEGET dyrt at lave en stor basenhed, hvis den skal spille ordentligt. Vælg heller nogle mindre enheder. På den måde får du MEGET bedre kvalitet, og ofte kan en lille kvalitetsenhed faktisk spille væsentlig højere end en stor billig enhed. Tro det eller lad være, men sådan er det.

Når duskal vælge forstærker, skal du igen ikke kigge så meget på watt. Det er ofte set, at en lille 20 watts forstærker, spiller højere end en 100 watter. Problemet er nemlig igen, at det er MEGET let at skrive 100 watt selvom det ikke passer. Igen... Ser produktet solidt ud, er der muligheder. Som mange ved, så er det bedste måleinstrument i forbindelse med forstærkere en badevægt! En god kraftig forstærker vejer en del. Det er ofte set, at bambus-producenter laver en lille forstærker på 5 kg, og alligevel påstår den yder flere hundrede watt. Det passer ikke, men de skriver det alligevel. Og mange ryger i fælden og bliver snydt!

Når du siger du har kigget efter flest watt, går jeg ud fra du gerne vil kunne spille højt. Og det er helt fint... Men du skal huske på, at det trods alt er federe med et lille lækkert anlæg, der vitterligt spiller højt (og godt), end et stort skrummel i billig plastic, med masser af klistermærker og lamper der lover tusindvis af watt, men som alligevel ikke kan når det kommer til stykket, og i øvrigt lyder hæsligt!

Til sidst... Pas på dine penge. Der er masser af producenter og forhandlere, der gladeligt tager imod dine penge, og lover guld og grønne skove. Sørg for, at du ikke køber katten i sækken.... Det er der rigtig mange der har gjort før dig.

Skriv evt lidt om dit budget, så skal jeg gerne hjælpe med at sætte noget ordentlig smmen, og det ved jeg der er mange andre der også vil her på siden. Og inden du køber det helt vilde tilbud, så se lige hvad folk herinde siger til produktet.... Der er en del ekspertis samlet herinde.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Mange rørforstærkere yder f.eks. det samme i 8 Ohm og 4 Ohm.

Det skyldes at her er der en udgangstrafo, hvor man kan koble vindingerne efter højtaleren. Således får lav-ohms højtalere få men tykke vindinger på trafoen mens højohmshøjtalere får mange men tynde vindinger - dvs. V*A og dermed effekten bevares uændret.

Mine Bofa'er yder f.eks. 15 w uanset om højtalerne er på 5, 10, 15 eller 20 ohm. I praksis findes disse højtalerværdier jo ikke idag, men de spiller pragtfuldt alligevel
Spørger man en der kun hører CarFi tror han straks at de er i stand til at levere mindst 300 w stykket

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Som opfølgning på det @Hurtig skriver; så gør op med dig selv, hvad du vil have når du lytter til musik.

Det duer ikke at købe kæmpehøjttalere til at spille højt til to fester om året, når du skal døje med dem de andre dage på året.

På den anden side går det heller ikke at købe små højttalere, som konstant springer enhederne, fordi du vil lave din egen Roskildefestival i stuen.

Og ja, som @Hurtig skriver; der er fup og fidus på markedet, og MEGET SJÆLDENT billige genveje til kvalitet.

kasper_1990
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2005
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej hurtig...

Du samt alle i andre skal have meget tak for hjælpen... jeg var nemlig parrat til at gå ud og bruge penge på højtalere med flest watt til billigst mulige penge...

Her er nogle af de produkter jeg har kigget på...

http://www.pixmania.com/dk/dk/99246/art/sony/home-cinema-sys tem-cinema.html?srcid=88#

http:/http://www.hifi-import.dk/default.asp?id=2651&acti on=produkt

http://www.hifi-import.dk/default.asp?id=2651&action=pro dukt

http://www.hifi-import.dk/default.asp?id=2652&action=pro dukt

http://www.godpris.dk/shop/default.asp?setlng=1&producti d=521

http://www.godpris.dk/shop/default.asp?setlng=1&producti d=391

http://www.hifishoppen.dk/product_info.php?products_id=92

Mit budget ligger mellem ca. 2500-4000 kr. jeg har kigget på de lidt kendte mærker som jeg gik ud fra var de bedste...

Jeg har et værelse på 11kvadratmeter... jeg vil gerne kunne se film med det og spille musik med det... det skal kunne spille forholdsvist højt men stadig lyde godt...

det ville være dejligt hvis I kunne hjælpe mig med at finde det rigtige anlæg...

Til top Vis kasper_1990's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_1990

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Lige til info for HURTIG's indlæg, så holder den med badevægten på analoge forstærkere, men hvis du kigger på digitale eller nogle klasse D forstærkere så har vægten INGENTING at sige.

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

GgozZ skrev:
Lige til info for HURTIG's indlæg, så holder den med badevægten på analoge forstærkere, men hvis du kigger på digitale eller nogle klasse D forstærkere så har vægten INGENTING at sige.

Ved jeg godt..... Men det var ikke lige den slags produkter der var tale om.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Til en pris mellem 2500-4000 er det svært at lave noget seriøst snurre-rundt lyd. Man er nærmest bundet til et samlet "surround-in-a-box-system", hvor man får DVD, forstærker og højtalere samlet. Måske du skulle overveje at nøjes med 2-kanals stereoanlæg. Min erfaring siger mig, at 2-kanaler i godt kvalitet, er bedre end 6 kanaler i ringe kvalitet.

Men, skal det absolut være surround i den prisklasse, så ville jeg 100% gå efter noget SONY. Ikke fordi de er verdensmestre i surround, men nærmere fordi de formår at lave prisvenlige produkter der bare virker. Der er aldrig vrøvl, og de er gennerelt ret gennemarbejdede.

Den første af de SONY-modeller du selv foreslår, har i øvrigt understøttelse af DivX.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Der er ingen af de anlæg du referere til, jeg vil kunne anbefale. De vil typisk alle have en "dåselyd", og vil ikke kunne spille ret højt.

Jeg tror desværre jeg må melde pas, jeg KAN simpelthen ikke finde noget, jeg bare tilnærmelsesvis vil turde anbefale i det prisleje.

Beklager! Har desværre hørt masser af den type systemer hos kammerater, og de lyder forfærdeligt i mine ører.

I værste fald vil dette være bedre end alle de systemer du linker til:

Højttalere:
6 x Gale 3010S = 399 *6 = 2395,-

Surround reciever: Denon AVR-1705 = 2499,-

Subwoofer: Gale 3070W = 1499,-

Samlet pris: 6393,-

Du kan så spare den ene højttaler væk, men forstærkeren understøtter 6-kanals surround, og det er jo "kun" 399" mere.

Nu er "spille højt" jo relativt, men de vil kunne spille bedre end alle de anlæg du linkede til.

Vil du have mere pondus, kan du skifte et par af de små ud med gulvhøjttalere. Evt. Gale 3040 til 999,- per styk. Skifter du to af de små højttalere ud med disse, lander prisen på 7593,-

Men desværre langt fra de 4000 dit max. budget lå på.

Jeg har med vilje ikke skrevet en DVD-afspiller på, da de kan findes næsten alle steder efterhånden, til 3-400 kroner. Mit indtryk er, at der ikke er den store forskel på dem i det prislag.

Selvom dette er det dobbelte af dit budget, så håber jeg det kan give inspiration, til dit endelige valg.

Vi har jo alle så forskellige krav til hvad "god lyd" er, og hvad vi kan stille os tilfredse med.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

kasper_1990 skrev:

Mit budget ligger mellem ca. 2500-4000 kr. jeg har kigget på de lidt kendte mærker som jeg gik ud fra var de bedste...

Jeg har et værelse på 11kvadratmeter... jeg vil gerne kunne se film med det og spille musik med det... det skal kunne spille forholdsvist højt men stadig lyde godt...

det ville være dejligt hvis I kunne hjælpe mig med at finde det rigtige anlæg...

Wow... Det lyder som om du skal kigge på brugt-markedet. Du får ikke bare nogenlunde god kvalitet af nyt for de penge...

Hvis du har eller kan låne et par højtalere kan du dog sagtens starte med det og så bruge de 4000 på en ordentlig surround receiver. Det være sig f.eks. Marantz eller Yamaha fra TapeConnection eller noget NAD el. Denon fra Klubben (hold dig fra de allermindste. 3500 - 4000 er prisen).

Ja, med to højtalere til en start får du ikke surround, men over nogle måneder kan du købe højtalere så du får et komplet sæt - og receiverne kan sættes op til at udnytte de højtalere der er uden at noget går tabt. Køb først fronter, så bag og til sidst center. Eller hvis du låner nogle fronter, kan du starte med bag, front og så center.

Vælg alle højtalerne i samme serie, så bliver resultatet bedst. Både klubben og TC har udemærkede højtalere. Men hold dig fra Gale og Argon. Et sæt Dali Blå Serie eller Monitor Audio's bronze serie er gode valg. At du så ikke lige får en sub betyder ikke noget. Vælger du gulvhøjtalere til de to fronter får du alligevel mere bas end med "papkasserne" du linker til.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

OK, så var Gale ikke et godt valg alligevel, men det var de billigeste jeg kunne finde, når prisen var så presset som den var.

@McAllan
Uanset hvad, må de da være bedre end de højttaler der bruges via de link der refereres til?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt. Gale er langt bedre end de små æsker der linkes til...
Men omvendt, det er de fleste Eltax sæt jo også

Der må dog tages forbehold for at jeg ikke har hørt Gale (kun andres vurderinger).

Jeg vil dog til enhver tid foretrække at købe højtalerne over nogle måneder hvis man synes det er en stor udskrivning på én gang, selvom man nøjes med et klassisk 5 el. 5.1 setup
Jeg købte f.eks. mit Dali 6006, R1000 og C1000 over 3 måneder, men der tjente jeg heller ikke så meget som jeg gør nu. Jeg er i hvert fald glad for mit valg, for det har betydet at jeg ikke umiddelbart ønsker nye højtalere (1,5 år gamle).

Mit første surroundsæt derimod bestod af en billig Kenwood receiver (Kenwood er udemærket, dog bare ikke de allerbilligste ligesom med de andre mærker) og et sæt Eltax HT. Der gik ikke mange måneder (eller uger??) før lysten til noget bedre meldte sig.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=2& ;emne=visprodukt&Gruppenr=50&ID_infoside=16388

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/CERWINVEGA_V10F_hoejttaler.htm?id=2132   og  så har hifiklubben en denon 1710 dvd til 800,- eller tc har en pioneer dvd 470 til 1000,- du kan evt nøjes med en bilka model til 250-300,- som tidligere nævnt kan du altid købe de sidste 3 højtallere(center/bag)

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes