Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Støjende DC-motor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har en pladespiller med en støjende DC-motor. Er der nogle der har en idè til at få en sådan dæmpet?

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Hej...

Med lidt flere oplysninger, vil nogen måske være i stand til at gi' et godt råd...

Eks: Hvilken pladespiller? / Hvor kraftig er støjen? / Evt. vibrationer? / Osv. osv.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

Er lige med på en lytter!!!
Har en origin live dc motor, der snakker. Men har ladet mig fortælle, at dc-motorer siger lidt mere end ac-motorer.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Det er en SOTA Millenia. Motoren er ganske lille og sidder i eget hus ved siden af værket. Denne kasse er formet som en resonanskasse, ja dem I kender fra fysiktimerne. Kassen bidrog til en del af støjen, men her har jeg indsat ca. 5 kg bly. Det hjalp. Men selve motoren snerrer. Højt nok til, at man kan høre det på lyttepladsen 3,5 meter væk. Jeg mener ikke, at en motor skal sige så meget! 

Jeg havde motoren sendt til fabrikken i USA ... det tog 4 måneder. De havde brugt tiden til at indsætte et stykke skumgummi under den kappe der dækker drivhjulet øverst på motorenheden.  Latterligt! Det hjalp ikke en kinamand!

Strømforsyning og vakuumsug står i et tilstødende lokale. Vakuumsuget var også en støjkilde.  

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Det er en SOTA Millenia. Motoren er ganske lille og sidder i eget hus ved siden af værket. Denne kasse er formet som en resonanskasse, ja dem I kender fra fysiktimerne. Kassen bidrog til en del af støjen, men her har jeg indsat ca. 5 kg bly. Det hjalp. Men selve motoren snerrer. Højt nok til, at man kan høre det på lyttepladsen 3,5 meter væk. Jeg mener ikke, at en motor skal sige så meget! 

Jeg havde motoren sendt til fabrikken i USA ... det tog 4 måneder. De havde brugt tiden til at indsætte et stykke skumgummi under den kappe der dækker drivhjulet øverst på motorenheden.  Latterligt! Det hjalp ikke en kinamand!

Strømforsyning og vakuumsug står i et tilstødende lokale. Vakuumsuget var også en støjkilde.  

Hej,

Jeg tror du skal ha' fat i fabrikken (eller evt. importør?) igen! Du må bestemt ikke kunne høre motoren fra din lytteposition. Ja, jeg vil sige...du skal heller ikke kunne høre den, selv om du står MEGET tæt på pladespilleren.

På min Micro Seiki RY-1500 motorsektion kan jeg kun meget, meget svagt fornemme, at der er noget der roterer derinde, når jeg lægger øret HELT til. Og så skal omgivelserne altså være meget tyste...f.eks klokken tre om morgenen!

Uanset hvilken rem du bruger, MÅ noget af din motorstøj forplantes til pladetallerkenen...og dermed til pickup'en.

På den igen! ;-)

Med venlig hilsen

Niels L.

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Niels!

Jeg er ikke meget for at skulle undvære motoren i yderligere 4-5 måneder. Det var træls sidste gang. Jeg ved at en AC motor er meget tyst ved siden af en DC-motor. Hvad har du?

Jeg ved, at man kan få nogle dæmpekit direkte til motoren. Noget med nogle kraftige gummibånd til at lægge omkring. Man kan også få en lille kugle til at sætte under spindlen, løfte denne en smule, og dermed dæmpe støjen.

Jeg prøver at skrive til SOTA. Jeg kan ikke være den eneste med det problem!

mvh

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Hej igen

Niels!

Jeg er ikke meget for at skulle undvære motoren i yderligere 4-5 måneder. Det var træls sidste gang. Jeg ved at en AC motor er meget tyst ved siden af en DC-motor. Hvad har du?

Jeg ved, at man kan få nogle dæmpekit direkte til motoren. Noget med nogle kraftige gummibånd til at lægge omkring. Man kan også få en lille kugle til at sætte under spindlen, løfte denne en smule, og dermed dæmpe støjen.

Jeg prøver at skrive til SOTA. Jeg kan ikke være den eneste med det problem!

mvh

Hej...

Min motor er en DC servomotor, og som sagt er den faktisk helt lydløs og naturligvis vibrationsfri. Det skal den også være til en pladespiller! Det må da være hørbart (gennem pickup'en) hvis din motor er støjende? Der må være noget galt med din motor - det du beskriver, er helt uacceptabelt. Langt de fleste motorer til pladespillere er uden disse problemer. Hvis en pladespillerfabrikant ikke kan levere en lyd- og vibrationsfri motor til sine produkter.... Uha!

Skriv til firmaet igen i en (trods alt!) pæn tone.

Der er åbenbart stor forskel på serviceniveauet rundt omkring. F.eks har jeg netop skrevet til SME i England, fordi jeg i flere år (!) har haft et mindre problem med en lille gummirulle på armstøtten til en SME Series V. Jeg spurgte firmaet, hvad jeg eventuelt selv ville kunne gøre ved det. Og fluks fik jeg en meget venlig mail, hvor de skriver, at de er meget kede af, at jeg har oplevet et problem med ét af deres produkter, samt at de naturligvis hurtigst muligt vil sende en helt ny "armrest assebly" til mig. Naturligvis uden beregning.  Se dét er godt nok service! Ikke alle firmaer er 'ligeglade' med deres kunder...

Med venlig hilsen

Niels L.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes