Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 20 latterlige spørgsmål om FM og antenner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

..fordi jeg gerne vil give min nyindkøbte Sony ST-S730ES de bedste betingelser.

Oppe under taget på 5.sal har jeg nærmest direkte udsigt til Radiohuset på Frederiksberg i Kbh, men jeg er da slet ikke sikker på signalerne kommer direkte derfra?
    Findes der et kort over FM sendemaster så jeg ved hvorhen antennen skal rettes?

Kan man regne med at modtagelsen er optimal, bare fordi alle indikatorer lyser på éns tuner?
    Jeg har adgang til kabel-radio, men synes ikke lyden er helt så åben og afslappet som via luften, selvom jeg bare har en gammel V-formet teleskop-antenne, vistnok beregnet til TV. Hvert element er 110cm langt og vender nord-syd. Vinklen er 25-30 grader.
    Med luft-antenne er der fuldt blus på alle 10 indikatorer på tuneren. Med kabel falder den til 7 søjler og det er vel nok årsagen til noget af forskellen.
    Kan jeg forvente bedre lyd med f.eks en Yagi-antenne? Hvor meget betyder ekstra GAIN hvis jeg allerede nu kan spille rigeligt højt?

Og så:
    Kan nogen fortælle hvorfor der er niveau og kvailtets-forskel på P3 og P4 når jeg henter signalerne via luften, men ikke når jeg får det via kabel?

Mvh
    Lars

Til top Vis mops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mops

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Hold 10 lige bøtte for en stribe spørgsmål, men vi prøver!

Danmarks radio´s hjemmeside har kort over senderne og deres frekvenser. Du skal nok satse på Hove-senderen.

Ang. optimal modtagelse og lys i "øverste" indikator; den kan nok ikke lyse kraftigere, selvom signalet bliver en kende stærkere. Imellem 0,2 og 2,0 volt er det normale over en almindelig antenne. En Yagi-antenne vil give mindre sus og støj, den "øverste" indikator vil stadig ikke lyse kraftigere.

En teleskop-antenne er fint til de fleste. Den bedste modtagelse opnåes sikkert hvis du "afkorter" teleskopet til en halv bølgelængde og en hel bølgelængde måler i midten af FM-båndet 304cm, altså 152cm er lig en halv bølge 98Mhz (2 x 76cm´s teleskop), sår´n cirkus. Om vinklen skal være 0 eller 30 grader og om antennen skal stå nord-syd; det må afprøves. Vægge og andre bygningers skygge spiller også ind her.

At du kan høre kvalitetsforskel med en antenne og ikke via kabelnet, siger kun noget om kvaliteten af fællesantenne-anlæg som flest, desværre!

Har jeg glemt noget, så skriv igen! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er rystet...
Har just afprøvet rådet om at afkorte elementerne. Skubber et enkelt led ind så de nu måler 79cm.
Fornemmer straks en mere "sort" baggrund, et større rum og en "aflastning" af ørerne hvis du forstår.

Bikstok Røgsystem, "Danmarks Koner" er et nummer jeg ofte hører i radioen på P4, men sgu aldrig så dynamisk, detaljeret og naturligt som nu. De forskellige stemmer er pludselig meget lette at følge, og jeg forstår hvad der "synges" uden at anstrenge mig. Der er nuancer og fuldtonet musik i min radio!
Før var der tilsyneladende en høj grundstøj.
Flere andre numre jeg kun kender fra radioen overrasker med detaljer og en sammenhængende, afslappet lyd.
De næste par timer ændrer ikke det første indtryk, og der er ikke andet for end at nyde musikken.
Og så er der måske forbedringer at hente ved yderligere tilpasning eller en Yagi!

Som sagt er jeg en smule rystet over hvor meget, så lille en ændring kan betyde.

Jeg er fuld af glæde, taknemmelighed og 5 øl...

mvh
Lars
Til top Vis mops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mops

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej !

Vis du må sætte en antenne på taget er det det beste og den skal pege mod Gladsakse senderen og en to elemenders er riglig  vis der ikke er forlangt til senderen, ellers er en 3 elemendrees på tale, vis du ikke kan sætte en antene på taget så prøv under men det er ikke godt vis det er skiffer tag og metaltag, så skal du nok få alle lanperne til at lyse

Nogle fælesantene anlæg er ok men hybrid

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Yes Glad-glad; nogle fællesantenneanlæg er OK, men de fleste er IKKE!  

Og hvad får man; typisk 6 dårlige FM-kanaler, 12 satelit-ditto og så måske 2 DAB-endnu engang ditto (2 x 8 DAB)! Alle nogenlunde lige dårligt lydende!

... min antenne står nord-syd ...: Så omfavner den et signal kommende fra øst eller vest og det er jo nok vest, hvis du kan tage Gladsaxe-senderen! Bagerste element på en 5-elements Yagi-antenne er en reflektor og vil frasortere "øf og anden svenskt" fra øst. Ligeledes vil de 3 forreste elementer på en Yagi-antenne, benævnt direktorerne, ligesom lede signalet ind på den 4 "pind", dipolen! Så en Yagi-5-element er at foretrække, du vil få ca. 9 dB mere gain og det er måske nødvendigt med nogle fjernere liggende stationer, måske ikke!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Yes Glad-glad; nogle fællesantenneanlæg er OK, men de fleste er IKKE!  

Og hvad får man; typisk 6 dårlige FM-kanaler, 12 satelit-ditto og så måske 2 DAB-endnu engang ditto (2 x 8 DAB)! Alle nogenlunde lige dårligt lydende!

... min antenne står nord-syd ...: Så omfavner den et signal kommende fra øst eller vest og det er jo nok vest, hvis du kan tage Gladsaxe-senderen! Bagerste element på en 5-elements Yagi-antenne er en reflektor og vil frasortere "øf og anden svenskt" fra øst. Ligeledes vil de 3 forreste elementer på en Yagi-antenne, benævnt direktorerne, ligesom lede signalet ind på den 4 "pind", dipolen! Så en Yagi-5-element er at foretrække, du vil få ca. 9 dB mere gain og det er måske nødvendigt med nogle fjernere liggende stationer, måske ikke!  

Hej...

Hvor skønt med en tråd omkring FM-modtagelse.

Jeg har nøjagtig de samme problemer som 'mops' beskriver, dog har jeg en ældre Accuphase tuner. Og jeg har tidligere med stor fornøjelse lyttet til denne tuner - som muligvis er én af de bedste i verden! Men-men...ikke på fællesantennen. Jeg har i nogen tid været bekymret for et tilsyneladende faldende niveau. TDC siger, at signalet er inden for "rammerne"...hvad dét så end er!

Så jeg har overvejet at anskaffe mig en FM-antenne. Da jeg bor i stueetagen i en ejendom på Østerbro, er der vel ikke mulighed for en 'stueantenne'? (Har prøvet med to gange 75cm i et "v" tilsluttet 300 Ohms-ingangen på tuneren. Ikke meget signalstyrke på den måde).

Jeg kan placere en FM-antenne oppe på loftet (5-6 sal), men hvilken type antenne skal jeg ha'? Og skal der så bruges en antenneforstærker?

Jeg er stødt på begrebet en  "Yagi-antenne". Hvad er dog det?

Jeg er fortrinsvis interesseret i DRs kanaler, men det kunne dog være rart, hvis der var mulighed for flere. De direkte transmissioner fra DR er stærkt savnet. Jeg har tidligere oplevet hvorledes en sådan transmission kan lyde på min tuner...og dét er en oplevelse!

Så alle oplysninger om mulige antennetyper og evt oplysninger om hvor de kan fås...vil blive modtaget med glæde. Cirkapriser ville heller ikke være af vejen!

Med venlig hilsen

Niels L.

Østerbro, Kbh.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Iguana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Lytter spændt med
Til top Vis Iguana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iguana

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej !

Antennelageret ude på Bellahøj  lige over for friluft badet kan der købes 5 elementers, det skulle gerne kunne bruges under taget og ret den efter Gladsakse senderen og så skulle der gerne være bid, hvis der er fule fløjt på P2 kan det være at signalet er for kraftigt, så kan der sættes et dæmper led lige før tuneren.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej !

Antennelageret ude på Bellahøj  lige over for friluft badet kan der købes 5 elementers, det skulle gerne kunne bruges under taget og ret den efter Gladsakse senderen og så skulle der gerne være bid, hvid der er fule fløjt på P2 kan det være at signalet er for kraftigt, så kan der sættes et dæmper led lige før tuneren.

Hej...

Har du en idé om, hvad sådan en sjover koster?

Hilsen

Niels L.

____________________________________________________________ _______

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej !

Antennelageret ude på Bellahøj  lige over for friluft badet kan der købes 5 elementers, det skulle gerne kunne bruges under taget og ret den efter Gladsakse senderen og så skulle der gerne være bid, hvid der er fule fløjt på P2 kan det være at signalet er for kraftigt, så kan der sættes et dæmper led lige før tuneren.

Hej...

Har du en idé om, hvad sådan en sjover koster? Der kan jeg ikke hjælpe dig, jeg har prøvet om de hade en hjemmeside men forgæves.

Hilsen

Niels L.

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Dobbelt-Glad:
Du skriver noget om skifer-/metal-tag, men jeg er i tvivl om hvad du mener. Kan du beskrive nærmere?
Jeg har netop skifer på taget.

mvh
Lars

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Dobbelt-Glad:
Du skriver noget om skifer-/metal-tag, men jeg er i tvivl om hvad du mener. Kan du beskrive nærmere? Det jeg ved er at skiffer blokere radio/tv signalerne i at trænge igenem har selv haft dette problem en gang. Vis der er bruft metal af en art til at støtte et tag vil det give et dårlig signal, det er svært at skrive om dette emne jeg ved ikke hvordan jeg skal formolere det.
Jeg har netop skifer på taget.

mvh
Lars

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

En 5-elements Yagi-antenne af eks. vis mærket Triax koster rundt regnet 250kr og så skal du også have et beslag til rundt regnet 50kr!

Og en rettelse; det hedder retteligt director, collector (og den kan være udformet som en dipol og endda som dobbelt dipol) og reflector!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

En 5-elements Yagi-antenne af eks. vis mærket Triax koster rundt regnet 250kr og så skal du også have et beslag til rundt regnet 50kr!

Og en rettelse; det hedder retteligt director, collector (og den kan være udformet som en dipol og endda som dobbelt dipol) og reflector!

Hej...

Tak for det. Det er jo ingen herregård!

Men hvad er det dér "Yagi"? Det lyder jo lidt som en antenne til lokalradio fra Bombay! ;-)

Mvh.

Niels L.

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Yagi er en dipol ....med direktor og reflektor....en dipol (2-pol) er populært sagt en tråd op og en tråd ned - eller til vestre og højre med en afstemnings kondensator imellem - afhængigt om man ønsker horisontal eller vertical polarisering ...foran dipolen kan man sætte et antal direktorer der bestemmer antennens forstærkning og retnings bestemthed altså hvor spids den skal være , bag dipolen anbringer man en eller flere reflektorer, den eller de giver bag dæmpning, altså sørger for at der ikke kommer signaler fra den forkerte ende af antennen....en dipol der er "lige" altså op/ned ell. v/h vil have en impedans på ca. 70 ohm...hvís man vinkler den vil impedansen falde -- en ret vinkel er ca 36 ohm         &nb sp;  

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Tuba; c eller k? Ja, så vinder k vist på dansk!  

Dipol? Jeg forstår det som en "opklippet og nästen fladtrykt ring" (a´la en udrettet omnidirektionel), meeen jeg har også set antenner med 2 sådanne dipoler som kollektor, vistnok TV-antenner fra för UHF. Hvad der var inde i den grå "äske", aner jeg ikke!

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

..................en som du siger det "opklippet ring" kaldes en foldet dipol og har en impedans på 300 ohm.....blev i gamle dage brugt meget til AM sammen med twin lead kabel (oss 300 ohm) det var nemlig "tabsfrit" .....indgangs impedansen i dag er jo 75 ohm ..og derfor den åbne version.. ...hvis der i forbindelse med en alm. Yagi sidder en sådan foldet dipol er det bl.a. fordi at de øvrige elementer og "bommen" er med til impedans tilpasningen...i øvrigt betyder impedansen ikke så forfærdeligt meget ...man skal jo ikke sende på den  

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Off-Topic: Mops, jeg er vild med din avatar

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Så lærte jeg også noget nyt i dag!

Hvorfor er den rette vinkel ca. 36 grader?  

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej !

Hej...

Har du en idé om, hvad sådan en sjover koster? Der kan jeg ikke hjælpe dig, jeg har prøvet om de hade en hjemmeside men forgæves.

Hilsen

Niels L.

Hej...

Fandt faktisk en hjemmeside fra Antennelageret!

www.antennelageret.dk

Det ser ud til at en 5-elementers koster kr. 412,75, men mindre kan vel gøre det.

Jeg skal bruge en antenne, som kan gi' en ordentlig modtagelse hér midt på Østerbro i Kbh. Og hvis jeg kan slippe for at montere antennen på taget/loftet...vil jeg blive meget glad!

Hilsen

Niels L.

____________________________________________________________ ______

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum