Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hovedtelefoner og NLE kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hovedtelefoner er vel også en slags højttalere - derfor denne tråd her

Hvilken hovedtelefon skal man satse på op til 5.000 kr. synes I?

Og hvilken hovedtelefonforstærker op til 5.000 kr.?

Nogen der har hørt de nye kabler fra NLE? High Fidelity er ellevilde, omend den slags er set før...

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Omend billigere end de 5000kr, så kan jeg anbefale Beyerdynamic DT990 Professional til ca 1200-1600kr. Lyden i disse som utrolig detaljeret og meget lidt forvrænget. De har den effekt at man sletter sine mp3-filer og vil have wave/PCM i stedet   

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Tja Sennheiser HD650 måske, men dem har jeg kun hørt kort tid på en for mig ukendt hovedtelefon forstærker.

Har du forøvrigt sådan en  (hovedtelefon forstærker altså). For det er et must, hvis du er oppe i den prisklasse. Det bedre hovedtelefoner er ikke sltid sådan lige til at drive. Carrotman er (vel) eksperten på dette område.

Har du forøvrigt tænkt på am de evt. skal være lukkede? Det har jeg måttet sande at mine skulle være, fordi der i samme stue er et TV som konen gerne kigger på, mens jeg hører musik. Og for at det ikke skal genere, så skal de være lukkede. Jeg har Beyer Dynamics DT-770 Pro. Nogen vil måske mene at den har for meget bas, men jeg kan lide den

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med Grado?

Jeg har selv et sæt af deres billigste modeller, en SR-60. Jeg kan rigtig godt lide lyden. Og så spiller jeg i øvrigt på en Carrotman-kreation  De kan godt anbefales.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Grado kan jeg ikke holde ud på mine ører. Ikke lyden, men formen. De trykker. Men derfor skal man jo også sørge for at prøve inden man køber. Helst i længere tid, eller købe med udvidet returret. Det er jo sikkert bare mit hoved der er designet forkert.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har da aldrig hørt noget eller hørt om noget, der kunne hamle op med Stax.

http://www.stax.co.jp/ENG/products.html

Jürg Jecklin havde engang nogle på programmet, der så yderst besynderlige ud, men specielt den elektrostatiske af dem, skulle være superb. Hvis de ikke fås længere, så er Stax da oplagte.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kører Sennheiser 650 og MusicalFidelity X-Can v3. Denne kombination er blandt det bedste, der kan købes til penge - en ren drømmekombination. Du kan derefter supplere med en større strømforsyning fra MF, når pengene rækker. Denne vil jeg selv på et tidspunkt investere i. 

Har tidligere haft en af de dyreste Stax kombinationer, som også er fantastiske, men de kan ikke følge med ovenstående kombination i bas, perspektiv og ørevenlig lyd.

Sættet kan fåes til omkring 5K.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Kanon med alle indlæggene.

Jeg prøvede forleden HD600 og DT880 og ingen af dem faldt i min smag. Sennheiserne lød som alle de Sennheiser jeg har hørt gør - detaljefokuseret, åbent, luftigt OG øretrættende pga. "hvid" diskant, uengagerende og baslette.

Beyer'ne var lidt anderledes men heller ikke til at leve med for mit vedkommende. De lød umiddelbart mere varme, engagerende, knapt så luftige men med mere punch i bassen. Desværre havde også de nogle problemer med diskanten som ved specielt elektronisk musik blev direkte skarp synes jeg.

Begge sad meget behageligt på ørerne, men jeg droppede dem begge fordi jeg ikke kunne overbevise mig selv om at jeg ville kunne leve med især deres diskantgengivelser uanset hvilken hovedtelefonforstærker der så ellers kom på.

Jeg har så kigget lidt på nettet og synes egentlig udvalget af hovedtelefoner er imponerende lille hvis man kigger på antallet af producenter af dyre hovedtelefoner. Der er Sennheiser, Beyer, AKG, Grado, Stax og så begynder det at blive svært. Skal have prøvet nogle af de dyreste AKG'ere og nærlyttet et par Grado. Stax fra nye er over budget, men måske brugte. Er der iøvrigt noget man skal passe på ved køb af brugte Stax? Jeg tænker - det er jo båndelementer med de skavanker de kan have. Og hvilke modeller er efter Jeres mening de bedste Stax? Undrer mig iøvrigt over så lidt Stax der er til salg på brugtmarkedet herhjemme - der blev da såvidt jeg ved solgt en masse i Audioscan-tiden?

Noget andet - Hvad har I af erfaringer med rørhovedtelefonforstærkere? Der er en del på markedet, de fleste er dog ukendte herhjemme så måske nogen har prøvet nogle af dem? Rør burde være ideelt til hovedtelefoner, de er jo ikke så krævende så rør burde under alle omstændigheder have kræfter nok.

Skal også have lyttet til X-Can - virker som en meget vellykket serie Musical Fidelity der har lavet. Findes der iøvrigt flere versioner af X-Cans til hovedtelefoner og i så fald - hvad skal man gå efter?

Venlig hilsen Jeppe

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe

Jeg har selv et par Beyer DT880 og er meget glad for dem, jeg bruger en forstærker fra Dr. Jan Meyer i Tyskland, jeg hører ikke diskant problemer, hvilken forstærker hørte du dem med?

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Bare husk på, Jeppe, at de store modeller fra Sennheiser, herunder specielt 600/650, kræver en solid forstærker for at kunne yde deres bedste. Det kan måske forklare den "hvide" diskant, som du hørte.

Lars 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Det var en EAR90 fra Harmony Design, så det skulle ikke være soliditeten der manglede.

Jeg tror ligesom Jeppe selv, at hverken Sennheiser eller Bayer kan levere den lyd han ønsker, selvom man selvfølgelig kan opnå støre forskelle ved f.eks. at drive dem med en rør forstærker.

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Det var en EAR90 fra Harmony Design, så det skulle ikke være soliditeten der manglede.

Jeg tror ligesom Jeppe selv, at hverken Sennheiser eller Bayer kan levere den lyd han ønsker, selvom man selvfølgelig kan opnå støre forskelle ved f.eks. at drive dem med en rør forstærker.

OK!

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Men et andet forhold som måske kunne spille ind??

Begge sæt hovedtelefoner har været brugt meget lidt, og jeg har da læst mit til at de kan kræve en onorm lang tilspilningstid. Men hvor mange timer taler vi om her??

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Billigste Stax koster via en norsk importør ca. 5000 norske olieindfedtede kroner og det er vist model 2020!

Se Stax´s hjemmeside, der står hans hjemmesideadresse!

System 34 og system 84 var nok dem, der blev solgt flest af og et sæt eller to er der da altid til salg i den blå avis; prisen er typisk 500-1250kr, men det er ikke Stax når det er bedst og rigtige elektrostater er det slet ikke! 

System 84 (driver 04 og telefon 80); der kan membranen godt blive slap med alderen, men en opvarming med en føn-tørrer kan gøre underværker. Så skal det hele bare samles igen og det kan der godt gå lidt tid med!

Stax er dyrt, bare se priserne på deres dobbelt-døre store elektrostater, uark!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Kanon med alle indlæggene.

Jeg prøvede forleden HD600 og DT880 og ingen af dem faldt i min smag. Sennheiserne lød som alle de Sennheiser jeg har hørt gør - detaljefokuseret, åbent, luftigt OG øretrættende pga. "hvid" diskant, uengagerende og baslette.

Beyer'ne var lidt anderledes men heller ikke til at leve med for mit vedkommende. De lød umiddelbart mere varme, engagerende, knapt så luftige men med mere punch i bassen. Desværre havde også de nogle problemer med diskanten som ved specielt elektronisk musik blev direkte skarp synes jeg.

Begge sad meget behageligt på ørerne, men jeg droppede dem begge fordi jeg ikke kunne overbevise mig selv om at jeg ville kunne leve med især deres diskantgengivelser uanset hvilken hovedtelefonforstærker der så ellers kom på.

Jeg har så kigget lidt på nettet og synes egentlig udvalget af hovedtelefoner er imponerende lille hvis man kigger på antallet af producenter af dyre hovedtelefoner. Der er Sennheiser, Beyer, AKG, Grado, Stax og så begynder det at blive svært. Skal have prøvet nogle af de dyreste AKG'ere og nærlyttet et par Grado. Stax fra nye er over budget, men måske brugte. Er der iøvrigt noget man skal passe på ved køb af brugte Stax? Jeg tænker - det er jo båndelementer med de skavanker de kan have. Og hvilke modeller er efter Jeres mening de bedste Stax? Undrer mig iøvrigt over så lidt Stax der er til salg på brugtmarkedet herhjemme - der blev da såvidt jeg ved solgt en masse i Audioscan-tiden?

Noget andet - Hvad har I af erfaringer med rørhovedtelefonforstærkere? Der er en del på markedet, de fleste er dog ukendte herhjemme så måske nogen har prøvet nogle af dem? Rør burde være ideelt til hovedtelefoner, de er jo ikke så krævende så rør burde under alle omstændigheder have kræfter nok.

Skal også have lyttet til X-Can - virker som en meget vellykket serie Musical Fidelity der har lavet. Findes der iøvrigt flere versioner af X-Cans til hovedtelefoner og i så fald - hvad skal man gå efter?

Venlig hilsen Jeppe

Hej Jeppe...

Jeg ved det er gammel tråd, men er da alligevel nysgerrig...

Hvad blev det så til mht. hovedtelefoner??

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Der skete det at jeg gik i Audio Consult og lyttede på alle de bedste hovedtelefoner de havde, hvilket også inkluderede AKG K1000. De bedste jeg hørte var Sennheiser HD650 som dog manglede lidt luftighed, men til gengæld havde en dejlig kropslig bas. K1000'erne brød jeg mig ikke om. De lød som de er konstrueret, som at tilslutte løse højttalerenheder og holde dem frit ud i luften - så mangler der bas!

Jeg endte dog med ikke at købe noget da nyt er for dyrt efter min mening.

Lidt efter dukkede der et sæt HD650'ere op sammen med en X-Can v.2. Den kombi endte jeg med at købe. X-Can'en er diskret opbygget med rør og lyder rigtig godt synes jeg. HD650'erne mangler bare luftighed og en eller anden "x-faktor" der kunne fastholde min interesse så efter et stykke tid solgte jeg kombien igen.

Siden er der intet sket, jeg har indtil videre mistet troen på jeg kan finde en hovedtelefon der kan overbevise mig om at det er fedt at høre på hovedtelefoner andet end på farten. Jeg har dog bemærket at AKG har lavet nogle nye topfoner der har taget en del med storm så dem skal jeg ud og høre på et absolut udefineret tidspunkt.

Så det var hvad der skete...

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe.

Fik du forresten lyttet til Grado? Jeg synes ikke mine trykker på hovedet, bruger stadig den samme kombo som ovenfor beskrevet.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Grado er jeg også faldet for, med en MingDa MC66 AE hovedtelefonforstærker. (3,5 watt med ECC83 og 2 x 6N6P, æder alt fra 32 til 600 ohm) 

De trykker heller ikke på mit lille hoved, men når jeg tager "skydebriller" på, så kan jeg godt mærke brillestangen. Så efter 1 time med Far Cry eller værre endnu, må jeg lige have en lille pause. 

I stuen uden "skydebriller", der kan jeg lytte i henved 6 timer, men så koger kassen altså også.

Til Lars37´s kommentar: HD600/650 via en normal hovedtelefonudgang giver "bare" mudret bas og indelukket lyd, ikke hvid diskant! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes