Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lars Nielsen DAC virker MEN... :-( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Så lykkedes det - med moderat besvær - at få min Lars Nielsen DAC op at køre. Havde lidt problemer med at det der ellers lignede fine lodninger af DAC benene, alligevel ikke gav ordentligt kontakt... og havde en del hyr med at justere strømforsyningen inden alt endelig kom på plads. Stor tak til Lars for at have offentliggjort projektet, og til alle der har skrevet tips til den på forummet her!

Men altså, begge kanaler spiller, og det lyder ved første "ørekast" ganske OK, hehe, jeg er sgu stolt af at jeg overhovedet fik liv i den... Det er lidt svært at sammenligne med min CD-spille, da den spiller en lille smule højere end DAC'en gør single-ended. Men bassen lyder lidt dybere end min CD-spille, hvilket også er at forvente idet sidstnævnte ikke er noget vildt - en TDA1305 & et par AD825 som spiller gennem nogle fæle kondensatorer.

Efter nogle pladers lytning er har jeg dog indtryk af at der er ét eller andet galt med DAC'en - det er som om der er lidt "fnidder" ind over lyden - CD-spillen har en mere "glat" lyd. Med DAC'en lyder det nærmest som om der er noget støj eller en anden frekvens, der bliver "lejret over" noget af musikken, især mellemtonen synes jeg. Det er det samme på 2 meget forskellige forstærkeropstillinger.

Umiddelbart virkede problemet lidt større inden jeg fik justeret strømforsyningen, men den skulle være helt i orden nu (analoge spændinger med DAC tilsluttet 5,06V, 15,12V, -15,16V). Med hovedet helt op ad højttaleren er der en lillebitte smule 50Hz brum fra DAC'en - ved ikke om det er en jordsløjfe eller fra PSU'en.

Der er stadig lidt DC-offset på udgangene (ca. 0,08V), har ikke lige fået justeret det endnu, men det kan vel ikke være det der giver problemet? Det burde vel ikke gøre andet end at give en smule DC videre i systemet?

Eller kan det være fordi den ikke lige er bygget i kabinet endnu (=ingen afskærmning etc.)? Mere jitter fra en dårligt implementeret SPDIF-out (har ikke lige lyttet ordentlig efter med lydkort / anden digital kilde)?

Jeg bruger den som sagt single ended, men alle 4 faser spiller. Der er opa627 i de to + faser, ne5534 i de andre. 2SC1740 som udgangstransistor.

Nogen idéer? jeg er nemlig lidt blank...

mvh, cdl

Til top Vis cdl-77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cdl-77

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej cdl-77

Først og fremmest tak fordi du har vist interesse for mit projekt, jeg er imponeret over at det stadig er i live, selvom min hjemmeside forlængst blev lukket.

Jeg er "næsten" helt sikker på at dit problem skyldes NE5534, den kan ikke umiddelbart bruges i designet, det er også rimelig vigtigt at de 4 opamps er identiske. Det kan også være en dårlig lodning på enten PCM1730 eller CS8414.

Håber det hjælper dig lidt vidre...

MVH

Lars

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Hjemmesiden lukket eller ej - det var ikke noget svært valg at give sig i kast med dit DAC projekt!

Mange tak for din superhurtige feedback!!!! Jeg havde selvfølgelig ikke lige overvejet at det ikke var så smart at NE5534 ikke er unity gain stabil... har fundet nogle opa604 frem af gemmerne, som kan ryge i indtil jeg får fat i 4 ens opamps. Jeg vender tilbage når jeg har lyttet (og fået styr på det offset).

/cdl

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

CDL-77, det er vigtigt at komponenter i ballancerede kredslød er så identiske som muligt.

Lars, er der ikke mulighed for et "genoptryk" af din hedengangne side?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har også fornylig bygget dac'en (står stadig uden kabinet.......som så mange af mine audio projekter) og jeg må sige at jeg ikke har bemærket nogen form for fnidder i lyden. men i samme åndedrag skal nok også lige nævnes at jeg ikke har haft megen tid til at lytte til dyret, da jeg har været travlt beskæftiget med mit 4. hovedforløb på elektronikfagtekniker uddannelsen og min evigt opmærksomheds krævende kæreste og datter, men mon ikke der skulle blive tid til at lytte noget mere inden for den nærmeste fremtid.

Jeg bruger 4 stk opa627 opamps og jeg mener at transistorene i udgangen hedder SC2222...eller noget tæt på det (kan desværre ikke lige tjekke det lige nu, da jeg er for doven til at rejse mig og gå ned i mit film/musik rum i kælderen og kigge efter.

Nu da vi har Lars med på tråden, er jeg lige nød til at spørge om man skal regne med langtids indspilnings tid af dac'en? Og hvorfor mener du det er bedre at bruge almindelige print trafoer istedet for ringkerner?

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

jeg var jo så heldig at købe din DAC prototype som du selv havde samlet, med en masse gode ting fra gemmerne. Meget heldigt, eftersom jeg har 16 tommelfingre samt diverse andre hæmninger. Men må sige at der ikke går mange timer imellem jeg glædes over din DAC, det er virkeligt en velkonstrueret en af slagsen

Kan kun anbefale den, spiller på en sort baggrund og en dejligt dynamisk, levende men samtidigt neutral måde. Stor ros

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Lars, er der ikke mulighed for et "genoptryk" af din hedengangne side?

Jeg laver dac projektet om til en pdf fil, så smider jeg det på diyhifi.dk, men jeg vil gerne lige trække tiden lidt, da jeg regner med at genåbne siden igen, med nye og endnu bedre projekter... som er mere selvbygger venlige...

og uden zenerdioder

/Lars

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Nu da vi har Lars med på tråden, er jeg lige nød til at spørge om man skal regne med langtids indspilnings tid af dac'en? Og hvorfor mener du det er bedre at bruge almindelige print trafoer istedet for ringkerner?

Alle komponter ændrer sig en lille smule når de bliver brugt, det er svært at sige noget helt konkret omkring tilspilning, det er lidt en gråzone indenfor audio elektronik design.

Man bør ikke bruge ringkerner fordi det får apparatet til at spille dårligere, typisk går det ud over timing, rytme og dynamik området bliver indsnæveret. Ringkerner er gode til det de er lavet til, nemlig at være pladsbesparende.

Den teoretiske forklaring er at en ringkerne trafo nemt slipper højfrekvens støj fra lysnettet ind i apparattet, hvorimod en E-kerne trafo er langsom og sløv, og derfor giver en langt bedre filtrering af uønsket støj i apparatet.

/Lars

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

CDL-77, det er vigtigt at komponenter i ballancerede kredslød er så identiske som muligt.

Jo, tak, naturligvis, ellers er der jo ingen fidus i balanceret drift. Jeg havde bare tænkt at det nok ikke betød så meget, når jeg nu kun brugte den single-ended alligevel - så tænkte jeg at - delen måske mest var der for DC balancens skyld... og Micma18 meldte ikke om problemer på trods af at man på hans billeder kan se, at han kører med forskellige opamps.

Men det er så tydeligvis ikke ligegyldigt, for det havde indvirkning på lyden at udskifte opamps på - siden til opa604.

Desværre fjernede det ikke problemet, det gjorde det heller ikke da jeg byttede om på opamps'ene, så de var parvis ens i hver kanal (altså én kanal med opa604, én med opa627).

Jeg gik lige strømforsyningen lidt efter igen, og justerede den ekstra nøje til - var dog meget forbavset over at den havde drevet en smule?!? Nu har jeg aldrig lavet noget særligt med zenerdioder før, men jeg troede netop finten var, at de ligesom holdt spændingen... øh... not. Gik også alle lodninger på U1 og U2 efter igenigenigenigen.

Lige lidt hjalp det ... gryneriet er bare mindre hørbart, men det er der stadig. Nu tror jeg så at jeg er på sporet af problemet, se næste indlæg

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Øh, ups, finder lige ud af at man ikke kan uploade billeder her - eller er det mig som er en palle?

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Nej, det er korrekt man ikke kan uploade billeder i dette emne. Det er kun i "mit stereo/surround" og i "mit diy projekt". Du må uploade billedet andetsteds og så linke til det.
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

OK, here goes.

Her er et "billede" af min 15 strømforsyning taget med mit Audigy som scop (gennem et par kondensatorer og et par modstande for ikke at sende 15VDC ind i det). Først uden musik her:

Det forklarer jo de 50Hz brum jeg synes jeg kan høre, når man skruer op....

Og så her, mens DAC'en spiller Madonna's Die Another Day... godt med bas:

OK  - brum forklaret, og det er jo ikke så svært at forstå at det ikke lyder helt som det skal, når der er bas på.

Men hvor ligger fejlen... er det nu fordi jeg har skruet noget forkert sammen, eller er det fordi jeg har brugt en 2x15V trafo eller hvad??? Nogen bud?

/cdl

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det er sådan en trafo her jeg har brugt:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7026.htm

2x15V udgaven burde give 2x15v med fuld belastning, 2x21V uden belastning, og 2x150mA... så den tænkte jeg var fin nok til at lave de 130mA i 2x15V??

/cdl

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget, der springer i mine øjne. Dog ville jeg prøve at sætte scopet på forsyningerne på selve DAC-printet for at se, hvor "ren" DCen er. Dine stel-ledninger skulle måske også ses efter en ekstra gang. Du har stjernestel?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej Bo, tak for kommentaren ;-)

DAC'en er født med stjernestel, ja - så det kan ikke rigtigt undgås.

Målingerne dér ER taget på selve DAC'en - det er det der bekymrer mig. Så vidt jeg ved bør man ikke kunne "se" bassen fra musikken i strømforsyningen på den måde, og slet ikke uden et ordentligt scop.

Men OK, ved ikke hvor meget det er. Jeg prøver lige at check'e PSU'en i min (selvbyg) forforstærker - det er en meget større PSU, og dér er ikke noget brum fra den. Så får jeg en idé om, hvor meget "ripple" der kan ses med lydkortet som scop... Hvis det ikke er slemt hvad jeg har i DAC'en, kan det jo være det kan afhjælpes med noglelidt større lytter.

Vender tilbage,

/cdl

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bør nok lige nævne at hvis man benytter komponenter der har andre værdier end dem jeg har udviklet det med, så er det svært at sige hvordan det vil virke.

Umiddelbart vil jeg sige at 2x15vac trafo ikke er helt nok, da det svarer til en DC udgangespænding der bliver ca. 4V mindre end den skal. At ændre lytterernes størrelse er en forkert måde at løse problemet på. Jeg synes du skal måle DC spændingerne i strømforsyningen med et alm. voltmeter, så tror jeg at problemet vil fremstå meget tydeligt.  Grunden til at man kan se musiksignalet i strømforsyningen er at spændingen ind på BD136/135 falder når belastningen stiger pga. rippelfilteret. Men pga. den lave inputspænding opnås minimum grænsen, og reguleringen knækker.

/Lars

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Tja, når man ikke har adgang til dokumentationen som den flinke hjælper, man gerne vil være, så er det lidt (meget) svært at fange lige den detalje, der kan være problemet. Jeg håber således, at siderne bliver tilgængelige igen. At projektet er blevet teknologisk overhalet, bør ikke have den konsekvens, at det bliver fjernet. Der er nemlig masser info om de overvejelser og deres konsekvenser, man kan tage ved lære af - og endda "stjæle" til eget brug (og til andet brug).

Det sagt, er Klaus' råd yderst fornuftigt.

Og tillige: Den med stjernestel, som jeg nævnte, gælder også for resten af stelvejene, især dem mellem strømforsyning og DAC-print. Der er vist også noget med separate stel til hhv. analog- og digitaldel? Hvodden ser det ud - kabeltrækningsmæssigt? ( at man ikke kan se diagrammer)

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Er der et sted på nettet, hvor man kan læse om dette spændende projekt?

Hvad med print, hvem forhandler dem?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Er der et sted på nettet, hvor man kan læse om dette spændende projekt?

Hvad med print, hvem forhandler dem?

Snart laver jeg et genoptryk på diyhifi.dk... Men der er en ny og bedre version på vej, så hav lidt tålmodighed...

/Lars

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Tja, når man ikke har adgang til dokumentationen som den flinke hjælper, man gerne vil være, så er det lidt (meget) svært at fange lige den detalje, der kan være problemet. Jeg håber således, at siderne bliver tilgængelige igen. At projektet er blevet teknologisk overhalet, bør ikke have den konsekvens, at det bliver fjernet. Der er nemlig masser info om de overvejelser og deres konsekvenser, man kan tage ved lære af - og endda "stjæle" til eget brug (og til andet brug).

Det sagt, er Klaus' råd yderst fornuftigt.

Og tillige: Den med stjernestel, som jeg nævnte, gælder også for resten af stelvejene, især dem mellem strømforsyning og DAC-print. Der er vist også noget med separate stel til hhv. analog- og digitaldel? Hvodden ser det ud - kabeltrækningsmæssigt? ( at man ikke kan se diagrammer)

Hej Bo

Dokumentationen til projektet kan rekvireres på lars-nielsen@mail.dk

Jeg har valgt at fjerne projeket fra nettet fordi det ikke er beskrevet tilfredstillende, og det giver anledning til mange spørgsmål.  Samtidig tyder det også på, at det er en lille smule for svært, da det mange gange ikke virker i første forsøg, når folk bygger det.

/Lars

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes