Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Minimal forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Det er gået op for mig, at jeg ikke slipper for at have en eller anden form for forstærker mellem min PC og mine surround højttalere (5.1). Jeg havde håbet på at kunne nøjes med een boks, nemlig PC'en. Det kan åbentbart ikke lade sig gøre.

Derfor er mit spørgsmål: Hvor lidt kan jeg nøjes med? Det skal være en boks som kun har et formål: At tage SPDIF signalet og transformere det om til noget mine højttalere kan arbejde med. Altså ikke en masse muligheder for at vælge input osv osv. Den skal helst være så lille som muligt - optimalt set skulle den sidde inden i PC kabinettet. Det skal gerne være en boks som ikke skal tændes og slukkes for sig selv. Jeg vil så tæt på "PC only" løsningen som muligt.

Nogen forslag?

/Nwilan

Til top Vis Nwilan Glirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nwilan Glirt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hvis det er aktive højttalere (indbygget forstærker) er løsningen et 5.1 lydkort. Fra dette lydkort skal der så trækkes separate kabler til højttalerne.

Hvis der er tale om almindelige passive højttalerne bliver det lidt mere kompliceret (dog stadig rimeligt simpelt).

Fortæl lidt mere om højttalere og det lydkort du allerede har, så kommer der helt sikkert et par gode konkrete løsninger. Et prisniveau vil også være fint.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Højttalerne er nogen som kom i en samlet pakke med dvd afspiller og højttalere. Satelitterne er helt low tech højttalere, mens subwooferen er aktiv - altså den får 220 volt. Satelitterne er sat til med kabelklemmer, subwooferen sidder med et phonostik.

Jeg kan desværre ikke engang genbruge dvd spilleren som forstærker, idet der kun er to stereo phonostik som audio ind. Der er ganske vist huller til både coax og optisk, men det er kun som udgange

I må gerne håne mig for at have købt uovervejet bras, men det er altså mit sørgelige udgangspunkt

Prisniveau? Jeg har sammenlagt ganske få tusinde til hele HTPC projektet, men findes der et genialt lydkort/lille boks som løser problemet, så må jeg betale hvad det koster

/Nwilan

Til top Vis Nwilan Glirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nwilan Glirt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Sådan en boks er jeg ikke stødt på. Du må nok erkende at du skal bruge en 5 kanalsforstærker.

Hvis du kan erfaren til at lodde og kender lidt til elektronik findes der mange forstærkerbyggesæt. Her kan du så blot vælge at bygge en 5 kanalsforstærker. Ellers må du på brugtmarkedet. NAD har lavet en 6 kanalsforstærker på 6x30 watt. Den bør kunne fås billigt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes