| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv ham her: Han spiller bl.a. Liszt på skiven, det er helt utroligt. I øvrigt er der informationer på skiven, der går så dybt, at man skal regne med underlige lyde fra alt muligt i lokalet. Desværre ser det i øjeblikket ud til, at der er nogle juridiske spændinger mellem Reference Recordings og Dorian, der overtog RR for et par år siden. Så der kan ikke bestilles derovre pt. Men hvis man er heldig har Christian i Pladekisten vel et par på lager. Lyden på skiven er særdeles flot. Udpræget neutral og med stort omfang. Faktisk én af de bedste orgelskiver jeg nogensinde har hørt, hvis ikke den er nummer 1.
Felix Hell CD 5: |
Organ Sensation Felix Hell Schoenstein-Organ at First-Plymouth Congregational Church Lincoln, Nebraska, USA Lizt, Vierne, Guilmant, Rheinberger |
 |
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det navn kan det ikke undre hvis musikken går dybt...  __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Med det navn kan det ikke undre hvis musikken går dybt... |
|
|
Ja det er fantastisk! Felix og så lige Hell også. Hvor må hans forældre have været sure, da han kom til verden. Læs mere på www.felix-hell.com Han har spillet siden han var ganske lille. Liszt er ikke noget man binder an med, medmindre man er rimeligt øvet. Han var en troldmand på piano og orgel, han har hertil lavet et par udmærkede symfonier, som hedder Danta og Faust, 2 klaverkoncerter og et hav af orgel og piano fantasier, sonater og fugaer. Felix spiller ham som om han aldrig havde bestilt andet, men det er måske også sandheden. Felix Hell Organist i en kirke??????????  Tjah! Vi har nok ikke set alt endnu. Men jeg vil gerne anbefale den skive specielt er jeg vild med Liszt stykkerne. Og så er der lige lyden, det er en meget nærværende skive, med en udpræget nede på jorden lyd. Intet fnidder fnadder, bare et orgel der er velbetjent. Og så er der lige det dybe, som grundet organistens navn, nok lige får den ekstra mening  . Jeg vil vædde med, at der lukkes 16Hz ud fra den bette mundharpe han spiller på. HDCD 24 bit og hele baduljen gør ikke det hele ringere.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det rygtes at Dorian nu også er solgt - så hvem der ejer hvem ved man vist ikke lige nu.
Telarc lavede engang en skive hvor man spillede Stokowski arrangementer. Han orkestrede så det lyder som et orgel der spiller. Både musikalsk og optagelse en reference og et fint frikvarter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
|
Det rygtes at Dorian nu også er solgt - så hvem der ejer hvem ved man vist ikke lige nu.
Telarc lavede engang en skive hvor man spillede Stokowski arrangementer. Han orkestrede så det lyder som et orgel der spiller. Både musikalsk og optagelse en reference og et fint frikvarter. |
|
|
Som vanligt velinformeret og fuld af inspiration. Håber da RR kommer op at køre igen, de har faktisk en del lækre sager på programmet ind imellem, f.eks. Felix og hans bette hammond ting her. Den bør SES også eje. Jeg ved du også er lidt til Liszt uden dog at være en Lisztebuks  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha haa!
Sad lige og lyttede til track 17, som er Liszt Fantasi og Fuga over "Ad nos, ad salutarem undam" Lige lidt før 4min 0 sek begyndte der at opstå sære lyde fra den ene HT.
Og det er altså første gang jeg har set det, den bevægede sig synligt. Højttaleren er ellers placeret solidt på nogle ca 5 mm. tykke stykker kork, hvilket giver et ret solidt underlag. Ikke desto mindre flytter den på sig. Det var det jeg kunne høre og altså også se. Det er vist det den dybeste enkelttone jeg nogensinde har spillet i lokalet her. Den er naturligvis ikke tilstede i fuldt niveau, men den er der helt tydeligt og meget mærkbart. Prøv selv, hvis man er til lidt bund, så finder man den afgjort på denne skive, som tilmed burde være et musikalsk tilløbsstykke.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha - vildt. Hvor er mine ht'er blevet af

På en HF cd kan jeg huske en sats fra Saint-Saens: Orgelsymfoni. Det væltede mine hedengangne Mirage, desværre i overført betydning = slet ikke helt gode nok.
Poulenc: Koncert for orgel og orkester. Desværre svær at finde tilfredsstillende - opgaven at balancere orkester og orgel overgår de flestes evner.
Franck: Fed fransk orgelromantik
Elgar og Holst er gode til at fede orkesterlyden op ved at lægge orgelbund (Enigma og Planeterne).
Og så som du har opdaget udforsker Liszt alle klangmuligheder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
|
ha - vildt. Hvor er mine ht'er blevet af

På en HF cd kan jeg huske en sats fra Saint-Saens: Orgelsymfoni. Det væltede mine hedengangne Mirage, desværre i overført betydning = slet ikke helt gode nok. Sjovt nok har jeg osse Saint Saëns med Michael Murray på Telarc, men med Royal Philharmonic optaget i WalthamstowTown Hall i London, hvor orgelet dog er optaget i Florida.
Poulenc: Koncert for orgel og orkester. Desværre svær at finde tilfredsstillende - opgaven at balancere orkester og orgel overgår de flestes evner.
Franck: Fed fransk orgelromantik
Elgar og Holst er gode til at fede orkesterlyden op ved at lægge orgelbund (Enigma og Planeterne).
Og så som du har opdaget udforsker Liszt alle klangmuligheder.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et input: "Hell" betyder "lys" på tysk, modsat af "dunkel" som betyder "mørk".
Jeg ved så ikke om han er tysker eller ej.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
Lige et input: "Hell" betyder "lys" på tysk, modsat af "dunkel" som betyder "mørk". Jeg ved så ikke om han er tysker eller ej.
|
|
|
Han er født i Tyskland.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 06 Juni 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Krog skrev:
Lige et input: "Hell" betyder "lys" på tysk, modsat af "dunkel" som betyder "mørk". Jeg ved så ikke om han er tysker eller ej.
|
|
|
Han er født i Tyskland. |
|
|
Mon så ikke det efternavn betyder noget andet end først antaget?
|
| Til top |
|
| |