Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: composite og component. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CassaNoah
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Et for nogen simpelt spørgsmål, men jeg kan ikke helt se/forstå forskellen i mellem et signal i composite og component?

Er der nogen der kan komme med en kort/lang redegørelse over typer af signal, og gerne i en kvalitetsprioteret rækkefølge.

gromkaellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Composite er et signal som sendes via en leder. En leder som sender all informasjonen.

Component er 3 ledere som hver tar seg av sin primærfarge. Dvs. Rød, Grønn, Blå...
En av disse fargene er såkalt sync. Dvs at en av de har bilde + en farge, og de andre fargene blir lagt oppå. I 99% av tilfellene er denne synk grønn. Men her er det altså tre ledere, som tar seg av bildet, og vil i utgangspunktet gi det 3 ganger så bra bilde(!). Component gir vesentlig skarpere bilde, og mye bedre fargenyanser. I composite kan jeg garantere at du vil miste masse informasjon på veien, og du vil oppleve et kornete bilde.

Til opplysning er s-video et signal med to ledere. En leder som sender bilde i sort hvitt, og en som legger på fargene, altså dobbelt så bra som composite.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

gromkaellen skrev:

Component er 3 ledere som hver tar seg av sin primærfarge. Dvs. Rød, Grønn, Blå...

Det er ikke helt rigtigt... Component er en særlig omregnet form for RGB, der kræver mindre båndbredde men giver samme kvalitet som RGB. Det du beskriver med sync på grøn er en form for RGB der kan overføres i tre ledere (RGsB), men dét er noget andet end Component. Se mere her:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 68

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

gromkaellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på det du sier, men for det første er RGB og Component to uttrykk som går om hverandre her i Norden, men det er to forskjellige standarder, som er veldig like. Og det er den greieste kortfattede beskrivelsen den jeg kom med. RGB er en Europeisk standard, mens Component er amerikansk. Altså PAL og NTSC

Å si at det er 3 ganger bedre er jo heller ikke et "riktig" utsagn, men det forteller egentlig bare at det er såpass stor forskjell.

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Otto>

Jeg har lige læst dit link igennem, som ligger inde på dit forum. Spændende læsning for nybegynder

Et hurtig spørgsmål:

Hvis jeg nu har en dvd afspiller som har component udgang, men ikke mit tv ikke har de indgange. Så kan jeg vel godt købt et omformere stik fra component>scart? Vil det gå ud over video signalet som DVD maskinen spytter ud?

link
Tænker på noget i den stil. Nu snakker vi om et teoretisk spørgsmål, vil gerne lære noget nyt.
Til top Vis Splax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Splax

CassaNoah
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene.

Har ikke kigget på de relaterede links endnu, men det skal nok komme.

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg har en Philips DVD optager DVDR610, som har Scart/s-video/composite, som udgangsstik. Nu har jeg så fået et Thomson 32lb220b4, som har component indgang, S-video, og scart.

Hvilken tilslutning er så bedst at jeg anvender? Er det bare et fuldt monteret scart-stik, som giver mig det bedste signal/billede, eller skal jeg vælge noget andet ?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

gromkaellen skrev:
Jeg er med på det du sier, men for det første er RGB og Component to uttrykk som går om hverandre her i Norden, men det er to forskjellige standarder, som er veldig like. Og det er den greieste kortfattede beskrivelsen den jeg kom med.

Det er jeg slet ikke enig i. Det er forkert at sige at den grønne leder i component overfører den grønne farve osv, for det er ikke dét der sker. Component er ikke bare en anden form for RGB, på samme måde som RGBs, RGsB og RGBHV er forskellige former for RGB - det er et helt andet format.

gromkaellen skrev:
RGB er en Europeisk standard, mens Component er amerikansk. Altså PAL og NTSC

Det er heller ikke rigtigt - det har intet med PAL og NTSC at gøre. Billedet på en DVD-plade ligger i Component, fordi det fylder mindre. TV'et skal bruge et RGB signal for at vise det (Component er fysisk umuligt at vise, da det er et omregnet, teoretisk format der bruges til at beregne et RGB signal ud fra). Billedet på en DVD skal konverteres fra Component til RGB på ét eller andet tidspunkt, i USA har man generelt valgt at overføre signalet som Component, og lade tv'et foretage konverteringen - i Europa har man generelt valgt at lade afspilleren konvertere til RGB, og overføre RGB-signalet til tv'et.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Splax skrev:
Otto>
Et hurtig spørgsmål:

Hvis jeg nu har en dvd afspiller som har component udgang, men ikke mit tv ikke har de indgange. Så kan jeg vel godt købt et omformere stik fra component>scart? Vil det gå ud over video signalet som DVD maskinen spytter ud?

link
Tænker på noget i den stil. Nu snakker vi om et teoretisk spørgsmål, vil gerne lære noget nyt.

Nej, det kan generelt ikke lade sig gøre. Som beskrevet ovenfor, så er Component og RGB to helt grundlæggende forskellige ting, det er ikke bare et spørgsmål om forskellige stik, som man kan konvertere imellem. Den pågældende adapter er beregnet specifikt til Kiss afspillere, Kiss har valgt at lade Component udgangen sidde i Scart-stikket. Dette er ikke en del af Scart-standarden, og der er derfor meget få apparater der er bygget sådan. Men i princippet er det lige meget hvilket stik du bruger til at overføre et signal - når bare sender og modtager arbejder med samme signal. I tilfældet Component vs. RGB (helt specifikt RGBs som er det der ligger i scart-standarden) er der tale om to forskellige signaler, derfor hjælper det ikke at konvertere stikket.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

CassaNoah skrev:
Hvilken tilslutning er så bedst at jeg anvender? Er det bare et fuldt monteret scart-stik, som giver mig det bedste signal/billede, eller skal jeg vælge noget andet ?

RGB via Scart. Du kan finde den efterlyste oversigt over hvad der er bedst (i teorien) nederst på følgende link:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 3

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Otto > Nu snakkede jeg ikke om at gå fra Component til RGB. Ked af at jeg ikke udtrykkede mit spørgsmål mere detaljeret. Lad mig prøve igen, fordi jeg vil gerne være sikker på at jeg forstår det, håber på din tålmodighed.

Jeg har lige købt en Denon DVD 2800, som har Component udgang, og RGB via scart. Den skulle efter sigende også have Progressive Scan på Component(Dog kun i NTSC).

Så nu sådan som du forklarer det, så skal signalet på Component udgang "Conveteres" til RGB, og da dette ikke sker ved signalkilden(DVD afspilleren) så er det nød til at blive gjort i modtageren(Her tv'et). Er dette korrekt opfattet?

Så hvis jeg købte et tv/projekt/andet idag, som har Component indgang, betyder det så at den har indbygget en converter som laver Component om til RGB, inden tv'et viser det?

Hvis vi tager et helt almindeligt tv, købt af en normal dansker for 6 år siden. Det har kun scart indgang. Vil det betyde at den IKKE har en conveter indbygget? Den vil kun kunne forstå et RGB signal?

Jeg takker på forhånd for dine svar. Det er dejligt at kloge mennesker vil dele deres viden med os mindre kloge.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Splax skrev:

Så nu sådan som du forklarer det, så skal signalet på Component udgang "Conveteres" til RGB, og da dette ikke sker ved signalkilden(DVD afspilleren) så er det nød til at blive gjort i modtageren(Her tv'et). Er dette korrekt opfattet?

Jep.

Splax skrev:
Så hvis jeg købte et tv/projekt/andet idag, som har Component indgang, betyder det så at den har indbygget en converter som laver Component om til RGB, inden tv'et viser det?

Ja, component kan ikke vises.

Splax skrev:
Hvis vi tager et helt almindeligt tv, købt af en normal dansker for 6 år siden. Det har kun scart indgang. Vil det betyde at den IKKE har en conveter indbygget? Den vil kun kunne forstå et RGB signal?

Nemli' ja!

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Otto> Du er min rednings mand. Jeg er dig meget taknemmelig for at oplyse min lille mørke verden. 

Nu hvor jeg har fingrene i en klog mand, så vil jeg lige smide et tillægs spørgsmål ind. Stadigvæk om video.

Når vi nu snakker om DVD afspiller, DVI(HMDI), Progressive scan, Projektor/LCD/Plasma.

Når vi snakker om video signaler igennem DVI, så skal det vel converteres på en eller anden måde? Eller hvordan hænger det sammen?

Er det korrekt forstået at normal video signaler bliver vist med lige-linje nummer, og ulige-linje nummer på skærmen?

Det Progressive scan "gør" at skabe et helt billed ud af de video informationer der, og på den måde give et bedre billed. Er dette korrekt opfattet?

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det skal siges at jeg har skåret ned på forklaringerne i mine opstillinger... Jeg prøver bare på at forstå det overlæggende koncept i tingene. Selvfølgelige er tingene ikke så simple, men skal lige have læst tingene igennem en gang når jeg ikke sidder på job.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Splax skrev:

Når vi snakker om video signaler igennem DVI, så skal det vel converteres på en eller anden måde? Eller hvordan hænger det sammen?

DVI/HDMI signaler er i princippet bare digitale udgaver af RGB eller Component. RGB vs. Component har intet med analogt vs. digitalt at gøre, det digitale signal er jo i bund og grund bare data der indeholder information der kan bruges til at genopbygge det analoge signal med.

Billedet ligger i digitalt Component format på DVD-skiven, og som nævnt skal der bruges et RGB-signal for at vise signalet - enten digitalt eller analogt. Helt præcist, fra afspiller til display, sker der følgende ved forskellige overførsler:

Analog Component overførsel:

D/A-konvertering - overførsel til display - A/D konvertering - konvertering til RGB - visning (evt. D/A konvertering, hvis displayet er analogt).

Analog RGB overførsel:

Konvertering til RGB - D/A konvertering - overførsel til display - visning (evt. med A/D konvertering, hvis displayet er digitalt - eller signalbehandlingen er digital).

Digital Component overførsel:

Overførsel til display - konvertering til RGB - visning (evt. med D/A konvertering hvis displayet er analogt)

Digital RGB overførsel:

Konvertering til RGB - overførsel til display - visning (evt. med D/A konvertering hvis displayet er analogt).

Den præcise behandling af signalet er noget mere avanceret end dét i praksis, og afhænger desuden af det benyttede udstyr, men mht. RGB/Component og analog/digital er det nogenlunde sådan det foregår.

Splax skrev:
Er det korrekt forstået at normal video signaler bliver vist med lige-linje nummer, og ulige-linje nummer på skærmen?

Det Progressive scan "gør" at skabe et helt billed ud af de video informationer der, og på den måde give et bedre billed. Er dette korrekt opfattet?

Ja - med det lille "men" at det ikke automatisk er bedre at bruge progressive scan, hvis det ikke er gjort rigtigt. Det er forklaret på et af de ovenstående links.

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Otto>

Jeg bukker og takker. Jeg havde opfattet det mén der lå omkring progressive scan. Men idag vil jeg smutte hjem og nærlæse dine links, og gøre noget ved min viden.

Tak for hjælpen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes