| Forfatter |
|
RoninTT Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Yamaha 1300RDX reveiver som kan skifte fra 8 ohms impedans til 6 ohms impedans. Og så er det jeg lige ville høre om det har noget at sige med hensyn til kvaliteten, eller det kun er effekten der ændres?
Jeg har prøvet at skifte men det eneste jeg kan høre forskel på er bassen jeg synes der er mere skub i den med 8 ohm, dog kan det også lyde lidt som om den er mere mudret.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken impedans har dine højttalere?
Kvaliteten som sådan skulle ikke ændres, men jeg kan forestille mig at omskiftningen simpelthen indkobler en strømbegrænsning i udgangstrinnet (ved 6 Ohm stillingen) formodentlig inden udgangstransistorerne.
Af uransagelige årsager var japanerne i mange år glade for 6 Ohm. Min egen lommefilosofi går på at i 60'erne hvor japanerne begyndte deres industrieventyr og kopierede og reverse engineerede på livet løs ønskede de at lave produkter, som passede både til det amerikanske og det europæiske marked. Dengang var 8 Ohms højttalere mest udbredt i usa og 4 ohm var fremherskende i europa. Den japanske salomoniske løsning var så at lave udstyr (forstærkere og højttalere) med 6 Ohm. Mærkværdigvis videreførte japanerne ikke denne taktik ifm. konstruktionen af biler, hvor de dog undlod at placere rattet midt mellem forsæderne for at tilgodese både venstre- og højrekørsels markederne __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke en strømbegrænsning som sådan der benyttes, men en nedsættelse af forsyningsspændingen. Det har en strømbegrænsende effekt. Du kan høre der er mere skub i bassen, det er fordi der er mere spænding til at lave højere peaks. Det kommer dog hurtigt til at mudre da der ikke er strøm nok til at understøtte den højere spænding. Netop hvorfor impedans skifte knappen er der. Se på knappen lidt som et gear i en bil. Når du bruger højtalere med en høj impedans oplever forstærkeren en lavere belastning, da den ikke skal levere så meget strøm. Det gør at man kan sætte spændingen op. Sætter du en lavimpedant højtaler på, så oplever forstærkeren en hårdere belastning, for nu skal den levere mere strøm. Det gør at den nu ikke længere kan køre med den høje spænding, da der nu skal sejtrækkes. Analogien er ikke perfekt, men dog brugbar  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højtaler køre med 8 ohms impedanse eller det er hvad der står de
er anbefalet at køre med. Det er Dali Evidence 870'er. Jeg kan godt
følge jer begge noget af vejen men jeg tror ikke helt jeg kom frem til
hvad der er bedst for mig. Jeg er noget at en newbie med hele det her
så jeg håber I bære over med mig.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle starter et sted...Jeg startede med batteridreven mono båndoptager og melodigrandprix på orginalkasette  Så du er som nået ganske langt  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
RoninTT skrev:
| Mine højtaler køre med 8 ohms impedanse eller det er hvad der står de er anbefalet at køre med. Det er Dali Evidence 870'er. Jeg kan godt følge jer begge noget af vejen men jeg tror ikke helt jeg kom frem til hvad der er bedst for mig. Jeg er noget at en newbie med hele det her så jeg håber I bære over med mig. |
|
|
Du bør køre med indstilling 8 Ohm. At det til tider lyder mudret skyldes at din Yamaha simpelthen ikke har kræfter nok. Som Hasselhof siger så virker omskiftningen til 6 Ohm som en plombe i en knallert.
Til Hasselhof: Da jeg startede var der ikke engang kasettebånd ! Men der var dog Melodi Grand prix  __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
heheh ja som tiden dog går. Snakkede med en 10 årig pige igår...hun vidste ikke engang hvad kassettebånd var  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så bliver den på 8 ohm. Ikke så fedt at høre at min forstærker ikke har nok power til at spille min højtalere op jeg ville ellers ha troet at 100Watt på hver kanal skulle være nok. Men så kan det være jeg snart må ud og kigge efter en ny forstærker.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
RoninTT
Nu kender jeg ikke Yamaha'en, men nu giver 100W ikke altid det samme som 100W i en anden forstærker, fuldstændig ligesom 100HK ikke altid er det samme fra den ene bil til den anden. Ting som drejningsmoment i bilernes verden giver forskellig oplevelse og ydelse, fuldstændig ligesom strøm-overskud i forstærkere har væsentlæig indflydelse på præstationen. Og noget kunne tyde på at Yamaha er bedre til at lave motorcyckler end forstærkere. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er rigtig man kan ikke altid regne med tallene. Men jeg håber på at jeg snart kan få skiftet den ud med en Denon.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke du skal regne med at en denon i samme prisklasse er bedre. I de tests jeg har lavet ligger yamaha i den bedre ende når det kommer til ærligheden mht specs
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
RoninTT
Nu kender jeg ikke Yamaha'en, men nu giver 100W ikke altid det samme som 100W i en anden forstærker, fuldstændig ligesom 100HK ikke altid er det samme fra den ene bil til den anden. Ting som drejningsmoment i bilernes verden giver forskellig oplevelse og ydelse, fuldstændig ligesom strøm-overskud i forstærkere har væsentlæig indflydelse på præstationen. Og noget kunne tyde på at Yamaha er bedre til at lave motorcyckler end forstærkere.
|
|
|
Jfr. ohms lov så er 100W (VA) = 100W hvis modstanden holdes konstant
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RoninTT skrev:
| Mine højtaler køre med 8 ohms impedanse eller det er hvad der står de er anbefalet at køre med. Det er Dali Evidence 870'er. Jeg kan godt følge jer begge noget af vejen men jeg tror ikke helt jeg kom frem til hvad der er bedst for mig. Jeg er noget at en newbie med hele det her så jeg håber I bære over med mig. |
|
|
8 ohms enhederne i dine højttalere har en dc modstand på ca. 5,5 - 5.6ohm
Vifa og Scanspeaks diskanter er nominelt 6 ohm (dc modst. 4,6-4,7ohm) eller nominelt 4 ohm (dc modstand under 3.5ohm)
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
walin skrev:
|
RoninTT
Nu kender jeg ikke Yamaha'en, men nu giver 100W ikke altid det samme som 100W i en anden forstærker, fuldstændig ligesom 100HK ikke altid er det samme fra den ene bil til den anden. Ting som drejningsmoment i bilernes verden giver forskellig oplevelse og ydelse, fuldstændig ligesom strøm-overskud i forstærkere har væsentlæig indflydelse på præstationen. Og noget kunne tyde på at Yamaha er bedre til at lave motorcyckler end forstærkere.
|
|
|
|
|
|
Men 100 watt ved 10 procent duty-cycle og 100 watt ved fx 85 procent er der stor forskel på. Så en 100 watts amp er ikke bare en 100 watts amp
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
RoninTT Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
| Tror ikke du skal regne med at en denon i samme
prisklasse er bedre. I de tests jeg har lavet ligger yamaha i den bedre
ende når det kommer til ærligheden mht specs |
|
|
Jeg havde også tænkt mig at rygge et godt skridt op i prisklasse.
Overvejer måske at invistere i den nye forstærker fra Denon (AVC-A11XV)
men der går nok lidt tid inden det sker.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
bjørn skrev:
walin skrev:
|
RoninTT
|
|
|
|
|
|
Men 100 watt ved 10 procent duty-cycle og 100 watt ved fx 85 procent er der stor forskel på. Så en 100 watts amp er ikke bare en 100 watts amp
Hvilket netop var det jeg forsøgte at sige med min bemærkning |
|
|
__________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |