Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma eller LCD og hvad er det bedste nu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu har jeg læst lidt om hvad der er fremme osv. Men udviklingen går jo hurtig. Jeg har læst HIFI klubbens guide omkring køb af Plasma og LCD. Dog er jeg ikke helt sikker.

Jeg kunne godt tænke mig et tv på 32" til 42". Måske nok det sidste.

Hvad bør jeg vælge? Jeg synes ikke alle tv står lige klart, er det når jeg ser et tv med analog signal og ikke digitalt?

Opløsningen synes jeg er forskellig på nogen af dem, bør den ikke være den samme for et bestemt type tv, ihverfald hvis det er LCD?

Hvad skal man købe efter jeres erfaring LCD eller Plasma?

Og er der et tv på markedet nu som I vil anbefale som står godt med god opløsning, farve og mulighed for DVI.

Mit leje ligger imellem 7-14 kilo vil jeg tro.

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke ønsker at bruge mere end 14 kilo  så kan du ikke finde et 42'' med et billede der er værd at se på.

Personligt kan jeg bedst lide plasma, jeg syntes at der er mere farve og varme i billedet.

DVI tilslutningen kan findes på mange af de flade TV.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ök hvad skal man op i, er det 16 eller 18 kilo vi snakker istedet?

Hvad med ghosting og rygter om at gassen(farven) forsvinder på de plasma?

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Klander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene du skal sige 16*2 for at få en Plasma - LCD i 32"- 42" der er værd at se på,

men vi er alle forskellige nogen kan "nøjes" med den pris du snakker om.

Den med gassen er en vakand, men jeg vil ikke købe en plasma skærm

det er der flere grunde til

1. strømforbrug  2. indbrændning 3. er ikke god at se på om dagen "sollys",

der er LCD en hel del bedre

1.bruger ikke meget mere end et alm tv i strøm.

2. ingen indbrændning

3. er ligeglad med dagslys.

Men alt i alt man får hvad betaler for

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Det med at man får hvad man betaler for er langt hen ad vejen rigtigt, men dog med undtagelser.

Normalt er jeg ikke meget for folk, der prædiker det de selv ejer er absolut det bedste, så det vil jeg bestræbe mig på at undgå. For selvfølgelig er der mange lcd skærme, som er bedre end min Medion 30" LCD skærm (2" under hvad du siger du søger, men det svarer til 32" CRT skærm, så det er nu slet ikke så tosset), men prøv at overveje følgende:

For 7.999,- får du en skærm, der har både DVI + VGA indgang, og som kan køre opløsning på 1280x768 (720p med et fantastisk resultat). Smidt direkte op mod et 32" samsung LCD til 22.000,- på vga signal i butikken var farverne på Medion'et faktisk bedre og fyldigere (dog vides det ikke hvordan de var sat op hver for sig mht. indstillinger).

Dette er udelukkende ment som en kommentar til, at man får hvad man betaler for. Vil du have en anbefaling på tv'et, så afhænger det af så mange ting, om det er det du søger. Men du er velkommen til at spørge, hvis du mangler detaljer.

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

hans123 skrev:

Hvis du ikke ønsker at bruge mere end 14 kilo  så kan du ikke finde et 42'' med et billede der er værd at se på.

Mvh Hans

Det ved jeg nu ikke, synes sgu selv mit panny 42PA50'er gør det ganske glimmerende, faktisk bedre end mange andre plasmaere til betydelig flere penge. OK ikke HD, men ved normalt brug lægger man ej mærke til det. Mit flimmer står mig i knap 14 K købt i tyskland.

Til top Vis jakobskovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobskovgaard

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Klander skrev:

LCD

2. ingen indbrændning

Ovennævnte er vel også Top 3 af gode ting ved LCD - men du mangler vel også at sige:

1. Er væsentlig dyrere end plasma i store skærm-størrelser

2. Ghosting problemer ved action og sport

3. Væsentlig dårligere kontrast og farve-visninger end Plasma

Så man kan ikke dele det så hårdt op, medmindre man altså gerne vil det 

Min tommelfinger regel er LCD til skærme under 37" og plasma fra 37". OG så ved jeg godt at LCD har fuld fart på og formentlig til efteråret kommer med modeller der kan følge med de bedste plasma (Panasonic og Pioneer  :-) ) - men hvad bliver prisniveauet og man kan jo blive ved med at vente !?....

PS.
Får mit Panasonic 500 leveret i denne uge og skal nok vende tilbage med kommentarer, "live" fra stuen 

BeeVee
Til top Vis BeeVee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeeVee

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

BeeVee skrev:
Klander skrev:

LCD

2. ingen indbrændning

Ovennævnte er vel også Top 3 af gode ting ved LCD - men du mangler vel også at sige:

Min tommelfinger regel er LCD til skærme under 37" og plasma fra 37". OG så ved jeg godt at LCD har fuld fart på og formentlig til efteråret kommer med modeller der kan følge med de bedste plasma (Panasonic og Pioneer  :-) ) - men hvad bliver prisniveauet og man kan jo blive ved med at vente !?....

PS.
Får mit Panasonic 500 leveret i denne uge og skal nok vende tilbage med kommentarer, "live" fra stuen 

Selvfølgelig er der fordele og ulemper på begge sider. Der er jo en grund til, at folk vælger forskelligt. :]

Men - hvad angår problemet med ghosting, så har jeg endnu ikke set skyggen af det på mit LCD. Sad og så håndbold igår, og lagde aldrig mærke til det. Jeg vidste faktisk ikke at lcd stadig havde problemer med ghosting, for tidligere var det et af mine største indvendingspunkter mod at købe et. Men efterhånden som tv'ene er blevet bedre, har jeg været af den overbevisning, at det ikke rigtigt forekom længere. Hvorom alting er, så har jeg ikke noget af det på mit tv. Heller ikke ved sport.

Omkring det med kontrasten og farven, så vil jeg på ingen måde give dig ret i, at lcd generelt er væsentligt dårligere end plasma. En sample i 720p på mit tv via. vga overførsel er intet mindre end fremragende, og jeg tror virkelig man skal VILLE brokke sig over billedet, før det kan komme på tale. Linjerne er knivskarpe, farverne er dybe uden overhovedet at flyde og billedet er dejligt levende.

Sortniveauet på lcd tv er den store svaghed, og det skal der ikke være nogen tvivl om. Men derudover er det for mig svært at sætte en finger på noget bestemt, som lcd har som en generel svaghed overfor plasma.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

det med solskin kan jeg ikke kende til.  dog sammenligner jeg med et crt tv   og der er plasmaen meget bedre.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

xprezz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Et andet alternativ er DLP. De bruger det meget i US men er ikke så udbredt her. Jeg startede også med at kigge på plasma vs LCD men har næsten bestemt mig for at købe et DLP fra samsung nu.

Til top Vis xprezz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xprezz

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

BeeVee skrev:
Klander skrev:

LCD

2. ingen indbrændning

PS.

Hej BeeVee.

Det med strømforbruget har Pioneer åbenbart en anden mening om. Ved normalt TV kiggeri er strømforbruget på en Pioneer plasma ikke mærkbart højere end på en Pioneer LCD skærm. Det var der vist ikke mange herinde der er klar over, mig selv inklusiv.

Tror sgu jeg smutter forbi min lokale el leverandør, og låner en forbrugs måler.

Dette er et citat fra en anden tråd herinde:

Pioneer skrev:

Læg mærke til at strømangivelserne for forskellige apparater ikke angiver tiden.

Og her er det værd at lægge mærke til, at hvor LCD's strømforbrug er konstant (da backlightpanelet, som er den største strømsluger, altid er tændt), så varierer et plasma's strømforbrug efter signalet; helt hvidt billede = maksimalt strømforbrug, helt sort billede = minimalt strømforbrug.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke med andre mærker end Pioneer, men på vores laboratorier i Japan har vi målt et mærkbart lavere kWH forbrug på vores 43" end på et 32"LCD når man afspiller en 'normal' Hollywood spillefilm.

Så heller ikke når man ser på strømforbruget kan LCD-teknologien slå plasma-teknologien.

Tråden findes her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24523&P N=1&TPN=1

Til top Vis jakobskovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jakobskovgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes