| Forfatter |
|
diavolo Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om spørgsmålet hører til her eller under surround. Har dog ikke brug for surround lyd, men bare en forstærker til en restaurant, hvor der kan tilsluttes 4 højtalere.
Forhørte mig i NAD C352 tråden om det var muligt med den forstærker, men har ikke fået svar endnu.
Hvis den ikke kan, er der så nogle der kan anbefale andre forstærkere, helst under 4000 kr. Jeg ved at Pioneer laver forstærker med udgange til for- og baghøjtalere, men ville lige høre om I har nogle forslag.
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
stort set alle stereo forstærkere har tilslutning for 4 højttalere a/b ellers kan du sagtens sætte 2 højttalere til en udgang bare du sørger for at alle højttalere er 8 ohms.
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare lige for at præcisere lidt:
Selvom en (ikke surround) forstærker har 2 højttalerudgange (A og B),
så er der stadig kun ét udgangstrin (A og B er parallelkoblede inde i
forstærkeren), og derfor skal alle højttalerne minimum have en impedans
på 8 ohm, hvis du vil køre alle 4 højttalere samtidigt.
2 højttalere på 8 ohm, som parallelkobles giver en resulterende
impedans på 4 ohm, og lavere må du normalt ikke komme (afhænger af
forstærkeren).
Dermed har det ingen betydning om forstærkeren har 1 eller 2 sæt
højttalerudgange, da du opnår samme resultat som med 2 udgange ved at
forbinde 2 højttalere til ét sæt udgange.
Det kunne vist være forklaret bedre  Så meget for at ville præcisere......Håber dog det giver lidt mening
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
diavolo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak, det tror faktisk hjalp en del selv om jeg ikke har den store viden indenfor højtalere og forstærkere.
Men vil en almindelig stereoforstærker være at foretrække i forhold en surround receiver?
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
diavolo skrev:
|
Jo tak, det tror faktisk hjalp en del selv om jeg ikke har den store viden indenfor højtalere og forstærkere.
Men vil en almindelig stereoforstærker være at foretrække i forhold en surround receiver?
|
|
|
Ja, en surroundforstærker sender ikke samme signal til baghøjtalerne som den sender til fronthøjtalerne, så lyden vil blive mangelfuld. Så du bør finde en stereoforstærker, som du faktisk bør stille til at køre mono hvis du vil give alle restaurantens gæster al lyden.
|
| Til top |
|
| |
diavolo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det må du meget gerne uddybe . Hvad menes der med at køre mono? Hvordan gør man dette?
Ja, undskyld min uvidenhed 
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stereo er det lydsignal der bliver sendt ud i hhv højre og venstre højttaler forskelligt, således at lyden kan svinge mellem de to højttalere - f.eks. en sanger der står langt til venstre og trommerne til højre.
Med højttalere placeret rundt omk. i din restuarant, kan du opleve at nogle gæster kun hører trommerne imens andre kun hører sangeren...
I mono er der ikke denne forskel, her bliver hele det samlede signal sendt ud i hver kanal, uanset om der er en, to eller ti højttalere.
Ved at køre mono har du altså samlet signalet til et, så du undgår at nogle gæster kun hører halvdelen af musikken...
Hvordan man så rent faktisk gør dette afhænger lidt af udstyret, nogle forstærkere har en mono-knap, man blot skal trykke på
|
| Til top |
|
| |
diavolo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, nu forstår jeg, tak.
Så skal jeg altså finde en forstærker, der er i stand til dette. Min egen Thule IA100 kan så vidt jeg kan se ikke køre mono. Har ihvertfald ikke nogen mono knap på fronten.
Har læst lidt i forummet om hvad der bliver anbefalet af forstærkere og har disse i tankerne: Densen B100, Classic no.6.8 eller 6.6, NAD C352, Holfi Integra 8.
Classic forstærkerne fås lige nu på tilbud til 3000-4000 kr, NAD'en koster 4000 ny, mens de andre ligger i det prisleje brugte. Kan alle af disse bruges hvis de skal køre mono?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver skudt over mål her. Med mindre det er en restaurant for hifi nørder så glem ovenstående.
Køb en cambridge stereo effektforstærker i hifiklubben til 1500 kr. Tilslut en lille mixer og iPOD/CD/MP3/DAB radio til denne.
Hyr en lokal lydtekniker til korrekt opsætning. Det koster ikke alverden.
Hvis du gerne vil have forskellige niveauer i restauranten så kan du købe 2 cambridge, så har du mulighed for 4 forskellige niveauer i restauranten.
|
| Til top |
|
| |
diavolo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du godt have ret i. Forstærkeren er ikke til mig, så derfor ville jeg finde noget godt. Men da de alligevel havde tænkt at afspille mp3 filer(har allerede rippet en del cd'er, og så behøver man ikke at skifte skiver så tit), så er en al for dyr forstærker måske ikke nødvendig. Det skal dog siges, at ejeren lægger megen på kvalitet.
Mht mp3, kender I da nogle dvd afspiller der kan afspille mp3 filer brændt ned på en DVD skive?
|
| Til top |
|
| |
tbbv Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror stort set alle nye dvd-afspillerer kan afspille mp3.
Mit forslag vil være at købe en Pioneer dvd afspiller til ca. 1000,- el. (evt en brugt NAD), ligeledes vil jeg købe en NAD med 6 udgangstrin, kan fås på DBA for mellem 1000-2000,-, samt en nad forforstærker kan købes for 500-1500,-.
Så vil jeg mene du har den optimale løsning.
Det forudsætter, at lyd nivauet er til baggrundsmusik og lidt højerer, ikke "disco"-niveau.
Med "normaltdrevne" højtalerer kan man spille pænt højt.
Mvh
__________________ Thomas
Mit link
QLN, HTPC, PS3, Onkyo TX-SR805og Panasonic TH-42PX70E
|
| Til top |
|
| |
diavolo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er bestemt ikke disco-niveau.
Med mp3 delen, troede jeg bare, at ikke alle dvdafspillere kunne afspille mp3 filer på dvdskiver(jeg ved at næsten alle kan afspille cd skiver med mp3 filer).
Men det kan da godt være at jeg har misforstået noget eller at de nye dvd afspiller er i stand til dette.
|
| Til top |
|
| |
tbbv Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være du ret mht til dvd-skiver.
Jeg har en Pioneer 575 (den kan), den nye model 585 kan fåes fra TC for ca. 1500,-, den burde også kunne.
Grib knoglen og ring til TC og spør!
Mvh __________________ Thomas
Mit link
QLN, HTPC, PS3, Onkyo TX-SR805og Panasonic TH-42PX70E
|
| Til top |
|
| |
diavolo Forum Bruger

|