| Forfatter |
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er ved at indkredse mine nye højttalere og er i samme moment begyndt at spekulere i nye højttalerkabler også.
Jeg har altid brugt bananer på mine kabler men er kommet i tvivl. Men hvad er egentlig bedst? Bananer eller spader?
Hvad mener I? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydmæssigt eller visuelt?
Jeg har tidligere haft bananer og bruger nu spader. Lydmæssigt tror jeg ikke man kan høre forskel (skiftede samtidig kabler så har ikke sammenligned direkte), men jeg synes det hele sidder en smule mere solidt med spader. De er dog en smule trælse når kablerne skal af og på. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
|
Lydmæssigt eller visuelt?
Jeg har tidligere haft bananer og bruger nu spader. Lydmæssigt tror jeg ikke man kan høre forskel (skiftede samtidig kabler så har ikke sammenligned direkte), men jeg synes det hele sidder en smule mere solidt med spader. De er dog en smule trælse når kablerne skal af og på.
|
|
|
Ja egentlig begge dele.
Jeg synes jo nok, at bananer ser pænest ud. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
blueyes Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt at hvis man arbejder med store strømme ( 200-500watt) så er spader bedre og det er der vist ingen af jer der gør...
Nordost kører i 90% af tilfældene med z-plugs/bananer og resten med spader.
|
| Til top |
|
| |
Wizard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk lidt interessant hvad der kommer af svar her, så jeg følger lige lidt med. For alle kabelguruerne herinde må vel gå ind for at man ikke bruger nogen af delene? For dem der har dyre kabler som ikke kan tåle at blive vendt forkert, eller kan høre forskel på forskellige strømkabler, må et bananstik eller et spadestik vel være en forringelse rent lydmæssigt eller hvad... jeg ved det ikke, så jeg ser lige med på sidelinien.... __________________ /Wizard
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
blueyes skrev:
Har hørt at hvis man arbejder med store strømme ( 200-500watt) så er spader bedre og det er der vist ingen af jer der gør...
Nordost kører i 90% af tilfældene med z-plugs/bananer og resten med spader. |
|
|
Nogle erfaringer? __________________ MVH Søren
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wizard skrev:
| For alle kabelguruerne herinde må vel gå ind for at man ikke bruger nogen af delene? |
|
|
Det kan du have ret i. Kabler uden terminering kan dog være ganske uhåndterlige, og for VdH's kulkabler er der ingen vej udenom. __________________ MVH Søren
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Wizard skrev:
| For alle kabelguruerne herinde må vel gå ind for at man ikke bruger nogen af delene? |
|
|
Det kan du have ret i. Kabler uden terminering kan dog være ganske uhåndterlige, og for VdH's kulkabler er der ingen vej udenom.
|
|
|
Det er vist ingen tvivl om, at alle vores fine termineringer er af det onde rent lydmæssigt. Til gengæld er det dejligt håndterligt. For at få et godt stift solid core kabel til at makke ret kan være noget rigtig bøvl. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gjort noget helt andet. Har nemlig ikke brugt nogle af delene! 
Bruger kun nogle ledningstyller i en forgyldt udgave. ser pænt ud, nemt at gå til og meget meget billigere. Desuden tror jeg ikke at det skaber den samme form for flaskehals som bananer og spader kan gøre...
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke entydigt sige at det ene er bedre end det andet... dog kan der være mindre metel mellem kabel og terminal ig gode enkle spader, end der ofte er i relativ kraftige bananer..
Spader kan dog ofte spændes mere fast end bananer tillader ( pånær WBT. der er selv spændende i hullet på terminalen, hvilket er meget smart!..)
Som jeg tidligere har været inde på, så er god kontakt, den vigtigste og mest hørbare faktor her!.. de lydmæssige forskelle ig generel indflydelse på og fra spader og bananer ( samt ikke mindst terminaler) er absolut MINIMAL!.. så hvad og af hvad mm. er faktisk meget underodrnet!.. bare der er GOD! fast KONTAKT! mellem kabel og terminal.. hvilket jo er termeineringen's ( hvad denne så end er?) hoved formål.. samt at beskytte kabel enderne mod meksnisk stress, sådisse ved montage ikke knækker af..
Dog kan den udført korekt og optimalt, også beskytte mod oxydering..
Som tommefinger regel vil jeg dog mene at jo mindre materiale der er i spaderne og bananerne samt ikke mindst terminalerne, jo bedre og mindre indflydelse ( hvor end lille denne så faktisk uanset hvad reelt er!)
Kablet i sig selv har "100" gange tydeligere hørbar indflydelse end terminaler og div. stik / spader & bananer mm.
Jeg har prøvet mange spader og bananer mm. og forskellene og indflydelsen er så lille vil jeg mene at det er ret ligemeget! hvad der er for nogle.. bare kontakten mellem kabel og terminering samt terminaler er optimal!..
Bananer syntes jeg er mst praktisk og nemt!.. men spader kan oftest spændes bedst fast!.. ( derfor har jeg indgået kompromis og anvender selv spændende WBT. bananer ved højtalerne og Taralabs egne spader ved forstærker.)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der også grænser for hvor meget sådan noget skal spændes...Det skal jo heller ikke vold-spændes, vel?
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 11 Juni 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syens nu at bananstik af den særlige BFA type giver den bedste
kontakt med det største kontakt areal, ellers er der jo også bananstik
som dem her, der kan spændes fast i terminalen.
http://www.oxboll.dk/hga/catalog/images/IMG_0049.jpeg
Jeg synes det vigtigste er at der er mulighed for at lodde kablerne
fast på stikket - det uanset om man bruger spader eller bananer.
Iøvrigt har jeg selv prøvet en del forskellige terminaler og kan kun
tilslutte mig miju om at der er minimal indflydelse fra terminalen
selv, og at jeg generelt synes mindre gods tykkelse i terminalen har
tendens til at farve lyden.
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt i hytten! Som sædvanlig er jeg helt og aldeles uenig med alle.  Mit udgansgspunkt er, at en terminering skal betyde så lille en ændring af de elektriske/magnetiske forhold, som der er muligt. Derfor vil jeg foretrække Furutech rørbananer, eller Z plugs som NO kalder dem. Kablet ville jeg - hvis det ikke er for tykt - afisolere, således at lederne kan trækkes HELE vejen igennem stikket. Så ville jeg montere lidt krympeflex over lederne og kun lade de yderste par mm. fri. Dem ville jeg lodde fast i stikket helt fremme. Damebananen ville jeg foretrække designet ligesom Z pluggen, bare til chassismontering. Helt inde i bunden af damen, ville jeg lodde forstærkerens indre forkabling fast. Det giver en signalvej på under 1 mm, og elektronerne vil stensikkert bevæge sig ret fremad. 0 ekstra skineffekt i stikforbindelsen, og ingen sideværts bevægelser af elektroner (legefrem propagation) - sådan. Og så vil jeg lige til Miju nævne, at de WBT børger han nævner lyder rædsomt. Jeg har osse brugt dem, fordi de er lækre, men prøvede nogle andre, og fandt ud af, hvor åndssvagt det er, at bruge disse tunge klumper på et HT kabel. Væk med dem. Husk at fremgangsmåden i signalkabler bør være ligesådan. I Digitalkabler er det endda ekstremt vigtigt, idet enhver ændring i signalets elektriske forhold, giver refleksioner og skygger. Man kunne godt mistænke, at det samme sker i både HT kabler og signalkabler. Mistilpaning af et digikabel, gør at signalet ikke fuldstændigt opsluges i modtageenden, men altså reflekteres og laver spektakel. Her ser du et par eksempler på det du bør undgå:   Og her ser du lidt guf: Kig også på AudioQuests hjemmeside under accessories. De har fine stik og ends på programmet. Men husk idéen med, at få lavet en signalvej med så få ændringer i tværsnit, impedans, afstand osv. Glem de tunge og flotte stik, og glem osse lige bullit fiduserne og nextgen, medmindre du anvender pseudoballancerede kabler, ellers er det en dårlig idé, hvilket det sikkert er alligevel, idet bøsningen ikke hylder samme princip.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at lytte til forskel på terminaler og jeg kan absolut ingen høre!... uanset hvad udstyr jeg prøvede det på!...
Det er noget opreklameret fup!.. om man anvender WBT. til flere hundrede kr. stk, eller nogle billige typer til 40 kr. paret fra Monacor, er bedøvende lige meget!! begge yder fin kontakt!..
Hvad angår banan stik og spader så er dette det samme.. nogle er dog bedre en andre da disse yder bedst kontakt og fast spændings mulighed... her er WBT. bananer nogle af de fedeste!!..
At disse skulle lyder dårligt?? det må jeg trække lidt på smilebåndet af!...
Har forsøgt med disse og nogle spader med meget lidt materiale i forhold.. og om man brugte det ene eller det andet, kunne jeg ( og ingen andre i blind test) høre..
WBT. har EN! berettigelse og det er udsende og finish samt god kontakt.. dette betaler man dyrt for!!
Der findes andre der koster meget mindre der giver lige så god kontakt dog.. sååå...
Men hørbar forskel på disse??? NOOOT! 
Prøv selv! og lad andre skifte og og lyt, gør det som blind test!!.. jeg garentare at resultatet bliver så man må konkludere det samme som jeg gør her!..
Jeg kan på INGEN! måde høre om der er anvendt stik eller spader eller om det er det rå kabel der spændes fast i terminalen!..
Principiel er det rå kabel det optimale.. men i praksis her det intet at sige og terminering er at fortrække, dader ellers kan opstå oxydering, mekanisk slid så kobber lederne knækker, samt det at der konstant skal spændes på terminalerne de lederne forskyder og giver sig, så kontakten bliver dårlig..
Derfor er terminering mest praktisk!
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
soxen skrev:
Jeg syens nu at bananstik af den særlige BFA type giver den bedste
kontakt med det største kontakt areal, ellers er der jo også bananstik
som dem her, der kan spændes fast i terminalen.
http://www.oxboll.dk/hga/catalog/images/IMG_0049.jpeg
Jeg synes det vigtigste er at der er mulighed for at lodde kablerne
fast på stikket - det uanset om man bruger spader eller bananer.
Iøvrigt har jeg selv prøvet en del forskellige terminaler og kan kun
tilslutte mig miju om at der er minimal indflydelse fra terminalen
selv, og at jeg generelt synes mindre gods tykkelse i terminalen har
tendens til at farve lyden.
|
|
|
Jeg mente at mere godstykkelse har tendens til at farve lyden, og mindre farver mindre.
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Har prøvet at lytte til forskel på terminaler og jeg kan absolut ingen høre!... uanset hvad udstyr jeg prøvede det på!...
Det er noget opreklameret fup!.. om man anvender WBT. til flere hundrede kr. stk, eller nogle billige typer til 40 kr. paret fra Monacor, er bedøvende lige meget!! begge yder fin kontakt!..
Hvad angår banan stik og spader så er dette det samme.. nogle er dog bedre en andre da disse yder bedst kontakt og fast spændings mulighed... her er WBT. bananer nogle af de fedeste!!..
At disse skulle lyder dårligt?? det må jeg trække lidt på smilebåndet af!...
Har forsøgt med disse og nogle spader med meget lidt materiale i forhold.. og om man brugte det ene eller det andet, kunne jeg ( og ingen andre i blind test) høre..
WBT. har EN! berettigelse og det er udsende og finish samt god kontakt.. dette betaler man dyrt for!!
Der findes andre der koster meget mindre der giver lige så god kontakt dog.. sååå...
Men hørbar forskel på disse??? NOOOT! 
Prøv selv! og lad andre skifte og og lyt, gør det som blind test!!.. jeg garentare at resultatet bliver så man må konkludere det samme som jeg gør her!..
Jeg kan på INGEN! måde høre om der er anvendt stik eller spader eller om det er det rå kabel der spændes fast i terminalen!..
Principiel er det rå kabel det optimale.. men i praksis her det intet at sige og terminering er at fortrække, dader ellers kan opstå oxydering, mekanisk slid så kobber lederne knækker, samt det at der konstant skal spændes på terminalerne de lederne forskyder og giver sig, så kontakten bliver dårlig..
Derfor er terminering mest praktisk!
mvh.
|
|
|
Jamen det kan vi bestemt ikke være enige om. Jeg havde for et par år tilbage, købt 0645 fra WBT. Det havde jeg gjort, fordi jeg havde købt poweramp nr. 2. Den var magen til den første, men den var bygget om med WBT 0700 terminaler, den hedder i dag 0702.2. Altså topterminalen fra WBT. Jeg havde altså 2 helt ens amps, den ene med Pomona terminaler i forniklet kobber, den anden med forgyldte WBT bøsninger i den helt tunge ende. Jeg havde 2 sæt helt ens kabler, det ene med IXOS bananstik til fastskruning, det andet med WBT0645. Jeg ville så lytte amsene ud, for at høre om der var forskel på dem. Da jeg så fik testet dem, fattede jeg ikke en lyd, jeg troede den nye var kaput. Den slaskede afsted og spillede temmelig tåget og noooooget uklart. Den anden var som jeg kendte den. Ved et tilfælde fik jeg forbyttet HT kablerne, så det med 0645 kom på den gamle amp, og nu var det pludselig galt med den osse. Da faldt tiøren pludselig, det var guddødemig de termineringer og terminalerne. Af med skidtet og så kunne det hele kendes igen. Ampsene havde slet ikke de forskelle, omend jeg dog godt kunne høre de var en anelse forskellige, men det var i småtingsafdelingen. Sidenhen har jeg én gang mere prøvet at fjerne 0700 fra signalvejen, og montere en minimalist banandame. Chok chok chok! Du kan trække lige så meget på smilebåndet som du vil, der ER forskel så det gør noget. Jeg vil til nød gå med til, at de problemer der kommer ud af at bruge WBT fiduserne, ikke alle steder vil genere lige meget. Hvis du har begrænset plads til dit set-up og du tilmed har vægge, der ikke absorberer bas, så er de meget usmarte. Hvis dit line-up i forvejen klinger lidt lyst, så vil WBT auutomatisk snuppe sin del af det. Men som en uhørlig gennemgang virker de slet ikke, heller ikke hvis du spænder dem fast som d.. og h....... Kombiner WBT 0702.2 med 0645 og du har ca. 10cm signalvej gennem blandingskobber, der leder op til næsten 55-60 % af det dine kabler gør. Og så med et tværsnit der varierer fra anslået ca. 6 kvmm til 60-100 kvmm på den strækning. Det er bare for dumt. Beklager! Jeg kan ikke finde ét eneste argument der kan holde til et nærmere eftersyn for det gejl.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæhæ - så vil jeg da prøve at kaste lidt grus i maskineriet
Jeg er nemlig stor tilhænger af Speakon stik og bøsninger. Kontaktfladerne i disse består af aflange, halvbuede bladfjedre i en eller anden kobberlegering. Fidusen ved dem er, at der kun er ganske lidt gods i dem, men de er alligevel garanteret til 30 A pr. kontakt! Nåja, de er jo også lavet til prof.brug!
Og jo, jeg ved godt, at det er de færreste forstærkere, der er forsynet med disse fremragende kontakter, men det er saftsuseme ganske let at lave om.
Glemte jeg at sige, at det er umuligt at lave kortslutning med Speakon-forbindelser, og at der fås stik, som er "født" til biwring __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også Speakon til mine højtalere fra bas kabinetter og de delefiltre der er pladseret her i og op til top højtalerne.. de er geniale!!..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Jeg bruger også Speakon til mine højtalere fra bas kabinetter og de delefiltre der er pladseret her i og op til top højtalerne.. de er geniale!!..
mvh. |
|
|
Helt enig. Og de duer altså også til andet end bas. På DIY-forstærkere er det jo en smal sag at sætte Speakon-bøsninger på med det samme. Jeg har en AKSA 55 Nirvana Plus effektforstærker ( se her) til mellemtone/diskant. Her bruger jeg selvfølgelig Speakon, men har gjort det, at jeg har dubleret med nogle banan/skrueterminaler i fornuftig kvalitet, så jeg også har mulighed for at prøve "fremmede" kabler.
Min ICEpower forstærker til bassen er født med Speakon (har også bananbøsninger), så her var det naturligt at benytte Speakon.
Jeg mener rent faktisk, at Speakon - ud over at være geniale rent tilslutningsmæssigt - er absolut hifi-rigtige, i hvert fald hvis man tilhører den "skole", hvor det gælder om at have så lidt uvedkommende materiale i signalvejene som muligt. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |