Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Vil der være grundlag for PA-snak? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

nysgerig om hvorvidt der er basis for pa-udstyrs område til ,bytte erfaringer -råd -osv det er trods alt lyd og kan i mange tilfælde, lyde forfærdelig godt  svar venligst renelyd@hotmail.com på forhånd tak

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

besked  til :under andet! er der virkelig ikke nogen som ,har en fasination af pa grej, alså udstyr som er lavet til at spille mange mennesker op, det være sig kraftige amps og højtalerststemmer osv .Som virkelig kan lyde godt, fordi det har det overskud som almennelig feks high end udstyr mangler,der er virkelig atack og dynamik i et,ordentligt pa system og dæmpningsfaktoren er enorm , hvis amperne er rigtige,alså evnen til at få højtalermembranerne til at stoppe hurtigt osv mvh renelyd@hotmail.com

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

NEJ. Dette er et hififorum. Hvis du gerne vil snakke PAlyd findes der jo sikkert nogle fora for det

MVH WRONG

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hvis man bruger PA udstyr i hjemmet, er det vek ok at bringe på banen. Ofte tror jeg folk forveksler højt uforvrænget lydtryk med dynamik. PA højttalere er ekstremt stift ophængt med lav eftergivenhed. De er designet til at spille mange mennesker op ved høje lydniveauer. Mikrodetaljer/dydnamik går man ikke efter i denne verden.

Jeg har hørt PA udstyr i hjemlige omgivelser, og det lyder godt, rent og klart - men egentlig hifi vil jeg ikke kalde det. Selv en PA subwoofer med en 18" er som oftest ikke beregnet til at spille under 40 Hz, til gengæld kan så dette med fuld niveau. Jeg har dog ikke oplevet, at dette skulle være nødvendigt i et alm. hjem.

I PA verdenen findes der dog eksempler på forstærkere der kan være interessante, ikke mindst er "digital" fordstærkere med switchmode forsyning begyndt at vinde frem.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der er så mange PA-folk herinde, men jeg vil give dig fuldstændig ret i at PA-lyd bestemt ikke behøver at lyde dårligt.

Jeg var til Pat Metheny Group koncert i Musikhuset i Aarhus for et par år side, og der var et fremragende lydanlæg, som både kunne gengive den stille solo-guitar og det helt store lydbillede fra alle musikerne. Lyden blev gengivet med en kraft og overskud - og ikke mindst renhed, som enhver hifi-entusiast må tage hatten af for, PA- eller ej.

Desværre ved jeg kun meget lidt selv om PA-lyd, så jeg kan ikke "tale med".

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

tak for jeres meldninger ,omkring pa udstyr/lyd kun en måtte lige fortælle :Dette er kun for hifi folk !Sådan,andre måtte lige huske efter og ,ja det lød jo egentlig godt ,med dynamik og renhed uden at være anstrængt på nogen måde, jeg selv er jo som nok er jer bekendt til pa udstyr,men lyd generelt er da fasinerende ,ellers ville jeg da ikke bruge min tid feks her, og vil godt have mere info om hifi produkter mvh renelyd@hotmail.com

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

NEJ. Dette er et hififorum. Hvis du gerne vil snakke PAlyd findes der jo sikkert nogle fora for det

MVH WRONG

Dvs mit anlæg er "ulvoligt" ??????

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330

jeg bruger pa/studio effekterforstærkere over hele linjen, i hjemmet, ja selv de konverters jeg bruger er til pa.

ideen med pa udstyr til hjemmebrug kan jeg kun tilslutte mig, netop dynamikken og kraftoverskuddet er helt enormt sammenlignet med almindeligt hifi udstyr.

den store ulempe er at det er ekstremt grimt, men vil man have god lyd eller design? 

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

den store ulempe er at det er ekstremt grimt, men vil man have god lyd eller design? 

Design selvfølgelig. At du spørger   

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

´jeg kan fornemme jeg har sat en lille snak,og meningsudtagelse igang med pa udstyr,det er vel okey ,jeg er da glad,der skal /kan vel være plads til lidt af hvert, så længe det grændser til hianden mvh renelyd@hotmail.com ha god dag uanset hvad i spiller med

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forestille mig at grunden til til at mange hifi-entusiaster er lidt skeptiske overfor pa-anlæg er at det faktisk ofte er lydfolkene der er noget i vejen med!

Jeg har mange af dem mistænkt for at de ikke ved en sk.. om, hvordan man virkelig laver god, og hvordan man optimerer lyden for dem, som er kommet for at nyde musikken.

Jeg har tit siddet til koncerter og tænkt: hvor er det egentlig ærgeligt at de har så dårlig /underlig lyd, for musikerne er dygtige!

Hvad er din erfaring her, rené?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra, at der menes rigtigt PA udstyr, og ikke underlødige "spille højt/larme" produkter - Ingen nævnt, ingen glemt.

I så fald synes jeg, nogle dele fra PA verdenen kan være endog meget interessante i Hifi sammenhæng, og blandt disse er f.eks. forstærkere (Crown er et navn, der dukker op) og forskellige former for "equalisering"/rumtilpasning (Behringer f.eks.). Men der er også andre dele, jeg ikke synes gør sig så godt i Hifi sammenhæng, og det er f.eks. bullethorn diskanter, der fra starten er bygget til at "kaste" lyden langt væk (og minimere spredningen), hvilket ikke er specielt hensigtmæssigt i Hifi, med mindre man har en meget stor stue
Signalkilder som Cd-afspillere til prof. brug, er også generelt designet med andre mål i tankerne end Hifi afspillerne, da en prof. CD-afspiller jo skal være robust, slidstærk og have god/hurtig betjening, og dersuden (derefter) gerne må lyde godt.

Når det er sagt må PA lyd vel være interesant, da det for mange af os, er det tætteste på en reference vi kommer, i og med vi ikke kan være med i lydstudiet for at høre hvordan kunstnerne/producerne o.a. synes det skal lyde. Der er mange musikgenrer, hvor man ikke har en akustisk "virkelig" reference - Hviken lyd skal ens Hifi anlæg så have "stor troværdighed" overfor? Vel den lyd, man selv synes lyder godt, og her er PA lyden da interessant som et eksempel - netop med den overbevisende slagkraft.

Jeg vil dog tilslutte mig Kjeldsen. PA lyd er én ting - Hifi noget andet. Men ikke alle produkter er kun at finde på den ene side

God weekend.
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

dejligt med så mange forskellige opfattelser, af hvad pa lyd står for ,og hvordan det lyder,til dig kære kleldsen ,at du skriver pa verdenen ikke gå efter dynamik, der kan vi blive meget uenige det udstyr der bruges, hvis der er tale om originalt pa grej, kan næsten kun have dynamik isig, hvis lydfolk ellers har gainet tingene korekt nogle 18" der deler v 50-70 hz og nogle 12-15" som melmenbasser så er der al den dynamik du vil have, forudsat at amper ne er dimisoneret ordenligt

her snakker vi 1-2 kw stk , og dig kim olsen:du er bare fornuftig ,og har fundet at pa grej også kan noget på lydsiden dejligt at høre,grimt er det meste , men det kan være anderledes ,feks martin audio london wow ,og kære wrong,hvor er det heldigt det er friviligt hvad udstyr vi måtte købe os,der er jeg vitterligt glad på dine vejne mvh renelyd@hotmail.com

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej Rene,

Du taler stadig for, at bare man har mange watt og høj dæmpningsfaktor så har man også dynamik. Og det har du for så vidt ret i . Der hvor jeg skelner er mellem den mikrodynamik man kan finde i hifi. Og her er høje lydtryk ikke nødvendige.

Det er i sammenligningen hifi vs. PA jeg mener PA mangler noget på det mikrodynamiske. Sammenlignes PA mod PA har du ganske ret, her er der stor forskel i et anlægs evne til gengivelse af anslag, dynamik mv. En på papiret kraftig forstærker men underdimensioneret, giver en blød og udefineret stortrommegengivelse. Ligeledes vil en kombination af for svag forstærker og underdimensioneret front, give en udtværet og udynamisk lilletromme (det samme vil gælde for vokal mv.). Placering, dimensionering, kvalitet af elektronik mv., har alle ligeså stor betydning som ved hifi. Men, der er tale om forskelle.

Det jeg vil med ovenstående, er at jeg ikke mener hifi dynamik og PA dynamik er de samme ting. Der er selvfølgelig fællesnævnere, så som evnen til at gengive stortromme/lilletromme overbevisende. Når det kommer til akkustiske instrumenter vil acapella eller (godt) hifi altid vinde på mikrodynamik (eller vi kan kalde det "hifi dynamik".

Jeg er selv lydmand og har derfor prøvet diverse PA i hjemlige omgivelser, og jeg vil ikke bytte mit hifi for noget PA. Taler vi studiegrej er der tale om helt andre ting, her er hifi og studiegear meget tættere på hinanden i forhold til det endelige mål.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Er da stødt på enheder fra Monacors PA-afdeling, der med nogle modifikationer kan lyde fremragende.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Med din baggrund kunne jeg forestille mig disse modifikationer indebærer større eftergivenhed i ophæng, eller brug i mellemtone eller diskant. Min aversion mod PA lyd er måske mest rettet mod basområdet og den nedre mellemtone.

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

til frederik carøe, du skrev på siden her ,:at du kan spørge design frem for lyd, mener du det helt igemmen?

hvis man virkelig vil have vellyd for sine penge(nogle gange mange penge) må designet vel da komme lidt i anden række eller?????? mvh renelyd@hotmail.com

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på hans smileys.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Med din baggrund kunne jeg forestille mig disse modifikationer indebærer større eftergivenhed i ophæng, eller brug i mellemtone eller diskant. Min aversion mod PA lyd er måske mest rettet mod basområdet og den nedre mellemtone.

Det er en 10" bas hvor begge ophæng er skiftet

Der er desværre en tendens til at blande studie-, scene- og andet professionelt udstyr sammen i en stor pærevælling.

Som betegnelsen "PA" ofte bruges fristes man til at tro at mange ikke ved hvad "PA" betyder

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

rene h skrev:

til frederik carøe, du skrev på siden her ,:at du kan spørge design frem for lyd, mener du det helt igemmen?

hvis man virkelig vil have vellyd for sine penge(nogle gange mange penge) må designet vel da komme lidt i anden række eller?????? mvh renelyd@hotmail.com

Min gamle Larsholt tuner ér da noget af det smukkeste

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Der er desværre en tendens til at blande studie-, scene- og andet professionelt udstyr sammen i en stor pærevælling.

Som betegnelsen "PA" ofte bruges fristes man til at tro at mange ikke ved hvad "PA" betyder

det står for Public Access. pærevællingen vil jeg til dels give dig ret i, men noget udstyr kan jo bruges til begge dele.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes