Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: fødder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at få fat i nogle fødder til min subwoofer.. men hvilke? som jeg søger rundt i forumet ser jeg bare: "hvilket gulv har du" og "så skal du have f.eks. spikes eller SD eller noget helt syvende"

Men Hvorfor???
nogle siger at spikes gør bassen mere fast, men gør andre fødder så bassen mere slap eller hvad??

Jeg kunne godt tænke mig noget entydigt som: ved trægulv er X at foretrække, hvis du ønsker lyden bla bla bla, og det sker fordi den gør bla bla bla ved lyden... osv. hvis i kan forstå mit eksempel.

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Well.. Jeg satte spikes under mine Dali 6006 i dag. De står på gulvtæppe. Det var nogen spikes der fulgte med - egentlig bare nogen fancy skruer med en spids i enden. Så fik jeg min far til at lave nogle runde metal skiver (eller jern eller hvad pokker) og så satte jeg dem på skiverne. Så kom de ca 3 cm over gulvet. Det hjalp UTROLIGT meget. Eksempel: Jeg hører meget AC/DC's cd Stiff upper lip. Det første nummer starter med noget guitar og en stortromme (tror jeg). Før der var den stortromme nærmest sådan "wooooof, wooooof". Lisså snart fødderne kom på blev det nærmere "Woof woof" - altså meget strammere og præcis bas. Har ikke prøvet med så meget andet endnu. Men det lader til at der er en mere naturlig balance mellem bas og diskant, og plus at bassen er meget mere kort og præcis, i stedet for de der lange "wooooof" der næsten ikke ville dø ud før det næste slag kom.

Jeg synes virkelig det gjorde meget!
desuden kan man ikke mærke bassen så meget i gulvet (og derved ikke høre den i stue-etagen, hvis man bor på 1.sal) - hvilket mine forældre bliver meget taknemmelige for

Det var lige min erfaring med spikes til højttalere.
Subw. ved jeg ikke med men kunne forestille mig det giver sammen effekt.
Dog skal det lige siges at de selvf. stadig kan lave "wooooof"-lyde når det er tiltænkt - nu laver den dem bare KUN når den skal.

Håber det var til nytte
MVH Christian

ps: hvis du ikke allerede har gulvtæppe på dit gulv, ville jeg foreslå det, da akkustikken ofte bliver meget bedre af et gulvtæppe (du vidste det sikkert godt, men nu sagde jeg det! )
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet både med spikes og SD-fødder på mit trægulv, og jeg vil da gerne dele mine oplevelser.

Spikes kobler højttalerern "til" gulvet, dvs. der kommer en masse resonanser og imo. bliver specielt bassen mere mudret/udefineret.

SD-fødder kobler højttaleren "fra" gulvet, dvs, de resonanser der går i gulvet med spikes bliver absorberet af fødderne. Det gør at bassen bliver bedre defineret.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved begge ting, men hvis du vil eksperimentere lidt med fødder kan du eks. prøve med et par kork-bordskånere skåret i passende størrelser. Jeg har ikke selv prøvet med kork, men flere herinde har anbefalet det.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

I mit tilfælde har spikes på trægulv gjort at gulvet ikke længere 'svinger med' og gør bassen mudret.

En billig løsning er at bruge (medfølgende?) spikes og ligge 25 ører med et lag farvet tape, mellem spilkes og trægulv - det beskytter gulvet ganske udmærket, og lyden er som stod højttalerne med spikes direkte på gulvet. Særligt med en subwoofer giver det en enorm forskel at få den på spikes, særligt for en evt. underbo ;-)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 04:35 | IP-adresse registreret  

Man kan faktisk også slippe godt fra det, ved at bruge hjul. Så er den nemmere at flytte rundt på. Da min subwoofer vejer ca. 45 Kg, så blev det hurtigt ret uoverkommeligt, når jeg skulle finde ud af hvor den stod bedst. Så jeg bruger nogle kraftige hjul, med lås på hver enkelt. Det virker rigtigt godt på mit trægulv, og hjulene virker som glimrende afkobling.
Men det er dog bedst til specielt tunge subwoofere, så hjulene er tungt lastet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes