Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: HVor stor betydning har en forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har i øjeblikket en Yamaha rxv-595rds reciver som jeg bruger som forforstærker. Hvor meget hæmmer den resten af mit anlæg eller vil der ikke rigtigt være noget at hente her?

Resten af anlæget er.

Jm Lab 926 fornt højttalere

Nad 218 THX effektforstærker

Ontech dac

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Der kan være meget at hente på en forforstærker, man skulle måske ikke tro det men den del af anlægget har lige så stor betydning for lyden som alle andre komponenter i anlægget.

Jeg havde selv en reciever som forofrstærker før og det lød fint, jeg var godt tilfreds, men jeg blev meget overrasket over hvor stor forskel der var da jeg skiftede.

Nu kender jeg ikke din Yamaha så jeg ved ikke hvor god eller dårlig den er og jeg ved jo heller ikke hvad du overvejer at udskifte den med, men det er et område du skal give lige så megen opmærksomhed som resten af anlægget.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Der kan være meget at hente på en forforstærker, man skulle måske ikke tro det men den del af anlægget har lige så stor betydning for lyden som alle andre komponenter i anlægget.

Jeg havde selv en reciever som forofrstærker før og det lød fint, jeg var godt tilfreds, men jeg blev meget overrasket over hvor stor forskel der var da jeg skiftede.

Nu kender jeg ikke din Yamaha så jeg ved ikke hvor god eller dårlig den er og jeg ved jo heller ikke hvad du overvejer at udskifte den med, men det er et område du skal give lige så megen opmærksomhed som resten af anlægget.

Ved det heller ikke rigtigt. Kan ikke finde ud af om jeg helt skal droppe surround og bare køre stereo!

Men man vil altid gerne have mest muligt ud af ens anlæg!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det er jo klart billigere at få god lyd i stereo end hvis du vil have den samme lyd-kvalitet i surround. Der er desværre et ret begrænset antal surround forforstærkere der er til at købe for menneskepenge.

Der er NADs T163 (eller noget i den stil) og ellers skal du vel nok ud og se efter noget brugt Rotel, Parasound eller H/K.

Da jeg købte min nuværende forforstærker valgte jeg 7.1 mulighederne fra, for i stedet at få en bedre kvalitet stereo og 5.1. Jeg kunne snildt have købt en helt ny  7.1 reciever for det jeg gav for min forforstærker som brugt og alligevel synes jeg det var en god investering.

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Det er jo klart billigere at få god lyd i stereo end hvis du vil have den samme lyd-kvalitet i surround. Der er desværre et ret begrænset antal surround forforstærkere der er til at købe for menneskepenge.

Der er NADs T163 (eller noget i den stil) og ellers skal du vel nok ud og se efter noget brugt Rotel, Parasound eller H/K.

Da jeg købte min nuværende forforstærker valgte jeg 7.1 mulighederne fra, for i stedet at få en bedre kvalitet stereo og 5.1. Jeg kunne snildt have købt en helt ny  7.1 reciever for det jeg gav for min forforstærker som brugt og alligevel synes jeg det var en god investering.

HVad står din egen Parasound AVC-1800 i brugt? Ville sådan give et løft på stereo delen?

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lidt erfaring indenfor dette område. Jeg har i lang tid haft en denon 2803 reciver, som jeg syntes fungerede meget fint, men jeg ville gerne give det hele et løft. Jeg startede med at anskaffe mig en eAR Two trekant, som virkelig satte skub i sagerne. Herefter skiftede jeg kabler. Gik fra profigold til TMC og det betød næsten lige så meget.

Derfor var det med stor forventning af jeg fik en Cayin DP6 EX (Nypris hos hifiklubben 13.000 kr.) ind af døren. Men men men, den lød direkte dårligt. Lyden var flad og helt uden dynamik, så den fik jeg overtalt sælger til at tage tilbage, min Denon 2803 var væsentlig bedre.

Siden da er jeg skiftet til en Primare P30 processor og det har givet det endelige løft, så nu er men denon smuttet ud af døren.

Humlen i dette indlæg er at nye recievere faktisk gør et hæderligt job og jeg tror du skal langt op (i hvert fald hvis du vælger surround forforstærkere) i prisklassen før du finder noget mærkbart bedre. Har også læst andre steder at en havde samme oplevelse ved skift fra marantz reciever til en HK signature. Det kunne være der var andre steder du skulle kigge for at få et løft eks. kabler.

God fornøjelse med jagten - det er en del af det der er sjovt ved hifi

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:

Jeg har også lidt erfaring indenfor dette område. Jeg har i lang tid haft en denon 2803 reciver, som jeg syntes fungerede meget fint, men jeg ville gerne give det hele et løft. Jeg startede med at anskaffe mig en eAR Two trekant, som virkelig satte skub i sagerne. Herefter skiftede jeg kabler. Gik fra profigold til TMC og det betød næsten lige så meget.

Derfor var det med stor forventning af jeg fik en Cayin DP6 EX (Nypris hos hifiklubben 13.000 kr.) ind af døren. Men men men, den lød direkte dårligt. Lyden var flad og helt uden dynamik, så den fik jeg overtalt sælger til at tage tilbage, min Denon 2803 var væsentlig bedre.

Siden da er jeg skiftet til en Primare P30 processor og det har givet det endelige løft, så nu er men denon smuttet ud af døren.

Humlen i dette indlæg er at nye recievere faktisk gør et hæderligt job og jeg tror du skal langt op (i hvert fald hvis du vælger surround forforstærkere) i prisklassen før du finder noget mærkbart bedre. Har også læst andre steder at en havde samme oplevelse ved skift fra marantz reciever til en HK signature. Det kunne være der var andre steder du skulle kigge for at få et løft eks. kabler.

Ja det er sjovt at kigge efter noget nyt .

Tror nu at jeg er ganske udemærket kørende på kabelsiden.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Forforstærkeren er utroligt vigtig. Selv en billig tokanals forforstærker vil som regel give en bedre oplevelse end din receiver.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er svært at give en brugt-pris på en avc-1800 da de sjældent er til salg. Den pris jeg gav var en venne-pris og bliver mellem sælger og mig

Umiddelbart ville jeg sige et sted mellem 5 og 8.000, den kostede omkring 12-14 fra ny. Hvis du skal op i nærheden af de 8 så skal det være en i perfekt stand, helst første ejer, med original emballage, kvittering og alt det halløj. Et sted mellem 6 og 7 er nok det mest rimelige niveau.

Umiddelbart vil jeg renge med at den gan give et pænt løft på stereodelen. Nu kan jeg se du lige har øbt en DAC. DAC'en i 1800 er faktisk rimelig god. Lyden via min cd afspiller er stadig lidt bedre, men forskellen er slet ikke så stor som den var før.

Spørgsmålet er om der ikke er større chance for at inde H/K's surround forforstærker til fornuftige penge (kan ikke huske hvad den hedder men tror det er sådan en L.B. har). Dem blev der da solgt nogle af som restparti sidste år til 5.000 kr. så mon ikke der dukker nogen op på brugtmarkedet til fornuftige penge. Den kender jeg så ike noget til men prøv evt at få kommentarer fra nogen af dem på forummet der har sådan en.

Jeg så for nylig en Rotel RSP-966 eller noget i den stil der var til salg, enten her eller på DBA og den var ikke så forfærdelig dyr.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

tchav skrev:
Don Räß skrev:

Hvis du refererer tíl Tonyax' udtalelse, så har jeg læst den samme.

Jeg har den samme model H/K signature 2.0 som han påstår spiller dårligere end hans Marantz receiver.

Jeg har været ejer af både Denon 1800 og Denon 2802, og selvom min H/K 2.0 ikke kan spille musik, så gør den det stadig bedre end begge mine tidligere denon. Jeg har udelukkende købt den med henblik på at bruge den til surround, og køber snarest muligt en balanceret tokanals forforstærker, så jeg er tvunger til at bruge den i en overgangsperiode. Men selvom den ikke på nogen måde er guds gave til musikken, så er den stadig bedre end begge de denon's jeg har ejet.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:

Du har fuldstændig ret, recieverne gør et fornuftigt job. Og som din historie illustrerer skal synergien også være på plads, det er jo meget muligt at den Cayin ville lyde fint i mit anlæg og min Parasound ville lyde kedeligt i dit anlæg. Men det hjælper jo ikke at have gode kabler hvis de komponenter de forbinder ikke er gode nok. Måske ville du have oplevet en endnu større forbedring ved skift af kabler hvis du havde skiftet kablerne efter du havde fået din Primare.

Primare, Parasound, Rotel og en række andre, har det tilfældes at de stadig satser på stereo og at en stor del af deres kunder kommer med en seriøs stereo baggrund, hvilket nok er grunden til at deres surround forforstærkere klarer sig helt godt i stereo.

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

HVad hvis jeg kigger efter en ren stereo forforstærker? HVad skal jeg så kigge efter, hvis den skal passe nogenlunde til resten af anlæget!

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Prisklasse ?

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Prisklasse ?

6000 kr. for at sætte et ca beløb eller vil det bedre kunne betale sig at finde en integreret hvor jeg sælger min nad 218 effektforstæker og dermed vel har omkring 10000kr?

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

se på denne http://www.ardency.adr.dk/integrated_amplifiers.htm

Classic No 6.8

• 2x100/190W RMS 8/4 Ohms
  • 4 Line inputs
  • Frequency 5Hz-150Khz (90W)
  • S/N>98dB
  • THD+N <0.006% (1Khz 90W)
  • Remote:          ;         all functions
  • Dimentions 430W 110H 400D
  • Weight 15Kg

den er ikke så dyr, og den kan spille stereo

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

powda skrev:
tchav skrev:
Don Räß skrev:

Hvis du refererer tíl Tonyax' udtalelse, så har jeg læst den samme.

Jeg har den samme model H/K signature 2.0 som han påstår spiller dårligere end hans Marantz receiver.

Jeg har været ejer af både Denon 1800 og Denon 2802, og selvom min H/K 2.0 ikke kan spille musik, så gør den det stadig bedre end begge mine tidligere denon. Jeg har udelukkende købt den med henblik på at bruge den til surround, og køber snarest muligt en balanceret tokanals forforstærker, så jeg er tvunger til at bruge den i en overgangsperiode. Men selvom den ikke på nogen måde er guds gave til musikken, så er den stadig bedre end begge de denon's jeg har ejet.

Jeg tror det er den udtalelse jeg tænker på. Jeg har ikke selv hørt HK'en så jeg skal ikke kunne kommentere din udtalelse

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Don Räß skrev:

Du har fuldstændig ret, recieverne gør et fornuftigt job. Og som din historie illustrerer skal synergien også være på plads, det er jo meget muligt at den Cayin ville lyde fint i mit anlæg og min Parasound ville lyde kedeligt i dit anlæg. Men det hjælper jo ikke at have gode kabler hvis de komponenter de forbinder ikke er gode nok. Måske ville du have oplevet en endnu større forbedring ved skift af kabler hvis du havde skiftet kablerne efter du havde fået din Primare.

Primare, Parasound, Rotel og en række andre, har det tilfældes at de stadig satser på stereo og at en stor del af deres kunder kommer med en seriøs stereo baggrund, hvilket nok er grunden til at deres surround forforstærkere klarer sig helt godt i stereo.

Helt korrekt, det hele er jo forbundet og der er også nogen grad af sandhed i at anlægget ikke spiller bedre en det svageste led - selvom det er en sandhed med modifikationer i hifi.

Mht. kabler ville jeg blot hentyde at det kunne være at det som han søgte ikke skal findes i forstærkersættet, men nærmere i kablerne, som også skal passe ind i synergien.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

En anden måde at spørge på kunne vel være - hvad søger du eller hvad synes du at du mangler?

tchav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:
En anden måde at spørge på kunne vel være - hvad søger du eller hvad synes du at du mangler?

Mangler ikke noget på surround siden. Det er stereo delen når jeg hører musik. Lidt mere detaljering mere rum om instrumenterne!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikk umiddelbart skifte til en intgreret stereoforstærker. Ikke fordi du ikke kan finde noget rigtig godt der, for det kan du. Problemer er bare at du så skal skifte det hele næste gang du får lyst til at opgradere. Køber du en forforstærker nu, så kan du skifte din effekt senere, eller hvis du bliver utilfreds med din nye for kan du skifte den. Fleksibiliteten er meget større.

Der er en del forskellige forforstærkere til salg på KSB, hvad du lige skal gå efter ved jeg ikke rigtig, har ikke så meget erfaring med stereo forforstærkere men jeg så da at der var en Parasound Halo P3 til salg til 5.500 (nypris 7.995) og den har da fået gode anmeldelser rundt omkring. Og jeg bliver jo nødt til at gøre som alle andre her inde og anbefale de mærker jeg selv har købt, jeg tror det er en regel for at bruge forummet

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum