Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 08:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround receiver - Hjælp til en ny. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skriver til jer, da jeg ikke selv har nogen idé om hvad der er godt og skidt indenfor hifiverdenen.

Men i den seneste tid har jeg kigget lidt efter en surround Sound forstærker. Men da jeg som sagt ikke ved noget om det, har jeg været rundt i en række forretninger og spørge mig frem.

Det bedste tilbud jeg har fået er en Sony STR-DB795 til 2749kr.

Mit spørgsmål er så om jeg kan få noget der er bedre til de samme penge altså ca 2500.

Den skal kunne bruges sammen med min computer og det lydkort som jeg bruger, det lydkort der sidder i er et: Audiotrak Prodigy 7.1LT.

Hvis der er nogen som synes der mangler nogle informationer, så sig endelig til så jeg skal nok gøre mit bedste for at uddybe.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen Simon Stubkier
Til top Vis Stubkier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stubkier

gromkaellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Sjekk ut Denon AVR1705. Årets surround-forsterker i prisklassen opp til 250£ i What Hifi

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale en Marantz SR5400 OSE. Med lidt held kan den findes brugt til den pris.

Der er god stereo lyd og god surround til pengene.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres forslag!

Men skal jeg tolke det som et hint til at jeg ikke for særlig meget for mine penge ved at købe den først nævnte fra Sony?

Med venlig hilsen Simon

gromkaellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Kjenner ikke modellen fra Sony.... desverre! Stiller meg neutral

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Sony er kendt for at have en brilliant billedkvalitet på deres TV, men ikke nogen specielt god lydkvalitet på deres surround-receivere - nærmere middelmådig. De 2500,- du vil bruge på en receiver, er vel klart bedre brugt på en Yamaha receiver, der en del bedre og mere stabil i lyddelen end sony'en.

Du kunne også kigge på en af de små Harman Kardon receivere, men de er nok lige i overkanten af budgettet. Et sidste bud kunne være en af de mindre Onkyo receivere, hvor du får rigtig meget for mønten!

Jeg kan ved et kort blik se, at dit lydkort har en koaxial lydudgang. Stort set alle fornuftige receivere understøtter digital koaxial overførsel, og det er klart det du skal bruge sammen med dit lydkort.

I sidste ende drejer det sig om at du tager ud og lytter til lidt forskelligt. Og så vælger du det, som du mener lyder bedst, samtidig med at det funktionelt opfylder dine ønsker. Jeg vil ikke skyde den sony, som du har kig på i sænk - det er i sidste ende dit valg ;o)

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit meget brugbare svar Nitroblast!

Og ja det er helt korrekt at mit lydkort har en Digital Coxial udgang, men det har også en optiskt udgang, men er det ikke kun noget man kan bruge til MINIDISK afspillere, eller er jeg helt ved siden af der?

Men så jeg vil rette blikket mod en Yamaha forstærker i stedet for.

Er den en bestemt af Yamaha´s forstærker som du/nogen kan anbefale?

Self. skal jeg hører tingene i virkeligheden, men det ville være rart at få skillet fårene fra bukkene inden jeg skal ud og hører det forskellige udstyr.

wigant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Tapeconnection i Århus har et fint udvalg af Yamaha...og i øjeblikket til MEGET fornuftige priser. En RXV-550 (en demo) kan kapres for 2499,-. Nummeret større (650) kan fås for 2944,- for en ny. (har selv en sådan og er meget tilfreds)

650'eren har mange sjove features samt en uundværlig feature for os nybegyndere nemlig autosetup.....og så er har den 7.1 (550 har 5.1).

Tag et smut i TC og lyt. De har også Sony'en til sammenligning, samt en MASSE andre.

Til top Vis wigant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wigant

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Stubkier skrev:
Hej

Jeg er skriver til jer, da jeg ikke selv har nogen idé om hvad der er godt og skidt indenfor hifiverdenen.

Men i den seneste tid har jeg kigget lidt efter en surround Sound forstærker. Men da jeg som sagt ikke ved noget om det, har jeg været rundt i en række forretninger og spørge mig frem.

Det bedste tilbud jeg har fået er en Sony STR-DB795 til 2749kr.

Mit spørgsmål er så om jeg kan få noget der er bedre til de samme penge altså ca 2500.

Den skal kunne bruges sammen med min computer og det lydkort som jeg bruger, det lydkort der sidder i er et: Audiotrak Prodigy 7.1LT.

Hvis der er nogen som synes der mangler nogle informationer, så sig endelig til så jeg skal nok gøre mit bedste for at uddybe.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Jeg har den tidligere model selv - 790 og jeg har svært ved at se hvordan du kan få noget bedre end 795 til de penge (nykøb). Man kan være heldig på brugt markedet at finde noget bedre, men vil man have ny og er fokus på film og meget lidt på musik, så har du en vinder.
Ydelsen i SS er fantastisk i forhold til prisen, men man bliver meget hurtig lyttetræt af den i stereo.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Men eftersom jeg hovedesagligt skal bruge den til at høre musik på, og ikke så meget film. Lyder det til at jeg skal se mig om efter et andet mærke end sony.

Med venlig hilsen Simon

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

At Sony er dårlig til musik er nu nok en slem generalisering. Kender ikke denne model, men har selv tidligere haft en STR-DB 940QS der spille ganske udemærket musik og var rigtig god i surround.

Under alle omstændigheder for du klart mest for pengene hvis du køber brugt. Hvis du primært skal bruge det til musik var det måske værd at overveje at "nøjes" med stereo?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

At Sony er dårlig til musik er nu nok en slem generalisering. Kender ikke denne model, men har selv tidligere haft en STR-DB 940QS der spille ganske udemærket musik og var rigtig god i surround.

Hvad jeg har sagt er lige præcis den modelserie han har kig på har sin force i filmens verden ikke musikkens. Lyttetrætheden kommer meget hurtigt. Jeg har tidligere haft andre sony recievere/forstærkere der ikke havde samme problem, men det har jeg altså oplevet ved denne.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Spurnaldo skrev:
MichaelWB skrev:

Hvad jeg har sagt er lige præcis den modelserie han har kig på har sin force i filmens verden ikke musikkens. Lyttetrætheden kommer meget hurtigt. Jeg har tidligere haft andre sony recievere/forstærkere der ikke havde samme problem, men det har jeg altså oplevet ved denne.

Nu kommer det jo også an på hvilket udstyr den bruges sammen med. Sony har gennem årene lavet en del produkter der er lidt "lyse" i lyden. Hvis man så har højttalere der går i samme retning bliver det hurtigt trættende.

Det er nu heller ikke fordi jeg specielt vil anbefale denne model, jeg syntes bare det lød som en lidt for generel advarsel mod Sony.

Min anbefaling i denne prisklasse vil altid være at købe brugt

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det kunne være man skulle overveje "at nøjes" med stereo! For med at ordenligt anlæg der kan man vel også sagtens se en film og få lidt mere ud af det end når man bare bruger de højtalere der sidder i ens tv?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det første skridt for mig mod bio-lyd var at få sat en stereovideo til stereoanlægget, og det var en kæmpe forskel. Det er selvfølgelig ikke det samme som surround, men dete r noget billigere at komme igang med, der skal jo f.eks. ikke købes så mange højttalere

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Okay tak for alle jeres tip, men så jeg tror jeg at jeg vil rette blikket imod en stereo forstærker i stedet for!

Venlig hilsen Simon

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Stubkier skrev:
Det kunne være man skulle overveje "at nøjes" med stereo! For med at ordenligt anlæg der kan man vel også sagtens se en film og få lidt mere ud af det end når man bare bruger de højtalere der sidder i ens tv?

Pas på du ikke mister modet, fordi der sidder 10 hifi-nørder, og giver dig gode råd i alle retninger. Tænk dig godt om, og brug noget mere tid på at undesøge sagerne, i stedet for at lave impulsive køb :o)

Forskellen på surround og stereo er efter min mening meget stor. Forskellen kan nærmest betragtes som stereo sammenlignet med mono - jeg ville ikke undvære surround.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Ja man får mange input på en gang som skal håndteres, men det er vel derfor man spørger sig til råds på sådanne forums!

Men jeg vil da stadigvæk også kigge på en surround forstærker, men der går nok lang tid inden jeg for pengene til at købe alle de højtallere der skal bruges - så det er også en faktor det taler for at købe en stereo opsætning.

Men jeg har da fået lidt mere blod på tanden, og har fået en lidt bedre idé til hvad jeg skal gå efter!

Men det vigtiste for den forstærker jeg på et eller andet tidspunkt køber mig (når jeg har undersøgt markedet) er at jeg kan forbinde den digitalt til min computer.

Men som det også bliver nævnt herinde så bliver det ikke noget problem at finde en forstærker som kan forbindes med mit lydkort hvis jeg bare køber noget ordenlig kvalitet.

Med venlig hilsen Simon

Stubkier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst lidt andre tråde herinde, og set lidt på andre mærker! Nu er jeg stødt på følgene som godt nok er billiger men som er Yamaha, det drejer sig om en Yamaha RXV 450 RDS til 2000kr.

Så vidt jeg kan se har den de indgange jeg skal bruge, og med de penge man spare kunne man vel få råd til en lille Subwoofer der passer til.

Er det et bedre bud?

Venlig hilsen Simon

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Får du ikke penge til højtalere forløbelig så sats 100 % på en ordentlig stereo forstærker.

Når engang du får penge til højtalere er der alligevel sket så meget med lydformater og de "digitale" forstærkertyper, så man kan nok ikke bruge den gamle surrondforstærker til meget.

Og det er MEGET stor forskel på lydkvaliteten på  decideret stereoforstærker vs ss forstærker.

Held og lykke med valget, og undskyld hvis det bliver for forvirrende.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes