Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Mike Oldfield (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der synes at Mike Oldfield laver helt fantastisk musik?

Albummet Amarok er min favorit. Genialt!

Nogle af jer der er med på denne vogn?

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Bestemt! Sad lige og hørte Tubular Bells II igår (var nød til at høre den 2 gange). Det er vildt så mange ting der er i den musik. Jeg kan blive ved med at finde flere lyde, og efterhånden som anlægget bliver bedre, finder man ud af, hvor meget arbejde der er lagt på den skive.

For at være helt ærlig, kender jeg faktisk ikke Amarok  Har alle skiver der hedder noget med Bell, og en 4-5 andre. Songs of Distant Earth er en af mine andre favoritter.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

"Crises" er min klare favorit. Ikke et dårligt nummer på den skive, som jeg har hørt utallige gange.

Har netop købt "Tubular Bells" på SACD, som jeg glæder mig til at høre.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok der var nogle der synes det var fedt. Har alle de almum i nævner og synes også at de er fede. Prøv at få fingrene i Amarok. det er et hovedsageligt instrumentalt nummer på ca 1 time. Noget af det lyder lidt underligt, men bare lyt videre og i vil bliver forundret og overrasket. Det er lavet som en rejse gennem musikken og man møder elementer fra mange genrer.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

L.B.: Tubular Bells på SACD? Lækkert. Jeg har den i en annivesary-edition, med guldskive, og det hele

Tror lige jeg bør høre SACD-udgaven. Men når nu min cd-spiller er meget bedre end min SACD-spiller...???

I øvrigt er min udgave af "Heaven's Open" lidt speciel. jeg købte den i en box, sammen med "Crisis" og "Five Miles Out", men i stedet for Oldfield, er der noget musik med en Jennifer-et-eller-andet. Prægningen på oversiden af cd'en siger godt nok Oldfield, og Heaven's Open, men det er ikke hans musik der er på  Når jeg spiller den i computeren, kan jeg se hvem kunsteren er, når mediaplayer slår cd'en op.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

L.B.: Tubular Bells på SACD? Lækkert. Jeg har den i en annivesary-edition, med guldskive, og det hele

Tror lige jeg bør høre SACD-udgaven. Men når nu min cd-spiller er meget bedre end min SACD-spiller...???

/Præsten

Ja, jeg bruger samme afspiller til begge formater, så det problem har jeg ikke  ...måske et andet så, men lad det nu ligge.

Jeg ender gerne med at lytte til SACD i stereo hvilket jeg synes for det meste lyder bedre end CD, men tænkte at TB ville være spændende i multi-kanal.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Titelnummeret fa QEII - et stort stykke musik, der begynder stille og afbalanceret, men går over i storslået klimaks. Stærkt! MO dyrkede vi især i vores yngre dage (dvs. godt 20 år siden), så ham til 4 koncerter dengang. Han har desværre ikke været i DK i laaaaaaang tid.

Havde ALT på vinyl med ham dengang, men i dag - ak & ve, de eneste jeg har på hylden er Crisis og Five Miles Out. Men da der er udsigt til SACD udgivelser er jeg nok til at friste til genkøb ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Har meget på vinyl med oldfield. Har også flere versioner af numre som f.eks heavens open og moonlight shaddow. Synes nu at det ældre oldfield er det bedste. Der er gået for meget komput i det. Songs of distant earth er fin nok fordi den stadig har noget orginalitet. Det han laver nu er lidt for disko-dasko-agtigt.........Måske ikke så mærkeligt når han nu bor på ibiza.

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Endelig er der nogen der bringer MO på banen! Jeg havde alt med ham på vinyl, og i dag har jeg alle hans CD'ere, undtagen TB2003.

Mine favoritter er Five Miles Out samt Tubular Bells og Ommadawn. Af det senere musik holder jeg meget af TBII, Amarok, Songs of Distant Earth samt Millenium Bell. Tres Lunas er heller ikke så dårlig som mange siger.

Oldfield har mange talenter, og bliver ofte omtalt som en stor guitarist. Efter min mening er det nu ikke alt hans guitarspil der lykkes 100%. Jeg er f.eks. ikke vild med "Guitars". En af hans store forcer er at skrive harmonier og melodier du har svært ved at glemme. Han får det til at lyde så nemt og smukt på en gang. Han er som en moderne Mozart der ryster tonerne ud af ærmet! Hans kompositioner går lige fra det på overfladen banale ("Earth Moving") til det komplekse og indviklede ("Amarok", "TaurusII").

Jeg ser meget frem til hans nye dobbelt CD, der kommer til september, og som skulle være inspireret af blandt andet ambient og chillout. Meget af det skulle være lavet i et program, der hedder FruityLoops, og det bliver spændende at høre hvad han har fået ud af det...

Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Vidste ikke noget om det nye album, spændende. Lyder som du er godt inde i Oldfield-stoffet. Personligt er jeg vild med hans guitarlyd og måde at spille på. Det bliver spændende at høre det nye album. Det må vurdere når det kommer ud

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ja Mike Oldfield er virkelig god! Så en DVD med ham hos min onkel forleden. Det var en hel LP's numre han havde lavet musikvideoer til! Det var rigtig fedt!
Jeg ved ikke om i ved det, men Oldfield lavede den første Tubular Bells da han var 18 (der omkring - der var han ikke kendt) og så vandt han en tur i et studie, i en uge. Der nåede han så at indspille hele Tubular Bells. Det er godt nok utroligt!!!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har været et kæmpe Mike Oldfield fan, og jeg har mere eller mindre det hele på vinyl. De kan ofte findes til 20-30 kr. pr. stk rundtomkring.

Mike Oldfields sidste anbefalelsesværdige udgivelse var: Amarok.

Det han lavede efter 1990 var stort set ikke værd at høre på, musikalsk uinteressant og fantasiløst. Prøv engang at sammenlign mesterværket Tubular Bells med Tubular Bells 2. 2´eren er plattenslageri hvor han for det første gør grin med sit gamle mesterværk og ikke mindst- ødelægger det fuldstændig ved at lade Trevor Horn indgå i teamet. Sikkert en udemærket optaget plade, men fuld af plasticinstrumenter og melodier der ikke holder.

Indimellem havde han også andre fiaskoer, f.eks Islands, Earth Moving.

De største værker er Tubular Bells, Hergest Ridge (undervurderet), Platinum, Five miles Out, Crises og ikke mindst Incantations der nok må ses som det mest grundige og musikalsk inspirerende af dem alle.

I dag forsøger Mike Oldfield så at holde sig oven vande med ugennemførte sekundaudgivelser, mest bestående af kendte tricks og fyld, der ikke på nogen måde som i gamle dage var nytænkning og fuld af mod.

Så til alle Jer til kan lide Tubular Bells 2, Songs of distant Earth og alt det andet bras han har lavet i nyere tid: Glæd Jer når i finder charmen og nysgerrigheden i hans gamle musik. Det er en helt anden klasse!

Mvh Nicolai  

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa Mike Oldfield-fans.

Jeg har kun ét album med ham - Tubular Bells, den originale i en lækker gold disc udgave. Resten af TB-albumsene (II og hvad de nu hedder) synes jeg ikke holder.

Men for sa..n da, hvor den første progger. Ur-prog kunne man kalde det, fuldstændig kompromisløst, og dér hvor instrumentalmusik transcenderer sig selv og bliver til kunst i mine ører

Keep proggin´

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Her er forresten et link til en god Oldfiel side: http://www.mikeoldfield.org/

Synes ikke at nicolai har helt ret i at alt efter 1990 ikke holder, men hver sin holdning jo. Jeg er godt nok mest til det gamle, men synes også songs of distant earth  og voyager holder. Synes at TB-2 er et helt udemærket album og 3`eren har også sine gode sider, bla. track 4,7 og 8.

De dårlige numre er dem der lyder som et eller andet ala-robert miles. specielt er der nogle numre på TB-3 og millenium bell. Dette er selvfølge bare min mening.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Mike Oldfield hører også til en af mine favoritter. Specielt når har er symfonisk, som fx. på bl.a. Tubular Bells, Distant Earth og Voyager.

En del af hans musik i 80'erne bærer efter min mening præg af manglende engagement, men enkelte stjernenumre er der da imellem. Såvidt jeg har forstået så lå MO i mange år under for en pladekontrakt, som TVANG ham til at udgive noget - dette meget imod hans perfektionistiske - nærmest maniske indstilling, og det synes jeg kan mærkes/høres.

Blandt vokalmumrene har Crises nok de bedste . Moonlight Shadow herfra er jo udødelig. Fra øvrigeer der titelnummeret Islands, som jeg også synes holder i al sin enkelthed.

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ja du har ret i at han lå under for en pladekontrakt. Det var selskabet Virgin med direktøren Richard Branson ( RB ). På albummet Amarok er der en morsekode som siger: f**k YOU RB. ret cool ik

mka2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Mike Oldfield er helt sikkert min yndlings kunstner. Jeg started faktisk med Amarok, og har siden købt det meste af, hvad han har udgivet. Specielt de gamle er geniale.
Til top Vis mka2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mka2004

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:

Ja du har ret i at han lå under for en pladekontrakt. Det var selskabet Virgin med direktøren Richard Branson ( RB ). På albummet Amarok er der en morsekode som siger: f**k YOU RB. ret cool ik

Jo, det er cool og et detalje der får en til at blive lidt mere fanatisk (positivt ment)...

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Amarok er en rigtig god plade.

Men for at få fuldt udbytte af den skal læse sagnet som den skrevet efter (Teksten i pladeomslaget)

Når man har gjort det sætter man sig hen og lytter den igennem. Se så åbner der sig virkelig en stor verden! Musikken får helt nye perspektiver.

Har i forresten hør bilen som kører forbi under optagelsen? Jeg kan ikke lige huske hvorhenne på pladen det er men det er nemt at høre.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

G40driver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er også MEGET fan af hans utrolige musik

Her er hvad jeg har:

Earth Moving

Five Miles Out

Guitars